Gå til innhold

Hunden glefset etter barnet vårt - to ganger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Surpomp skrev (13 timer siden):

Hunden må ikke få lov til å vokte matlagingen på den måten du beskriver og den må få tildelt plass og rang under barnet.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Oppskriften på en forvirret, frustrert, aggressiv og farlig hund..

Anonymkode: 20cc3...651

Det Surpomp skrev er akkurat det samme som foreldrene mine lærte på valpekurs den gangen jeg var liten og vi fikk hund. Hunden skal forstå sin plass i flokken, og det kan oppstå farlige situasjoner dersom hunden tror den er høyere på rangstigen enn noen av husstandens tobeinte.

Hvorfor mener du dette er feil? Kilder?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
20 hours ago, AnonymBruker said:

Nei hunden skal ikke plasseres i et bur om noe så får de skaffe en lekegrind som barnet kan være i.

Anonymkode: ddb94...655

Ikke putt hunden i bur, putt barnet i bur. Konge logikk. 🤣

Anonymkode: eb321...920

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Om det værste skjer er det dessverre barnet som blir «avlivet» først 😨

Skjønner virkelig ikke hvorfor folk risikerer dette. Man vet aldri hva et barn kan gjøre/fremprovosere mot en hund. 

Anonymkode: 3035b...b27

Helt enig! Skjønner ikke folk som har hund og små barn i samme hus. I denne situasjonen ville jeg rådet ts å kvitte seg med hunden. Hvem vet hvordan det utvikler seg over tid. I værste fall kan barnet dø.

Anonymkode: d1fac...eb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hunden reagerte fordi ungen falt over den. Om du er en av de som misbruker bruken av bur er du en av de personene som ikke burde ha dyr. 

trolling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Satansopp skrev (1 time siden):

Det Surpomp skrev er akkurat det samme som foreldrene mine lærte på valpekurs den gangen jeg var liten og vi fikk hund. Hunden skal forstå sin plass i flokken, og det kan oppstå farlige situasjoner dersom hunden tror den er høyere på rangstigen enn noen av husstandens tobeinte.

Les en bok!! Noe i retning av at en hund brått skal under i rang og oppmerksomhet overfor et nyankommet barn.

Et par andre og klokere grep som skal gjøres enn en utelukkende nedgradering. Men hvis man ønsker uforutsigbarhet og risiko fra hundens side så vær så god..

Valpekurs har helt andre forutsetninger enn det som er temaet her. Hvis du tror et slikt kurs gir deg særlig innsikt om veien videre med hund må du og foreldrene dine tro om igjen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hunden viser matforsvar, siden den er over babyen på rangstigen - eller den føler det. Dette kan føre til at den biter - slik er bare instinktet til hunden, og handler ikke om hva babyen gjør - den kan feks bite bare noen har mat i hånda.

Sååå.. du må holde hund og barn adskilt i enhver matsituasjon.

Og hunden må ut i fra kjøkkenet - den har egentlig ingenting der å gjøre uansett.

Spørsmålet du må stille deg, er om du kan stole på hunden.. det hadde ikke jeg..

Anonymkode: 29a6c...093

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Oppskriften på en forvirret, frustrert, aggressiv og farlig hund..

Tull og tøys.

Har forresten ikke lest alle svarene - men å legge hunden i bur under matlaging er helt greit.

Hunder er nettopp bare det - hunder, og det er mange måter å vise at man er "sjef". Det er mange hunder som har det stressende og fælt fordi vi mennesker ikke klarer å være lederen, på en tydelig og konsekvent måte.

Hilsen anonym over her.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tull og tøys.

Har forresten ikke lest alle svarene - men å legge hunden i bur under matlaging er helt greit.

Hunder er nettopp bare det - hunder, og det er mange måter å vise at man er "sjef". Det er mange hunder som har det stressende og fælt fordi vi mennesker ikke klarer å være lederen, på en tydelig og konsekvent måte.

Hilsen anonym over her.

Og er man en kyndig sjef(leder), noe jeg ikke tror du er, så trenger man faktisk ikke bur i det hele tatt...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og er man en kyndig sjef(leder), noe jeg ikke tror du er, så trenger man faktisk ikke bur i det hele tatt...

Hehe, nei du får tro hva du vil.

Har to trygge, fine hunder som brukes opp mot arbeid med barn, og som fint kan ligge noen timer i bur uten problemer - de er trygge der, og sover. Alt handler om hva man trener, og hvordan.

Du derimot, virker ikke til å ha mye peiling.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Surpomp skrev (4 timer siden):

Å «deise» borti er helt underordnet i denne settingen.
Hvem som skal få mat først, barnet eller hunden, er mye mer viktig for hunden.

Selvsagt er det ikke det, en hund får vondt når barnet faller på den

Anonymkode: 7231f...926

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om han ikke klarer å passe på barnet og så får barnet plasseres i en lekend frem til man kan være fullt fokusert på begge to. En hund skal ikke puttes i et bur for å gjøre det mest beleilig for en selv.

Enig

Anonymkode: 7231f...926

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke for å være kjip eller lite medfølende på noen som helst måte, Men jeg ville vurdert på ordentlig på få hunden omplassert. Hadde nylig en kollega hvor den ene hunden glefset og til slutt "nappet" i det ene barnet. Det var selvsagt tungt for familien,. De omplasserte den sporenstreks med det som grunn til et eldre ektepar med erfaring med den type hund. Hvis ikke hadde den blitt avlivet, og sånn er det. Vi har faktisk (altfor mange) barn som er drept av familiehunder de siste åra. 

Anonymkode: 4a965...535

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke putt hunden i bur, putt barnet i bur. Konge logikk. 🤣

Anonymkode: eb321...920

Ja for lekegrind og et trangt bur er jo akkurat det samme🙄Men du som er så opptatt av logikk kan jo forklare hvorfor hunden skal  straffes når det er menneskene som som ikke gidder å ta ansvar.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har to trygge, fine hunder som brukes opp mot arbeid med barn, og som fint kan ligge noen timer i bur uten problemer - de er trygge der, og sover. Alt handler om hva man trener, og hvordan.

Nei, hvis det å ikke benytte bur er synonymt med ikke å ha peiling så har jeg vel ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Surpomp skrev (1 time siden):

trolling

Vet du egentlig hva trolling er for noe? Jeg er helt oppriktig. Det er ikke alle som burde ha dyr og det er flere i denne tråden så faller inn under den kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sant det, men bur trenger ikke være negativt ladet. Det er jo også et fristed for hunden, et sted hunden kan gå når den ønsker fred og ro og være helt i sin egen sfære. Vet noen bruker bur som seng, særlig de som har mindre hunder. Dersom hunden er opplært til at bur betyr fri, trenger man ofte ikke lukke døra. Da vet hunden at den er i slapp-av-modus når den er i bur.

Jeg ser ofte at det er mange som ikke er bevist på å sette hunden i "fri" og da vil mange hunder føle at de hele tiden må være på for å beskytte flokken og passe på at alt går rett for seg. I slike tilfeller kan bur være et genialt verktøy for å lære en voksen hund når den er i "fri" og skal slippe ansvaret for flokken. 

Dersom hunden er vant til bur vil den heller aldri bli engstelig i buret dersom man må ta med seg og ha hunden i buret i litt lengre perioder (som ved reise og liknende). Så det å bruke bur som fristed for hunden kan være veldig lurt avhengig av livstilen til familien. 

Anonymkode: 54d3e...0ef

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du har prestert det kunststykket å prente sjalusi inn i hodet på hunden din. Etter at barnet kom har du, muligens ubevisst, nedprioritert hunden mtp oppmerksomhet.. Den liker da dårlig årsaken, nemlig barnet ditt..

En hund vet ikke hva sjalusi er.
Rangordning er derimot foredlet i hunders/flokkdyrs gener siden tidenes morgen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, Satansopp said:

Mange har lært dette, men vi vet med dagens kunnskap at det er feil. Teorien om at det er en fast rangordning i en flokk, og at de som er lengre nede på denne rangstigen vil forsøke å klatre i hierarkiet og derfor må settes på plass, kom til basert på forskning på ulv i fangenskap. Faktisk har forskeren som populariserte denne "rangorden" teorien selv gått ut offentlig og sagt at han tok feil og at man må slutte å bruke dette i hundetrening:

I 1970 kom boken The Wolf: Ecology and Behavior of an Endangered Species av David Mech. Det ble en suksess. Boken bidro til å popularisere alfa-begrepet, da mange refererte til boka.

På sin nettside skriver Mech at han gjentatte ganger har bedt forlaget om å slutte å trykke boka, men at den fremdeles selges. Mye er utdatert, skriver han. Blant annet konseptet om alfaulven.

Når man har observert ulv i naturen ser man at det faktisk ikke er sånn.  Ulvene bytter på å ta ledelsen i ulike situasjoner, basert på de ulike egenskapene de har. En artikkel som forklarer dette godt finner du her: Vil hunden din være sjefen? - Lundqvist Hundeskole (lundqvist-hundeskole.no)
En annen kilde her: Du har kanskje hørt om alfahannen og alfahunnen i en ulveflokk? Begrepet er basert på en misforståelse, ifølge eksperter (forskning.no)

Du finner mye om dette hvis du googler litt. Hvis du har vært på et nyere valpekurs lærer du ikke dette lengre, det er utdatert. Jeg var på valpekurs nylig med instruktører som jobber med å trene opp hunder for forsvaret og tollvesenet og de sa at dette med rangordning og vise hvem som er sjefen er bare tull. Vi mennesker kontrollerer alle ressursene til hunden. Vi bestemmer når det er tur, når det er mant, hva som er maten, når vi skal være inne og ute og alt mulig. De ser selvsagt mot oss, og venter på hva vi skal bestemme, det er ikke noen grunn til å skremme og være streng og sur mot hunden for å understreke det. 

Anonymkode: 9a899...876

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er vel ikke det samme som å si at hundene har "det fint" når de er i bur. De sover fordi de ikke har så mye annet valg. En hund ville ti av ti ganger valgt å leve uten bur. Hunder er ikke burdyr. Og det argumentet om at det er et "fristed" og at de er "trygge" i buret skjønner jeg ærlig talt ikke at folk kommer med. Hunder er da trygge utenfor buret også. Skulle hunder være utrygge uten bur? Det hører jo ikke hjemme noe sted, med mindre man står langs E-18 med dem og venter på haik.

Anonymkode: bddaa...e56

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke fatte at folk fortsatt kommer med "alfa dog" oppgulp, dette med rangstigen til ulver ble motbevist for mange år siden.

Anonymkode: b0ac8...259

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...