AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #1 Skrevet 23. juli 2024 Jeg er skikkelig stresset og lei meg nå..jeg og ektemannen har vært sammen i mange år, har barn, hus osv sammen. Han har aldri klart å stå i en diskusjon eller konflikt, han går, og slutter å snakke med meg. I perioder har jeg klart å bare koble det ut..slutte å bry meg, men noen ganger klarer jeg det ikke. Jeg må ta initiativ til å fikse konflikten, og da på hans premisser. Jeg føler han bruker denne teknikken for å få kontroll, og «vinne» en konflikt. Jeg føler meg som en hund som logrer og er glad når konflikten løser seg..men er helt tom på innsiden. Litt og litt slutter jeg å stole på han, og de varme følelsene forsvinner. Hvordan skal jeg få stoppet dette? Anonymkode: d0819...37b 1 6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #2 Skrevet 23. juli 2024 Ingen som har opplevd Silent Treatment, og kan fortelle litt om erfaringer og metoder? Anonymkode: d0819...37b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #3 Skrevet 23. juli 2024 Altså. For det første er silent treatment psykisk vold. For det andre - har ikke noe mer å si enn det, du får prøve å få han med i terapi, men tipper det har liten effekt. Han utøver psykisk vold og det er faktisk nesten verre enn fysisk vold. Dumt at det har gått så langt inn i forholdet før du oppdaget dette. Anonymkode: 84005...94e 4 8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #4 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg er skikkelig stresset og lei meg nå..jeg og ektemannen har vært sammen i mange år, har barn, hus osv sammen. Han har aldri klart å stå i en diskusjon eller konflikt, han går, og slutter å snakke med meg. I perioder har jeg klart å bare koble det ut..slutte å bry meg, men noen ganger klarer jeg det ikke. Jeg må ta initiativ til å fikse konflikten, og da på hans premisser. Jeg føler han bruker denne teknikken for å få kontroll, og «vinne» en konflikt. Jeg føler meg som en hund som logrer og er glad når konflikten løser seg..men er helt tom på innsiden. Litt og litt slutter jeg å stole på han, og de varme følelsene forsvinner. Hvordan skal jeg få stoppet dette? Anonymkode: d0819...37b Gjøre det samme tilbake. Frem til han tar kontakt med deg. Funket her. Og da fikk jeg tatt opp hvor ubehagelig slik oppførsel er. Anonymkode: 07a0a...98a 6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #5 Skrevet 23. juli 2024 Hvordan du stopper det har jeg dessverre ingen gode råd for ❤️ Men du har helt rett i at det er manipulasjon og maktspill. Etter min mening er det aldri greit! Parterapi? Tror jeg ville sagt at - dette kommer ikke til å virke denne gangen. Du kan ikke rømme fra konflikten/diskusjonen vi har. Jeg kommer ikke til å godsnakke med deg. Du får furte ferdig og komme og si fra når du er klar til at vi kan snakke sammen som to voksne igjen. Gir en etter for manipulasjon har en jo gitt fra seg makt, og bare gjort partner sikrere på å bruke samme metode neste gang. Anonymkode: 98feb...b1e 5 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #6 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gjøre det samme tilbake. Frem til han tar kontakt med deg. Funket her. Og da fikk jeg tatt opp hvor ubehagelig slik oppførsel er. Anonymkode: 07a0a...98a Jeg har gjort det mange ganger..fortalt hvor vondt og skadelig det kjennes ut. Det bedrer seg en stund, så fortsetter det. Jeg har også prøvd å gjøre det i retur, og da blir han skikkelig forbannet og går «all in», da er det ikke måte på hvor sårende oppførselen min har vært..så er det jeg som må reparere igjen. Anonymkode: d0819...37b 6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #7 Skrevet 23. juli 2024 Har hatt det AKKURAT som deg i flere år. avsluttet forholdet for et par dager siden, orket det ikke lengre. samt at exen min ALDRI sa unnskyld og alltid la skylden over på meg( hersketeknikk: «shiftblaming» kalles det Anonymkode: db917...3be 2 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #8 Skrevet 23. juli 2024 Jeg (mann) har opplevd veldig mye silent treatment og andre former for psykisk terror gjennom et langt ekteskap. Silent treatment kunne pågå i uker. Jeg har endt opp med veldig lav relasjonsmessig selvtillit og usikkerhet på meg selv. Jeg tok oppgjør med dette mange ganger, men det endte bare med enda mer av det samme. Ekteskapet klarte jeg å gå ut av for snart 4 år siden. Har fått psykolog hjelp for noe som enkelt kan kalles ptsd. Det går bra med meg. Jeg er glad jeg brøt ut til slutt, men angrer på at jeg ikke gjorde det for mange år siden. Vet ikke om denne informasjonen hjelper. Men ikke undervurder skadevirkningene av sånt. Samfunnet har lett for å sympatisere med kvinner som har synlige skader, men menn eller kvinner med psykiske skader blir bare stigmatisert. "Har du virkelig prøvd?", "Tenk på barna". "Men han/hun vil jo ha deg tilbake. Kan du ikke gi det en sjanse til" osv osv. Anonymkode: 9936e...5cb 1 6 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #9 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan du stopper det har jeg dessverre ingen gode råd for ❤️ Men du har helt rett i at det er manipulasjon og maktspill. Etter min mening er det aldri greit! Parterapi? Tror jeg ville sagt at - dette kommer ikke til å virke denne gangen. Du kan ikke rømme fra konflikten/diskusjonen vi har. Jeg kommer ikke til å godsnakke med deg. Du får furte ferdig og komme og si fra når du er klar til at vi kan snakke sammen som to voksne igjen. Gir en etter for manipulasjon har en jo gitt fra seg makt, og bare gjort partner sikrere på å bruke samme metode neste gang. Anonymkode: 98feb...b1e Problemet er at jeg ikke tør å si hva jeg mener når vi står i konflikten, av frykt for reaksjonen hans. Han truer med å avslutte ekteskapet om jeg sier hva jeg mener. Anonymkode: d0819...37b 2 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #10 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er at jeg ikke tør å si hva jeg mener når vi står i konflikten, av frykt for reaksjonen hans. Han truer med å avslutte ekteskapet om jeg sier hva jeg mener. Anonymkode: d0819...37b Han bruker med andre ord alle maktmidler han har for å få deg til å føye deg og gjøre som han vil. Vil du leve slik…? Ta han på ordet neste gang - ‘ja, kanskje det hadde vært klokt om vi tok pause fra hverandre ei stund?’ Ta vekk maktmiddelet fra ham. Eneste grunnen til at han sier sånt er å tie deg. Anonymkode: 98feb...b1e 9 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #11 Skrevet 23. juli 2024 Vel, da vet du vel hvordan du skal stoppe dette. Si hva du mener, og stå i det. Ikke vær like feig som ham. Ryker ekteskapet fordi du sier hva du tenker om ting, så er det kanskje helt ok at det ekteskapet ryker? Anonymkode: be89c...3b2 2 6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #12 Skrevet 23. juli 2024 Du bør vurdere å få hjelp på et krisesenter. Dette er psykisk vold, og de har erfaring og kunnskap. Du trenger ikke å bli slått for å få hjelp, og du trenger heller ikke flytte inn der. Du kan ringe og spørre om en samtale/rådgivningstime. Anonymkode: 98feb...b1e 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #13 Skrevet 23. juli 2024 Jeg bruker "silent treatment" når jeg er tom for ord, men bugner på innsida av så mange følelser at jeg kobler helt ut av meg selv. Jeg blir så satt ut av egne følelser at jeg mister kontakt med meg selv, og klarer ikke forholde meg til den jeg krangler med. Mannen min vet dette, vi har hatt mange samtaler, og jeg er åpen om at jeg kun trenger tid til å samle meg selv - og at jeg rett og slett ikke har ord. Jeg mener ikke gi ham noen silent treatment, jeg mener aldri noe vondt ved det, jeg klarer bare ikke være i min egen kropp. Så går det noen dager, og jeg klarer endelig å ta tak i situasjonen, og vi nøster opp i ting sammen. Heldigvis krangler vi sjeldent. Jeg håper mannen din sier unnskyld til deg, for det må være utrolig vondt med silent treatment. Nå vet ikke jeg om dette er hans grunn, men kanskje alternativet er å gi ei kald skulder tilbake når han er sånn. Jeg synes det er horribelt at han truer med å ende ekteskapet, men er dette noe du kan og vil leve med? Hvis du vingler litt på kanten mellom ja og nei, kan du kanskje som noen over her foreslår; si at det muligens vil være klokt med en pause. Lykke til, jeg heier på deg. Anonymkode: e5318...47b 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #14 Skrevet 23. juli 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bruker "silent treatment" når jeg er tom for ord, men bugner på innsida av så mange følelser at jeg kobler helt ut av meg selv. Jeg blir så satt ut av egne følelser at jeg mister kontakt med meg selv, og klarer ikke forholde meg til den jeg krangler med. Mannen min vet dette, vi har hatt mange samtaler, og jeg er åpen om at jeg kun trenger tid til å samle meg selv - og at jeg rett og slett ikke har ord. Jeg mener ikke gi ham noen silent treatment, jeg mener aldri noe vondt ved det, jeg klarer bare ikke være i min egen kropp. Så går det noen dager, og jeg klarer endelig å ta tak i situasjonen, og vi nøster opp i ting sammen. Heldigvis krangler vi sjeldent. Jeg håper mannen din sier unnskyld til deg, for det må være utrolig vondt med silent treatment. Nå vet ikke jeg om dette er hans grunn, men kanskje alternativet er å gi ei kald skulder tilbake når han er sånn. Jeg synes det er horribelt at han truer med å ende ekteskapet, men er dette noe du kan og vil leve med? Hvis du vingler litt på kanten mellom ja og nei, kan du kanskje som noen over her foreslår; si at det muligens vil være klokt med en pause. Lykke til, jeg heier på deg. Anonymkode: e5318...47b Tror ikke dette teller som "silent treatment". Det å være åpen om at man trenger en time-out er akseptabelt. Da er man bevisst på egen adferd og man kommuniserer om det og kommer tilbake til saken når temperaturen er lavere. Jeg kan love deg at det jeg har opplevd er mye mer ondsinnet enn det og det brukes som en form for straff. Eksempler på ting som pågår over lang tid som reaksjon på uenighet i diskusjon, jeg hadde glemt noe, sa noe på feil måte, jeg var ikke klar for sex når hun var det, eller, eller, eller.. * ingen snakk, ingen smil eller høflighetsfraser. * unngår å se på meg selv når vi står ved siden av eller jeg prøver å få kontakt. * svarer ikke på spørsmål * vrir seg unna hvis jeg tar på henne * lager middag kun til henne selv og ungene * hvis vi skal noe sted sammen så drar hun alene selv om jeg holder på å gjøre meg klar. Så jeg drar på egenhånd etter. Flere andre ting.. Dette er silent treatment. Anonymkode: 9936e...5cb 4 5 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #15 Skrevet 23. juli 2024 Blir kvalm av silent treatment. Vokste opp i et hjem der mor brukte dette som sin favoritt-hersketeknikk. Det har fucka helt med hodet mitt. Du kommer til å bli helt ødelagt om dette pågår lenge nok. Hadde stukket, jeg... Sånn helt seriøst. Sier ikke det for at det er standardsvaret på KG, jeg vet jeg hadde blitt mentalt ustabil av å bo med noen som holdt på sånn. Anonymkode: d9357...a45 6 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #16 Skrevet 23. juli 2024 Jeg ba samboer pakke kofferten å komme seg til helvete ut av hus og forhold om han skulle oppføre seg sånn, for det godtar jeg faktisk ikke. Ja, han skjerpet seg kraftig og dette er nå flere år siden. Anonymkode: 19bce...da9 6 6
Fountaine Skrevet 23. juli 2024 #17 Skrevet 23. juli 2024 De gjør det bare med personer de vet de kan gjøre det med uten at det får noe konsekvenser. Dere har hus og barn sammen, det er sikkert vanskelig for deg å forlate han. Du må vise han at slik oppførsel får konsekvenser. I verstefall må du forlate han. Når han kommer tilbake etter en stund med silent treatment som om ingenting skjedde, ikke godta det. Still spørsmål ved oppførselen hans, spør hvorfor han ikke kan snakke om problemer som en voksen person. Si at du vil forlate han om han fortsetter slik. 2 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #18 Skrevet 23. juli 2024 Litt på utsiden av tema, men er silent treatment en strategi de som føler på sjalusi/ eller føler seg avvist kan bruke? Altså ikke kun som manipulasjon fordi de ikke får viljen sin, og "sutrer" som et barn inntil partner har akseptert, men fordi de er såret? Anonymkode: 5e24c...464 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #19 Skrevet 23. juli 2024 Eksmannen min holdt på med silent threatment fra uker opptil måneder. Han hadde mer silent threatment enn kommunikasjon i løpet av ett år. Det kom ikke positive ting ut av munnen hans om eller til meg (noe han påstår at ikke har skjedd, men det varte i mange år). Skyldte alltid på meg. Jeg begynte å ignorere og la det gå over av seg selv. Vi kan fremdeles ikke kommunisere skikkelig etter skilsmissen. Anonymkode: a0d6a...796
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #20 Skrevet 24. juli 2024 Han slutter ikke med det. Jeg hadde bedt om skillsmisse helt oppriktig, pga dette. Og sett om han hadde tatt det til seg. 0 forandring, betyr skillsmisse. Anonymkode: ecbea...fea 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå