AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #81 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Alle som vil kan sjekke deg på nettet. Anonymkode: c1886...117 Men de som sjekker blir synlige for den som blir sjekket. Eller synes du at det er greit at vedkommende får vite om det? Kanskje han/hun forteller til deres felles omgangskrets at du har logget på skatteetaten sine sider for å sjekke inntekten til vedkommende... Anonymkode: a5714...f9d
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #82 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Alle som vil kan sjekke deg på nettet. Anonymkode: c1886...117 Men de som sjekker blir synlige for den som blir sjekket. Eller synes du at det er greit at vedkommende får vite om det? Kanskje han/hun forteller til deres felles omgangskrets at du har logget på skatteetaten sine sider for å sjekke inntekten til vedkommende... Anonymkode: a5714...f9d
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #83 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Alle som vil kan sjekke deg på nettet. Anonymkode: c1886...117 Men de som sjekker blir synlige for den som blir sjekket. Eller synes du at det er greit at vedkommende får vite om det? Kanskje han/hun forteller til deres felles omgangskrets at du har logget på skatteetaten sine sider for å sjekke inntekten til vedkommende... Anonymkode: a5714...f9d
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #84 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Alle som vil kan sjekke deg på nettet. Anonymkode: c1886...117 Men de som sjekker blir synlige for den som blir sjekket. Eller synes du at det er greit at vedkommende får vite om det? Kanskje han/hun forteller til deres felles omgangskrets at du har logget på skatteetaten sine sider for å sjekke inntekten til vedkommende... Anonymkode: a5714...f9d
Gjest Uføre Unni Skrevet 24. juli 2024 #85 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil nå påstå at Thon har jobbet for sine penger og betalt lønn til de "hardt arbeidende menneskene". Jeg kan også fortelle av egen erfaring at når man jobber for seg selv, så jobber man 24/7, så kan du regne ut timelønnen man har. Man kan mene mye om Thon, men han har tydeligvis et talent for å drive og utvikle virksomheten sin. Hvorfor skal ikke han få lov til å tjene penger på det? Er ikke han et hardtarbeidene menneske? Eller skal han jobbe gratis for fellesskapet? Skal vi alle sammen jobbe gratis da? Hvis du måtte mene at hans innsats er ubetydelig, så kan vel de fleste gjøre en slik ubetydelig innsats og skape en formue? Hadde ikke det vært for Thon og andre som han, så hadde ikke de vanlige "hardarbeidende menneskene" fått lønn, kanskje til og med vært arbeidsløse. Hvis Thon og CO presses ut til Sveits som følge av urimelige skatteregler, så vil både du og samfunnet fort merke at skatteinntektene til staten blir betydelig redusert. De "hardarbeidende menneskene" du snakker om vil til og med risikere å ikke få støtte fra velferdstaten, for hvor skal staten få de pengene fra? Jeg kan videre informere deg om at de fleste "slavedrivere" har helt rene penger som er blitt beskattet både en, to og tre ganger. Anonymkode: a5714...f9d Jeg ble sitert i flere innlegg. Jeg svarer på dette. Jeg synes det er godt. Olav Thon er ikke noe unikt. Fryktelig mange mennesker i Norge kunne vært Olav Thon. Også flere av de kvinnene som jobber som lavtlønte ringevikarer for han. Det handler om å ha de rette forutsetningene og flaks. Ja, mange som eier bedrifter jobber 24/7. Men du vet også du at store bedrifter spiser små. Slik er kapitalismen. Ingen kommer å spiser Thon, Stordalen, Reitan og så videre. Disse karene jobber ikke noe særlig. De nyter sin luksus. Jeg gjør det enkelt med talla nå. Hvis Thon har ti ringevikarer, som jobber fysisk 8 timer om dagen, uten medbestemmelse, og får 100 kroner for det. Thon jobber med hodet de timene som passer han og han har all bestemmelse og får 1 000 000 for det. Han ha da stjelt fra ganske mye fra sine ringevikarer. Thon er en tyv og en kjeltring. De rike karene må bare flytte til Sveits. Jeg vil heller ha en hardtarbeidene gründer, som deg, til å være med å skape arbeidsplasser. Du betaler rikelig med skatt regner jeg med? De superrike betaler ingenting. Skattereglene rammer de små og mellomstore bedriftene. De store har ressurser til å skaffe de aller beste advokatene til å hjelpe de til å betale minst mulig skatt. Du er en av oss. Thon er en av de vi skal se på med et kritisk blikk. Og derfor er det viktig å vite hva folk tjener. Også naboen. For vi har tyver i blant oss og vi må vite hvem de er for å få bremsa de på et vis. Jeg beklager mitt enkle språk og at jeg er litt sort-hvitt i min argumentasjon. Jeg hører til lavere arbeiderklasse.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #86 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men de som sjekker blir synlige for den som blir sjekket. Eller synes du at det er greit at vedkommende får vite om det? Kanskje han/hun forteller til deres felles omgangskrets at du har logget på skatteetaten sine sider for å sjekke inntekten til vedkommende... Anonymkode: a5714...f9d Folk kan bruke eksterne aktører til dette. Mange som tilbyr sjekk for en fillesum Anonymkode: c1886...117
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #87 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Men de som sjekker blir synlige for den som blir sjekket. Eller synes du at det er greit at vedkommende får vite om det? Kanskje han/hun forteller til deres felles omgangskrets at du har logget på skatteetaten sine sider for å sjekke inntekten til vedkommende... Anonymkode: a5714...f9d Betyr ingenting. Anonymkode: c1886...117
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #88 Skrevet 24. juli 2024 Uføre Unni skrev (21 minutter siden): Jeg ble sitert i flere innlegg. Jeg svarer på dette. Jeg synes det er godt. Olav Thon er ikke noe unikt. Fryktelig mange mennesker i Norge kunne vært Olav Thon. Også flere av de kvinnene som jobber som lavtlønte ringevikarer for han. Det handler om å ha de rette forutsetningene og flaks. Ja, mange som eier bedrifter jobber 24/7. Men du vet også du at store bedrifter spiser små. Slik er kapitalismen. Ingen kommer å spiser Thon, Stordalen, Reitan og så videre. Disse karene jobber ikke noe særlig. De nyter sin luksus. Jeg gjør det enkelt med talla nå. Hvis Thon har ti ringevikarer, som jobber fysisk 8 timer om dagen, uten medbestemmelse, og får 100 kroner for det. Thon jobber med hodet de timene som passer han og han har all bestemmelse og får 1 000 000 for det. Han ha da stjelt fra ganske mye fra sine ringevikarer. Thon er en tyv og en kjeltring. De rike karene må bare flytte til Sveits. Jeg vil heller ha en hardtarbeidene gründer, som deg, til å være med å skape arbeidsplasser. Du betaler rikelig med skatt regner jeg med? De superrike betaler ingenting. Skattereglene rammer de små og mellomstore bedriftene. De store har ressurser til å skaffe de aller beste advokatene til å hjelpe de til å betale minst mulig skatt. Du er en av oss. Thon er en av de vi skal se på med et kritisk blikk. Og derfor er det viktig å vite hva folk tjener. Også naboen. For vi har tyver i blant oss og vi må vite hvem de er for å få bremsa de på et vis. Jeg beklager mitt enkle språk og at jeg er litt sort-hvitt i min argumentasjon. Jeg hører til lavere arbeiderklasse. Herlighet. Det var da voldsomt. Dette er typisk "på gølvet prat" der man tror og mener de i administrasjonen ikke gjør et skikkelig stykke arbeid fordi man sitter ved en pult istedenfor å jobbe med noe fysisk. Jeg vil påstå at det IKKE er "fryktelig mange mennesker i Norge" som kunne vært Olav Thon, eller andre store investorer. Jobben deres består mye i å ta store risikoer økonomisk. Og om du tror Thon og andre likesinnede ikke er hardtarbeidende, er du jo helt urealistisk. Jeg har aldri forstått behovet for å så til de grader være rasende på det fåtallet som skaper store bedrifter, tusenvis av arbeidsplasser og for ikke å snakke om milliarder inn til staten. Å kalle disse for tyver og kjeltringer er virkelig lavmåls. Men jeg velger å tro det må være manglende kunnskap som fremprovoserer så sterkt hat. Anonymkode: d0290...da5 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #89 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er utdannet siviløkonom. Jeg spør aldri folk hva de tjener, men jeg deler gjerne hvis noen spør meg. Jeg forventer faktisk, som den eneste økonomen i familien, at familiemedlemmer tør å være åpen omkring privatøkonomi til meg. En venninne av meg og jeg hadde faktisk en ganske åpen diskusjon omkring privatøkonomi for ikke så lenge siden. Hun var mer en villig til å både snakke om det, og vi diskuterte sammen hvordan man best mulig kunne disponere nettoinntekt hver mnd ut i fra de forutsetningene man selv hadde. Jeg delte også helt åpent hvordan jeg selv disponerer, så det ble en toveis-samtale, naturligvis. Hadde dette området vært mindre tabu, hadde færre havnet i gjeldskriser. Anonymkode: 1e741...636 Dette! 🤝 Jeg er regnskapsfører m/lønningsansvar for over 1000 ansatte og jeg blir trist noen ganger når jeg noen ganger snakker med ansatte som har masse trekk, og ingen å snakke med om det😞😭 Greit nok folk ikke vil dele inntekten sin med alle, det burde respekteres selvsagt! Men kunne også ønske meg mer åpenhet om privatøkonomi mellom foreksempel venner, og at svaret ‘’det har jeg ikke penger til eller det vil jeg ikke prioritere å være med på’’ burde være helt naturlige ting å si😊 Anonymkode: 7e460...64e 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #90 Skrevet 24. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Alle som vil kan sjekke deg på nettet. Anonymkode: c1886...117 Ikke lønna. Anonymkode: b8b75...192
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #91 Skrevet 24. juli 2024 Uføre Unni skrev (Akkurat nå): Jeg ble sitert i flere innlegg. Jeg svarer på dette. Jeg synes det er godt. Olav Thon er ikke noe unikt. Fryktelig mange mennesker i Norge kunne vært Olav Thon. Også flere av de kvinnene som jobber som lavtlønte ringevikarer for han. Det handler om å ha de rette forutsetningene og flaks. Ja, mange som eier bedrifter jobber 24/7. Men du vet også du at store bedrifter spiser små. Slik er kapitalismen. Ingen kommer å spiser Thon, Stordalen, Reitan og så videre. Disse karene jobber ikke noe særlig. De nyter sin luksus. Jeg gjør det enkelt med talla nå. Hvis Thon har ti ringevikarer, som jobber fysisk 8 timer om dagen, uten medbestemmelse, og får 100 kroner for det. Thon jobber med hodet de timene som passer han og han har all bestemmelse og får 1 000 000 for det. Han ha da stjelt fra ganske mye fra sine ringevikarer. Thon er en tyv og en kjeltring. De rike karene må bare flytte til Sveits. Jeg vil heller ha en hardtarbeidene gründer, som deg, til å være med å skape arbeidsplasser. Du betaler rikelig med skatt regner jeg med? De superrike betaler ingenting. Skattereglene rammer de små og mellomstore bedriftene. De store har ressurser til å skaffe de aller beste advokatene til å hjelpe de til å betale minst mulig skatt. Du er en av oss. Thon er en av de vi skal se på med et kritisk blikk. Og derfor er det viktig å vite hva folk tjener. Også naboen. For vi har tyver i blant oss og vi må vite hvem de er for å få bremsa de på et vis. Jeg beklager mitt enkle språk og at jeg er litt sort-hvitt i min argumentasjon. Jeg hører til lavere arbeiderklasse. Jeg forstår at du er sint og føler deg urettferdig behandlet. Men la meg forklare mitt synspunkt: - Selv om Thon (Han ble bare dratt in som et eksempel og jeg er ikke noe Thon fan bare så det er sagt) jobber nå færre timer enn sine ringevikarer, så vil jeg tro at han har jobbet rimelig mange timer timer gjennom årene. Det er ikke vanskelig, dog kjedelig, å stå i resepsjonen eller jobbe som stuepike, men det er vanskelig å styre en stor bedrift, løse problemer med leverandører (de kan for øvrig føre til full stans i driften), utvikle bedriften, ta stilling til nye direktiver osv osv osv (det er for øvrig mer enn nok til å gi grått hår og høyt blodtrykk til de fleste). Jeg jobbet som bartender da jeg studerte, 10-12 timers skift to ganger i uken. Jeg kan bekrefte at det er enklere å være fysisk sliten, men å kunne lukke døren bak seg og gå hjem uten å tenke på jobben enn å være mentalt på jobb hele tiden. Hvis noen ringevikarer har blitt frastjålet lønnen sin så burde de ha meldt saken til fagforeningen/arbeidstilsynet. - Du sier at "de karene bare sitter og nyter luksus". Men hvis det er så lett som du sier, så hvorfor gjør ikke alle det samme og blir rike selv? Nei, det er ikke så lett. Husk at mange av dem har ikke arvet formuen sin, de har bygget den selv. Det er et talent det også, blandet med mange arbeidstimer, guts og en dose flaks. - Du er tydelig irritert på kapitalistene, og det er en ærlig sak. Men har du tenkt på hvor mange arbeidsplasser de skaper og hvor vi hadde vært uten dem? - Skattereglene kan du virkelig takke Vedum og Støre for: de prøver å skattelegge formuen og det rammer hovedsakelig SMB. De prøver å skattelegge urealiserte midler, som gjør at folk flykter til Sveits (ikke bare Røkke). Det er faktisk SMB eiere som flykter, ikke Thon og Stordalen. - Bare fordi det står i VG at Stordalen betaler lite skatt, så er ikke det 100% korrekt. Underskuddet, tap på fordringer ol kan skrives av på andre bedrifter i konsernet så lenge virksomheten kan likestilles - Ja, jeg betaler rimelig mye skatt, men det er prisen å betale for gratis helsevesen, utdanning, infrastruktur osv. Jeg er ikke alltid enig i hvordan midlene forvaltes, men jeg vet i alle fall at jeg bidrar til at landet jeg bor i gir blant annet like muligheter til alle gjennom utdanning - Nei, du skal ikke vite hva jeg tjener med mindre jeg vil fortelle det til deg. Vi har heldigvis et forvaltningsorgan, også kalt Skatteetaten, som krever inn den skatten som er lovfestet. Skatteetaten har mandatet, ikke du. Ja, du kan logge inn på skatteetaten sine sider og sjekke hvem du vil, men vil du stå for den handlingen? - Til slutt: Hva hjelper det deg å vite hva naboen tjener hvis det er eliten du er sint på? Anonymkode: a5714...f9d 4
Gjest Uføre Unni Skrevet 24. juli 2024 #92 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herlighet. Det var da voldsomt. Dette er typisk "på gølvet prat" der man tror og mener de i administrasjonen ikke gjør et skikkelig stykke arbeid fordi man sitter ved en pult istedenfor å jobbe med noe fysisk. Jeg vil påstå at det IKKE er "fryktelig mange mennesker i Norge" som kunne vært Olav Thon, eller andre store investorer. Jobben deres består mye i å ta store risikoer økonomisk. Og om du tror Thon og andre likesinnede ikke er hardtarbeidende, er du jo helt urealistisk. Jeg har aldri forstått behovet for å så til de grader være rasende på det fåtallet som skaper store bedrifter, tusenvis av arbeidsplasser og for ikke å snakke om milliarder inn til staten. Å kalle disse for tyver og kjeltringer er virkelig lavmåls. Men jeg velger å tro det må være manglende kunnskap som fremprovoserer så sterkt hat. Anonymkode: d0290...da5 Jeg er jo fra gølvet og prøver så godt jeg kan å begrense mine a-endinger. Så du ser hvem jeg er ja. Jeg tror vi har mange flinke folk i Norge. Jeg har sett folk her inne med god peiling. Jeg følger 4 økonomiforum på fb for kvinner der det er flust med kloke kvinner. Jeg følger flere nasjonale økonomipodcaster. Jeg leser DN og Finanssavisen. Og det skinner i gjennom at jeg har vært svært aktiv i fagbevegelsen? Jeg har truffet og snakket med folk fra hele det politiske spekteret, fra Frp til Rødt, som er lynende intelligente. Det kryr av smarte og risikovillige mennesker i landet vårt. Thon har hatt flaks og er uvanlig kynisk. Jeg er ikke rasende. Jeg er engasjert. Jeg er heller ikke dum. Bare passe smart. Men jeg liker å bruke et enkelt språk og ikke pakke inn hva jeg mener. Jeg synes Thon er en tyv og en kjeltring. Du mener noe annet og jeg vil selvsagt høre på dine meninger. Men vær snill å unngå persondebatt. Hvis du mener sånn og slik om meg, send det til meg i innboks. Jeg tror ikke folk er så interessert i å debattere meg, men heller økonomi.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #93 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg jobber som økonomisk rådgiver. Spør gjerne de rundt meg hva de tjener, betaler osv. Regner med de sier i fra om de ikke er komfortabel med det🙈 Anonymkode: 1f0d7...f64 Jeg jobber som tannlege. Det ville ikke falle meg inn å spørre de rundt meg om hvor mange hull de har hatt, hvor ofte de går til tannlegen eller om de bruker tanntråd. 😳 Anonymkode: d68e7...551 5 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #94 Skrevet 24. juli 2024 Thyra skrev (2 timer siden): Har skjønt at mange ikke vil snakke om hva de tjener. Men har aldri helt skjønt hvorfor. Greit at ikke alle og enhver gar noe ned det, og at man ikke vil si det til folk man vet vil komme med negative kommentarer. Men er det så farlig å si til familie og venner hva man tjener? En grunn jeg kan tenke meg til at enkelte spør er at de ønsker å se hva andre tjener og hva de har råd til, hvordan de finansierer livet sitt, for å se hva som er realistisk for dem de m selv. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skulle kunne nyttiggjøre informasjonen dersom jeg får vite om hva min gifte venninne med fire barn som har en lederstilling i en hotellkjede, tjener? Eller hva min enslige fetter som arbeider som forsker på universitetet tjener? Jeg arbeider jo med noe helt annet og er i en annen livssituasjon. Anonymkode: d68e7...551 2
Gjest Uføre Unni Skrevet 24. juli 2024 #95 Skrevet 24. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja, du kan logge inn på skatteetaten sine sider og sjekke hvem du vil, men vil du stå for den handlingen? - Til slutt: Hva hjelper det deg å vite hva naboen tjener hvis det er eliten du er sint på? Jeg skal lage middag nå, så jeg kan ikke debattere videre, desverre. Men jeg har lest ditt innlegg og jeg liker det. Jeg kan svare utfyllende senere i kveld om du ønsker det. Ja, selvsagt står jeg for at jeg sjekker noen hist og her på skattelistene. Navnet mitt kommer jo opp. Jeg sjekker f.eks fagforeningsledere for jeg synes det er skikkelig ugreit at de tar så mye av kontingenten til arbeiderne hvis sak de skal fremme. De skal vite at jeg vet hva de driver slags svineri. Jeg var jo LO-medlem før jeg ble ufør. Jeg bryr meg ikke hva naboen tjener. Jeg bor i den blokka i byen min som har de rimeligste leilighetene. Her er det nesten bare startlånfolk. Fattigfranser, narkomane og innvandrere. Så hender det at jeg sjekker en og annen influenser. For som ufør har jeg nå influensing som bi-inntekt. Jeg vil se litt på hva mine kolleger tjener. Eliten sine tall står i lokalavisa. Takk for debatten så langt. Nå er det middag for meg. Endret 24. juli 2024 av Uføre Unni Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #96 Skrevet 24. juli 2024 Enig. Snakker kun om det med venner det er aktuelt å feriere sammen med for å bli enige om hvor ekstravagant vi skal ha det, og da sier jeg så kort som at det står bra til økonomisk. Kjæresten vet i tillegg at jeg er gjeldsfri, men selv ikke hun får vite hvor mye jeg har investert og er god for, for da blir det fort mas om Maldivene og Gucci. Anonymkode: 1ce4d...288
Thyra Skrevet 24. juli 2024 #97 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det går liksom ikke inn? Mange av oss synes det er privat og vi liker ikke å dele privat info. Anonymkode: ee3b9...7e0 Jeg skjønner at noen mener det, og jeg pleier ikke å spørre. Jeg bare skjønner ikke at det skal være så privat. Folk legger ut om sexlivet sitt, men kan ikke si hva de tjener...
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #98 Skrevet 24. juli 2024 Uføre Unni skrev (29 minutter siden): Jeg er jo fra gølvet og prøver så godt jeg kan å begrense mine a-endinger. Så du ser hvem jeg er ja. Jeg tror vi har mange flinke folk i Norge. Jeg har sett folk her inne med god peiling. Jeg følger 4 økonomiforum på fb for kvinner der det er flust med kloke kvinner. Jeg følger flere nasjonale økonomipodcaster. Jeg leser DN og Finanssavisen. Og det skinner i gjennom at jeg har vært svært aktiv i fagbevegelsen? Jeg har truffet og snakket med folk fra hele det politiske spekteret, fra Frp til Rødt, som er lynende intelligente. Det kryr av smarte og risikovillige mennesker i landet vårt. Thon har hatt flaks og er uvanlig kynisk. Jeg er ikke rasende. Jeg er engasjert. Jeg er heller ikke dum. Bare passe smart. Men jeg liker å bruke et enkelt språk og ikke pakke inn hva jeg mener. Jeg synes Thon er en tyv og en kjeltring. Du mener noe annet og jeg vil selvsagt høre på dine meninger. Men vær snill å unngå persondebatt. Hvis du mener sånn og slik om meg, send det til meg i innboks. Jeg tror ikke folk er så interessert i å debattere meg, men heller økonomi. Forstår ikke helt hvordan du får dette til å handle om deg og persondebatt. Anonymkode: d0290...da5 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #99 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men med mindre dere jobber i samme bedrift, eller ansatt i offentlig sektor, så har det veldig lite å si. Dessuten så har de fleste fagforeninger lønnskalkulator som kan fortelle deg hvor du bør ligge (for å ikke snakke om årsrapporten til bedriften man er ansatt i som gir både snittlønn og medianlønn). Anonymkode: a5714...f9d Snittlønn og medianlønn i et stort konsern er fullstendig uinteressant. Lønnskalkulatorer likeså om man har en jobb som ikke er helt standard. Anonymkode: 92500...1f2
Rotemor Skrevet 24. juli 2024 #100 Skrevet 24. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Religion og politikk lærte jeg man aldri diskuterer med andre. Penger, hus og bil deler du ikke med andre, var lærdommen i min barndom. Alle disse temaene førte til konflikter. Anonymkode: a8634...25a Så du lærte at du ikke skal være samfunnsengasjert. Så begrensende og kjedelig.. Endret 24. juli 2024 av Rotemor 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå