AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #61 Skrevet 24. juli 2024 Jeg sier ikke hvor mye jeg tjener på krona, men om folk er nysgjerrig kan de jo bare sjekke tarrif og vite hva minstebeløpet hverfall er. Men sier ikke hvor mye jeg har på konto, sparing, lån, osv. Det er fordi jeg har opplevd flere ganger at folk skal låne penger osv, ikke fått igjen. Så nei, privatsak. Anonymkode: 2185f...b7f 1
Mannen 40 Skrevet 24. juli 2024 #62 Skrevet 24. juli 2024 Enig i at skal kunne være din privatsak om du ønsker det, men ser virkelig ikke problemer med at folk er ærlige på at de er nysgjerrige. Og det er i de fleste tilfeller akkurat det som er saken. Nysgjerrighet, hverken mer eller mindre. Jeg spør gjerne hva folk tjener og svarer om noen spør. Vil de ikke si det må jo det være greit. Litt annerledes blir det vel om det blir en helt manisk besettelse for folk å vite pris på alt jeg kjøper og selger og inntekt til de møter på sin vei😓. da er det lov å si 🤫 1
Anonysoum Skrevet 24. juli 2024 #63 Skrevet 24. juli 2024 Var selv veldig privat om det før, men nå er jeg tilhenger av åpenhet. Tenker jeg og andre lærer med ved å være åpne og dele med hverandre Vil ikke du si det, så er jo det greit nok.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #64 Skrevet 24. juli 2024 Uføre Unni skrev (22 minutter siden): Nå er du usaklig. Debatter skikkelig. Fordi åpenhet kan bremse det at noen karrer til seg ufordragelig mye penger. Det er påfallende at de med høye lønninger og formuer vil holde det skjult. Et sted inne i hjertet VET de at pengene de har fått fatt på via hardt arbeidene mennesker er skitne. De har penger som drypper av andres blod, svette og tårer. Se på Thon. Det ligger mange ødelagte skuldre og slitne rygger strødd etter han. Han er en slavedriver og har ikke fortjent ei eneste krone av pengene han svømmer i, i pengebingen sin. De vil sannsynligvis holde det skjult fordi de opplever negative reaksjoner. Det spiller INGEN rolle for deg om noen andre tjfner "ufordragelig mye penger". Olav Thon har skapt enormt mange arbeidsplasser, men pytt, han er jo en dritt som er god med penger. 🙄 Anonymkode: ee3b9...7e0 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #65 Skrevet 24. juli 2024 Thyra skrev (14 minutter siden): Har skjønt at mange ikke vil snakke om hva de tjener. Men har aldri helt skjønt hvorfor. Greit at ikke alle og enhver gar noe ned det, og at man ikke vil si det til folk man vet vil komme med negative kommentarer. Men er det så farlig å si til familie og venner hva man tjener? En grunn jeg kan tenke meg til at enkelte spør er at de ønsker å se hva andre tjener og hva de har råd til, hvordan de finansierer livet sitt, for å se hva som er realistisk for dem de m selv. Det går liksom ikke inn? Mange av oss synes det er privat og vi liker ikke å dele privat info. Anonymkode: ee3b9...7e0 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #66 Skrevet 24. juli 2024 Uføre Unni skrev (13 minutter siden): Nå er du usaklig. Debatter skikkelig. Fordi åpenhet kan bremse det at noen karrer til seg ufordragelig mye penger. Det er påfallende at de med høye lønninger og formuer vil holde det skjult. Et sted inne i hjertet VET de at pengene de har fått fatt på via hardt arbeidene mennesker er skitne. De har penger som drypper av andres blod, svette og tårer. Se på Thon. Det ligger mange ødelagte skuldre og slitne rygger strødd etter han. Han er en slavedriver og har ikke fortjent ei eneste krone av pengene han svømmer i, i pengebingen sin. Jeg vil nå påstå at Thon har jobbet for sine penger og betalt lønn til de "hardt arbeidende menneskene". Jeg kan også fortelle av egen erfaring at når man jobber for seg selv, så jobber man 24/7, så kan du regne ut timelønnen man har. Man kan mene mye om Thon, men han har tydeligvis et talent for å drive og utvikle virksomheten sin. Hvorfor skal ikke han få lov til å tjene penger på det? Er ikke han et hardtarbeidene menneske? Eller skal han jobbe gratis for fellesskapet? Skal vi alle sammen jobbe gratis da? Hvis du måtte mene at hans innsats er ubetydelig, så kan vel de fleste gjøre en slik ubetydelig innsats og skape en formue? Hadde ikke det vært for Thon og andre som han, så hadde ikke de vanlige "hardarbeidende menneskene" fått lønn, kanskje til og med vært arbeidsløse. Hvis Thon og CO presses ut til Sveits som følge av urimelige skatteregler, så vil både du og samfunnet fort merke at skatteinntektene til staten blir betydelig redusert. De "hardarbeidende menneskene" du snakker om vil til og med risikere å ikke få støtte fra velferdstaten, for hvor skal staten få de pengene fra? Jeg kan videre informere deg om at de fleste "slavedrivere" har helt rene penger som er blitt beskattet både en, to og tre ganger. Anonymkode: a5714...f9d 2 1
TomBombadil Skrevet 24. juli 2024 #67 Skrevet 24. juli 2024 Jeg forstår ikke hvorfor nordmenn skal holde hemmelig hva de tjener. Mistenker at det har noe med janteloven å gjøre. At de graver i personlig økonomi handler jo bare om mangel på sosiale antenner, akkurat som med de som graver i helsa di eller andre strengt personlige forhold. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #68 Skrevet 24. juli 2024 Jeg er også en av de som synes at vi burde snakke mer om hva vi tjener. Hvem har det bedre av hemmelighold? Bare arbeidsgivere som kan da betale mindre til en ansatt enn til den andre. Jeg startet i en bedrift samtidig som to av mine kolleger, men 8 år senere gikk de opp i en grad og i lønn og ikke jeg. Jeg spurte hvorfor og fikk beskjed at det var fordi jeg har vært i permisjon (barn) men da svarte jeg at det absolutt ikke lov å holde igjen lønnsøkninger pga barselpermisjon. Gikk opp i samme grad og opp i lønn jeg også. Jeg ville ikke visst om det, hvis ikke jeg og de kollegene snakket åpent om lønna. Jobber du som en sykepleier i Grimstad og får høre fra ei venninne at hun i Kristiansand får 80 tusen mer for samme lønn, er dette noe du kan gå tilbake til arbeidsgiveren din med. Det er bare lønnsomt for de som betaler vår lønn, at vi ikke snakker sammen om inntekt. Anonymkode: ab099...598 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #69 Skrevet 24. juli 2024 Jeg kan fort spørre om dette, men spør også «er det greit at jeg spør om det?» og sier at folk kan velge om de vil svare, hvis det er noen jeg ikke kjenner så godt. Da snakker vi riktignok om økonomiske ting som kan gjøre det relevant. Har ingen problem med å dele selv heller. Føler dette hemmeligholdet først og fremst er noe som gjelder de som har mye penger. Har en venn som arvet masse, mente at det var jo egen fortjeneste fordi man hadde forvaltet det bra. Dette var grunnen til at vedkommende ikke likte å snakke om egen økonomi. Den vennen kommer ikke til å dele om egen økonomi til egne barn heller. Jeg tenker det er en forferdelig uting. Men mye vil ha mer, og de som har mest er som regel mest gnien, og vil derfor skjule at de har mye penger. Har også opplevd denne vennen nedlatende når jeg har hatt økonomiske problemer, som om det er helt umulig å forstå at ikke alle avslutter tenårene med flere millioner på konto, eller at man kan være uheldig med boligsalg/brudd m.m. Opplever at dette er en person som fort tenker at andre sløser når de ikke er like bemidlet. Jeg tenker det er her det ligger. Dette er en av mine nærmeste venner forresten. Den andre av mine nærmeste venner er aleneforsørger med to barn, lavinntektsjobb og leier bolig. Den mest gavmilde personen jeg vet om, og økonomi har alltid vært et åpent tema mellom oss. Det har vært utrolig befriende, her har jeg kunne delt både oppturer og nedturer. Jeg har hatt dårlig økonomi og lav lønn, har nå ganske ok økonomi og grei lønn (ca gjennomsnitt). Tenk om min venn som er skikkelig god på økonomi kunne hjulpet meg når det var vanskelig (med tips og råd altså, ikke med penger i seg selv). Men der er det generelt vanskelig å snakke om sånt. Anonymkode: 9e789...30b
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #70 Skrevet 24. juli 2024 Uføre Unni skrev (49 minutter siden): Du var frekk først. 1-1. Så vi avslutter her, eller? Så vi ikke sporer av. Har du mer du vil si ta det i innboksen min. Kallenavnet ditt er Uføre Unni, og jeg håper virkelig at det stemmer. Det kan ikke engang estimeres hvor stor skade du hadde påført både bedrifter og dine kollegaer om du hadde vært en del av arbeidskraften. Anonymkode: a5714...f9d
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #71 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kallenavnet ditt er Uføre Unni, og jeg håper virkelig at det stemmer. Det kan ikke engang estimeres hvor stor skade du hadde påført både bedrifter og dine kollegaer om du hadde vært en del av arbeidskraften. Anonymkode: a5714...f9d Slike personangrep får deg bare til å se dum ut. Rart folk ikke skjønner dette selv. Anonymkode: c1886...117 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #72 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg jobber som økonomisk rådgiver. Spør gjerne de rundt meg hva de tjener, betaler osv. Regner med de sier i fra om de ikke er komfortabel med det🙈 Anonymkode: 1f0d7...f64 Jeg hadde unngått deg. Med mindre du tok mitt signal første gangen om at dette er noe jeg opplever som svært uhøflig. Anonymkode: 1700d...3cd 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #73 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg kan fort spørre om dette, men spør også «er det greit at jeg spør om det?» og sier at folk kan velge om de vil svare, hvis det er noen jeg ikke kjenner så godt. Da snakker vi riktignok om økonomiske ting som kan gjøre det relevant. Har ingen problem med å dele selv heller. Føler dette hemmeligholdet først og fremst er noe som gjelder de som har mye penger. Har en venn som arvet masse, mente at det var jo egen fortjeneste fordi man hadde forvaltet det bra. Dette var grunnen til at vedkommende ikke likte å snakke om egen økonomi. Den vennen kommer ikke til å dele om egen økonomi til egne barn heller. Jeg tenker det er en forferdelig uting. Men mye vil ha mer, og de som har mest er som regel mest gnien, og vil derfor skjule at de har mye penger. Har også opplevd denne vennen nedlatende når jeg har hatt økonomiske problemer, som om det er helt umulig å forstå at ikke alle avslutter tenårene med flere millioner på konto, eller at man kan være uheldig med boligsalg/brudd m.m. Opplever at dette er en person som fort tenker at andre sløser når de ikke er like bemidlet. Jeg tenker det er her det ligger. Dette er en av mine nærmeste venner forresten. Den andre av mine nærmeste venner er aleneforsørger med to barn, lavinntektsjobb og leier bolig. Den mest gavmilde personen jeg vet om, og økonomi har alltid vært et åpent tema mellom oss. Det har vært utrolig befriende, her har jeg kunne delt både oppturer og nedturer. Jeg har hatt dårlig økonomi og lav lønn, har nå ganske ok økonomi og grei lønn (ca gjennomsnitt). Tenk om min venn som er skikkelig god på økonomi kunne hjulpet meg når det var vanskelig (med tips og råd altså, ikke med penger i seg selv). Men der er det generelt vanskelig å snakke om sånt. Anonymkode: 9e789...30b Jeg skjønner hva du mener, men forstår du at jeg vil helst unngå å fortelle til min venninne som er alenemor til fire og jobber i en barnehage at min klokke koster 150k? Det er ikke passende, det er ubehagelig for alle parter, klokken var en julegave, jeg vil ikke skryte, klokken er diskre (ikke flashy i det hele tatt) og hadde det ikke vært for sånne folk som skal absolutt vite hva andre sine ting koster så hadde stemingen vært mye bedre. (Jeg og venninnen min har prioritert forskjellig: hun har nydelige barn og jeg har karriere og frihet. Begge forstår det, men det ikke nødvendlig å påpeke det. Det handler ikke om å vinne, det handler å velge det livet man vil livet og ha respekt for andre sine valg). Man kan kanskje tillate seg å spørre veldig nære venner om prisen, men det må være veldig spesielle ting (ordentlig vintage) og man bør være ganske diskre. Anonymkode: a5714...f9d 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #74 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg er også en av de som synes at vi burde snakke mer om hva vi tjener. Hvem har det bedre av hemmelighold? Bare arbeidsgivere som kan da betale mindre til en ansatt enn til den andre. Jeg startet i en bedrift samtidig som to av mine kolleger, men 8 år senere gikk de opp i en grad og i lønn og ikke jeg. Jeg spurte hvorfor og fikk beskjed at det var fordi jeg har vært i permisjon (barn) men da svarte jeg at det absolutt ikke lov å holde igjen lønnsøkninger pga barselpermisjon. Gikk opp i samme grad og opp i lønn jeg også. Jeg ville ikke visst om det, hvis ikke jeg og de kollegene snakket åpent om lønna. Jobber du som en sykepleier i Grimstad og får høre fra ei venninne at hun i Kristiansand får 80 tusen mer for samme lønn, er dette noe du kan gå tilbake til arbeidsgiveren din med. Det er bare lønnsomt for de som betaler vår lønn, at vi ikke snakker sammen om inntekt. Anonymkode: ab099...598 Det er noe helt annet når kollegaer forteller hverandre om sin lønn for å sikre rettferdig behandling, enn når venner eller bekjente begynner å grave i privat informsajon. Anonymkode: a5714...f9d 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #75 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Slike personangrep får deg bare til å se dum ut. Rart folk ikke skjønner dette selv. Anonymkode: c1886...117 Jeg skjønner at det er deg selv om du fant frem til anonym-knappen... Anonymkode: a5714...f9d 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #76 Skrevet 24. juli 2024 Min privatøkonomi er min privatsak. Jeg deler ikke hvor mye jeg tjener med noen, særlig ikke familiemedlemmer som har stressende jobber som de klager på støtt, og jeg vet at jeg tjener endel mer enn de. Min jobb er roligere, og jeg vil ikke ha kommentarer på det. Anonymkode: 5d590...f48 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #77 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min privatøkonomi er min privatsak. Jeg deler ikke hvor mye jeg tjener med noen, særlig ikke familiemedlemmer som har stressende jobber som de klager på støtt, og jeg vet at jeg tjener endel mer enn de. Min jobb er roligere, og jeg vil ikke ha kommentarer på det. Anonymkode: 5d590...f48 Alle som vil kan sjekke deg på nettet. Anonymkode: c1886...117
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #78 Skrevet 24. juli 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det er noe helt annet når kollegaer forteller hverandre om sin lønn for å sikre rettferdig behandling, enn når venner eller bekjente begynner å grave i privat informsajon. Anonymkode: a5714...f9d dine venner og bekjente kan være folk du studerte sammen med, ikke sant? Dere har samme utdannelse, antageligvis samme jobb og ansiennitet, og ja, absolutt kjekt og praktisk å kunne sammenlikne inntekt. Anonymkode: ab099...598
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #79 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg skjønner at det er deg selv om du fant frem til anonym-knappen... Anonymkode: a5714...f9d Drt kan ikke være andre enn meg. Anonymkode: c1886...117
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #80 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): dine venner og bekjente kan være folk du studerte sammen med, ikke sant? Dere har samme utdannelse, antageligvis samme jobb og ansiennitet, og ja, absolutt kjekt og praktisk å kunne sammenlikne inntekt. Anonymkode: ab099...598 Men med mindre dere jobber i samme bedrift, eller ansatt i offentlig sektor, så har det veldig lite å si. Dessuten så har de fleste fagforeninger lønnskalkulator som kan fortelle deg hvor du bør ligge (for å ikke snakke om årsrapporten til bedriften man er ansatt i som gir både snittlønn og medianlønn). Anonymkode: a5714...f9d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå