AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #41 Skrevet 24. juli 2024 sproffen skrev (5 minutter siden): Hvorfor syns folk det er så ille å snakke om? Er man flau over egen økonomi? Syns det burde vært mye mer åpenhet rundt privatøkonomi, og som flere har nevnt så burde det tatt mye større plass i skolepensum også. Stadig flere kjører sin egen økonomi i dass, og mange av disse tilfellene mener jeg kunne vært unngått hvis vi hadde en større åpenhet rundt privatøkonomi og kunne dele erfaringer og tips med hverandre. Fordi jeg vil ikke at mine venner skal vite hvor mye jeg tjener. Jeg har studert (master pluss etterutdanning), skaffet meg tverrfaglig kompetanse i bedriften og virkelig stått på for å lande drømmejobben med tilsvarende lønn. Men det er alltid noen venner/bekjente som skal på død og liv vite hva som står på lønnslippen min. Når jeg sier "ok i forhold til stillingen" eller prøver å tulle det vekk med "mye vil ha mer" så gir de seg ikke. Til og med når jeg sier det rett ut: lønnen min gjelder ikke deg, det er veldig frekt av deg å oppføre deg på den måten, så sier vedkommende unnskyld og fortsetter å spørre. "Jeg vil så gjerne vite!" Hva er det med folk som vil så gjerne vite hva jeg/kjæresten min tjener samtidig som de kaller det for "åpenhet om privat økonomi"? Det heter ikke PRIVAT for ingenting. Skatteetaten er informert, dere andre bør konsentere dere om egen økonomi. Ferdig med saken. Anonymkode: a5714...f9d 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #42 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sier de fra etterpå? Ringer de deg og sier "den boka du viste meg kostet 499 på Ark, ser jeg! Eller kjøpte du den kanskje på tilbud til 469 på Norli?" Hvis noen av eksemplene mine stemmer, kjenner dere rare folk 😅 Anonymkode: b8b75...192 Ikke bare får jeg høre prisen etterpå men det hender også jeg får kommentarer fra andre som da tydeligvis har snakket med noen som hadde sjekket prisen, senest for en uke siden fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg ikke fant noe mer morsomt som for eksempel reise som jeg kunne bruke penger på enn og bruke nesten 90K på en platespiller, jeg har aldri nevnt prisen for noen. Anonymkode: d5c7d...e50
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #43 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Derfra til å bry seg i detalj om enkeltpersoners privatøkonomi er ganske stor. Anonymkode: ee3b9...7e0 Åpenhet var stikkordet her. Anonymkode: c1886...117 1
Gjest Uføre Unni Skrevet 24. juli 2024 #44 Skrevet 24. juli 2024 Økonomi har blitt hobbien min, både mikro og makro. Og både bekjente og nære vet dette, så jeg trenger ikke å spørre om noe som helst, for de forteller meg helt uoppfordret om sin økonomi. Du snakker om bilen din TS. Mine venner kan si til meg at, sjekk så flott bil, jeg betalte x for den, med oppsparte penger/lån med x rente. Jeg har x kroner i forsikring og den bruker x kroner på mila! Det er bra det, synes du ikke? Så kan jeg svare javisst! Stilig bil, du har gjort et kupp! Men hvis du gjør x og y vil du få billigere forsikring, sjekk ut det. Men dæven for en tøff bil! Du er bra heldig med den. Jeg vet nada om biler, med masse om penger. Min iver smitter. Men mannen min er dritlei😂
Gjest Uføre Unni Skrevet 24. juli 2024 #45 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men privatøkonomi er en samfunnssak i et åpent demokrati. Da unngår en rusk og rask i større grad. Det burde du som CFO i et konsern skjønne veldig godt. Anonymkode: c1886...117 Dette! Enkelt og greit.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #46 Skrevet 24. juli 2024 Uføre Unni skrev (5 minutter siden): Økonomi har blitt hobbien min, både mikro og makro. Og både bekjente og nære vet dette, så jeg trenger ikke å spørre om noe som helst, for de forteller meg helt uoppfordret om sin økonomi. Du snakker om bilen din TS. Mine venner kan si til meg at, sjekk så flott bil, jeg betalte x for den, med oppsparte penger/lån med x rente. Jeg har x kroner i forsikring og den bruker x kroner på mila! Det er bra det, synes du ikke? Så kan jeg svare javisst! Stilig bil, du har gjort et kupp! Men hvis du gjør x og y vil du få billigere forsikring, sjekk ut det. Men dæven for en tøff bil! Du er bra heldig med den. Jeg vet nada om biler, med masse om penger. Min iver smitter. Men mannen min er dritlei😂 Det er nok ikke bare mannen din som er drittlei... Tenk å være på fest og fortelle om at man har kjøpt seg en ny bil så får man hele regnestykket midt i fleisen: kr/mila/slitasje/serivce/forsikring... festlig Anonymkode: a5714...f9d 1 1
Gjest Uføre Unni Skrevet 24. juli 2024 #47 Skrevet 24. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er nok ikke bare mannen din som er drittlei... Tenk å være på fest og fortelle om at man har kjøpt seg en ny bil så får man hele regnestykket midt i fleisen: kr/mila/slitasje/serivce/forsikring... festlig Anonymkode: a5714...f9d Nå dikter du fælt. Og så skal du lese innlegget mitt en gang til. Gjerne høyt og sakte. Be også noen om hjelp til å forstå det. Endret 24. juli 2024 av Uføre Unni
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #48 Skrevet 24. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Men privatøkonomi er en samfunnssak i et åpent demokrati. Da unngår en rusk og rask i større grad. Det burde du som CFO i et konsern skjønne veldig godt. Anonymkode: c1886...117 Hver enkelt sin privatøkonomi er ikke en viktig samfunnssak i ett åpent demokrati, men privat økonomi på gruppenivå er viktig. Det gir liten viktig informasjon hvis man vet at naboen som er elektriker tjener akkurat 650.000 kr, men hvis elektrikere på gruppenivå tjener 650.000 kr så er det viktig i forhold til å sikre relativt lik lønn mm. Det gir heller liten nyttig informasjon å vite at min årsinntekt er på 4,7 millioner da det ikke viser min inntekt som CFO da jeg har to jobber, og det vil ikke være ett sammenligningsgrunnlag i forhold til andre CFO'er som kun jobber som CFO. Anonymkode: d44e6...c99 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #49 Skrevet 24. juli 2024 Uføre Unni skrev (Akkurat nå): Dette! Enkelt og greit. Men da må jo du bare få tilgangen til nettbanken min... Så deler vi på alle goder etter behov uten å ta hensyn til hvem som er flinkest i jobben. Kommunistisk utopi. Hvordan kan du argumentere for at du/samfunent skal ha innsyn i min private økonomi? Anonymkode: a5714...f9d
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #50 Skrevet 24. juli 2024 Uføre Unni skrev (1 minutt siden): Nå dikter du fælt. Jeg tror ikke det er dikting gitt, sånt skjer. Mange som har kjøpt el-bil eller solceller blir presentert regnestykket ofte om hvor ulønnsomt det er, ikke bare fra økonomer men fra postbud, lastebilsjåfører, butikk-medarbeidere osv., de kan bli økonomer over natta bare de hører ordet solcelle eller el-bil. Anonymkode: d5c7d...e50 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #51 Skrevet 24. juli 2024 49 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke bare får jeg høre prisen etterpå men det hender også jeg får kommentarer fra andre som da tydeligvis har snakket med noen som hadde sjekket prisen, senest for en uke siden fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg ikke fant noe mer morsomt som for eksempel reise som jeg kunne bruke penger på enn og bruke nesten 90K på en platespiller, jeg har aldri nevnt prisen for noen. Anonymkode: d5c7d...e50 Bekrefter at du kjenner noen raringer ja 😅 Anonymkode: b8b75...192
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #52 Skrevet 24. juli 2024 Huff det høres litt i overkant ut 😅 kan også si til mine venninner om de har kjøpt seg noe fint «å den var fin, var den dyr?» eller «hva måtte du ut med?», men er ikke veldig opptatt av det, er mer bare for at vi bruker å snakke om sånne ting. Kanskje den andre ønsker seg likens. Men vi kritiserer jo ikke hverandre for pengebruken 😅 Anonymkode: a709f...cda
Gjest Uføre Unni Skrevet 24. juli 2024 #53 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men da må jo du bare få tilgangen til nettbanken min... Så deler vi på alle goder etter behov uten å ta hensyn til hvem som er flinkest i jobben. Kommunistisk utopi. Hvordan kan du argumentere for at du/samfunent skal ha innsyn i min private økonomi? Anonymkode: a5714...f9d Nå er du usaklig. Debatter skikkelig. Fordi åpenhet kan bremse det at noen karrer til seg ufordragelig mye penger. Det er påfallende at de med høye lønninger og formuer vil holde det skjult. Et sted inne i hjertet VET de at pengene de har fått fatt på via hardt arbeidene mennesker er skitne. De har penger som drypper av andres blod, svette og tårer. Se på Thon. Det ligger mange ødelagte skuldre og slitne rygger strødd etter han. Han er en slavedriver og har ikke fortjent ei eneste krone av pengene han svømmer i, i pengebingen sin.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #54 Skrevet 24. juli 2024 Uføre Unni skrev (5 minutter siden): Nå dikter du fælt. Og så skal du lese innlegget mitt en gang til. Gjerne høyt og sakte. Be også noen om hjelp til å forstå det. Så hyggelig du var! Og så mange fine hersketeknikker du har lært deg: beordre med "skal", bruke korte setninger, nedverdige opponenten. Jeg får nesten be DEG om hjelp til å forstå "magnum opus" PS: for øvrig vil jeg anbefale å bruke ordet "bør" slik de gjør i grunnloven... Anonymkode: a5714...f9d 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #55 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har aldri forstått hvorfor folk er interessert i andres lønn? Jeg har aldri interessert meg i hva folk tjener. Hva gir det meg? Hva skal jeg med den informasjon? Og jeg har en følelse av at folk utelukkende spør de som virker som å ha god råd. Særlig de som kjøper dyre biler eller har dyre hus. Og hvorfor? Fordi er det en ting vi tåler dårlig så er det at andre folk har mer penger enn oss virker det som. Anonymkode: 03b46...410 I noen tilfeller kan det være nyttig informasjon, her er et eksempel fra virkeligheten: venninna mi fikk ny kollega (som hun kjente tilfeldigvis fra før), hun hadde lik bakgrunn/ansiennitet. De snakket om lønn og venninna mi fikk vite hun lå godt over henne. Ba om lønnssamtale og gikk opp kr 50.000. Var ikke denne samtalen nyttig så vet ikke jeg. Anonymkode: 4c19c...9a0
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #56 Skrevet 24. juli 2024 Det er enkelt å merke forskjell på mennesker som er oppriktig interessert i økonomi, og som liker å diskutere det. Da deler jeg gjerne, og samme med motparten. Det verste er når slarvekjerringer spør fordi de er nysgjerrige og slarver videre med andre om det. Da sier jeg på en fin måte at de kan droppe å stikke nesa si i andres business. Anonymkode: 23c76...93b 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #57 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror ikke det er dikting gitt, sånt skjer. Mange som har kjøpt el-bil eller solceller blir presentert regnestykket ofte om hvor ulønnsomt det er, ikke bare fra økonomer men fra postbud, lastebilsjåfører, butikk-medarbeidere osv., de kan bli økonomer over natta bare de hører ordet solcelle eller el-bil. Anonymkode: d5c7d...e50 Det har vært ulønnsomt frem til 2021, altså før NordPool. Anonymkode: a5714...f9d
Gjest Uføre Unni Skrevet 24. juli 2024 #58 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så hyggelig du var! Og så mange fine hersketeknikker du har lært deg: beordre med "skal", bruke korte setninger, nedverdige opponenten. Jeg får nesten be DEG om hjelp til å forstå "magnum opus" PS: for øvrig vil jeg anbefale å bruke ordet "bør" slik de gjør i grunnloven... Anonymkode: a5714...f9d Du var frekk først. 1-1. Så vi avslutter her, eller? Så vi ikke sporer av. Har du mer du vil si ta det i innboksen min.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #59 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skjønner ikke helt problemet. Sånn, bortsett fra at enkelte ønsker å gjøre seg så utrolig interessant og spesiell og ikke vil si noe om økonomi, jobb etc. Hva er greia med det? Bortsett fra å være sær og snål..... Anonymkode: b47a4...97b Det er vel irriterende da? Altså, se for deg at en person gnåler hver gang om det samme. Selv om du sier nå er det nok. Jeg hadde en veninne som gnålte hver eneste gang vi traff hverandre om samme greiene. At jeg skulle flytte og til barnet mitt om hvor lenge han fikk lov av meg å spille og hvor ofte jeg hadde barn på besøk. Jeg ble så utrolig lei av den gnålingen, og det var hver eneste gang. Og hver gang svarte jeg og hver gang spurte hun på nytt. Selv om jeg sa at nei, jeg skal ikke flytte, nå legger vi den død. Skal sies jeg begynte å mistenke at hun var på spekteret. Anonymkode: 7c159...c71
Thyra Skrevet 24. juli 2024 #60 Skrevet 24. juli 2024 Har skjønt at mange ikke vil snakke om hva de tjener. Men har aldri helt skjønt hvorfor. Greit at ikke alle og enhver gar noe ned det, og at man ikke vil si det til folk man vet vil komme med negative kommentarer. Men er det så farlig å si til familie og venner hva man tjener? En grunn jeg kan tenke meg til at enkelte spør er at de ønsker å se hva andre tjener og hva de har råd til, hvordan de finansierer livet sitt, for å se hva som er realistisk for dem de m selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå