Gå til innhold

Privatøkonomi og inntekt er en privatsak!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor? 

Anonymkode: 57e20...6c7

Det er mer åpent og behagelig både for samfunn og person.

Anonymkode: c1886...117

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvorfor? 

Anonymkode: 57e20...6c7

Kjenner to det siste året som tok livet sitt pga økonomi. 

Hadde de bare vært åpne om det så kunne vi hjulpet med problemene. 

Problemene som ble avdekket var absolutt løselig. 

Anonymkode: ed462...af4

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg skulle ønske folk snakket mye mer om økonomi. Det skulle vært like åpent som å snakke om hvordan man klipper plenen, kjøper nytt kjøkken, planlegger turer og alt mulig annet.

Jobber i staten, så min lønn er ikke hemmelig, den kan alle som vil få vite. Og hvert år får vi også vite av fagforeningen hva alle de flere tusen kollegaene våre tjener.

Anonymkode: 73c9c...0ed

NTL?

Anonymkode: 467d9...464

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Men økonomi burde ikke vært et tabubelagt tema. Skjønner ikke hvorfor man er så hårsår på det. Der jeg er fra, trenger man ikke engang å spør om prisen. Folk sier det som det er med stolthet. 

Anonymkode: ed462...af4

Hvordan da? Sier de "se min nye volkswagen, den kostet 400 000!" 😊 Eller "værsågod, ta litt pizza, jeg betalte 79,90 på Rema!" Og hvorfor er de stolte?

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg opplever at folk på besøk søker opp prisen på ting jeg har kjøpt når de kommer hjem, det er minst like irriterende som at folk spør om prisen.

Anonymkode: d5c7d...e50

Sier de fra etterpå? Ringer de deg og sier "den boka du viste meg kostet 499 på Ark, ser jeg! Eller kjøpte du den kanskje på tilbud til 469 på Norli?" 

Hvis noen av eksemplene mine stemmer, kjenner dere rare folk 😅

Anonymkode: b8b75...192

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan da? Sier de "se min nye volkswagen, den kostet 400 000!" 😊 Eller "værsågod, ta litt pizza, jeg betalte 79,90 på Rema!" Og hvorfor er de stolte?

Sier de fra etterpå? Ringer de deg og sier "den boka du viste meg kostet 499 på Ark, ser jeg! Eller kjøpte du den kanskje på tilbud til 469 på Norli?" 

Hvis noen av eksemplene mine stemmer, kjenner dere rare folk 😅

Tipper du er rarere.

Anonymkode: 7b43e...53a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Generelt så er folk som spør og graver (om forskjellige ting) nysgjerrige og frekke folk. 

Anonymkode: 1b870...6f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tipper du er rarere.

Anonymkode: 7b43e...53a

Ouch, innertier! Nesten en ellever, faktisk 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri forstått hvorfor folk er interessert i andres lønn? Jeg har aldri interessert meg i hva folk tjener. Hva gir det meg? Hva skal jeg med den informasjon?

Og jeg har en følelse av at folk utelukkende spør de som virker som å ha god råd. Særlig de som kjøper dyre biler eller har dyre hus. 

Og hvorfor? Fordi er det en ting vi tåler dårlig så er det at andre folk har mer penger enn oss virker det som.

Anonymkode: 03b46...410

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Første gangen jeg hørte noen mene at økonomi var en svært privat sak var jeg over 30, og jeg skjønner fremdeles ikke om det er for å spare de rikeste eller fattigste for skammen ved å tjene alt for mye (eller lite).

Jeg spør og graver og forteller i vei, uansett om temaet er penger eller politikk eller religion, og så tenker jeg at det er mye verre ting i verden enn transparens.

Anonymkode: 8c024...18a

Det handler overhodet ikke at jeg skammer meg over hva jeg tjener, det handler kun om at jeg synes det er privat hva jeg bruker pengene mine på. Akkurat som det er helt irrelevant for meg hva ferien din koster.

Anonymkode: ee3b9...7e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det handler overhodet ikke at jeg skammer meg over hva jeg tjener, det handler kun om at jeg synes det er privat hva jeg bruker pengene mine på. Akkurat som det er helt irrelevant for meg hva ferien din koster.

Hva du syns er også irrelvant for dette

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, mmd said:

Uenig i at inntekt og økonomi er en privatsak. Burde tvert i mot vært mye med åpenhet om dette temaet. 

Hvorfor mener du at du og alle andre burde vite hva naboen tjener og hvordan han/hun disponerer sin inntekt? Jeg mener økonomi er en privat sak og hater hvert år skattelistene kommer og avisene skriver om de som tjener best i nærområdet. Jeg havner alltid høyt på listen i lokalavisen, og får alltid kommentarer på at jeg tjener så mye og at det er urettferdig. Jeg er lei sutringen fra de som tjener mindre og ikke forstår at det er en sammenheng med deresinnsats og min innsats. Ja jeg tjener veldig godt, men jeg har to jobber. Den ene er som CFO i ett konsern, og jeg driver i tillegg mitt eget selskap på siden. De to jobbene  gjør at jeg jobber minst 12 timer i døgnet i ukedagene og jobber også en del timer hver helg. 

Anonymkode: d44e6...c99

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (10 timer siden):

Uenig i at inntekt og økonomi er en privatsak. Burde tvert i mot vært mye med åpenhet om dette temaet. 

Hvorfor i alle verden skal vi vite detaljer i hverandres privatøkonomi?

Jeg er helt for å diskutere økonomi på generelt grunnlag, men ikke enkeltmenneskers privatøkonomi.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva du syns er også irrelvant for dette

Eh, nei, for nysgjerrige folk som spør meg får ikke svar. 😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor mener du at du og alle andre burde vite hva naboen tjener og hvordan han/hun disponerer sin inntekt? Jeg mener økonomi er en privat sak og hater hvert år skattelistene kommer og avisene skriver om de som tjener best i nærområdet. Jeg havner alltid høyt på listen i lokalavisen, og får alltid kommentarer på at jeg tjener så mye og at det er urettferdig. Jeg er lei sutringen fra de som tjener mindre og ikke forstår at det er en sammenheng med deresinnsats og min innsats. Ja jeg tjener veldig godt, men jeg har to jobber. Den ene er som CFO i ett konsern, og jeg driver i tillegg mitt eget selskap på siden. De to jobbene  gjør at jeg jobber minst 12 timer i døgnet i ukedagene og jobber også en del timer hver helg. 

Men privatøkonomi er en samfunnssak i et åpent demokrati. Da unngår en rusk og rask i større grad. Det burde du som CFO i et konsern skjønne veldig godt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor mener du at du og alle andre burde vite hva naboen tjener og hvordan han/hun disponerer sin inntekt? Jeg mener økonomi er en privat sak og hater hvert år skattelistene kommer og avisene skriver om de som tjener best i nærområdet. Jeg havner alltid høyt på listen i lokalavisen, og får alltid kommentarer på at jeg tjener så mye og at det er urettferdig. Jeg er lei sutringen fra de som tjener mindre og ikke forstår at det er en sammenheng med deresinnsats og min innsats. 

Det med fråtsing i skattelister er en ordentlig uting, ja. Og de fleste ser ut til å tro at man faktisk ser folks lønn i skattelistene. Jeg har selv fått sure kommentarer når jeg har hatt en del kapitalinntekt, på at jeg i hvert fall ikke bør få noe i lønnsoppgjøret. Som om det  har noen sammenheng. Men er jo litt morsomt når noen får andre til å søke i skattelistene for seg "anonymt", for så å avsløre med sine kommentarer hvem det egentlig var som snoket 😄

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men privatøkonomi er en samfunnssak i et åpent demokrati. Da unngår en rusk og rask i større grad. Det burde du som CFO i et konsern skjønne veldig godt.

Derfra til å bry seg i detalj om enkeltpersoners privatøkonomi er ganske stor.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvorfor syns folk det er så ille å snakke om? Er man flau over egen økonomi? Syns det burde vært mye mer åpenhet rundt privatøkonomi, og som flere har nevnt så burde det tatt mye større plass i skolepensum også. Stadig flere kjører sin egen økonomi i dass, og mange av disse tilfellene mener jeg kunne vært unngått hvis vi hadde en større åpenhet rundt privatøkonomi og kunne dele erfaringer og tips med hverandre.

Endret av sproffen
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
sproffen skrev (5 minutter siden):

Hvorfor syns folk det er så ille å snakke om? Er man flau over egen økonomi? Syns det burde vært mye mer åpenhet rundt privatøkonomi, og som flere har nevnt så burde det tatt mye større plass i skolepensum også. Stadig flere kjører sin egen økonomi i dass, og mange av disse tilfellene mener jeg kunne vært unngått hvis vi hadde en større åpenhet rundt privatøkonomi og kunne dele erfaringer og tips med hverandre.

Det er vel gjentatt ganske mange ganger nå; mange synes det er en privatsak. Jeg er heller ikke interessert i å dele helseopplysninger eller sexlivet mitt, for den sakens skyld. Mine private greier er heeeeelt irrelevante for deg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (11 timer siden):

Ikke skal man baksnakke folk eller snakke stygt om dem heller.

Nei, best å bare snakke om været!

Det lærte vi på søndagsskolen, men der har da ikke alle gått! 

Anonymkode: a8634...25a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og en kollega pratet om privatøkonomi og vedkommende nevnte da hvor mye hen hadde stående på brukskonto og jeg spurte da om kontoen hadde bra rente. Hen oppdaget da at renta var på 0,00% og kunne da overføre den halve millionen som stod der til en konto med bedre rente og tjente da 25 000 i året på vår lille samtale. Hen ønsket dessverre ikke å investere i fond, men noe er jo bedre enn ingenting da.

Hadde ikke hen vært åpen om sin økonomi så ville jo vedkommende fortsatt å gi bort penger til DNB hver måned.

Anonymkode: 92500...1f2

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...