Gå til innhold

Privatøkonomi og inntekt er en privatsak!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et menneske i nær familie som er ekstremt opptatt av hva andre betaler for ting, f eks bolig, bil, ferie, ja rett og slett hvordan andre disponerer pengene sine. Hun er også opptatt av hva andre tjener, men der har hun skjønt at de fleste ikke synes det er ok å svare på. Da jeg kjøpte ny bil for et par uker siden, var første replikk "hva har du gitt for den??", ikke at den var fin eller noe annet som gav uttrykk for at hun var glad på mine vegne. Siden hun alltid spør hva ting koster, svarte jeg at det ville jeg ikke svare på. "Jeg kan finne det ut selv jeg!" svarte hun surt. Altså!! Hun lette også opp annonsen min for den gamle bilen for å se hva jeg hadde tenkt å ta for den. Og så når den var solgt, kom selvfølgelig spørsmålet hva jeg fikk for den. 🤯 Blir flau på sånne folk vegne jeg altså! Det er totalt uvesentlig for henne og alle andre hva jeg kjøper og selger bilene mine for og hva jeg bruker pengene mine på.

Hva er det egentlig med folk uten sosiale antenner som graver i andres privatøkonomi på den måten? Jeg får meg ikke til å tro at det er misunnelse for alle, for mitt familiemedlem kommer gjerne med nedsettende kommentarer hvis hun synes ting andre har kjøpt er for dyre i hennes øyne. Hun gav seg ende over da ei venninne brukte 10000,- på en klokke for 25 år siden, dette gnålte hun om til alle. 🙈

Anonymkode: ee3b9...7e0

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes at økonomi absolutt ikke trenger å være tabubelagt. Jeg synes folk og samfunnet bør snakke mer om økonomi generelt. Økonomi og livsmestring kan også gjerne bli et skolefag på VGS. Familie og venner er ofte en trygg start for å ta opp ulike økonomiske tema.

Når det er sagt, så har folk selvsagt rett på å ikke dele alt med alle hele tiden. Om du ikke ønsker å fortelle hva du tjener eller hva du betalte for bilen din, så må dette respekteres. 

Til slutt skjer tross alt livet. Å ta økonomiske valg bevisst og planlagt kan gi stabilitet. Men av og til må en også leve og da blir det kanskje ikke helt optimal med bilkjøp likevel. Det er ikke farlig for det om selv om en søsken mener noe annet.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 20
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som økonomisk rådgiver. Spør gjerne de rundt meg hva de tjener, betaler osv. Regner med de sier i fra om de ikke er komfortabel med det🙈

Anonymkode: 1f0d7...f64

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (7 minutter siden):

Jeg synes at økonomi absolutt ikke trenger å være tabubelagt. Jeg synes folk og samfunnet bør snakke mer om økonomi generelt. Økonomi og livsmestring kan også gjerne bli et skolefag på VGS. Familie og venner er ofte en trygg start for å ta opp ulike økonomiske tema.

Når det er sagt, så har folk selvsagt rett på å ikke dele alt med alle hele tiden. Om du ikke ønsker å fortelle hva du tjener eller hva du betalte for bilen din, så må dette respekteres. 

Til slutt skjer tross alt livet. Å ta økonomiske valg bevisst og planlagt kan gi stabilitet. Men av og til må en også leve og da blir det kanskje ikke helt optimal med bilkjøp likevel. Det er ikke farlig for det om selv om en søsken mener noe annet.

Schmuhu

Jeg er absolutt enig i at personlig økonomi burde være eget fag på skolen. Det er nyttig og ville sannsynligvis gjort at færre havnet i økonomisk uføre. Men å bry seg med hva andre bruker pengene sine på synes jeg er en uting.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har et menneske i nær familie som er ekstremt opptatt av hva andre betaler for ting, f eks bolig, bil, ferie, ja rett og slett hvordan andre disponerer pengene sine. Hun er også opptatt av hva andre tjener, men der har hun skjønt at de fleste ikke synes det er ok å svare på. Da jeg kjøpte ny bil for et par uker siden, var første replikk "hva har du gitt for den??", ikke at den var fin eller noe annet som gav uttrykk for at hun var glad på mine vegne. Siden hun alltid spør hva ting koster, svarte jeg at det ville jeg ikke svare på. "Jeg kan finne det ut selv jeg!" svarte hun surt. Altså!! Hun lette også opp annonsen min for den gamle bilen for å se hva jeg hadde tenkt å ta for den. Og så når den var solgt, kom selvfølgelig spørsmålet hva jeg fikk for den. 🤯 Blir flau på sånne folk vegne jeg altså! Det er totalt uvesentlig for henne og alle andre hva jeg kjøper og selger bilene mine for og hva jeg bruker pengene mine på.

Hva er det egentlig med folk uten sosiale antenner som graver i andres privatøkonomi på den måten? Jeg får meg ikke til å tro at det er misunnelse for alle, for mitt familiemedlem kommer gjerne med nedsettende kommentarer hvis hun synes ting andre har kjøpt er for dyre i hennes øyne. Hun gav seg ende over da ei venninne brukte 10000,- på en klokke for 25 år siden, dette gnålte hun om til alle. 🙈

Når du ikke svarer i klar tale, så får du heller ikke stoppet slike snushaner. 

Anonymkode: a8634...25a

• Liker 1
Skrevet

Uenig i at inntekt og økonomi er en privatsak. Burde tvert i mot vært mye med åpenhet om dette temaet. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber som økonomisk rådgiver. Spør gjerne de rundt meg hva de tjener, betaler osv. Regner med de sier i fra om de ikke er komfortabel med det🙈

Økonomi og helse er ting jeg kan snakke om, men synes det er like sosialt passende å spørre om lønn som avføringsmønster. Du får vite om du spør, men aldri om jeg hadde tatt opp temaet 

Anonymkode: aa7e8...bbe

• Liker 7
Skrevet

Har ikke noe imot om noen spør meg hva hus,bil,ferie el koster.

Hva lønn er..tja det er litt mer privat..om ikke eks en venn får jobb på samme sted som deg og vil kunne sammenligne lønn

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Økonomi og helse er ting jeg kan snakke om, men synes det er like sosialt passende å spørre om lønn som avføringsmønster. Du får vite om du spør, men aldri om jeg hadde tatt opp temaet 

Anonymkode: aa7e8...bbe

Religion og politikk lærte jeg man aldri diskuterer med andre. 
Penger, hus og bil deler du ikke med andre, var lærdommen i min barndom. Alle disse temaene førte til konflikter.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Religion og politikk lærte jeg man aldri diskuterer med andre. 
Penger, hus og bil deler du ikke med andre, var lærdommen i min barndom. Alle disse temaene førte til konflikter.

Ikke skal man baksnakke folk eller snakke stygt om dem heller.

Nei, best å bare snakke om været!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske folk snakket mye mer om økonomi. Det skulle vært like åpent som å snakke om hvordan man klipper plenen, kjøper nytt kjøkken, planlegger turer og alt mulig annet.

Jobber i staten, så min lønn er ikke hemmelig, den kan alle som vil få vite. Og hvert år får vi også vite av fagforeningen hva alle de flere tusen kollegaene våre tjener.

Anonymkode: 73c9c...0ed

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ut av det blå, av ren nysgjerrighet? Jeg kan fint snakke om økonomien min (hvertfall deler av den) når det faller seg naturlig, men å stille direkte spørsmål om det uten foranledning synes jeg er frekt. Jobben din gjør det egentlig bare mer ubehagelig, for da ligger det i kortene at du vil ha meninger om det. Det blir som å bli spurt om matvaner av en ernæringsfysiolog.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende spør om dette for å kunne si at dere sløser. Altså for å snakke nedsettende om deg og andre, rakke dere ned. Gjerne samtidig løfte frem at vedkommende selv aldri har brukt penger ufornuftig, og har spart alt av penger gjennom hele livet.

Det er en måte å hevde seg selv på, ved å rakke andre ned.

Anonymkode: f61a2...346

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Første gangen jeg hørte noen mene at økonomi var en svært privat sak var jeg over 30, og jeg skjønner fremdeles ikke om det er for å spare de rikeste eller fattigste for skammen ved å tjene alt for mye (eller lite).

Jeg spør og graver og forteller i vei, uansett om temaet er penger eller politikk eller religion, og så tenker jeg at det er mye verre ting i verden enn transparens.

Anonymkode: 8c024...18a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nesten verre med de som bare hinter om at de tror man sløser. Når jeg drar på flere utenlandsturer i året, og det kommer kommentarer som "ja, det er noen som har det". Fordi de som kommenterer automatisk tror jeg jeg bruker titusener på hver ferie, som de selv gjør. Og de som kommenterer på hvordan man har råd til å reise, har stort sett uten unntak minst en bil i husholdningen. 

Anonymkode: b8b75...192

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er prisbevisst og spør rett ut hva ting koster. 

Men hva andre tjener lar jeg være å spørre om. Som regel står det på snittinntekt i avisene. 

Men økonomi burde ikke vært et tabubelagt tema. Skjønner ikke hvorfor man er så hårsår på det. Der jeg er fra, trenger man ikke engang å spør om prisen. Folk sier det som det er med stolthet. 

Anonymkode: ed462...af4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet siviløkonom. Jeg spør aldri folk hva de tjener, men jeg deler gjerne hvis noen spør meg. 

Jeg forventer faktisk, som den eneste økonomen i familien, at familiemedlemmer tør å være åpen omkring privatøkonomi til meg. En venninne av meg og jeg hadde faktisk en ganske åpen diskusjon omkring privatøkonomi for ikke så lenge siden. Hun var mer en villig til å både snakke om det, og vi diskuterte sammen hvordan man best mulig kunne disponere nettoinntekt hver mnd ut i fra de forutsetningene man selv hadde. Jeg delte også helt åpent hvordan jeg selv disponerer, så det ble en toveis-samtale, naturligvis. 

Hadde dette området vært mindre tabu, hadde færre havnet i gjeldskriser. 

Anonymkode: 1e741...636

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at folk på besøk søker opp prisen på ting jeg har kjøpt når de kommer hjem, det er minst like irriterende som at folk spør om prisen.

Anonymkode: d5c7d...e50

AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (9 timer siden):

Uenig i at inntekt og økonomi er en privatsak. Burde tvert i mot vært mye med åpenhet om dette temaet. 

Hvorfor? 

Anonymkode: 57e20...6c7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt problemet. Sånn, bortsett fra at enkelte ønsker å gjøre seg så utrolig interessant og spesiell og ikke vil si noe om økonomi, jobb etc. Hva er greia med det? Bortsett fra å være sær og snål..... 

Anonymkode: b47a4...97b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...