Lindsay Bluth Skrevet 23. juli 2024 #1 Skrevet 23. juli 2024 Som tittelen sier er jeg ute etter tips som kan gjøre livet lettere for småbarnsforeldre i tidsklemma! Jeg skal snart tilbake i jobb etter permisjon med tredjemann. Da har vi 2 barn i barnehagen og én på barneskolen. Begge foreldre skal jobbe. Hva er deres beste tips for å få til en god flyt? De to eldste har én fritidsaktivitet hver og vi har en hund som skal luftes. Kunne tenkt meg å trene, og ha det rent 😆 Ting vi gjør allerede: - Lager middagsplan og ukehandler på Oda. - Tar oppvasken hver kveld. - Legger klart klær dagen før. - Lager matpakker kvelden før. - Bytter på å lufte hund og lage middag etter jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #2 Skrevet 23. juli 2024 Jeg har lyst til å foreslå å droppe fritidsaktiviteter for barnehagebarn. Hvis en av dere følger til aktivitet, luft hunden samtidig. Gå eller løp en tur mens dere venter. Ikke legg lista høgere enn at dere fikser hverdagen. Juster aktiviteter og ambisjonsnivå etter hvert. Anonymkode: 0e22c...84f 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #3 Skrevet 23. juli 2024 Kvitte seg med hunden vil spare tid… Ta en joggetur mens treningen til barna pågår. Bytt på å kjøre. Anonymkode: 2538b...799 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #4 Skrevet 23. juli 2024 Bli kvitt bikkja Skaff rengjøringshjelp, eller velg redusert stilling på jobben en periode. La barna gå på samme fritidsaktivitet, hvis mulig. Vi har hatt alle tre i skolekorpset, og det har vært praktisk når alle skal samme sted til samme tid, stor sett. Sikkert mange andre tidstyver også. Anonymkode: 7b969...22d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #5 Skrevet 23. juli 2024 Det som hittil har hjulpet mest her er: -Ha matkasser. Velg de raskeste rettene som kan gjøres unna på 15-20 min. Ha frossenpizza en gang iblant. Lag hjemmelaget suppe, pastasaus osv og frys dette ned. -Tidsinnstille vaskemaskinen slik at den er ferdig like før man kommer hjem fra barnehage/skole/jobb. -Gjør klar matpakker og antrekk dagen før. -Ha ukeplan hengende på kjøkkenet, der alle skriver inn ukens gjøremål/avtaler. -Ha en kasse med diverse bursdagsgaver og kort liggende på loftet, slik at man alltid har gave klar dersom en bursdagsinvitasjon kommer i siste liten. -Ha kun 1 fritidsaktivitet per barn. -Reduser til 80% stilling om man kan. Anonymkode: d176c...d14 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #6 Skrevet 23. juli 2024 Senke krav til renhold/rot når de er små. Trene når ungene er på aktivitet. Maks en aktivitet per barn. La de sykle/gå dit selv om mulig. La ungene smøre matpakke selv til skole (uansett umulig å huske hvem som skulle ha smør, ikke smør, mye/lite pålegg, hvilket pålegg osb) Anonymkode: bfba3...413 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #7 Skrevet 23. juli 2024 Google family med felles kalender og Keep delte notiser til handlelister etc. Anonymkode: bfba3...413 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #8 Skrevet 23. juli 2024 Et tips som ikke er for alle, men om mulig: bosett dere i nærheten av barnehage/skole og kollektivtrafikk, og gjerne nær besteforeldre. Vi kunne levere i barnehagen på vei til bussen, sparte mye tid på det. Heller bo litt mindre enn et stort hus med kronglete plassering mtp hverdagslogistikk. Anonymkode: 2538b...799 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #9 Skrevet 23. juli 2024 Trene med hunden har "reddet" tidsklemma her. Jeg løper med hunden hver dag. Gjerne når barnet er på fritidsaktivitet. Hender jeg gjør styrke innimellom på løpeturen. (Vi har en løype med styrke apparater langs løypa). Anonymkode: 29edf...e73 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå