Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt et 20 år gammelt hus. Det meste er oppusset, med unntak av badet, så det begynner å bli modent for utskifting men vi håper det varer noen år til. I taksten står det at det er satt inn dusjkabinett pga. at membranen begynte å bli dårlig, dette er 5 år siden (da badet altså var ca. 15 år). Eller, usikker på om «dårlig» var riktig ord, men det var noe med at den hadde nådd så og så mye av forventet levetid😅 uansett… på badet står det også et badekar. Jeg får fnatt av dusjkabinett, synes det er et herk å vaske inni kroker og får litt klaus av å stå der, så jeg ønsker å sette opp en dusj på veggen over badekaret slik at man står oppi badekaret når man dusjer, for da kan vi selge/gi bort dusjkabinettet.

Spørsmålet mitt blir da: jeg regner med det har noe med forsikring å gjøre at det er satt inn dusjkabinett, hvis membranen begynner å ta kvelden og man ikke gjør noe med det så får man kanskje ikke igjen på forsikringer ved vannskader? … vil da «dusj i badekar»-løsningen være tilstrekkelig mtp. det juridiske og forsikring av bad? 

Anonymkode: 98ab5...803

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi har kjøpt et 20 år gammelt hus. Det meste er oppusset, med unntak av badet, så det begynner å bli modent for utskifting men vi håper det varer noen år til. I taksten står det at det er satt inn dusjkabinett pga. at membranen begynte å bli dårlig, dette er 5 år siden (da badet altså var ca. 15 år). Eller, usikker på om «dårlig» var riktig ord, men det var noe med at den hadde nådd så og så mye av forventet levetid😅 uansett… på badet står det også et badekar. Jeg får fnatt av dusjkabinett, synes det er et herk å vaske inni kroker og får litt klaus av å stå der, så jeg ønsker å sette opp en dusj på veggen over badekaret slik at man står oppi badekaret når man dusjer, for da kan vi selge/gi bort dusjkabinettet.

Spørsmålet mitt blir da: jeg regner med det har noe med forsikring å gjøre at det er satt inn dusjkabinett, hvis membranen begynner å ta kvelden og man ikke gjør noe med det så får man kanskje ikke igjen på forsikringer ved vannskader? … vil da «dusj i badekar»-løsningen være tilstrekkelig mtp. det juridiske og forsikring av bad? 

Du får aldri noe som helst på forsikringer for dårlig/manglende vedlikehold. Er der satt inn dusjkabinett, så er det den beste forsikringen mot vannskader. Spørsmålet her er mer hva som har skjedd, altså at membranen er dårlig og dusjkabinettet har kommet inn og hvorfor dette er skrevet i prospektet. 
At selger har sikret seg mot reklamasjoner ved å skrive om dårlig membran er så klart for å unngå senere reklamasjoner. 

Å få fnatt av dusjkabinett må være bedre enn å få vannskader av dusj på vegg og i badekar når du ikke aner hva som har vært og fortsatt kan være galt. Har du sett etter lekkasjer, mugg og råteskader i tilstøtende rom til badet? Eller har selger malt over? 

De som driver med fuktskader vil helst ha et påbud om dusjkabinett på alle bad, fordi det er en enkel og rimelig forsikring mot vannskader.

Anonymkode: 048e5...961

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsikring dekker kun plutselige hendelser, som et sprukket vannrør, brann, oversvømmelse eller liknende. Forsikringen vil ikke dekke råteskader som oppstår etter årevis med fukt etter dusjing eller annet. I hvert fall ikke på et 20 år gammelt bad. Eneste som kanskje kan komme inn av forsikring er en eierskifteforsikring som kan hjelpe deg dersom badet viser seg å være mye dårligere enn det som kommer frem i salgsoppgave, takst og tilstandsrapport.

Daglig dusjing rett på flisgulv på et gammelt bad kan gi råteskader i gulv og vegger dersom det er dårlig membrantetting. Det kan også gi svartsopp-problemer dersom badet er dårlig ventilert. Hvis du dusjer i badekaret, og har et forheng eller noe som sørger for at dusjvannet forblir i badekaret, i stedet for å sprute utover gulvet, vil det nok gå bra. Litt tilfeldig sprut tåler det nok.

Anonymkode: 50bf1...e39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du får aldri noe som helst på forsikringer for dårlig/manglende vedlikehold. Er der satt inn dusjkabinett, så er det den beste forsikringen mot vannskader. Spørsmålet her er mer hva som har skjedd, altså at membranen er dårlig og dusjkabinettet har kommet inn og hvorfor dette er skrevet i prospektet. 
At selger har sikret seg mot reklamasjoner ved å skrive om dårlig membran er så klart for å unngå senere reklamasjoner. 

Å få fnatt av dusjkabinett må være bedre enn å få vannskader av dusj på vegg og i badekar når du ikke aner hva som har vært og fortsatt kan være galt. Har du sett etter lekkasjer, mugg og råteskader i tilstøtende rom til badet? Eller har selger malt over? 

De som driver med fuktskader vil helst ha et påbud om dusjkabinett på alle bad, fordi det er en enkel og rimelig forsikring mot vannskader.

Jeg kommer aldri til å sette inn dusjkabinett når vi pusser opp badet ihvertfall, det er da ingen som gjør det lenger i 2024?😅

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Forsikring dekker kun plutselige hendelser, som et sprukket vannrør, brann, oversvømmelse eller liknende. Forsikringen vil ikke dekke råteskader som oppstår etter årevis med fukt etter dusjing eller annet. I hvert fall ikke på et 20 år gammelt bad. Eneste som kanskje kan komme inn av forsikring er en eierskifteforsikring som kan hjelpe deg dersom badet viser seg å være mye dårligere enn det som kommer frem i salgsoppgave, takst og tilstandsrapport.

Daglig dusjing rett på flisgulv på et gammelt bad kan gi råteskader i gulv og vegger dersom det er dårlig membrantetting. Det kan også gi svartsopp-problemer dersom badet er dårlig ventilert. Hvis du dusjer i badekaret, og har et forheng eller noe som sørger for at dusjvannet forblir i badekaret, i stedet for å sprute utover gulvet, vil det nok gå bra. Litt tilfeldig sprut tåler det nok.

Anonymkode: 50bf1...e39

Tusen takk for oppklarende svar! Et dusjforheng kan sikkert hjelpe mye, ja :) det er jo bare snakk om en midlertidig løsning på et par år :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg kommer aldri til å sette inn dusjkabinett når vi pusser opp badet ihvertfall, det er da ingen som gjør det lenger i 2024?😅

Tusen takk for oppklarende svar! Et dusjforheng kan sikkert hjelpe mye, ja :) det er jo bare snakk om en midlertidig løsning på et par år :) 

Dusjkabinettet forlenger badets levetid med minimum 10 år… Helt opp til deg såklart, men vi har hatt dusjkabinett på vårt bad siden vi pusset opp for 9 år siden. Har god ventilasjon og god varme, i tillegg til at vi også slipper ut damp ved å sjokklufte med vinduet vidåpent et minutt eller 2 etter dusj. Tar oss også bryet å tørke vindusglasset og karmen etter hver dusj. Og vet du hha? Ingenting på badet viser tegn til fuktskader. Selv en billig kommode fra Jysk som har stått mellom dusjen og badekaret viser ikke tegn til fuktskader etter 9 år… Hadde vi dusjet rett på vegg og gulv hadde vi måtte renovere badet innen kort tid… Det tar max en halvtime å skrubbe dusjkabinettet en gang pr måned, selv om vi dusjer hver dag opptil 2 ganger hver. Kjøp et skikkelig kabinett, skyll av vegger og dusjgulv etter hver dusj, ha god hygiene i dusjen og rengjør skikkelig hver måned, så skal du se at dusjkabinett ikke er så dumt likevel 😉 Jeg vil ihvertfall aldri dusje rett på vegg og gulv mtp hvor store skader vann kan medføre for hele huset… 

Anonymkode: 00664...9d9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jo, det skal jeg love deg at folk som er obs på fuktskader gjør, ikke mange årene siden vi satte inn nytt dusjkabinett, fordi det gamle var utslitt. Men vi gikk ikke for noe billig og dårlig men Porsgrund sitt beste kabinett. Kommer aldri til å dusje rett på fliser. Skal du ha dusjforheng så klistrer det seg til kroppen, og er noe herk, har prøvd det og. 
Så lykke til. Ville vært artig og nyttig om du oppdaterer tråden når badet rives….

AnonymBruker
Skrevet

Ingen setter inn kabinett på nye bad i dag. Gjøres jobben skikkelig med kvalitetsprodukter, dvs kvalitet på alt fra membran til fliser og fuger og ikke minst selve håndverket, er det helt uproblematisk å dusje rett på fliser. Men såklart; velger du fliser kjøpt inn fra en billigbutikk som har kjøpt et resteparti med fliser fra en tvilsom fabrikk i Uganda og bruker en ufaglært håndverker som bruker billig lim og memran, kan du bare takke deg selv om du står det med skjegget i postkassen. 

Membran kan betraktes som en slags ferskvare som forringes litt etter litt. Man sier derfor at levetiden på et bad er 15 år, men bad som lages i dag med kvalitetsprodukter og gode håndverkere vil vare i langt flere år enn det.

Noe av det verste man kan gjøre på at bad nå, er å kline på disse "folieflisene" som har blitt så poppis, i steden for å renovere. Folien gjør at fukt hermetiseres inni gulv og vegger og fremprovoserer og fremskynder sopp, mugg og råte. (Veggene og gulvet SKAL puste/slippe gjennom noe luft.) Og når du har valgt en slik quickfix for å "freshe opp" (dette er griseharry i mine øyne og ikke å freshe opp) badet og dermed selv er skyld i eventuelle sopp, råte og muggskader, får du ikke dekket dette på forsikringen din. 

Hilsen en fagperson. 

Anonymkode: 054ca...452

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Man får ikke penger på forsikringen fordi et gammelt bad begynner å bli dårlig og det er tid for renovering fra grunnen av, men man dropper det, og tror man kan få renoveringen dekket av en forsikring i stedet for å betale selv....

Forsikring gjelder akutte skader som oppstår brått og uventet, et rør sprenger lekk f.eks. 

Anonymkode: 737dc...1db

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...