AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #1 Skrevet 23. juli 2024 I mitt hode er smokk veldig unaturlig. Det er som å sette i en propp fordi man ikke orker lyden av babyen, Jeg ser de fleste må «tvinge» babyen til å ta smokk i starten. Dette med stort sugebehov skjønner jeg ikke og tror jeg ikke noe på. I mitt hode er det pupp og nærhet som er naturlig, ikke en propp. Anonymkode: f1a71...4f2 7 1 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #3 Skrevet 23. juli 2024 Det er med på å forebygge krybbedød Anonymkode: f9c63...47e 16 9
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #4 Skrevet 23. juli 2024 Nå er ikke pupp og nærhet noe alle kan gi. Greit at far kan gi smokk og nærhet. For ikke å snakke om at smokk har vært redningen for mange foreldre med søvnløse netter. Du trenger ikke å gi, men andre må få velge selv. Anonymkode: 2651c...bcc 13 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #5 Skrevet 23. juli 2024 Smokk gir lavere risiko for krybbedød. Det er også kjempenyttig hvis baby får et luftveisvirus (RS er gjerne en versting for de små) og må legges inn på barneavdeling og ha highflow eller CPAP pustestøtte i nesen og når baby da har smokk i munnen så slipper man at luften kommer ut igjen via munnen som ville vært åpen uten smokk og føre til dårlig effekt av pustestøtten. Det kan føre til at barnet i stedet for nesemaske må ha helmaske som dekker både nese og munn, og det er mye mer styr mtp amming og at barnet må ha våken vakt hele natten fordi de ikke får evakuert eventuelt oppkast. Så smokk er supert! Anonymkode: 5269c...fce 14 1 9
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #6 Skrevet 23. juli 2024 En tidlig avvenning burde være et must da det kan gi store problemer med feilstilling av tenner og kjeve videre i livet. Treåringer har ikke sugebehov Anonymkode: d1539...d4d 7 1
IDGAF Skrevet 23. juli 2024 #7 Skrevet 23. juli 2024 Hadde en baby på puppen 22 timer i døgnet. Med blødende kjøttsår som aldri fikk tid til å gro mellom ammingene, og en kropp som aldri fikk sove på grunn av sterke smerter i brystene ble smokken en livredder. Noe sier meg at du har hatt enkle barn, og ikke aner hva du snakker om. 8 4 7
Nonstop1 Skrevet 23. juli 2024 #8 Skrevet 23. juli 2024 Vet ikke om det blir slutt på det noen gang. Jeg tror sugebehovet er ett reelt instinkt hos babyer, og at særlig de som får mme har nytte av smokk fordi barnet ikke kan ligge på flaska "hele tiden". Det kommer for mye mat for fort. Jeg har fullammet mine så har ikke hatt behov for smokk. Synes det er like greit å ikke venne dem på noe som må avvennes senere når det ikke trengs. Brukte forsåvidt smokk en uke på sykehuset med nummer 2. Hun måtte være inne til observasjon på annet rom enn meg når jeg sov, og da brukte barnepleierne smokk og ga henne mat i sonde så hun hadde det greit gjennom natten 😊 2
Anjatapinjata Skrevet 23. juli 2024 #9 Skrevet 23. juli 2024 Babyen min hadde såpass sugebehov at all melk kom i retur. Her ble redningen smokk. 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #10 Skrevet 23. juli 2024 Når barnet kaver med hele seg og hyler, for så å bli helt rolig når det får smokk, så tenker jeg OK! Vi fikk ikke til ammingen og jeg hadde dermed ingen pupp å bruke som smokk. Når barnet fikk smokk OG meg eller far, så var barnet rolig og kosa seg. Å insistere på at barnet skal være urolig og ikke få "lagt fra seg armene sine", men veive de rundt i frustrasjon, er slemt synes jeg. Her gikk armene nesten som propeller og uroen hos barnet eskalerte selv om vi bysset, bar, sang, nynnet, vugget, kjørte bil. Men ga vi barnet smokken (ingen tvang!), så ble hele kroppen rolig med en gang. Det var som om det fikk sentrert fokuset om en ting, et behov. At det er skadelig for tennene er selvfølgelig sant og tidlig avvenning burde være et tema på HS. Anonymkode: b105a...b28 5 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #11 Skrevet 23. juli 2024 Men forklar meg gjerne hvordan «stort sugebehov» er naturlig. Instinktet tilsier at de må suge for å få mat, men det er jo naturlig og instinktivt å slutte å suge når kroppen er mett.. skjønner liksom ikke logikken. Har pattedyr sugebehov utenom å få i seg næring? ts Anonymkode: f1a71...4f2 2 2
IDGAF Skrevet 23. juli 2024 #12 Skrevet 23. juli 2024 «Babyer «vet» at det sikrer overlevelse fordi det sørger for tett kontakt med en omsorgsperson, og legger grunnlaget for en god og stabil melkeproduksjon både nå og i framtida.» https://ammehjelpen.no/smokk/ 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #13 Skrevet 23. juli 2024 IDGAF skrev (5 minutter siden): «Babyer «vet» at det sikrer overlevelse fordi det sørger for tett kontakt med en omsorgsperson, og legger grunnlaget for en god og stabil melkeproduksjon både nå og i framtida.» https://ammehjelpen.no/smokk/ Ja, ikke sant.. men da er det pupp og nærhet til omsorgsperson som er riktig, ikke smokk.. ts Anonymkode: f1a71...4f2 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #14 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, ikke sant.. men da er det pupp og nærhet til omsorgsperson som er riktig, ikke smokk.. ts Anonymkode: f1a71...4f2 Selvfølgelig, i en ideell verden er det jo bare å plugge baby på puppen 24/7. Jeg hadde ikke melk så hva mener du jeg skulle gjort. Anonymkode: b105a...b28 15
IDGAF Skrevet 23. juli 2024 #15 Skrevet 23. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, ikke sant.. men da er det pupp og nærhet til omsorgsperson som er riktig, ikke smokk.. ts Anonymkode: f1a71...4f2 Men så lever vi ikke et et steinaldersamfunn hvor barnet risikerer å fryse i hjel eller bli spist av ulv dersom mor legger det fra seg en halvtime lenger heller 😉 Tror de fleste foreldre er bevisste på ikke bruke smokke mer en nødvendig (og de som ikke er det er vel heller problemet her, ikke smokk i seg selv). Som meg, hvor smokken reduserte ammingen fra 22 timer i døgnet til 18-20 timer i døgnet. Da fikk jeg et par timer søvn mellom slagene, og litt tid til å la sårene hvile. Endret 23. juli 2024 av IDGAF 9
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #16 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): I mitt hode er smokk veldig unaturlig. Det er som å sette i en propp fordi man ikke orker lyden av babyen, Jeg ser de fleste må «tvinge» babyen til å ta smokk i starten. Dette med stort sugebehov skjønner jeg ikke og tror jeg ikke noe på. I mitt hode er det pupp og nærhet som er naturlig, ikke en propp. Anonymkode: f1a71...4f2 Nå har det å gi smokk til babyer en del fordeler. Det jeg kan være enig i er at foreldre burde avvende barn fra smokk tidligere enn de gjør. En 2-3åring har ikke behov for smokken på samme måte. Så din mening om smokk er mer utdatert og unyttig enn smokken i seg selv. Bruk av smokk betyr ikke at barnet ikke får nok nærhet og omsorg. Ikke alle kan gi pupp. Anonymkode: 29e28...3c7 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #17 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, ikke sant.. men da er det pupp og nærhet til omsorgsperson som er riktig, ikke smokk.. ts Anonymkode: f1a71...4f2 Ikke så lett å ha en baby på en pupp som ikke funker gitt 🙄 eller hva tenker du jeg skulle gjort? Bedre at babyen får ro med smokk enn å bli urolig Anonymkode: d3896...a2a 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #18 Skrevet 23. juli 2024 Noen vil ikke ha smokk, og finner sin egen tommel i stedet. Vanskeligere å avvenne fra den. (Hilsen tidligere tommelavhengig) Anonymkode: c62c2...740 2 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #19 Skrevet 23. juli 2024 Ingen av mine brukte smokk, de fikk pupp og nærhet fra meg.. Føltes helt feil å putte i en propp. ts Anonymkode: f1a71...4f2 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #20 Skrevet 23. juli 2024 Ts kan ikke du fortelle både leger og sykepleierne på nyfødtintensiven at smokk er unaturlig. Her fikk barnet smokk i munnen før den møtte meg. Både sugesvak og med en mor dødssyk på intensiven. Ps barnet kom prematurt… Anonymkode: e9da5...49a 3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå