Gå til innhold

Gruer til å fjerne spiral for godt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ei dame i slutten av 40 årene som fikk påvist overgangsalderen hos gyn i fjor sommer. Har brukt spiral siden 2015, byttet underveis. Møtte spiral i år, og gyn mente da jeg ikke trente å sette inn ny. Har ikke hatt mens på 9 år, heller ikke de smertene jeg hadde med driften. Nå er jeg engstelig for at jeg vil få tilbake ubehag og blødning når spiral fjernes,  det har jeg lest og hørt av venninner som er eldre enn meg. 

Har kun egg igjen på en side om der har noe å si. Skal til gyn i august for årlig celleprøve, og da regner jeg med spiral ikke blir erstattet. 

Er det stor sjanse for at jeg får mens og ubehag etter så mange år i min alder? 

Anonymkode: a391f...08e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er jo mulig. Noen kvinner har menstruasjoner frem til de er litt opp i femtiårene. Du kan altså fremdeles ha noen mens-år igjen på baken. Men det kan også tenkes at kroppen din har kommet forbi det punktet, det vet du ikke før du har prøvd uten spiral.

Men selv om gynekologen mener at den ikke trenger å erstattes og sette inn en ny, så bestemmer jo ikke gynekologen dette? Det er jo du som bestemmer. Hvis du vil være sikker på å slippe mens og ubehag, så be om en ny blir satt inn. Tviler på at gynekologen sier nei til det, det er jo din kropp. Det skader ikke at den sitter der til neste gang den skal ut. Og da er du nok forbi alle sjanser til å få mens igjen.

Anonymkode: 75eb3...758

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 50 og har fortsatt hormonspiral.

Hvis du ønsker å bytte, så gjør du det! Det er jo ikke sånn at gynekologens ord er lov, hvis du vil betale for en ny, så er det ditt valg.

Anonymkode: 8da31...734

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ny spiral som 47-åring, og den kunne jeg ha i ti år, mente gynekologen. 

Anonymkode: 806f5...929

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 55 og bruker Kyleena hormonspiral. Kommer til å be om ny neste år når den må byttes.

Trenger alle hormonene jeg kan få

Anonymkode: ca6e9...59f

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få andre hormoner så du slipper mens. Jeg er i oa og har brukt cerazette mot mens og nylig gikk jeg over til å bruke rene progesteron tabletter daglig mot mens. Snakk med gynekologen om at du ikke ønsker mens så finner dere en løsning sammen som passer for deg.

Anonymkode: 1250f...a2b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 55 og bruker fortsatt spiral. Pga. migrene var gynekologen min opptatt av at jeg bør ha den så lenge som mulig, for å ha mer stabile hormonnivåer. 

Ta en ny prat med legen din, og fortell om hva du er urolig for. 

Anonymkode: 59db9...774

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...