AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #1 Skrevet 23. juli 2024 Vi har hatt problemer med å legge 3 åringen vår de siste ukene. Hun blir veldig vilter og destruktiv ved leggetid. Idag er det skikkelig ille. Og kjente det boblet av sinne hos meg. 3 åringen synes det er morsomt når hun sparker og slår. Jeg mistet besinnelsen og slo beina bort hver gang hun sparket. Jeg brukte et lavt tonefall for å prøve å få henne til å forstå at sparking og slag IKKE er greit. Men hun bare ler. Og sparker mer. Når jeg går ut av rommet er det hyl, for hun vil at jeg skal bli værende. Siste gangen jeg gikk ut av rommet, holdt jeg igjen døra for måtte roe meg selv ned. Og da angrep hun døra for fullt. Spark, slag, kloring og hyling fordi hun ikke vil at jeg skal gå. Hva gjør jeg i denne situasjonen? Anonymkode: 88518...e40
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #2 Skrevet 23. juli 2024 Jeg aner ikke, men sender alt av omtanke og varme din vei ❤️ Det er tungt med viljesterke og viltre barn. Hilsen mamma til vilter, sparkende og gråtende gutt på snart 3 år 😅 Anonymkode: 67e24...e1a 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #3 Skrevet 23. juli 2024 Si tydelig at du holder døra igjen til hun slutter å sparke og slå. Bare vis tydelig at du ikke gir deg. Anonymkode: 906be...313
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #4 Skrevet 24. juli 2024 Kanskje den rolige tonen ikke fungerer med dette barnet, og at du kanskje må vise følelser og at du blir sint å lei deg. Begynn å skrike, begynn å gråte. Alle barn er ulike, nesten så alle burde komme med en egen bruksanvisning. Det blir prøving og feiling på mye. Anonymkode: 22e33...271 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #5 Skrevet 24. juli 2024 Du må stå i det. Forklar at du ikke kan være på rommet når hun slår og sparker, og at hvis hun vil at du skal være der så kan hun ikke slå og sparke. Så fort hun begynner igjen, ikke gi advarsel, bare gå ut av rommet og gjenta deg selv «nå må mamma gå fordi du slår og sparker». Kan være at du må gjøre det noen ganger, men så fort hun roer seg så er det kos og god mamma som gjelder. Anonymkode: 57465...0b7 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #6 Skrevet 24. juli 2024 På mitt barn kan det ofte fungere med «lovebombing» når hun er i det moduset. Selv om det er det siste man har lyst til. Ignorer sparkingen litt og fortell hvor glad du er i barnet og kose. Begynn å snakke om noe barnet liker for å distrahere. F.eks «Ååh, husker du den fine kattepusen du så på veien til barnehagen i dag». Å bli streng og sint fingerer dåelig er min erfaring Anonymkode: 5adec...e52 3 1
Gipetto Skrevet 24. juli 2024 #7 Skrevet 24. juli 2024 Vi har det noe likt med vår (snart) treåring. Hun vil alltid jeg skal legge, men hun vet også at jeg tåler lite før jeg blir irritert. Vi har løst det med at jeg holder henne fast til hun roer seg, får et gitt antall sjanser. Roer hun seg ikke, går jeg og pappaen overtar. Etter noen kvelder hvor jeg har gått, har hun roet seg litt og skjønt at om mamma skal ligge lamme må også hun ligge i ro. Jeg har vist tydelig med gråt at jeg blir sliten av det.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #8 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å bli streng og sint fingerer dåelig er min erfaring Anonymkode: 5adec...e52 Det er også min erfaring. Og enda verre blir det om jeg skulle begynne å gråte, bli lei meg etc. Her fungerte det å avlede med å snakke om noe annet, gi klem, kos osv. Roe ned situasjonen istedenfor å bidra til eskalering. (ps. når barn ler is like situasjoner så kan det være et uttrykk for usikkerhet - altså at barnet er usikker på hva din reaksjon vil være. det er sjelden ondsinnet latter) Anonymkode: abd05...6d9
SnartMammaLykke Skrevet 24. juli 2024 #9 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi har hatt problemer med å legge 3 åringen vår de siste ukene. Hun blir veldig vilter og destruktiv ved leggetid. Idag er det skikkelig ille. Og kjente det boblet av sinne hos meg. 3 åringen synes det er morsomt når hun sparker og slår. Jeg mistet besinnelsen og slo beina bort hver gang hun sparket. Jeg brukte et lavt tonefall for å prøve å få henne til å forstå at sparking og slag IKKE er greit. Men hun bare ler. Og sparker mer. Når jeg går ut av rommet er det hyl, for hun vil at jeg skal bli værende. Siste gangen jeg gikk ut av rommet, holdt jeg igjen døra for måtte roe meg selv ned. Og da angrep hun døra for fullt. Spark, slag, kloring og hyling fordi hun ikke vil at jeg skal gå. Hva gjør jeg i denne situasjonen? Anonymkode: 88518...e40 Glad ferien er over snart. Ungene har godt av å være i barnehagen.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #10 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): På mitt barn kan det ofte fungere med «lovebombing» når hun er i det moduset. Selv om det er det siste man har lyst til. Ignorer sparkingen litt og fortell hvor glad du er i barnet og kose. Begynn å snakke om noe barnet liker for å distrahere. F.eks «Ååh, husker du den fine kattepusen du så på veien til barnehagen i dag». Å bli streng og sint fingerer dåelig er min erfaring Anonymkode: 5adec...e52 Dette. Krever enormt når man er irritert inni seg men det er nettopp det barnet trenger for og avreagere. En rolig kjærlig voksen. Ikke en nøytral. Men en kjærlig. Klem, kos, avledning. Anonymkode: 66416...b59
Surriball Skrevet 24. juli 2024 #11 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du må stå i det. Forklar at du ikke kan være på rommet når hun slår og sparker, og at hvis hun vil at du skal være der så kan hun ikke slå og sparke. Så fort hun begynner igjen, ikke gi advarsel, bare gå ut av rommet og gjenta deg selv «nå må mamma gå fordi du slår og sparker». Kan være at du må gjøre det noen ganger, men så fort hun roer seg så er det kos og god mamma som gjelder. Anonymkode: 57465...0b7 Dette!
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #12 Skrevet 25. juli 2024 Hva er det hun syns er morsomt, er det reaksjonen din? Lavt tonefall og sinne inni deg? Prøve å trigge deg mest mulig? Tror det kan være greit å vise en naturlig reaksjon på å bli slått.. altså heve stemmen,klart blikk og si klart ifra. Prøve å komme med fornuftige pedagogoske formaninger når rullgardina har gått med for ungen, som mange foreslår tror jeg bare er tullprat fra pedagoger og nyttesløst Anonymkode: 06ddf...006
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå