AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #1 Skrevet 23. juli 2024 Ah, jeg er litt forvirret og frustrert. Har en gutt på snart 2 år. Tror egentlig han begynner å bli veldig klar for pottetrening, men vi har liksom ikke kommet så langt rent praktisk. Problemet er at så fort bleien kommer av løper han avsted og tisser, tråkker i det, løper videre og ler. Det er liksom gått litt sport i det. Det er tydelig at han «tar i» for å tisse og gjør det med vilje. Prøver å rolig sette han på do og forklare at vi skal tisse i do. Det har derimot 0 effekt, da blir han bare sint. Hvordan løser jeg dette? Anonymkode: a973d...e98
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #2 Skrevet 23. juli 2024 Lag oversikt med klistremerker der han får et klistremerke for hver gang han klarer å tisse på do når bleien er tatt av. Etter x antall klistremerker (f.eks 5 eller 10) så får han en premie. Anonymkode: fd960...68b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #3 Skrevet 23. juli 2024 Hvis han gjør dette og du vet det... hvorfor tar du i det hele tatt av han bleien innendørs? Det stusser jeg over. Eller mener du at han vrenger av seg bleiene selv og tisser? Da må han jo fotfølges og hindres i dette til uvanen dør ut, rett og slett. Anonymkode: 0d5b7...f8c 12
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #4 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lag oversikt med klistremerker der han får et klistremerke for hver gang han klarer å tisse på do når bleien er tatt av. Etter x antall klistremerker (f.eks 5 eller 10) så får han en premie. Anonymkode: fd960...68b Vil en 2-åring skjønne et slikt system? Burde jeg bare hoppe rett i pottetreningen? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis han gjør dette og du vet det... hvorfor tar du i det hele tatt av han bleien innendørs? Det stusser jeg over. Eller mener du at han vrenger av seg bleiene selv og tisser? Da må han jo fotfølges og hindres i dette til uvanen dør ut, rett og slett. Anonymkode: 0d5b7...f8c Jeg kan jo ikke konsekvent ta av bleia utendørs? Det skjer oftest ved kveldsstellet eller f.eks når han skal i dusjen. Han tar ikke av bleie selv. Anonymkode: a973d...e98
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #5 Skrevet 23. juli 2024 Du kan jo selvsagt begynne pottetrening, men det er veldig vanlig at de slutter med bleie minst et år senere enn dette, så du kan også velge å fokusere på å bli kvitt denne uvanen først. Ta alltid av han bleia i dusjen, så gjør det ikke noe om han tisser. Anonymkode: 9e1f4...e5b 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #6 Skrevet 23. juli 2024 Min (nesten 3 åring) gjorde dette, men for det meste ute i hagen. Tisset og bæsjet på plenen, lo høyt og løp videre. Det ga seg etterhvert, men han holdt på i flere uker. På spørsmål om hvorfor så var det fordi det var så gøy å tisse og bæsje ute. Vi satt han på do regelmessig, men det aller meste kom utenom do. Han var en søt pøbel som liten. Anonymkode: ab632...2b5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #7 Skrevet 23. juli 2024 This too shall pass. Og han virker overhode ikke som at han nesten er klar for å slutte med bleie. Anonymkode: 555fa...328 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #8 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Vil en 2-åring skjønne et slikt system? Burde jeg bare hoppe rett i pottetreningen? Jeg kan jo ikke konsekvent ta av bleia utendørs? Det skjer oftest ved kveldsstellet eller f.eks når han skal i dusjen. Han tar ikke av bleie selv. Anonymkode: a973d...e98 Ja jeg tenker at en 2-åring skjønner det. Anonymkode: fd960...68b 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #9 Skrevet 23. juli 2024 Ignorer det. Så slutter det og være gøy. Klistremerker og annet tull er han fovrøvrig altfor liten for. Anonymkode: df068...dca 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #10 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja jeg tenker at en 2-åring skjønner det. Anonymkode: fd960...68b Feil. Anonymkode: df068...dca
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #11 Skrevet 23. juli 2024 Han synes vel det er gøy fordi det blir reaksjoner. Enn å forsøke å ignorere? Anonymkode: ccfb5...31f 1
mommyaka Skrevet 23. juli 2024 #12 Skrevet 23. juli 2024 Hold bleien på...til han vil tisse på potte. Ellers vil bare ta av bleie mene tisse gøy på gulvet .og få masse oppmerksomhet
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #13 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ah, jeg er litt forvirret og frustrert. Har en gutt på snart 2 år. Tror egentlig han begynner å bli veldig klar for pottetrening, men vi har liksom ikke kommet så langt rent praktisk. Problemet er at så fort bleien kommer av løper han avsted og tisser, tråkker i det, løper videre og ler. Det er liksom gått litt sport i det. Det er tydelig at han «tar i» for å tisse og gjør det med vilje. Prøver å rolig sette han på do og forklare at vi skal tisse i do. Det har derimot 0 effekt, da blir han bare sint. Hvordan løser jeg dette? Anonymkode: a973d...e98 Du løser dette med å ikke la han gå uten bleie Anonymkode: 012d3...7fd
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #14 Skrevet 23. juli 2024 Ta ham med på do til faste tider og ikke ta av bleien utenom det. Tenker hovedfokuset her er at han slutter å tisse på gulv og leke i det, for det er jo ikke særlig hygienisk. Om han så bare sitter et halvt sekund på doen så er det greit, for å venne ham til det. Ikke gjør noen stor sak ut av det, nå skal vi på do, sett ham på do om han går av med en gang "så bra at du satt på do" ta på bleie og gå videre med dagen. Gjerne spør i barnehagen også om de kan ta ham med på do når de vanligvis bytter bleie så han blir vant med det derfra også. Anonymkode: 95ba8...7ea
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #15 Skrevet 23. juli 2024 Du tar av bleia og setter ungen på do, holder han til han har gjort det han skal og så går du videre med resten av kveldsstellet. Klistremerker og annen belønning, er verken nødvendig eller noe du begynner med så tidlig. Du må jo legge til rette for at han ikke tisser rundt alle steder/på gulvet, når du har erfart mer enn en gang hva som skjer når bleia er bort. Forledre må klare å tenke litt, selv, vel? Anonymkode: 80025...c5f 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #16 Skrevet 23. juli 2024 Det høres ut som alle mener dette er en enkel sak å løse 😂 men, får han ikke dårlig assosiasjon til do når han blir så sint når jeg setter han der? Og, når vi skal ta kveldsstell har vi noen kremer jeg må smøre på han, synes det er best å smøre han uten at han har på noe, men han kan gjerne finne på å ta i for å tisse mens jeg snur meg i et mikrosekund for å finne krem også. Kan jo ikke bli sint heller 🤷🏻♀️ Anonymkode: a973d...e98
Eilis Skrevet 23. juli 2024 #17 Skrevet 23. juli 2024 (endret) For noen kommentarer. Litt tiss er ikke farlig, og tror det er helt normalt. Det er jo nytt og spennende å se at noe kommer ut av kroppen! Begynn å snakk om tiss og bæsj, at alle gjør det, og at det skal i potta/på do. Les litt bøker og se episoder som handler om temaet. Har en på 20 mnd som har gått bleiefri i 6 dager/netter nå, blir en del uhell men han blir bedre og bedre for hver dag til å forstå at han må på do og at han må gi beskjed eller gå på potta. Mange tror barnet må være modent eller klar, men ferdigheten kan trenes på samme måte som man trener med bestikk, kopp eller ord. Anbefaler boken "bleiefri på tre dager". Tillegg: Jeg ville ikke tvunget barnet til å sitte på do Endret 23. juli 2024 av Eilis 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #18 Skrevet 23. juli 2024 Hva med at hver gang barnet gjør det, så må barnet med å vaske det opp? Gjør det til en slags «konsekvens» at hvis vi søler, så må vi tørke opp. Noe litt kjedelig liksom? Ikke vær streng eller sur, bare «jaja, da må vi vaske opp». Det kommer til å gå over! Ta gjerne barnet med når du selv skal tisse, så vil det sikkert ønske å herme. Tiss er naturlig og ikke farlig, men skjønner at det er frustrerende🤭 For øvrig veldig enig med @Eilis Anonymkode: b83ca...e85
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #19 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ignorer det. Så slutter det og være gøy. Klistremerker og annet tull er han fovrøvrig altfor liten for. Anonymkode: df068...dca Dette ☝️ Denne vanen dreier seg kun om oppmerksomhet. Ikke gjør noen sak ut av det når det skjer, da forsvinner bonusen og det er ikke noe vits å gjøre det lenger. Anonymkode: 0b3e8...b4b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #20 Skrevet 24. juli 2024 Du forklarer barnet at når vi tar av bleien så går han på do. Da hjelper du ham fysisk. Han må tydeligvis tisse. Skjer dette likevel, så gir du ikke noe oppmerksomhet til det, bare ber ham tørke opp Anonymkode: 92ff7...904
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå