Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har en samboer som lar seg irritere av foreldrene mine som nevner mine tidligere partnere hver gang vi møtes. Jeg syns han overreagerer litt. 

Jeg er en voksen dame og har en fortid. Foreldrene mine har hatt forhold til mine 2 tidligere samboere som jeg var sammen med i flere år. Når jeg og min nåværende samboer er med mine foreldre så kan de finne på å nevne at de så Per på apoteket, eller snakke om båten som Jonas hadde, ferier vi har vært på sammen eller andre trivielle ting. Jeg har nevnt det for dem at disse samtaleemnene ikke er så interessante for hverken meg eller min nye samboer, jeg har gått videre og vil fokusere på fremtiden. De jatter med, men så blir det allikevel snakk om Per og Jonas neste gang vi treffes. 

Jeg har sagt til samboeren min at han må bare prøve å ignorere dette. Men han mener at jeg må snakke med foreldrene mine igjen.

Hvem har rett?

Anonymkode: 7ee48...6e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må de liksom? Ja jeg holder med din samboer. 

Anonymkode: 30fa0...bfb

• Liker 17
  • Nyttig 11
Skrevet

Det er dine foreldre. Koster det deg så mye å ta det opp med dem for å ta hensyn til kjæresten din? Jeg kan ikke si at jeg hadde nølt angående det. Min kjære har jeg omtanke for. 

Om noen såret deg så unødvendig på slike måter, og det var noen kjæresten din hadde et nært og fortrolig forhold til, ville du ikke da ment at han burde ta det opp med dem? 

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt samboeren min på alvor. Han forteller noe som er viktig for han. Da er det ikke godt å bli avvist. Du kan også gjerne ta det der og da når de begynner å snakke om Jonas og Per. Le det litt bort og si at du ikke er så interessert i å høre om dem

Anonymkode: 79707...7bb

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg kan på en måte forstå han. Hva er vitsen med å fortelle dette i hans påhør? Kan de ikke heller sende deg en tekstmelding og si det, den dagen de så Per på apoteket, eller noe sånt? Din nåværende samboer har jo ingen interesse av overhodet å høre på sånne "nyheter" eller sladder om dine ekser. Dine foreldre kan spare det til de er på tomannshånd med deg, eller som sagt, sende en melding til deg når det skjer. Så slipper din nåværende å sitte der og blomstre og ikke vite hva han skal svare eller si når ekser blir dratt frem igjen og igjen.

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei

Jeg har en samboer som lar seg irritere av foreldrene mine som nevner mine tidligere partnere hver gang vi møtes. Jeg syns han overreagerer litt. 

Jeg er en voksen dame og har en fortid. Foreldrene mine har hatt forhold til mine 2 tidligere samboere som jeg var sammen med i flere år. Når jeg og min nåværende samboer er med mine foreldre så kan de finne på å nevne at de så Per på apoteket, eller snakke om båten som Jonas hadde, ferier vi har vært på sammen eller andre trivielle ting. Jeg har nevnt det for dem at disse samtaleemnene ikke er så interessante for hverken meg eller min nye samboer, jeg har gått videre og vil fokusere på fremtiden. De jatter med, men så blir det allikevel snakk om Per og Jonas neste gang vi treffes. 

Jeg har sagt til samboeren min at han må bare prøve å ignorere dette. Men han mener at jeg må snakke med foreldrene mine igjen.

Hvem har rett?

Din samboer, det er ufint å ta det opp

Anonymkode: 1aad7...22b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Begge deler. (Ref overskriften)

Foreldrene dine er uhøflige og respektløse. Samtidig har dere felles kjente og de vil vel oppdatere deg. De kan nok holde det til hvem de har truffet siden sist. Tidligere ferier kan de holde munn om.

Samboeren din er litt hårsår. Dette er noe han kanskje burde forvente selv om det er ubehagelig. Han kan jo også si fra selv? Selv om det nok sitter langt inne. Men typ "jeg vet *** har en fortid, men jeg er her i nåtid". Fx. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

De gjør jo ikke noe galt, men jeg hadde bedt foreldrene mine droppe det. Det er vel bare ubetenksomt og ikke noe vondt ment, men de kan fint la være også.

Så kan samboeren din selvfølgelig øve seg på å ignorere det litt mer også.... Men jeg som mine foreldres datter ville bedt dem tenke seg litt om før de setter i gang skravla....

Anonymkode: 603ee...141

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uenig med de fleste her. Han er en voksen mann og hvis han ikke tåler såpass er han en skikkelig pingle. Det er da helt uskyldige samtaleemner. 

Anonymkode: dce86...f31

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtt kjæresten din 🥰

Anonymkode: eeb08...48e

Skrevet

De er sosiale på den biten, og han er litt hårsår.

Men ja, det er kårny å ta opp ekser. 

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene dine har ingen respekt for din nye kjæreste og da hadde jeg mistet respekten for dem tilbake. 

Anonymkode: 36224...42e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for alle svar, det er fint å høre andres meninger.

Jeg kan legge til at jeg syns det er pinlig når foreldrene mine holder på slik, og jeg finnes ikke interessert i apotek-besøket til Per eller mimring om gamle ting. Men jeg er vel konfliktsky 🤷🏼‍♀️

Jeg tok dette opp med dem, vi hadde skikkelig samtale, de sa de forsto. Men så er vi på’n igjen. De virker ikke til å ha evne eller vilje til å endre seg. Hva er da vitsen med å ta det opp flere ganger?

Skrevet

Dette er ikke så lett. Eksene dine er deres historie de forbinder med deg, som er datter. De mener ikke noe vondt med det, og iallefall ikke hvis de selv har holdt sammen i ale år. Men det er noe med sosial finesse de ikke skjønner. Snak med dem. Og mannen din. Det trenger ikke være så vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Hverken mine foreldre eller svigerforeldre har noen gang nevnt mine ekser når samboer er til stede. Rett og slett tonedøvt av foreldrene dine å holde på sånt. Hvem bryr seg om ditt eller datt var på apoteket liksom? 

Anonymkode: eeb3c...a48

Skrevet

Virker jo som de liker eksene bedre enn samboeren din når de gjør sånn. Kjæresten din har nok rett her 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre nevnte ofte min eks,hverken jeg eller min nåværende hadde interesse i å høre om han. Jeg sa i fra, for meg var det så irriterende for jeg vil ikke bli minnet på han.

Anonymkode: 652a9...2f1

AnonymBruker
Skrevet

Fullt forståelig. Tenk deg det motsatte - det har jeg vært med på, og det var sårt. Veldig bra gjort av deg at du har tatt det opp! Kanskje du skal gjøre det med din nye kjæreste tilstede neste gang? Så han skjønner at det ikke bare er noe du sier? 
Det kan bli pinlige 10 minutter, men så kan dere sikkert slippe å gremmes i årevis senere. 

Anonymkode: b084e...411

• Liker 1
Skrevet

Lurer først og fremst på hvorfor de tror du vil finne det interessant at Per var på apoteket samtidig som dem, eller at Jonas har den og den båten. Om ikke hensyn til din samboer, burde de kanskje vise hensyn til deg. Du er jo ferdig med dem, og de er ekser av en grunn. Om dette skjer ofte, skjønner jeg samboeren din godt. Den eneste gangen jeg tenker det kan være greit å nevne en eks, er hvis man har felles barn. Og selv da kan det virke masete om eksen nevnes for kun trivielle ting, som egentlig er uinteressant. 

Skrevet

Greit nok at det kommer opp noe relatert til ekser iblant, men høres ut som det blir i overkant mye. Er vel nokså vanlig at enkelte ikke vil vite noe om ekser. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...