Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

jeg skal ta min første celleprøve imorgen, gruer meg… kan noen fortelle hvordan det fungerer? 
MÅ legen oppi der med fingre eller brukes det bare instrumenter?

ble voldtatt som 12 åring, jeg har helt angst 😞😣😣

Anonymkode: 4efba...69f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ved celleprøve brukes det et instrument som settes i vagina for at legen skal kunne se livmortappen din. Det kalles et spekulum. Når legen kan se livmortappen så tar han eller hun frem en pinne som er som en lang q-tips og tar prøven fra livmortappen. Det kjennes bare ut som en mild kiling synes jeg når prøven tas, man kjenner det så og si ikke i det hele tatt. Det tar bare noen minutter. Ingen fingre trengs å brukes til dette nei.

Anonymkode: 8ce66...b77

Skrevet

De bruker en sånn "nebbtang" (spekulum) , tar masse olje på den og fører den forsiktig inn og åpner den. Da holdes vaginaåpningen åpen, mens legen tar en sånn lang tynn pinne og fører inn til livmorhalsen. Der skraper legen pinnen rundt 4-5 ganger på hver side av livmorhalsen, og så er prøven tatt. Pinnen føres ut igjen og puttes i beholder som lukkes med tett lokk og sendes inn til laboratoriet for analyse av cellene som ble skrapt løs.

Dette kan i noen tilfeller gjøre litt vondt, til tross for at pinnen er tynn og bare så vidt krafser borti. Veldig lett berøring. Men hos meg utløser det litt kramper i livmoren, og de kan være litt smertefulle. Det går imidlertid fort over når prøven er ferdig tatt.

Du får litt tørkepapir å tørke deg med i underlivet, pga all oljen fra spekulumet. Man tørker seg, kaster papiret i søppelbøtten ved siden av (den står der av nettopp denne grunn) og så tar man på seg truse og tøyet sitt igjen. 

Det går fort og greit, men som sagt; noen får litt krampesmerter av berøringen av pinnen mot livmorhalsen. Men det er for en god sak, du blir sjekket for farlig kreft, og det er verdt det.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Håper du får til å fortelle legen at du har vært utsatt for overgrep. På den måten kan de ta hensyn. Jeg personlig booker alltid en dobbeltime når jeg skal ha gynekologiske undersøkelser. Da har jeg tid til å puste, og legen kan bruke god tid. Masse lykke til! Selve celleprøven er over på et blunk!

Anonymkode: 091d6...ee3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ved celleprøve brukes det et instrument som settes i vagina for at legen skal kunne se livmortappen din. Det kalles et spekulum. Når legen kan se livmortappen så tar han eller hun frem en pinne som er som en lang q-tips og tar prøven fra livmortappen. Det kjennes bare ut som en mild kiling synes jeg når prøven tas, man kjenner det så og si ikke i det hele tatt. Det tar bare noen minutter. Ingen fingre trengs å brukes til dette nei.

Anonymkode: 8ce66...b77

Og be om den minste spekelet. 

Forklar at du aldri har gjort dette før og at pga vonde ting når du var liten gruer du deg ekstremt. Pleier å være mer forsiktig da.

Anonymkode: e7a25...cfe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Og be om den minste spekelet. 

Forklar at du aldri har gjort dette før og at pga vonde ting når du var liten gruer du deg ekstremt. Pleier å være mer forsiktig da.

Anonymkode: e7a25...cfe

Støtter denne. 
De er ikke oppi med fingre. Kun et spekel og puter oppi med en pinne, så er det over. 
gjort på noen min. 
pust med magen og kjøp deg en is når du er ferdig 

Anonymkode: 73e5b...377

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville tatt en telefon til de å forklart. 

Er selv tidligere utsatt for overgrep og for meg er dette en fæl undersøkelse både fysisk og mentalt. Tok lang tid og mye styr før jeg fikk skikkelig hjelp. Var til slutt en gynekolog som spurte om jeg var blitt utsatt for overgrep. Prøvde med beroligende tabletter fra fastlegen først men blitt slik at jeg må legges i narkose for å få gjennomført undersøkelse. 

Håper du klarer være ærlig med dem om bakrunnen din da får du også bedre hjelp ❤️❤️

Skulle ønske jeg klarte det tidligere ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Be om det lille plastspekulumet. De har et i metall mange foretrekker, det er større. 
Si at du er redd, forklar gjerne hvorfor, de tar mye hensyn. 

Anonymkode: d954a...dfd

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde tatt det opp med legen kunne du nok fått noe beroligende i forkant for å mildne angsten, men da måtte du hatt skyss til og fra da.

Anonymkode: 8fb49...7df

Skrevet

Jeg anbefaler å ta på langt skjørt. Når undersøkelsen er ferdig så kan du raskt la det gli ned og føle deg litt mer komfortabel når du tar på undertøyet. Jeg anbefaler også å ta på bind etter den, det kan blø litt, men er ikke mye og går over i løpet av dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...