AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #21 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mener du at hunden går på venstre side av fører? Da må også fører gå på venstre side av veien? Anonymkode: 3d399...9ee Som er den rette siden å gå på! Gå til venstre. Sykle på høyre! Anonymkode: 20cfa...45f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #22 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor kommer sykkelen fra? Jeg spør om hund! Anonymkode: 3d399...9ee Vedkommende prøvde bare å lære deg litt «barneskolekunnskap» som det sto. Og det trengs visst😅 Anonymkode: 20cfa...45f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 23. juli 2024 #23 Del Skrevet 23. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Man skal gå på venstre side av veien, altså at bilene kjører mot deg. Anonymkode: b0593...eda Når det IKKE er fortau. Når det er fortau går mån på det, på valgfri side hvis det finnes to. Og da er det logisk å holde til høyre, for det er det de aller fleste gjør. Det skaper færre misforståelser og klønete situasjoner. At man da skal ha bikkja på venstre side har jeg aldri skjønt. Kan det være noe fra britisk hundeholdstradisjon? Endret 23. juli 2024 av Viktualia 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #24 Del Skrevet 23. juli 2024 Om man går på veg uten fortau så går man på venstre side. Så da lærer man hunden å gå til venstre. Møter man andre hunder på fortau så holder man VENSTRE. Hvorfor skal andre tilpasse seg deg, ts? Anonymkode: 20cfa...45f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #25 Del Skrevet 23. juli 2024 I alle vestlige land jeg har vært i holder man til høyre når man passerer noen og på stier/veier uten biltrafikk. Der befolkningstettheten er stor står det ofte skilt "keep right" Etter min erfaring er det bare i Norge folk krangler om dette og trekker inn bikkjer og alt mulig i diskusjonen. For meg er det det samme bare folk viser hensyn slik at det er mulig å passere, men nordmenn er ikke hensynsfulle og oppfører seg som de er alene i verden eller har kjøpt hele veien, går fem i bredden, bikkjebånd som strekkes på tvers, for ikke å snakke om barnevognmafiaen med forkjørsrett, minst tre i bredden, nei, milde måne vi er et lite hensynsfullt folkeferd, vi mangler folkeskikk. Anonymkode: 0e0ec...03d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #26 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da får du trene på passeringer, så slipper du å tilpasse deg. Har du et problem må du trene på det, du kan ikke kreve at andre tilpasser seg deg fordi du ikke har en lydig hund. Anonymkode: cae40...241 Her har du diktet opp et eller annet. Prøv å lese hi en gang til om du ikke skjønte hva jeg lurte på. Dorma skrev (1 time siden): Du skal gå på samme side som trafikken kommer mot deg Så når det er et fortau på den ene siden av veien som folk som skal både opp og ned skal bruke, så går de på hvilke side….? Viktualia skrev (1 time siden): Når det IKKE er fortau. Når det er fortau går mån på det, på valgfri side hvis det finnes to. Og da er det logisk å holde til høyre, for det er det de aller fleste gjør. Det skaper færre misforståelser og klønete situasjoner. At man da skal ha bikkja på venstre side har jeg aldri skjønt. Kan det være noe fra britisk hundeholdstradisjon? Enig i at det er logisk å holde til høyre. AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Om man går på veg uten fortau så går man på venstre side. Så da lærer man hunden å gå til venstre. Møter man andre hunder på fortau så holder man VENSTRE. Hvorfor skal andre tilpasse seg deg, ts? Anonymkode: 20cfa...45f Som du ser i tråden er mange uenig med deg. Jeg har en skade i venstre hånd og kan derfor ikke bruke den (gips), personlig synes jeg det er en god grunn for at andre kan ta hensyn. Anonymkode: 3d399...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #27 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her har du diktet opp et eller annet. Prøv å lese hi en gang til om du ikke skjønte hva jeg lurte på. Anonymkode: 3d399...9ee Hvorfor er det et problem for deg at en annen har hunden på motsatt side da? Det er et såpass stort problem for deg å passere på "feil" side at du både ber en annen om å flytte seg og lager et innlegg om det på kg. Anonymkode: cae40...241 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorma Skrevet 23. juli 2024 #28 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Her har du diktet opp et eller annet. Prøv å lese hi en gang til om du ikke skjønte hva jeg lurte på. Så når det er et fortau på den ene siden av veien som folk som skal både opp og ned skal bruke, så går de på hvilke side….? Enig i at det er logisk å holde til høyre. Som du ser i tråden er mange uenig med deg. Jeg har en skade i venstre hånd og kan derfor ikke bruke den (gips), personlig synes jeg det er en god grunn for at andre kan ta hensyn. Anonymkode: 3d399...9ee Jeg snakker om det ikke er fortau og du går langs veien Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #29 Del Skrevet 23. juli 2024 Hund på venstre side av fører. Det blir både førerhunder og utstillingshunder trent til og også det instruktører på valpekurs osv prøver å lære folk. Har min konsekvent på venstre med mindre trafikk eller lignende tilsier høyre. Anonymkode: 86b74...186 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #30 Del Skrevet 24. juli 2024 Det viktigste, uansett hvilken side du går på og har hunden på, er å lese den du skal passere. Jeg ser fort om personen er engstelig for hunder og da er jeg ekstra påpasselig ved passering. Er jeg usikker på hunden de har med stopper jeg opp og venter til de har gått forbi, det har jeg gjort i 11 år med ene hunden min pga den var redd for alt og alle første året vi hadde den. Vi stoppet for gående, andre hunder, sykler, barnevogner, sparkesykler etc. Jeg har hunder med ut og da tar jeg hensyn. Anonymkode: 66163...c4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #31 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hund på venstre side av fører. Det blir både førerhunder og utstillingshunder trent til og også det instruktører på valpekurs osv prøver å lære folk. Har min konsekvent på venstre med mindre trafikk eller lignende tilsier høyre. Anonymkode: 86b74...186 Det jeg lærer folk på valpekurs og lignende, er at det er fryktelig praktisk å lære hunden å gå på begge sider av deg 😉 Når min hund kan gå på begge sider, og bytte side på kommando, kan jeg alltid plassere meg selv mellom møtende biler, syklister, hunder og hva det enn er vi måtte møte på. Veldig mye mer praktisk enn å rigid holde fast på venstre side fordi tradisjon. Når jeg går tur på turveier eller fortau uten hund, holder langt de fleste til høyre. Da er nemlig alle i samme fartsretning, både syklister og gående, og så passerer man i midten der man har god oversikt. Anonymkode: 0434d...933 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #32 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvorfor er det et problem for deg at en annen har hunden på motsatt side da? Det er et såpass stort problem for deg å passere på "feil" side at du både ber en annen om å flytte seg og lager et innlegg om det på kg. Anonymkode: cae40...241 Det har jeg svart på. Problemet er selvsagt ikke hva den andre personen gjør med sin hund, men at jeg ikke fikk lov å gå på høyre side av gangstien med min hund innerst mot grøfta. Dorma skrev (13 timer siden): Jeg snakker om det ikke er fortau og du går langs veien Ja, men det er ikke det jeg lurer på. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hund på venstre side av fører. Det blir både førerhunder og utstillingshunder trent til og også det instruktører på valpekurs osv prøver å lære folk. Har min konsekvent på venstre med mindre trafikk eller lignende tilsier høyre. Anonymkode: 86b74...186 Takk! På mitt valpekurs lærte vi ikke det. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det jeg lærer folk på valpekurs og lignende, er at det er fryktelig praktisk å lære hunden å gå på begge sider av deg 😉 Når min hund kan gå på begge sider, og bytte side på kommando, kan jeg alltid plassere meg selv mellom møtende biler, syklister, hunder og hva det enn er vi måtte møte på. Veldig mye mer praktisk enn å rigid holde fast på venstre side fordi tradisjon. Når jeg går tur på turveier eller fortau uten hund, holder langt de fleste til høyre. Da er nemlig alle i samme fartsretning, både syklister og gående, og så passerer man i midten der man har god oversikt. Anonymkode: 0434d...933 Ja, jeg holder også til høyre. Men jeg savner en generell regel på hvilken side det er normalt/høflig å gå på. Nå sier en i innlegget over ditt at det er hund på venstre side av fører som er korrekt, mens ganske mange andre svarer at man går på høyre side - og da må jo hunden også være på høyre side for å komme innenfor og at det ikke skal bli hund mot hund. I tillegg er det selvsagt en del som ikke skjønner spørsmålet/problemstillingen, men svarer likevel, som om spørsmålet er hvilken side av veien en fotgjenger skal gå på 🙄 Anonymkode: 3d399...9ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #33 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det har jeg svart på. Problemet er selvsagt ikke hva den andre personen gjør med sin hund, men at jeg ikke fikk lov å gå på høyre side av gangstien med min hund innerst mot grøfta. Ja, men det er ikke det jeg lurer på. Takk! På mitt valpekurs lærte vi ikke det. Ja, jeg holder også til høyre. Men jeg savner en generell regel på hvilken side det er normalt/høflig å gå på. Nå sier en i innlegget over ditt at det er hund på venstre side av fører som er korrekt, mens ganske mange andre svarer at man går på høyre side - og da må jo hunden også være på høyre side for å komme innenfor og at det ikke skal bli hund mot hund. I tillegg er det selvsagt en del som ikke skjønner spørsmålet/problemstillingen, men svarer likevel, som om spørsmålet er hvilken side av veien en fotgjenger skal gå på 🙄 Anonymkode: 3d399...9ee Jeg tipper at de aller fleste som ikke går med hund, ikke har noen som helst formening om hvilken side de går på når de går på fortau eller turveier. Rett og slett fordi det ikke er noen stor sak for dem å bytte side og smidig passere andre. Når jeg går med hund, opplever jeg stadig vekk at jeg får folk i mot både når jeg går på venstre og høyre side av veien, så ingen som helst konsensus å spore. Det samme skjer nok når jeg går uten hund, jeg bare legger ikke merke til det i like stor grad Og så henger nok dette med venstre side igjen i en del hundemiljøer. Både utstilling, jakt og lydighet liker tydeligvis å ha hunden sin på venstre side. Jeg trener også rally og agility, så jeg ser fordelen av å kunne ha hunden der jeg vil ha den, ikke hva som er lurt i konkurranse/utstillingsringen Anonymkode: 0434d...933 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #34 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har jeg svart på. Problemet er selvsagt ikke hva den andre personen gjør med sin hund, men at jeg ikke fikk lov å gå på høyre side av gangstien med min hund innerst mot grøfta. Ja, men det er ikke det jeg lurer på. Takk! På mitt valpekurs lærte vi ikke det. Ja, jeg holder også til høyre. Men jeg savner en generell regel på hvilken side det er normalt/høflig å gå på. Nå sier en i innlegget over ditt at det er hund på venstre side av fører som er korrekt, mens ganske mange andre svarer at man går på høyre side - og da må jo hunden også være på høyre side for å komme innenfor og at det ikke skal bli hund mot hund. I tillegg er det selvsagt en del som ikke skjønner spørsmålet/problemstillingen, men svarer likevel, som om spørsmålet er hvilken side av veien en fotgjenger skal gå på 🙄 Anonymkode: 3d399...9ee Og det tåler både du og hunden din de tre sekundene det tar å passere en annen. Anonymkode: cae40...241 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #35 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tipper at de aller fleste som ikke går med hund, ikke har noen som helst formening om hvilken side de går på når de går på fortau eller turveie Jeg måtte Google nå, og fant ut at de aller fleste faktisk holder til høyre på fortau. Anonymkode: 3d399...9ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #36 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og det tåler både du og hunden din de tre sekundene det tar å passere en annen. Anonymkode: cae40...241 Tål det selv. Folk som ikke klarer å ta hensyn til andre burde holde seg hjemme. Møter du en person med gipset hånd som ber om å få gå på den ene siden og du likevel skal ha det på din måte da er du jævla spess. Du er også temmelig spes om du «diskuterer» ved å utelukkende hevde at du har rett. Anonymkode: 3d399...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #37 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tål det selv. Folk som ikke klarer å ta hensyn til andre burde holde seg hjemme. Møter du en person med gipset hånd som ber om å få gå på den ene siden og du likevel skal ha det på din måte da er du jævla spess. Du er også temmelig spes om du «diskuterer» ved å utelukkende hevde at du har rett. Anonymkode: 3d399...9ee Det er forskjell på å ha en vond arm og en gipset arm. Jeg har to vonde armer og skuldre, jeg klarer å håndtere 30 + 10 kilo hund. Anonymkode: 66163...c4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #38 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er forskjell på å ha en vond arm og en gipset arm. Jeg har to vonde armer og skuldre, jeg klarer å håndtere 30 + 10 kilo hund. Anonymkode: 66163...c4a Og? Jeg er ikke deg. Jeg har en skadet arm. Anonymkode: 3d399...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #39 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Tål det selv. Folk som ikke klarer å ta hensyn til andre burde holde seg hjemme. Møter du en person med gipset hånd som ber om å få gå på den ene siden og du likevel skal ha det på din måte da er du jævla spess. Du er også temmelig spes om du «diskuterer» ved å utelukkende hevde at du har rett. Anonymkode: 3d399...9ee Som jeg skrev i min første post klarer jeg helt fint å passere andre på begge sider, selv om jeg har hundene på venstre side. Det som er spesielt er å velge å ha hund og kreve at resten av befolkningen skal innrette seg etter deg. Din hund, ditt ansvar at den ikke er til sjenanse for andre. Å be andre om å flytte seg fordi du skal gå på den siden er bortskjemt drittungeoppførsel som gir hundeeiere dårlig rykte. At du har gips er ikke andre sitt problem, klarer du ikke ta vare på hunden din med gips må du finne noen som kan passe den så lenge. Jeg gidder rett og slett ikke føye meg etter ræva hundeeiere med dårlig oppdratte hunder, da hadde jeg ikke gjort annet, for dem er det mange av. Anonymkode: cae40...241 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #40 Del Skrevet 28. juli 2024 Jeg må si jeg synes det er litt storforlangende å be andre flytte seg pga din gipsede arm. Og bli snurt når vedkommende sier nei. Kan hende denne andre hadde problemer av noe slag, evt, hunden hans, som gjorde at han ikke kunne bytte side ? Kan du ikke bare snu deg og hunden og stoppe opp i de sekundene mens den andre passerer? Anonymkode: 2f87e...a9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå