Gå til innhold

Hvilken side av veien skal man gå på v passering?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg pleier å gå på høyre side, da jeg er høyrehendt og vil ha hunden på innsiden (altså min høyre side). Jeg har problemer med venstre arm. 

I dag møtte jeg en person som nekta å gå på venstreside selv om jeg spurte pent og forklarte grunnen. Skjønner selvsagt at han var vanskelig, men lurer på om det finnes en generell regel? 

Anonymkode: 3d399...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hunder går vanligvis på fører son venstre side, og når en passerer så er det fører mot fører - aldri hund mot hund.

Anonymkode: 1fe32...0a7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hunder går vanligvis på fører son venstre side, og når en passerer så er det fører mot fører - aldri hund mot hund.

Anonymkode: 1fe32...0a7

Mener du at hunden går på venstre side av fører? Da må også fører gå på venstre side av veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mener du at hunden går på venstre side av fører? Da må også fører gå på venstre side av veien?

Og det er barneskolekunnskap at man skal gå på venstre side av veien. Så det burde gå greit, eller?

Anonymkode: 05516...c5c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotgjengere skal da gå på venstre side av veien, sånn har det alltid vært, hvis det ikke har kommet endringer de siste årene da.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gående går på venstre side. Syklende på høyre

Anonymkode: 0cb28...cac

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går slik at min hund er ytterst, lengst borte fra den som passerer. Hvilken side av veien jeg går kommer an på forholdene og hvor den passerende går.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Og det er barneskolekunnskap at man skal gå på venstre side av veien. Så det burde gå greit, eller?

Anonymkode: 05516...c5c

På gangsti og fortau? Jeg har lært at man da skal holde til høyre ved passering (selv uten hund), har du lært noe annet? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gående går på venstre side. Syklende på høyre

Anonymkode: 0cb28...cac

Hvor kommer sykkelen fra? Jeg spør om hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er høyrehendt og går også på høyre side som da er naturlig mtp å holde hund i passeringer, merker også enkelte reagerer litt, men det er bare for å være kverulerende fra deres side og ingen grunn til at noen må gå venstre side når det ikke er trafikkert.

Anonymkode: 62185...9c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal gå på venstre side av veien, altså at bilene kjører mot deg. 

Anonymkode: b0593...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går med to så høyre eller venstre er uant men når jeg skal passere og det er smalt holder jeg de på høyre side så personen kan passere meg på venstre slik man ville gjort i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Duff skrev (1 minutt siden):

Jeg går med to så høyre eller venstre er uant men når jeg skal passere og det er smalt holder jeg de på høyre side så personen kan passere meg på venstre slik man ville gjort i trafikken.

Ja, det er sånn jeg også gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man skal gå på venstre side av veien, altså at bilene kjører mot deg. 

Anonymkode: b0593...eda

Problemstillingen er: To hundeeiere med hver sin hund må passere hverandre på fortau eller gangfelt. Hvilken side av veien skal man gå på?

Jeg spør ikke om biler, sykler osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hundene på min venstre side. Hvilken side jeg passerer andre på spiller ingen rolle for oss. Hvis du ikke klarer å passere på begge sider er det ditt problem som du må trene på eller så er det du som må tilpasse deg. 

Anonymkode: cae40...241

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hundene på min venstre side. Hvilken side jeg passerer andre på spiller ingen rolle for oss. Hvis du ikke klarer å passere på begge sider er det ditt problem som du må trene på eller så er det du som må tilpasse deg. 

Hvorfor kan ikke andre tilpasse seg meg når jeg som sagt har et problem med venstre arm og må ha hunden i høyre hånd og da helst på høyre side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går alltid på venstre side, uansett om det er vei eller gangvei. Hunden går på min venstreside så han går mot grøfta. Da er det mye lettere for meg å holde han unna de som møter oss.

Jeg har en veldig stor hund, så de fleste viker unna, langt før de kommer til oss. Men jeg har null problem med å gå på høyre side om noen hadde gått på venstre. Jeg kan tilpasse meg.

Anonymkode: fce3b...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor kan ikke andre tilpasse seg meg når jeg som sagt har et problem med venstre arm og må ha hunden i høyre hånd og da helst på høyre side?

Da får du trene på passeringer, så slipper du å tilpasse deg. Har du et problem må du trene på det, du kan ikke kreve at andre tilpasser seg deg fordi du ikke har en lydig hund. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg pleier å gå på høyre side, da jeg er høyrehendt og vil ha hunden på innsiden (altså min høyre side). Jeg har problemer med venstre arm. 

I dag møtte jeg en person som nekta å gå på venstreside selv om jeg spurte pent og forklarte grunnen. Skjønner selvsagt at han var vanskelig, men lurer på om det finnes en generell regel? 

Du skal gå på samme side som trafikken kommer mot deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...