Gå til innhold

Unngå mye insekter i Syden


Oddgeir

Anbefalte innlegg

Vi planlegger å leie leilighet/hus med basseng og nær strand i juli neste år. Ønsker en rolig ferie der vi er nesten garantert varme og er åpen for de fleste steder med direktefly fra Oslo. Vi har funnet noen hus via Airbnb som virker perfekte på Kypros, men som ligger nær skog og da er vi bekymret for at det kan være mye insekter ettersom barna er livredde for edderkopper, bier, mygg, øyenstikkere osv. Vi jobber med å tilvenne dem, men er redd ferieidyllen blir ødelagt hvis vi havner et sted med mye av den slags. 
Noen tips til steder med lite insekter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut til at Alcudia eller Algarvekysten er mest aktuelt. Noen som vet om det er mye insekter der?

Og evt. risiko for hetebølge i juli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært mye i Hellas, og har aldri opplevd noe særlig annet enn sirisser. Og en og annen firfisle. Jo mer fuktig/ tropisk klima dere reiser til, jo mer bugs av typene du nevner. 

I juli vil det normalt være godt over 30 grader de fleste chartersteder. Så spørs det jo hva man (og barna) opplever som ubehagelig varmt. Blir fort både 35 og 40 grader på den tiden av året. Venner av meg målte 50 grader på Kypros nå i juli. Hetebølger er jo vanskelig å spå et år i forveien, så det er bare en sjanse dere må ta. 

Anonymkode: 4bdc6...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sånne "fobier" synes jeg du skal finne andre steder å dra på ferie.

Vi var nettopp på Kreta, og jeg fikk faktisk bare to myggstikk, men det er LITE til meg å være på en sånn type ferie. Nå er myggen veldig glad i meg generelt, og alt annet som stikker, men....

Jo, vi hadde forresten litt maur der vi bodde. Har ingenting med standard å gjøre, men sånt kan skje.

Har vært mange ganger i Hellas på ulike steder, og har sett lite krypdyr. Insekter er det jo litt av, men hallo.... Hvis unga er så hysteriske, så dropp det....

Anonymkode: 625f0...36a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp i Syden. Fikk ca 3 myggstikk under oppholdet. Så 2 kakerlakker på 2 ulike lokasjoner også var det normal å se noen biller her og der og maur. Varmere klima = flere insekter.

Var også på fjelltur under oppholdet og da brukte jeg mygg og flått spray. Eller brukte jeg ikke det.

Anonymkode: d79d4...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av tomt er viktig. Jo nærmere stranden man er, jo mindre sjanse er det for mygg og andre flyvende vesen. På en lunere tomt, gjerne med mye trær eller nært skog, vil dere garantert oppleve mer. 

Ikke for å skremme, men kakerlakker er noe som er ufyselig for de fleste, men kanskje spesielt for de som er var fra før. De må man være forberedt på å møte på, enten ute på gata eller på eget baderom... De blir mer aktive jo høyere temperaturen er. Reiser man i perioder med 25-30 grader (juni) er det mindre sjanse enn når det er 35-40 (august).

Anonymkode: 006dc...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«I hear you!» 😂

Hater selv innsekter i Syden (og føler de er overalt), men elsker å kose meg i sol og vann.

Jeg «har øyer» for maur. Der andre ikke har sjangs å se mauren, spotter jeg en bitteliten en 😂

Det betyr at jeg alltid opplever innsekter i syden, for det meste maur, for de er overalt. Er i Frankrike nå, i et flott og rent hus, men det er litt maur her dessverre. Og veps og mygg. Ute har jeg sett en firfirsle, da blir jeg glad, for vet den spiser innsekter.

Har dessverre ingen tips, men forstår dere. Pga. varmen er det vanskelig å unngå innsekter helt. Har de siste årene vært mye på forskjellige greske øyer, og maur går igjen overalt. Så en kakerlakkpå badet på Santorini i fjor 😭

Anonymkode: 7bf93...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på hotell i Alcudia i år og ifjor og så nesten ingen insekter. Så en veps og en sånn som fløy inn mot lyset om kvelden. Litt mygg om kvelden hvis det var vindstille, men ikke plagsomt. Ellers ikke noe. Har også vært på Kreta og så ikke et eneste insekt. Er jo så tørt der at det blir lite insekter. 

Anonymkode: d6ace...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den første som blir angrepet av mygg. I Varna, Bulgaria, har jeg vært flere ganger og aldri blitt plaget. Lite andre kryp også. Nydelig bystrand 

Anonymkode: 48d9b...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...