Gå til innhold

Autisme, sosialt hierarki og tilhørighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som en person med autisme har jeg noen tanker om hvordan sosiale koder fungerer. Jeg er ingen ekspert, men jeg har observert visse mønstre.

Med sosialt hierarki mener jeg den «usynlige» rangstigen hvor noen mennesker verdsettes, respekteres og likes mer enn andre. Som flokkdyr lever mennesker i sosiale hierarkier som påvirker oss, enten vi er yrkesaktive, blant familie og venner, eller i andre sammenhenger.

Her er noen av mine tanker:

• I et sosialt hierarki er respekt viktigere enn å bli likt.
  • Personer med autisme opplever ofte å ikke bli respektert av nevrotypikere og havner dermed nederst på rangstigen, uansett innsats for å tilpasse seg. Dette gjelder også i vennskap med nevrotypikere.
  • For heterofile menn blir attraktiviteten ofte bedømt av kvinner ut fra posisjonen på rangstigen. Dette bidrar til at 80-90 % av heterofile menn med autisme ikke finner en partner, særlig siden flertallet av personer med autisme er menn.
  • På arbeidsplassen betyr dine sosiale ferdigheter mer for din posisjon i hierarkiet enn dine faktiske ferdigheter i jobben.

Anonymkode: 59a61...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo tenkes at folk som ikke respekterer deg på grunnlag av din autisme, ikke respekterer så mange andre heller. Kjenner typen. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...