Gå til innhold

Holde igjen på trær eller lyktestolper ? Hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva gjør man om hunden er for sterk til å holde igjen om man møter på en annen hund eller en katt eller ekorn som løper over veien? Blir man da hengt etter som ett slips ? Må man da holde igjen ved hjelp av lyktestolper eller trær ?

Anonymkode: d92f9...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva gjør man om hunden er for sterk til å holde igjen om man møter på en annen hund eller en katt eller ekorn som løper over veien? Blir man da hengt etter som ett slips ? Må man da holde igjen ved hjelp av lyktestolper eller trær ?

Man kvitter seg med hunden. Dette er FARLIG!

Anonymkode: 701d7...f36

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en hund som er mye sterkere enn meg, men denne problemstillingen har jeg ikke vært utfor. Man bør jo ikke ha en stor hund, om man har så lite kontroll over den. Det kan fort bli farlig. 

Anonymkode: f1706...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en hund som er mye sterkere enn meg, men denne problemstillingen har jeg ikke vært utfor. Man bør jo ikke ha en stor hund, om man har så lite kontroll over den. Det kan fort bli farlig. 

Anonymkode: f1706...5c7

Hvordan tør du å ha en hund som er sterkere enn deg?!

Anonymkode: 701d7...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde dette problemet i unghundperioden av min hund. Måtte bruke grime. Det var ikke noe gøy, så jeg kommer aldri til å ha så stor og sterk hund igjen, selv om han var snill som dagen var lang. 

Anonymkode: 3440e...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det generelle tipset er både å ha kontroll på hunden (jeg har selv avbrutt hunden der hunden hadde god interesse for en hare med innkalling der hunden var løs). Dette går fint an om en har kustus og trener lydighet aktivt. Og å ha en hund som en kan håndere i styrke. 

Anonymkode: 55438...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ingen har en hund de ikke kan ha kontroll over.

Anonymkode: 126ab...017

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du sett for mye tegnefilm? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du sett for mye tegnefilm? 

Jeg har sett eksempler på folk som tyr til dette. Jeg skjønner ikke at de tør, hva gjør de om det ikke er et tre i nærheten, liksom?

Man bør ikke ha hunder som er så sterke at man ikke klarer å kontrollere dem. 

Anonymkode: 67180...322

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som unghund var vår for rask og sterk og dro meg over ende hvis ikke jeg var forut for alt så da hadde jeg skikkelig sele med to kneppinger (bryst og mage) samt kobbelet festet i belte rundt livet. Jeg brukte aldri langt kobbel heller. Hendte ett par ganger at jeg gikk på snørra (typisk når det dukket opp ekorn). Vår var ikke råsterk men mest kjapp og hadde en luktesans som gjerne oppdaget ting lenge før det var synlig for meg. I 2årsalder var vi godt bok samkjørt til at jeg byttet til vanlig sele og uten belte.

Anonymkode: c9abc...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ei bittelita dame med en svær unghund av noe huskey-mix i nabolaget. Hun har virkelig ikke kontroll, spesiellt ikke på vinteren når det er glatt, er det i en nedoverbakke er løpet helt kjørt for henne. Hunden er heldigvis ikke hissig, bare ekstremt sosial men det begrenser jo både henne og hunden vil jeg tro.

Det er enormt mye hund i nabolaget så hun går stort sett tur veldig sent på kvelden, lufter ellers bare raskt noen ganger gjennom dagen og varsler alle hun ser med hund om at hun går så langt unna hun kan.

Jeg kunne ikke hatt det slik med hund selv men det funker jo tydeligvis for de, både hun og hund ser spreke og glade ut.

Anonymkode: 995ec...77b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

har sett det jeg også. Det betyr at de ikke går på kurs og at de ikke fortsetter å oppdra hunden. Og da bør de ikke ha hund i det hele tatt. 

Anonymkode: e08b7...f5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

har sett det jeg også. Det betyr at de ikke går på kurs og at de ikke fortsetter å oppdra hunden. Og da bør de ikke ha hund i det hele tatt. 

Sprøyt. Mange av disse går på kurs og jobber mye for å få bukt med problemet. Har møtt flere av dem på kurs selv, så den uttalelsen du kommer med der er direkte usann.

Anonymkode: d7863...db9

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør man om hunden er for sterk til å holde igjen om man møter på en annen hund eller en katt eller ekorn som løper over veien? 

Da må du slutte å gå tur med hunden. Enten må noen andre gå tur for deg eller du bør kvitte deg med hunden.

Anonymkode: c57b5...3bf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Direkte uforsvarlig og da potensielt farlig, så det skal man ikke enkelt og greit, da skal man kvitte seg med hunden. Viktig å kjenne sine fysiske begrensninger.

Anonymkode: 9a3d0...7ac

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

DET DU GJØR ER Å DRA PÅ KURS FOR Å LÆRE GRUNNLEGGENDE LYDIGHET. DET ER LATSKAP AV MENNESKER Å SKAFFE SEG HUND UTEN Å LÆRE DEM OPP. 

I dag så jeg en hund som gikk tur med eieren sin. Stor hund og eieren hadde ikke kjangs til å stoppe den. Og denne hunden gikk bare med eieren prøvde å stoppe den i å dra i båndet, men nei. Hunden stoppa med et skilt og tissa. Men herregud tenker jeg! Det er ikke greit! 

En gang ble min toåring sprunget ned av en hund. Den kom i full fart, og eieren ropte til meg "det går bra, den vil bare kose". Barnet ble livredd, hunden sto jo oppå barnet å slikka det i fjeset. 

Jeg elsker hunder ❤️ 

Anonymkode: 894c7...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sprøyt. Mange av disse går på kurs og jobber mye for å få bukt med problemet. Har møtt flere av dem på kurs selv, så den uttalelsen du kommer med der er direkte usann.

Anonymkode: d7863...db9

Ok - hvorfor er det usant? Om de jobber mye som du sier så betyr bare det at de jobber feil.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 16.10):

Som unghund var vår for rask og sterk og dro meg over ende hvis ikke jeg var forut for alt så da hadde jeg skikkelig sele med to kneppinger (bryst og mage) samt kobbelet festet i belte rundt livet. Jeg brukte aldri langt kobbel heller. Hendte ett par ganger at jeg gikk på snørra (typisk når det dukket opp ekorn). Vår var ikke råsterk men mest kjapp og hadde en luktesans som gjerne oppdaget ting lenge før det var synlig for meg. I 2årsalder var vi godt bok samkjørt til at jeg byttet til vanlig sele og uten belte.

Anonymkode: c9abc...d53

Hvor mye veide den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 17.49):

Da må du slutte å gå tur med hunden. Enten må noen andre gå tur for deg eller du bør kvitte deg med hunden.

Anonymkode: c57b5...3bf

Men det vet man ikke før man har fått hunden alt. Man kan ikke krympe hunden. Ikke liker jeg at hunder bytter hjem mange ganger heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv en svigermor med et beist av en hund som hun har null kontroll på. Hun har fortalt meg at hun har viklet båndet en gang rundt et tre for å ha kontroll på hunden når det skulle gå forbi en liten hund som gjødde. Venter egentlig bare på beskjed om at bikkja har drept en hund eller et barn. Hun har null selvinnsikt og forklarer at det er alle andre som gjør feil ("jammen han beveget hånden sin for fort og det liker jo selvfølgelig ikke hunden, ikke rart han glefset da") 😳😳😳

Anonymkode: 5dce9...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...