AnonymBruker Skrevet 23. juli #1 Del Skrevet 23. juli Hei! Jeg har i flere år slitt med overspising altså binge eating. Ikke at jeg kun spiser for mye, men det fyller kriteriene for overspisingslidelse. Jeg går ikke i dybden på alt jeg gjør da jeg regner med at de som vet hva overspisingslidelse er vet hva det innebærer og om jeg skulle fortalt alt som skjer hadde det blitt om til en hel bok… OM DU IKKE ØNSKER Å LESE ALT LURER JEG PÅ OM DET FINNES MEDISINER MOT OVERSPISING. Jeg har slitt med dette i flere år og har ikke skjønt hvor stort dette problemet var før jeg gikk veldig mye opp i vekt på kort tid. Da jeg var enda yngre tenkte jeg ikke over konsekvensen av det da jeg alltid var slank og trodde selv at jeg bare koste meg ekstra mer enn andre, og jeg tok det humoristisk at det var mulig å innta så mye som jeg gjorde. Senere utredet jeg meg for adhd da jeg har tenkt at jeg hadde det siden jeg var barn, men ønsket diagnosen som hjelp under studie. Etter at jeg fikk diagnosen tenkte jeg at medisinene for adhd ville hjelpe meg til å kontrollere matinntaket også da folk flest mister matlyst at adhd medisiner. Mitt problem er jo ikke at jeg nødvendigvis er sulten når jeg overspiser men det er noe jeg gjør pga jeg åpenbart har noe psykisk og emosjonelt knyttet til maten. Dette er noe jeg ikke har svar på hvordan har oppstått men merker jo selv at det ligger psykisk. Jeg tenkte likevel at adhd medisinene ville hjelpe meg med impulskontrollen. Noe de gjorde de første ukene. Jeg merket at jeg hadde lyst, men klarte å avstå til en viss grad. Nå klarer jeg ikke det selv om adhd medisinene skal hjelpe for impulskontrollen min også. jeg har undersøkt overspising/ binge eating en del og blitt sikker på at jeg sliter med dette i stor grad. Det jeg lurer på er hva andre i samme situasjon har gjort? Er det en grunn til å gå til lege for å få undersøkt dette på noen måte? Kan en lege hjelpe med dette? I form av medisiner eller andre tiltak? Har lest at vanligste behandlingen for dette er psykoterapi, men selv ønsker jeg ikke gå til lege kun for å høre at jeg kan få terapi for dette. Det høres sikkert ut som jeg ikke gidder å prøve, men jeg er sikker når jeg sier det vil være null hensikt i dette da jeg er så klar over mitt eget problem og prøvd utallige tiltaker for dette, men at det bare ikke går for meg. Så om jeg går til legen med dette får man overpisingslidelse diagnose? Jeg ønsker å få diagnose på det. Og hvilke behandlinger får man? Finnes det noen medisiner mot dette? Jeg er ikke overvektig så ønsker ikke å kommer heller ikke til å få slankemedisiner. Men vil likevel få medisiner som gjør at man eventuelt mister appetitten eller om de bruker medisiner som hjelper mot kontrollen. Jeg sliter med sosial angst og kan være en del depressiv, men samtidig er jeg svært sosial og sliter ikke med sosial angst når jeg er rundt personer jeg kjenner eller situasjoner jeg kjenner til. Men finnes det medisiner mot dette som eventuelt da ville hatt effekt på overspisingslidelsen? Håper det finnes noen der ute som sliter med det samme og har fått hjelp for det. Ønsker ingen kommentarer på at jeg må kontrollere meg bedre selv osv. Det er et seriøst problem for meg som jeg har prøvd å kontrollere i flere år. Anonymkode: 71879...bff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #2 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Jeg har i flere år slitt med overspising altså binge eating. Ikke at jeg kun spiser for mye, men det fyller kriteriene for overspisingslidelse. Jeg går ikke i dybden på alt jeg gjør da jeg regner med at de som vet hva overspisingslidelse er vet hva det innebærer og om jeg skulle fortalt alt som skjer hadde det blitt om til en hel bok… OM DU IKKE ØNSKER Å LESE ALT LURER JEG PÅ OM DET FINNES MEDISINER MOT OVERSPISING. Jeg har slitt med dette i flere år og har ikke skjønt hvor stort dette problemet var før jeg gikk veldig mye opp i vekt på kort tid. Da jeg var enda yngre tenkte jeg ikke over konsekvensen av det da jeg alltid var slank og trodde selv at jeg bare koste meg ekstra mer enn andre, og jeg tok det humoristisk at det var mulig å innta så mye som jeg gjorde. Senere utredet jeg meg for adhd da jeg har tenkt at jeg hadde det siden jeg var barn, men ønsket diagnosen som hjelp under studie. Etter at jeg fikk diagnosen tenkte jeg at medisinene for adhd ville hjelpe meg til å kontrollere matinntaket også da folk flest mister matlyst at adhd medisiner. Mitt problem er jo ikke at jeg nødvendigvis er sulten når jeg overspiser men det er noe jeg gjør pga jeg åpenbart har noe psykisk og emosjonelt knyttet til maten. Dette er noe jeg ikke har svar på hvordan har oppstått men merker jo selv at det ligger psykisk. Jeg tenkte likevel at adhd medisinene ville hjelpe meg med impulskontrollen. Noe de gjorde de første ukene. Jeg merket at jeg hadde lyst, men klarte å avstå til en viss grad. Nå klarer jeg ikke det selv om adhd medisinene skal hjelpe for impulskontrollen min også. jeg har undersøkt overspising/ binge eating en del og blitt sikker på at jeg sliter med dette i stor grad. Det jeg lurer på er hva andre i samme situasjon har gjort? Er det en grunn til å gå til lege for å få undersøkt dette på noen måte? Kan en lege hjelpe med dette? I form av medisiner eller andre tiltak? Har lest at vanligste behandlingen for dette er psykoterapi, men selv ønsker jeg ikke gå til lege kun for å høre at jeg kan få terapi for dette. Det høres sikkert ut som jeg ikke gidder å prøve, men jeg er sikker når jeg sier det vil være null hensikt i dette da jeg er så klar over mitt eget problem og prøvd utallige tiltaker for dette, men at det bare ikke går for meg. Så om jeg går til legen med dette får man overpisingslidelse diagnose? Jeg ønsker å få diagnose på det. Og hvilke behandlinger får man? Finnes det noen medisiner mot dette? Jeg er ikke overvektig så ønsker ikke å kommer heller ikke til å få slankemedisiner. Men vil likevel få medisiner som gjør at man eventuelt mister appetitten eller om de bruker medisiner som hjelper mot kontrollen. Jeg sliter med sosial angst og kan være en del depressiv, men samtidig er jeg svært sosial og sliter ikke med sosial angst når jeg er rundt personer jeg kjenner eller situasjoner jeg kjenner til. Men finnes det medisiner mot dette som eventuelt da ville hatt effekt på overspisingslidelsen? Håper det finnes noen der ute som sliter med det samme og har fått hjelp for det. Ønsker ingen kommentarer på at jeg må kontrollere meg bedre selv osv. Det er et seriøst problem for meg som jeg har prøvd å kontrollere i flere år. Anonymkode: 71879...bff Diagnosen må du få fra noen innenfor spesialisthelsetjenesten. En fastlege kan ikke sette denne diagnosen. Og som du sikkert selv har forstått så er det ingen medisin som vil kunne « kurere» deg da dette ikke er en somatisk/fysisk lidelse. men det er sagt så finnes det en medisin som kalles Fontex/fluoxitin som kan skrives ut til de med overspisingslidelse, men den brukes som et supplement til samtaleterapi .Så første skritt på veien er å bestille time hos fastlegen og så få evt henvisning til spesialisthelsetjenesten. Men med det sagt er det lange køer og spesialisthelsetjenesten har en prioriteringsveileder som de må følge så det er ikke sikkert du får tilbud om behandling der uten at det betyr at du ikke er syk av den grunn. Du kan jo også prøve å kontakte ROS for enten for å snakke med noen som forstår problematikken eller bare spørre om litt veiledning. https://nettros.no Anonymkode: fafbf...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #3 Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Jeg har i flere år slitt med overspising altså binge eating. Ikke at jeg kun spiser for mye, men det fyller kriteriene for overspisingslidelse. Jeg går ikke i dybden på alt jeg gjør da jeg regner med at de som vet hva overspisingslidelse er vet hva det innebærer og om jeg skulle fortalt alt som skjer hadde det blitt om til en hel bok… OM DU IKKE ØNSKER Å LESE ALT LURER JEG PÅ OM DET FINNES MEDISINER MOT OVERSPISING. Jeg har slitt med dette i flere år og har ikke skjønt hvor stort dette problemet var før jeg gikk veldig mye opp i vekt på kort tid. Da jeg var enda yngre tenkte jeg ikke over konsekvensen av det da jeg alltid var slank og trodde selv at jeg bare koste meg ekstra mer enn andre, og jeg tok det humoristisk at det var mulig å innta så mye som jeg gjorde. Senere utredet jeg meg for adhd da jeg har tenkt at jeg hadde det siden jeg var barn, men ønsket diagnosen som hjelp under studie. Etter at jeg fikk diagnosen tenkte jeg at medisinene for adhd ville hjelpe meg til å kontrollere matinntaket også da folk flest mister matlyst at adhd medisiner. Mitt problem er jo ikke at jeg nødvendigvis er sulten når jeg overspiser men det er noe jeg gjør pga jeg åpenbart har noe psykisk og emosjonelt knyttet til maten. Dette er noe jeg ikke har svar på hvordan har oppstått men merker jo selv at det ligger psykisk. Jeg tenkte likevel at adhd medisinene ville hjelpe meg med impulskontrollen. Noe de gjorde de første ukene. Jeg merket at jeg hadde lyst, men klarte å avstå til en viss grad. Nå klarer jeg ikke det selv om adhd medisinene skal hjelpe for impulskontrollen min også. jeg har undersøkt overspising/ binge eating en del og blitt sikker på at jeg sliter med dette i stor grad. Det jeg lurer på er hva andre i samme situasjon har gjort? Er det en grunn til å gå til lege for å få undersøkt dette på noen måte? Kan en lege hjelpe med dette? I form av medisiner eller andre tiltak? Har lest at vanligste behandlingen for dette er psykoterapi, men selv ønsker jeg ikke gå til lege kun for å høre at jeg kan få terapi for dette. Det høres sikkert ut som jeg ikke gidder å prøve, men jeg er sikker når jeg sier det vil være null hensikt i dette da jeg er så klar over mitt eget problem og prøvd utallige tiltaker for dette, men at det bare ikke går for meg. Så om jeg går til legen med dette får man overpisingslidelse diagnose? Jeg ønsker å få diagnose på det. Og hvilke behandlinger får man? Finnes det noen medisiner mot dette? Jeg er ikke overvektig så ønsker ikke å kommer heller ikke til å få slankemedisiner. Men vil likevel få medisiner som gjør at man eventuelt mister appetitten eller om de bruker medisiner som hjelper mot kontrollen. Jeg sliter med sosial angst og kan være en del depressiv, men samtidig er jeg svært sosial og sliter ikke med sosial angst når jeg er rundt personer jeg kjenner eller situasjoner jeg kjenner til. Men finnes det medisiner mot dette som eventuelt da ville hatt effekt på overspisingslidelsen? Håper det finnes noen der ute som sliter med det samme og har fått hjelp for det. Ønsker ingen kommentarer på at jeg må kontrollere meg bedre selv osv. Det er et seriøst problem for meg som jeg har prøvd å kontrollere i flere år. Anonymkode: 71879...bff Dette høres vondt ut. Ville bare spørre om det er Aduvanz du tar? Anonymkode: 72c15...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gnå Skrevet 23. juli #4 Del Skrevet 23. juli Hei! Har ingen konkrete tips, men kanskje du kan finne noe på denne siden: Hjem - ROS kompetanse Håper ting blir bedre for deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #5 Del Skrevet 23. juli Denne damen er psykolog, og hadde selv BED i mange år. I tillegg til angst og panikk. Kanskje du finner noe interessant her ❤️ https://youtu.be/B0r5LpwwNpg?feature=shared Anonymkode: 72c15...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli #6 Del Skrevet 23. juli 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette høres vondt ut. Ville bare spørre om det er Aduvanz du tar? Anonymkode: 72c15...123 Hei! Ja aduvanz 50mg. Prøvde 70 meg men det hjalp verken med dette eller andre adhd symptomer. Anonymkode: 71879...bff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå