Gå til innhold

Orker ikke mer! Min onkel er konspirasjonsteoretiker! Hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger virkelig å lufte ut litt frustrasjon her. Jeg har en onkel som er en ekte konspirasjonsteoretiker, og det tar fullstendig av hver gang vi har familiesammenkomster.

Det begynte kanskje litt smått med at han snakket om 9/11 som en "false flag" operasjon, men nå har det eskalert til nye høyder. Han er overbevist om at 22. juli-angrepene i Norge også var en falsk operasjon. Han tror at Obama egentlig har vært president i USA de siste fire årene, at Trump ble snytt for valgseieren, og som kronen på verket mener han at jorda er flat.

Hver gang vi samles som familie, går samtalene alltid over i en vanvittig retning. Han kan ikke la være å dra inn disse teoriene, og det ender opp med å dominere hele sammenkomsten. Vi prøver å skifte tema, men han vender alltid tilbake til sine ideer. Det er slitsomt og stressende for oss alle, og særlig for de yngre familiemedlemmene som kanskje ikke helt skjønner hva som foregår.

Jeg elsker min onkel, men dette er virkelig i ferd med å ødelegge familietiden vår. Vi har forsøkt å diskutere med ham og presentere motargumenter, men det hjelper ikke. Han er urokkelig i sine oppfatninger og nekter å lytte til fornuft.

Har noen av dere opplevd noe lignende? Hvordan håndterer dere slike situasjoner? Jeg vil jo gjerne beholde et godt forhold til ham, men dette begynner å bli uutholdelig.

Anonymkode: 4603d...ef3

• Liker 4
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gal onkel. Heldigvis er det ikke mye store familiesammenkomster, de bor i en annen by, men jeg besøker dem av og til. 

Jeg disktuerer av og til med han, på et vis synes jeg det er interessant at det går an å være litt skrudd. Men tar ikke noe stor kamp med han, selv om jeg er uenig i omtrent alt han sier.

Så det blir mye sånn "jada onkel" og skifte tema, henvende meg til tante og snakke med henne.

Han kan tie da og bli med på andre samtaler i stedet. Man kan nesten ikke annet enn å ignorere...

I stedet for å disktuere med han, så kan dere kanskje forklare at alle synes det er slitsomt og ubehagelig. Kanskje lage en regel om at her diskuterer vi ikke politikk e.l.? Selv en gal mann med nærmest religiøse overbevisninger er vel på et eller annet plan opptatt av å bli likt og å ikke plage andre.

Anonymkode: 2cdb1...b50

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjermbilde 2024-07-23 kl. 20.19.48.png

Anonymkode: f3737...923

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere må bare bli flinkere til å stoppe han, og si "Trygve, dette har du snakket om før, og vi vet hva du mener om dette. Men vi ønsker ikke å snakke om det. Vi legger ballen død, ok?" Og så fortsette med et annet tema. Gjenta prosessen så mange ganger det er nødvendig, og sørg for at ulike personer "irettesetter" han. 

Anonymkode: 8c89c...bbf

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Når det kommer til Obama kan det vel kanskje stemme eller en annen person om det nå er sånn at Biden er dement så lar man ikke en dement mann styre ett land og evt site med Atomknappen så noen må jo ha stått bak han ? er ikke konspirasjonsteoretiker stiller med bare ett spørsmål de ønsker jo Biden igjen men er han kompetent til å styre landet ? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

IMG_4858.jpeg

Anonymkode: 614b6...ee1

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

IMG_4858.jpeg

Anonymkode: 614b6...ee1

Du vet jo ikke en gang hva teorien deres går ut på. 

Anonymkode: b6071...603

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet jo ikke en gang hva teorien deres går ut på. 

Anonymkode: b6071...603

De mener at det store isfjell rundt kloden.😂

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er så utruleg vanskeleg! Føler med deg. Eg budde i kollektiv med somme som var konspirasjonsteoretikarar i eitt år, og det var heilt forferdeleg, no skal det seiast at ho eine var alkoholisert og ville festa kvar dag. Eg har faktisk blitt avhalds etter det kollektivet. Min erfaring er at ein del konspirasjonsteoretikarar har ein veldig oss og dei haldning, det betyr at om du ikkje er ein av dei, så er du fienden. Spesielt om du trur på vaksinar, då kan somme bli veldig valdsame, og eg for å vera ærleg veldig typen til å jatta med. Men det er grenser for kor lenge det er mogleg å gjera det for dei pusher grensa. Dei eg kjende sleit alle med eit eller anna og hadde lite nettverk, så spørs om du kan sjå om det er noko som ikkje funker i livet til onkelen din og dokker får avradikalisert han?

Anonymkode: 50c8b...675

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er så utruleg vanskeleg! Føler med deg. Eg budde i kollektiv med somme som var konspirasjonsteoretikarar i eitt år, og det var heilt forferdeleg, no skal det seiast at ho eine var alkoholisert og ville festa kvar dag. Eg har faktisk blitt avhalds etter det kollektivet. Min erfaring er at ein del konspirasjonsteoretikarar har ein veldig oss og dei haldning, det betyr at om du ikkje er ein av dei, så er du fienden. Spesielt om du trur på vaksinar, då kan somme bli veldig valdsame, og eg for å vera ærleg veldig typen til å jatta med. Men det er grenser for kor lenge det er mogleg å gjera det for dei pusher grensa. Dei eg kjende sleit alle med eit eller anna og hadde lite nettverk, så spørs om du kan sjå om det er noko som ikkje funker i livet til onkelen din og dokker får avradikalisert han?

Anonymkode: 50c8b...675

Fint innlegg❤️

Høres slitsomt ut. Jeg hadde en kollega som var akkurat slik og jeg ble helt utmattet av å høre på han. Fordi hver gang jeg sa at "kan vi snakke om noe annet nå " eller prøvde å veilede samtalen over til noe annet, så gikk det 5 min. Så var det rett tilbake til snakk om teoriene hans. Og han var ekstremt "på" og var veldig opptatt av å fortelle sine meninger til alle, til og med ukjente. Og han gjentok seg selv i det uendelige. Prøvde å overbevise alle andre. Og akkurat som du sier: folk som ikke mente det samme som han, var fienden! Han hatet virkelig folk som ikke deler de samme meningene som han. 

Anonymkode: dba3a...59c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Skjermbilde 2024-07-23 kl. 20.19.48.png

Anonymkode: f3737...923

Hvilke da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, Maskinfører said:

Når det kommer til Obama kan det vel kanskje stemme eller en annen person om det nå er sånn at Biden er dement så lar man ikke en dement mann styre ett land og evt site med Atomknappen så noen må jo ha stått bak han ? er ikke konspirasjonsteoretiker stiller med bare ett spørsmål de ønsker jo Biden igjen men er han kompetent til å styre landet ? 

Biden har trukket seg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (10 timer siden):

En president har jo en administrasjon og et parti som politikken «kommer fra». Dement eller ei styrer han ikke alene. Forøvrig ingen bevis på at han er dement.

Anonymkode: fe729...a20

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dette handler mer om din onkel enn om at han er konspirasjonsteoretiker.. 

Jeg er også en såkalt konspirasjonsteoretiker, men INGEN rundt meg vet om dette. 
Har man litt sosiale antenner vet man jo at dette setter fyr på enhver samtale, og med mindre man ønsker å ende opp ensom og alene så velger man sitt publikum..! 

Anonymkode: f61ac...bb5

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker at dette handler mer om din onkel enn om at han er konspirasjonsteoretiker.. 

Jeg er også en såkalt konspirasjonsteoretiker, men INGEN rundt meg vet om dette. 
Har man litt sosiale antenner vet man jo at dette setter fyr på enhver samtale, og med mindre man ønsker å ende opp ensom og alene så velger man sitt publikum..! 

Anonymkode: f61ac...bb5

Hva er det som gjør at du må lage konspirasjonsteorier da? Hører du ikke selv hvor tullete det er å rable om deep state, chemtrails, covidvaksine med chip osv..?

Anonymkode: d69a3...1b9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er rett og slett ikke mulig å argumentere folk ut av det. Det er fåfengt, og forsøk på det bare sementerer galskapen.

Det betyr ikke at de aldri kommer ut av det selv. De fleste blir bare værende sånn, men en del kommer seg også ut av det. For noen bunner det i psykisk sykdom som kan bedre seg eller gå i perioder, f.eks. mani, selv om de fleste bipolare selvfølgelig ikke er konspirasjonsteoretikere i noen fase av sykdommen.

Hos andre er det et resultat av egen utilstrekkelighet og at man må skylde på noe, eventuelt at man i hvert fall må innbille seg selv at man har forstått noe vi dumme sauer ikke har skjønt. Da føler man seg i hvert fall litt bedre. I sånne tilfeller hender det også at hangen til konspiranoia avtar når man ikke lenger trenger en trøst fordi man rett og slett får til mer enn før.

Atter andre klarer å røske seg ut av det når de ser hvor mye det koster rent sosialt. Men klarer man det, da var man neppe så hellig overbevist som onkelen din. 

Det som stort sett aldri fungerer er å prøve å argumentere imot. Du kan selvfølgelig føre en ok samtale med ham, men latterliggjøring har ingen funksjon, og i praksis har ikke det å "ta ham alvorlig" noen særlig funksjon det heller. Det er bedre enn latterliggjøring, for all del, men er du så langt ute som slik du beskriver onkelen din kan du ikke med litt smiger som smøring klare å vri ham inn på et godt spor igjen heller.

Begrens kontakten det du kan, rent sosialt, og pust så dypt du klarer de gangene dere må omgås. Det er dessverre ikke stort mer du kan gjøre. Så kan det hende det går over, men det kan også eskalere videre. 

Anonymkode: 22ad2...b0e

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er konspirasjonsteoretiker. Det er ikke alltid lett å stå i, men han har rett til å tro og mene det han selv vil. Etter 10-12 år har han heldigvis lært seg å kjenne sitt publikum, stort sett. 

Jeg tenker at det må være utrolig tøft å leve i en så stygg og mørk verden. Når du tror det verste om absolutt alt. Det er vel egentlig en slags for for paranoia. 

Anonymkode: 59ed8...2f0

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere kjenninger som er sånn. 
Den ene av dem inviterte vi på en fest en gang. Det var siste gang for å si det sånn. 

En annen tror at covid det var myndighetene som lagde for å tynne ut mennesker i verden. Han er helt på viddene. Har fylt opp flere tusen liter med diesel i kjelleren, samt hamstret opp mengder av ting for å overleve for dommedag er snart og er planlagt av myndighetene. I tillegg er han helt fanatisk på trump og alt annet som skjer er myndighetene som fabrikerer. 
utøya bl.a er egentlig myndighetene som lagde og breivik er en uskyldig dømt kar 😳

Forøvrig en grei kar bare du holder kjeft å unngår de fleste tema. 

Anonymkode: ef0a4...14f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Kanskje disse menneskene er de som tidligere ville vært meget fanatisk kristne... Som har lett for å tro på de villeste historier..?

• Liker 8
Skrevet
Ebbeliten skrev (14 minutter siden):

Kanskje disse menneskene er de som tidligere ville vært meget fanatisk kristne... Som har lett for å tro på de villeste historier..?

får de som er/var kristenfanatikere var nok ikke det å være kontrær et mål i seg selv som regel. I dag blir du adskillig mer "interresant" om du er kontrær i historiske og vitenkapelige tema, spesielt om du har en plattform på nett. Men ellers også.

Om Gunnar Tjomlid plutselig begynte å poste udokumenterte påstander om 5G og chemtrails ville han nok fått langt flere klikk å en langt mere lidenskapelig heiagjeng i  Kommentarfeltet.  Nå sitter han oftte i eget kommentarfelt  å krangler med heiagjengen til andre andre kontrære folk som har delt hannes skriverier

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...