AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #1 Del Skrevet 23. juli 2024 Når vi er barn lærer vi å svømme , men hva er poenget med å lære å svømme som barn? Livet slutter når du blir 18 år. Da skal du jobbe og være til tjeneste. Da bader eller svømmer du ikke mer i sjøen eller basseng. Uansett om svømmer i basseng, er det da mulig å ha armringer og andre hjelpemidler for å ikke drukne. Hvorfor er det vits å lære å svømme som barn ? Er det kun for at det skal være fint å kunne til voksenlivet? Ikke alle er ment å jobbe som dykker eller noe med sjø i deres liv så da trenger de absolutt ikke å lære seg å svømme. For meg som har som sitt eneste livsskall å jobbe som vaskehjelp en eller annen plass på kvelds-ettermiddags tid, trengte jeg ikke å lære å svømme som barn. Anonymkode: f4699...77d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #2 Del Skrevet 23. juli 2024 Ta deg en tur på badeland så får du bruk for svømmeferdighetene du lærte som barn 😊 Så slipper du å føle det er bortkastet også! Anonymkode: e1662...4de 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #3 Del Skrevet 23. juli 2024 Er du forbannet over å ha helse til å jobbe? Du virker bitter. Anonymkode: 45a90...5f1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #4 Del Skrevet 23. juli 2024 Orker ikke…..🙈🙈 er du virkelig så enkel at du ikke skjønner hvor viktig det er å kunne svømme? Anonymkode: deebb...0cf 22 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #5 Del Skrevet 23. juli 2024 Så man ikke drukner? Jeg er på badeland ukentlig, bader også i elver og innsjøer. For et kjedelig liv du har. Jeg er over 30 Anonymkode: 7905a...d00 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #6 Del Skrevet 23. juli 2024 Noen liker å ha det moro selv som voksen. Var ute å bada her om dagen, da lekte jeg sel akkurat som jeg gjorde når jeg var barn. Var kjempegøy og følte meg så fri og lykkelig. Så det å kunne svømme gir masse frihet både til voksne og barn. Noen ganger hjelper det å ikke bare sitte og tenke, men komme seg ut å bare gjøre noe i naturen. Man føler seg bedre 🙂 Anonymkode: ab451...80e 2 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaine Skrevet 23. juli 2024 #7 Del Skrevet 23. juli 2024 ...For at du ikke skal drukne? Sånn, om du noen gang er uheldig og faller i ett vann? 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #8 Del Skrevet 23. juli 2024 Er jo mange voksne som svømmer jevnlig. Det gjør jeg. Så er det sånn så de ikke skal drukne. Jeg er mamma til nå 2 unge voksne, og de har badet veldig mye i livet sitt. Og når de blir gamle nok, så drar de i svømmehallen og på stranda med venner. Er jo da veldig fint at de er svømmedyktige. Her så gikk begge på svømming da de var 5 år, har alltid synes det er viktig at de skal bli flinke til å svømme. Og siden jeg selv elsker å svømme og bade. Så er jo det noe jeg har gjort mye med barna mine. Anonymkode: 40e31...eca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #9 Del Skrevet 23. juli 2024 Å kunne svømme redder liv. Dessuten så er svømming nesten den aller beste treningsformen. God trim, med svært få belastningsskader, om man har trøbbel med noe i kroppen. Og ikke minst, så er bading og svømming gøy. Anonymkode: cc16b...07a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 23. juli 2024 #10 Del Skrevet 23. juli 2024 🧌 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #11 Del Skrevet 23. juli 2024 Det er det rareste jeg har lest. Jeg svømmer mange ganger i uka. Både inne og ute. Og jeg er førti 🤷🏻♀️ Anonymkode: 7973c...a6a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #12 Del Skrevet 23. juli 2024 Å lære å svømme handler ikke om å kun kunne leke i vannet. Det handler om å kunne redde seg selv viss mann havner i dypt vann. Svømmeferdigheter er viktig kunnskap for å unngå druknings ulykker. De 2 gruppene som drukner mest i Norge er ungdom med innvandrerbakgrunn og etnisk norske menn over 50. Skoler med høy prosent elever av begge kjønn med innvandrings bakgrunn har dårlig oppmøte under svømme undervisning. Dette er et alvorlig problem. Anonymkode: d6948...2e6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #13 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Når vi er barn lærer vi å svømme , men hva er poenget med å lære å svømme som barn? Livet slutter når du blir 18 år. Da skal du jobbe og være til tjeneste. Da bader eller svømmer du ikke mer i sjøen eller basseng. Uansett om svømmer i basseng, er det da mulig å ha armringer og andre hjelpemidler for å ikke drukne. Hvorfor er det vits å lære å svømme som barn ? Er det kun for at det skal være fint å kunne til voksenlivet? Ikke alle er ment å jobbe som dykker eller noe med sjø i deres liv så da trenger de absolutt ikke å lære seg å svømme. For meg som har som sitt eneste livsskall å jobbe som vaskehjelp en eller annen plass på kvelds-ettermiddags tid, trengte jeg ikke å lære å svømme som barn. Anonymkode: f4699...77d 1. enklere å lære å svømme som barn, enn som voksen. 2. å kunne svømme er et krav elever skal oppfylle som en del av skoleprestasjoner. (4. klasse?) 3. svømming er god mosjon, for dem som liker svømming. 4. vi bor i et langstrakt land, med mye vann på alle kanter. Å kunne svømme, og redde andre fra å drukne er viktig. 5. å være trygg i vann, er viktig. Dersom du er på en båt, en ferge eller på annen måte havner ufrivillig i vannet bør du kunne svømme for å overleve og ikke drukne. 6. å kunne svømme kan bety forskjellen mellom liv og død. 7. se på hvor mange av dem som drukner hvert år, som ikke kan svømme…. 8. værsågod å fortsette med flere argumenter, de som vil. Om ts er seriøs her, det er neimen ikke godt å vite. Anonymkode: 31fe7...080 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaane doe Skrevet 23. juli 2024 #14 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Når vi er barn lærer vi å svømme , men hva er poenget med å lære å svømme som barn? Livet slutter når du blir 18 år. Da skal du jobbe og være til tjeneste. Da bader eller svømmer du ikke mer i sjøen eller basseng. Uansett om svømmer i basseng, er det da mulig å ha armringer og andre hjelpemidler for å ikke drukne. Hvorfor er det vits å lære å svømme som barn ? Er det kun for at det skal være fint å kunne til voksenlivet? Ikke alle er ment å jobbe som dykker eller noe med sjø i deres liv så da trenger de absolutt ikke å lære seg å svømme. For meg som har som sitt eneste livsskall å jobbe som vaskehjelp en eller annen plass på kvelds-ettermiddags tid, trengte jeg ikke å lære å svømme som barn. Anonymkode: f4699...77d Jo da, hvis man velger selv å svømme i et basseng så kan man jo alltid holde seg der det ikke er dypt. Eller bruke hjelpemidler som man flyter med. Det er derimot litt verre hvis man er uheldig og f.eks. faller ut i en elv eller faller av en kai og havner i sjøen.... Litt kjekt å kunne vite hvordan man ikke skal dø hvis man uheldigvis havner i dypt vann.. 🙃 Virker som du egentlig er mest irritert her for at du står i arbeidslivet? Det at du må jobbe som vaskehjelp og ikke trives med det og at du ikke føler du har tid til å være ute i vannet på fritiden betyr ikke at ingen andre har bruk for å kunne svømme. Personlig syns jeg faktisk at forebygging av dødsfall i befolkningen er en god ting ..... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #15 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Når vi er barn lærer vi å svømme , men hva er poenget med å lære å svømme som barn? Livet slutter når du blir 18 år. Da skal du jobbe og være til tjeneste. Da bader eller svømmer du ikke mer i sjøen eller basseng. Uansett om svømmer i basseng, er det da mulig å ha armringer og andre hjelpemidler for å ikke drukne. Hvorfor er det vits å lære å svømme som barn ? Er det kun for at det skal være fint å kunne til voksenlivet? Ikke alle er ment å jobbe som dykker eller noe med sjø i deres liv så da trenger de absolutt ikke å lære seg å svømme. For meg som har som sitt eneste livsskall å jobbe som vaskehjelp en eller annen plass på kvelds-ettermiddags tid, trengte jeg ikke å lære å svømme som barn. Anonymkode: f4699...77d Man bør kunne svømme så man ikke drukner dersom man havner i vannet. Og Norge har mye vann. Både innsjøer og dammer og elver og fjorder og sjø. I tillegg beveger de fleste Nordmenn seg ut i båt fra tid til annen. Det er også praktisk å kunne redde andre om de holder på å drukne. Nå nærmer jeg meg 50, og har ikke på noen måte opplevd at livet sluttet da jeg ble 18. Det hadde vel knapt begynt da jeg ble 18. Jeg lærte å svømme da jeg var 7-8år, og har svømt både i sjø og basseng stort sett alle år etter dette. Det var ingen stor forskjell på før og etter 18 år. (Nå var ikke jeg ferdigutdannet før jeg var 22, så jeg begynte ikke å jobbe fulltid før etter det.) Fra jeg var 16 til jeg fikk barn mot slutten av 20-åra, så var vi i sydligere strøk og badet/svømte i basseng og sjø hver sommer. I tillegg har jeg vært på fisketur ved sjøen hvert år fra jeg var 10år. (Og er det fortsatt hvert år.) Frem til jeg fikk barn, var vi ofte med på vannsport og hadde flytematte i vannet og sånt når vi var i sydligere strøk. Etter at barna kom, så har det ofte blitt tur i badeland med barna. Og turer på stranda. Etter hvert ble de også tatt med til sydligere strøk, for basseng og strand og bading. (Og badeland med vannsklier) Jeg regner også med at jeg og mannen kommer til å fortsette å reise til steder med basseng og strand og bade når barna har blitt voksne og flyttet ut også. Det har i hvert fall mine foreldre og besteforeldre gjort. Jo eldre man blir, jo mer forstår man at svømming er fin trening for kroppen også. Sånn sett tenker jeg at det å kunne svømme er noe man har glede av resten av livet. I tillegg til at det er livsviktig i store deler av Norge. Jeg vil nesten si at det blir dummere å lære unger å sykle. (Og det gjør vi jo også på skolen.) I og med at dette er noe mange slutter med så fort de får sertifikat i 18-års alder. Med mindre de bor i bynære strøk der det er tilrettelagt for sykling. Men på den annen siden, så er det helt tydelig når man ser på "Tour de Finance" inn mot Oslo, at 40-50åringene sykler som aldri før. Anonymkode: 96038...360 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 23. juli 2024 #16 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Orker ikke…..🙈🙈 er du virkelig så enkel at du ikke skjønner hvor viktig det er å kunne svømme? Anonymkode: deebb...0cf Jeg har såpass vannskrekk at jeg aldri er i vann, verken sjø eller basseng. Lærte å svømme, men lærte kun vanlig bryst. Det er over 10 år siden jeg var i vann, og ikke vært i et basseng siden ungdomsskolen. Jeg hadde spesialopplæring hele grunnskolen. Bor ved kysten og skjønner i teorien viktigheten av å kunne svømme. Jeg er nesten usikker på om jeg kan lengre. Husker jeg klarte å svømme en halv lengde under vann på ungdomsskolen. Det virker helt utenkelig i dag. Er av den oppfatning av at det er større sjanse for å drukne om man er middels god til å svømme og ofte er i vann, enn hvis man ikke kan svømme og aldri oppsøker vann. Mange gode svømmere drukner, og det skremmer meg. Det er en frykt jeg aldri vil kunne klare å ta tak i. Hadde ikke hatt problem med å være i et basseng hvor jeg kan stå. men når jeg ikke kan stå med beina nedi føler jeg at jeg er dømt til å drukne. At jeg får panikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hotwife Skrevet 23. juli 2024 #17 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når vi er barn lærer vi å svømme , men hva er poenget med å lære å svømme som barn? Livet slutter når du blir 18 år. Da skal du jobbe og være til tjeneste. Da bader eller svømmer du ikke mer i sjøen eller basseng. Uansett om svømmer i basseng, er det da mulig å ha armringer og andre hjelpemidler for å ikke drukne. Hvorfor er det vits å lære å svømme som barn ? Er det kun for at det skal være fint å kunne til voksenlivet? Ikke alle er ment å jobbe som dykker eller noe med sjø i deres liv så da trenger de absolutt ikke å lære seg å svømme. For meg som har som sitt eneste livsskall å jobbe som vaskehjelp en eller annen plass på kvelds-ettermiddags tid, trengte jeg ikke å lære å svømme som barn. Anonymkode: f4699...77d Bader man ikke etter fylte 18? Det var snodig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #18 Del Skrevet 23. juli 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Når vi er barn lærer vi å svømme , men hva er poenget med å lære å svømme som barn? Livet slutter når du blir 18 år. Da skal du jobbe og være til tjeneste. Da bader eller svømmer du ikke mer i sjøen eller basseng. Anonymkode: f4699...77d Dette var særdeles merkelig. Vil tro de fleste svømmer en gang iblant også som voksne. Hvis du ikke gjør annet enn å være til tjeneste etter fylte 18 er det vel ikke mye annet du har lært som du får bruk for heller. Anonymkode: 87582...d18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #19 Del Skrevet 23. juli 2024 Den viktigste grunnen er at du da klarer å redde deg selv og ikke utsetter noen andre som kan å svømme for livsfare for å redde deg når du snubler i egne føtter på veg hjem etter arbeid på veg over en bro med lavt rekkverk. Anonymkode: 6363f...798 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 23. juli 2024 #20 Del Skrevet 23. juli 2024 Som barn så gjør man ikke bare ting med tanke på voksenlivet. Man gjør mye bare fordi det er gøy. Å bade og svømme er kjempegøy som barn, også om man aldri skulle badet igjen som voksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå