Gå til innhold

Lærer du barnet ditt at plystring er stygt?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Årets forelder der altså. Lærte du aldri at man skal ta hensyn til andre mennesker? 

Anonymkode: 97844...515

Umulig å vite hva hvert enkelt menneske man møter potensielt kan trigges av. Men nå er det jo viktigere å gjøre et nummer ut av hva man selv ikke orker, enn å godta at folk er forskjellige. MAO: Mine særheter må godtas, men ikke dine. 

Anonymkode: 16d67...ed8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes voksne som skal kontrollere andres uttrykk for positivt humør, tar for mye plass. Perspektiv.. 

Anonymkode: 16d67...ed8

Ja. Der blir som om man ikke skal få lov til å le. Alt med måte så klart, når man er sammen med andre som er ømfintlige, men å le virker å være fullt akseptert, uansett lydnivå? Naboen irriterer meg innimllom for hun skriker av latter midt på natta, og jeg skvetter. Bør vel kanskje opprette en tråd på dette, for å høre om latter er mer eller mindre irriterende enn plystring, men gidder ikke. 😅

Anonymkode: 0727c...008

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg hater plystring fordi jeg får vondt av det. Men sier aldri noe. Har ikke hatt problemer med overdreven plystring fra ungen, så har sluppet å lære vekk at det er plagsomt (for meg).

Endret av PusheenPusheen
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Vi lærer barna å vise hensyn.

Ikke alle liker eller orker alt. Enten det er plystring, snakking, synging, slå hjul, løping +++.

Det betyr i praksis at vi prøver å få de til å tenke seg om to eller tre ganger når vi er blant masse folk om hva de gjør, sekundært at de skal slutte med noe om de får beskjed om det.

Det er veldig bra å lære å vise hensyn. 

Men det som er vanskelig med det, er at det er alltid noen som ikke liker det en gjør uansett. 

Vi mennesker må få leve også må vi alle gå litt i oss selv å akseptere at noen gjør noe en annen ikke liker. 

Anonymkode: 80f80...c34

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Husk at din frihet stopper der andres begynner :)

Skal man være rundt andre er det greit med et samspill. Og det er greit at ungene lærer tidlig.

Ja, det beste er vel å gi ungen en ipad så han holder kjeft. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er på ferie. Var i godt humør, og plystret på morgenen. Ei i reisefølge reagerer sporentreks på at jeg plystrer. Dette er visstnok ikke greit…

Må innrømme at jeg aldri har reflektert over dette. Er det flere her som reagerer på lav plystring av en melodi inne? Lærer dere barna at plystring ikke er greit? Evt. hvorfor? 

Anonymkode: 7dbbf...428

Ingenting galt med å plystre. 

Men barna har lært at ulike mennesker er sensitive for ulike lyder og at man tar hensyn hvis noen ikke liker det. 

Men her har vi aktivt lært barna å plystre.  

Anonymkode: 6efee...cb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det jo migrene din som er problemet, ikke menneskene. Du kan ikke kreve at alle tar urimelige hensyn til deg. Jeg får migrene av sterkt sollys, folk som skriker osv. Men plystring er jo ikke verre enn å høre folk snakke. Du tillater at folk snakker eller? 

Anonymkode: 0727c...008

Hvorfor er skriking værre enn plystring? Ulyder begge deler spør du meg. 

Anonymkode: 97844...515

AnonymBruker
Skrevet

Plystring er grusomt. En av de aller mest triggende lydene jeg vet om. De kan plystre ute, men inne tar vi hensyn til hverandre. Smatting er litt i samme kategori. Vi lukker munnen når vi tygger når vi spiser sammen med andre. Ingen vil se hva du har i munn og ingen orker lyden av smatting. 

Anonymkode: 9346c...15c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Plystring og nynning blir jeg gal av og har mange kollegaer som holder på med dette🤯.

Men sier ikke noe, selv om jeg har lyst til å slå.

Anonymkode: 227f4...89d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt har jeg lært de å plystre!  I min verden kalles det ikke på djevelen, mine barn visste ikke om den herremannen da de var små.

Anonymkode: 5b3a9...df7

AnonymBruker
Skrevet

Plystring er djevelens verk! Visste du ikke det? Det påkaller onde ånder, ulykker og satan sjøl. Skjønner godt at de fant på akkurat det, for det er ikke akkurat pent å høre på. 

Anonymkode: 9e875...6da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er på ferie. Var i godt humør, og plystret på morgenen. Ei i reisefølge reagerer sporentreks på at jeg plystrer. Dette er visstnok ikke greit…

Må innrømme at jeg aldri har reflektert over dette. Er det flere her som reagerer på lav plystring av en melodi inne? Lærer dere barna at plystring ikke er greit? Evt. hvorfor? 

Anonymkode: 7dbbf...428

Hva er galt med å plystre? 
Å lære barna å plystre er en del av allmennkunnskapen og kroppskontroll. 

Når  berusa gutter /mannfolk plystrer etter  ungjentene på en ekkel måte derimot, da….

Anonymkode: b2ede...c8e

AnonymBruker
Skrevet

Min kristelige farmor sa at vi ikke skulle plystre, for da kom djevelen? Kortspill var også fy,fy..Vi både plystret og spilte amerikaner likevel...

Anonymkode: 36e0d...6a8

Gjest Malmfrid
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er fælt å høre på. Og oppmerksomhetskrevende. Allerede litt krevende å være mange sammen, for mange av oss, og så skal noen insistere på å plystre samtidig. Da tar man mye plass!

Anonymkode: ebb89...ec2

Er dette virkelig noe problem? 

Jeg kan ikke huske at jeg har hørt noen plystre på lenge. Hvor er det du hører denne stadige plystringen?

Skrevet

Har ikke trengt å lære sønnen min at plystring er "stygt", da han aldri har vært noen plystrer. Prøver å huske om jeg noengang har hørt han plystre, men det kan jeg ikke huske noe om. Han er voksen nå og plystrer i hvert fall ikke nå.

Jeg plystrer aldri selv heller, ikke når jeg er alene hjemme en gang og driver med husarbeid e.l.

Min eksmann og sønnen min sin far var heller ingen plystrer. Vi var nok ingen plystrende familie.

Men jeg er enig med de her i tråden som sier at plystring er grusomt å høre på. Skjærer i ørene. Vondt musikalsk å høre på. Så det bør man droppe når man er innenfor hørevidde av andre folk!

Annonse
Gjest Malmfrid
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Har ikke trengt å lære sønnen min at plystring er "stygt", da han aldri har vært noen plystrer. Prøver å huske om jeg noengang har hørt han plystre, men det kan jeg ikke huske noe om. Han er voksen nå og plystrer i hvert fall ikke nå.

Jeg plystrer aldri selv heller, ikke når jeg er alene hjemme en gang og driver med husarbeid e.l.

Min eksmann og sønnen min sin far var heller ingen plystrer. Vi var nok ingen plystrende familie.

Men jeg er enig med de her i tråden som sier at plystring er grusomt å høre på. Skjærer i ørene. Vondt musikalsk å høre på. Så det bør man droppe når man er innenfor hørevidde av andre folk!

Men er det noe å lage et problem utav? 

Jeg husker at jeg lærte barna å plystre da de var små - som er ledd i læreprosessen. Men tror aldri jeg har hørt dem plystre senere .. jeg plystrer heller aldri. Mannen min plystrer på fotballkamper - sånn høy manneplystring - men da gjør han det sammen med 30.000 andre ... så antar at det ikke finnes sarte sjeler der som ikke tåler plystring.

Ellers husker jeg at gutter plystret etter oss i ungdommen ... men det var bare hyggelig. Ikke så mye av det lenger, dessverre 😅

Skrevet

Du skrev at dette var på morgenen, kanskje personen var morgengretten, eller som meg, som liker det stille og rolig den første halvtimen etter at jeg er stått opp. Er ikke gretten, men sensitiv for lyder, og spesielt sånn på morgenkvisten 🤭

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes plystring er innmari koselig, men det er kanskje fordi det minner meg om morgenen hos besteforeldrene mine hvor bestefar plystret behagelig lignende fuglelyder. 

Anonymkode: fcd01...97d

Skrevet

Bestemor likte ikke at vi plystret fordi det fra gammelt av var å påkalle fanden, så det fikk vi ikke lov til.  De trodde på mye rart før. Å spille fele og spille kort var også å påkalle han der nede i kjelleren 

AnonymBruker
Skrevet

Selv plystrer jeg sjelden - men må si jeg syntes det er koselig å høre andre som plystrer eller nynner på melodier. Får følelsen av at den som plystrer er i godt humør og det smitter over 😎 

Anonymkode: c96c6...0a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...