Gå til innhold

Lærer du barnet ditt at plystring er stygt?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aldri tenkt over. Her i huset sang vi til og med ved matbordet da ungen var liten. Og det er visst så "fy" atte hjælp. 

Når jeg tenker meg om, kan jeg ikke huske sist jeg hørte noen plystre. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Plystre innendørs (eller ombord i båt) gjør man ikke, og det har jeg jo lært barna. Ute plystrer vi så mye vi orker. Begge foreldrene mine er oppvokst med fem søsken hver, og da jeg fikk barn (bare to!) ga disse reglene stor mening (ikke synge ved bordet, ikke slå hjul inne, innestemne/utestemme, alt bråk og herjing ute i grunnen). 

Anonymkode: 4611e...e32

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Plystring er jo en glad og positiv lyd, som sang. 

Anonymkode: a397a...499

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Plystring er jo helt grusomt 😂 Plystre gjerne når du er for deg selv, men spar oss andre for det. Det er jo en lyd man tvinger frem, ikke noe man må gjøre. Om noen plystrer så forbeholder jeg meg retten til å si bæææbuuubæææbuuuu woaoaoooaaaaaooo også. 

Anonymkode: 97844...515

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Neida, det er ikke noe galt med plystring. At noen kan finne det irriterende, er en annen sak. Det er i så fall deres problem. Skulle ønske jeg kunne plystre, men jeg har aldri fått det til. 

Anonymkode: 0727c...008

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er på ferie. Var i godt humør, og plystret på morgenen. Ei i reisefølge reagerer sporentreks på at jeg plystrer. Dette er visstnok ikke greit…

Må innrømme at jeg aldri har reflektert over dette. Er det flere her som reagerer på lav plystring av en melodi inne? Lærer dere barna at plystring ikke er greit? Evt. hvorfor? 

Anonymkode: 7dbbf...428

Noen syns sikkert plystring er irriterende, samme med nynning. For meg er det et tegn på at de har det bra. Liker muntre og glade mennesker rundt meg. Synes det er koselig bare, men vi er forskjellige...

Heldigvis. Hadde vært kjedelig om alle var like...

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Vi lærer barna å vise hensyn.

Ikke alle liker eller orker alt. Enten det er plystring, snakking, synging, slå hjul, løping +++.

Det betyr i praksis at vi prøver å få de til å tenke seg om to eller tre ganger når vi er blant masse folk om hva de gjør, sekundært at de skal slutte med noe om de får beskjed om det.

Ja, barn skal tross alt sees, men ikke høres.

/s

• Liker 2
Skrevet
TomBombadil skrev (4 minutter siden):

Ja, barn skal tross alt sees, men ikke høres.

/s

Husk at din frihet stopper der andres begynner :)

Skal man være rundt andre er det greit med et samspill. Og det er greit at ungene lærer tidlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som hater plystring, heter dere Ulf og er traumatisert av omsorgssvikt i barndommen? https://smyrnamenighet.wordpress.com/2018/05/23/plystring-slik-kaller-man-pa-satan/ 

Jeg googlet kristne og plystring. Har aldri visst at plystring er en ukristelig greie. Faren min kommer fra et kristent hjem, uten kortstokk, der de måtte legge bort strikketøyet på søndagen, og han er god på å plystre. Nå når jeg vet at plystringen irriterer folk så skal jeg oppmuntre barna mine til å trene på plystring, for det er jammen meg mye som irriterer meg også. Plystring er koselig. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dere som hater plystring, heter dere Ulf og er traumatisert av omsorgssvikt i barndommen? https://smyrnamenighet.wordpress.com/2018/05/23/plystring-slik-kaller-man-pa-satan/ 

Jeg googlet kristne og plystring. Har aldri visst at plystring er en ukristelig greie. Faren min kommer fra et kristent hjem, uten kortstokk, der de måtte legge bort strikketøyet på søndagen, og han er god på å plystre. Nå når jeg vet at plystringen irriterer folk så skal jeg oppmuntre barna mine til å trene på plystring, for det er jammen meg mye som irriterer meg også. Plystring er koselig. :)

Årets forelder der altså. Lærte du aldri at man skal ta hensyn til andre mennesker? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hatet plystring mer enn noe annet. Hjemme hos oss er det forbudt. For min del er deg skikkelig mirgene trigger. 

Anonymkode: ff814...106

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, men jeg får hindsides migrene av den fæle plystringen. Veldig hyggelig at du skal oppfordre barna dine til å IKKE ta hensyn til andre.. Makan!

AnonymBruker
Skrevet

Plystre en melodi er vel greit

plystre fluuut fluuut fluuuuuuuut som en unge med blokkfløyte er mindre gøy å høre på😝

mange kristne liker ikke plystring, de mener der er djevelens sang

(legg merke til det i filmer, slemme plystre)

Anonymkode: d9410...fbf

Skrevet

Jeg synes at plystring er en koselig lyd. En skikkelig godlyd som jeg blir glad av. Blir som å høre noen nynne eller synge. Blir glad av å høre at andre er glade :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Årets forelder der altså. Lærte du aldri at man skal ta hensyn til andre mennesker? 

Alt for mye. Skal ikke snakke høyt, må vente til de voksne er ferdig med å snakke osv. Men plystring og nynning var fullt akseptert for de også. Heldigvis. Vi løper ikke på cafe og kjøpesenter, og skriking og hoing tillater jeg ikke. Menn å plystre og nynne betyr jo bare at du er i godt humør. Nynner du heller aldri? Trist. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, men jeg får hindsides migrene av den fæle plystringen. Veldig hyggelig at du skal oppfordre barna dine til å IKKE ta hensyn til andre.. Makan!

Da er det jo migrene din som er problemet, ikke menneskene. Du kan ikke kreve at alle tar urimelige hensyn til deg. Jeg får migrene av sterkt sollys, folk som skriker osv. Men plystring er jo ikke verre enn å høre folk snakke. Du tillater at folk snakker eller? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er på ferie. Var i godt humør, og plystret på morgenen. Ei i reisefølge reagerer sporentreks på at jeg plystrer. Dette er visstnok ikke greit…

Må innrømme at jeg aldri har reflektert over dette. Er det flere her som reagerer på lav plystring av en melodi inne? Lærer dere barna at plystring ikke er greit? Evt. hvorfor? 

Anonymkode: 7dbbf...428

På ferie med andre voksne ville jeg ikke irettesette noen for helt vanlig oppførsel...

For meg handler ikke dette om plystring, men om en voksen person som ikke aksepterer en annen voksens uskyldige lyd i en kort periode... til og med en lyd som indikerer positivt humør.

Jeg føler den andre personen har dårlige vurderingsevner, evt kontrollbehov. 

Anonymkode: 16d67...ed8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Plystring er lykkens lyd. Prøv å plystre når du er sur - det går ikke. 

Kjør på - plystre i vei 🙂

Anonymkode: 0e18e...427

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er fælt å høre på. Og oppmerksomhetskrevende. Allerede litt krevende å være mange sammen, for mange av oss, og så skal noen insistere på å plystre samtidig. Da tar man mye plass!

Anonymkode: ebb89...ec2

Jeg synes voksne som skal kontrollere andres uttrykk for positivt humør, tar for mye plass. Perspektiv.. 

Anonymkode: 16d67...ed8

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg lærer barna at det er en skarp lyd som kan gjøre vondt i folks ører, at det kan være slitsomt for andre å høre på, og at vi ikke gjør det inne (i bygninger eller i bil).

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...