Gå til innhold

Lærer du barnet ditt at plystring er stygt?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er på ferie. Var i godt humør, og plystret på morgenen. Ei i reisefølge reagerer sporentreks på at jeg plystrer. Dette er visstnok ikke greit…

Må innrømme at jeg aldri har reflektert over dette. Er det flere her som reagerer på lav plystring av en melodi inne? Lærer dere barna at plystring ikke er greit? Evt. hvorfor? 

Anonymkode: 7dbbf...428

Skrevet

Jeg hater plystring, men jeg pleier som oftest å lide i stillhet.

Spesielt den skingrende, inntrengende typen som en del eldre menn driver med, er helt for jævlig å høre på. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er på ferie. Var i godt humør, og plystret på morgenen. Ei i reisefølge reagerer sporentreks på at jeg plystrer. Dette er visstnok ikke greit…

Må innrømme at jeg aldri har reflektert over dette. Er det flere her som reagerer på lav plystring av en melodi inne? Lærer dere barna at plystring ikke er greit? Evt. hvorfor? 

Jeg har lært barna mine at noen mennesker kan være sensitive for visse lyder. Barnas far reagerer veldig sterkt på smattelyder ved matbordet. Så jeg har forklart de hvorfor jeg er ekstra streng på å tygge med munnen igjen. Plystring kan vel sette i gang det samme hos enkelte sine ører. 

Anonymkode: f54b4...e19

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet

Plystring har eg aldri tenkt på skulle være galt.

Å tygge med munnen igjen  ser jeg på som ren folkeskikk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er da ikke stygt. 
Så teit

Anonymkode: d7261...b01

• Liker 14
Skrevet

Vi lærer barna å vise hensyn.

Ikke alle liker eller orker alt. Enten det er plystring, snakking, synging, slå hjul, løping +++.

Det betyr i praksis at vi prøver å få de til å tenke seg om to eller tre ganger når vi er blant masse folk om hva de gjør, sekundært at de skal slutte med noe om de får beskjed om det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Plystre er greit, men en kan nå tenke over hvor en gjør det. Det er en utrolig irriterende lyd.

Anonymkode: cf76c...716

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje noen ser på plystring som djevelens verk?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ville synes det hadde vært veldig søtt og jeg hadde følt som om jeg var tilbake på 1900-tallet. Den eneste plystringen jeg har hørt på lenge er den der tuuuuuuu-tuuuo som ekle menn driver med. 

Anonymkode: 96044...6a5

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Min far, min mann og min sønn plystrer alle når de er i godt humør. Akkurat som at jeg nynner eller synger litt når jeg tar oppvasken el.l. Det er godlyder for meg. 

Anonymkode: 749d8...f14

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff,så dumt! Man kan ikke gå å begrense livet sitt fordi noen KAN reagere på lyden. 

Anonymkode: 0404e...e58

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er fælt å høre på. Og oppmerksomhetskrevende. Allerede litt krevende å være mange sammen, for mange av oss, og så skal noen insistere på å plystre samtidig. Da tar man mye plass!

Anonymkode: ebb89...ec2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er supersensitiv for plystring. Så ille at jeg nesten klasker samboer i ren refleks når han glemmer seg en sjelden gang i blant 😂 

Det er ikke noe jeg velger selv å irritere meg over... Det er så ille at det kjennes ut som hodet mitt skal eksplodere. Det er også likedan for bass/lyd som gjør at det høres ut som du er i et trykkammer. 

Jeg må bare komme meg vekk. 

Flott for meg om alle kan lære barna sine at plystring er et nei 😂

Anonymkode: f23ef...137

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, det har jeg aldri lært barna mine og kommer ikke til å lære dem heller. Plystring er ikke stygt. (Tvert i mot forbinder jeg plystring med at folk er glade.) Selvsagt skal man ta hensyn til andre, og lære barna å ta hensyn, men det finnes alltid noen som irriterer seg over alt og det er grenser for hvor mye hensyn man skal ta også og det er ikke meningen at man skal slutte med alt som potensielt kan irritere andre. Enkelte ting må man faktisk tåle når man befinner seg rundt andre mennesker.

Endret av Arkana
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror enkelte kristne ser på plystring som en måte å tilkalle djevelen på. 

Har aldri snakket om plystring med mine barn, men synes plystring og blokkfløyte er omtrent like fint 

Anonymkode: bf77e...5b1

Annonse
Skrevet

Nei, jeg prøver faktisk å lære barna mine å plystre. Jeg har inntrykk av at det er en av mange "barneleker" som er i ferd med å gå i glemmeboka til fordel for dataskjermen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Arkana skrev (10 minutter siden):

Nei, det har jeg aldri lært barna mine og kommer ikke til å lære dem heller. Plystring er ikke stygt. (Tvert i mot forbinder jeg plystring med at folk er glade.) Selvsagt skal man ta hensyn til andre, og lære barna å ta hensyn, men det finnes alltid noen som irriterer seg over alt og det er grenser for hvor mye hensyn man skal ta også og det er ikke meningen at man skal slutte med alt som potensielt kan irritere andre. Enkelte ting må man faktisk tåle når man befinner seg rundt andre mennesker.

Helt enig. Når barna var små så lærte jeg dem til og med plystring. 

Folk blir krenket og syke for så mye idag. Unger må få være unger.

Skrevet

Jeg lærer mine barn å plystre, og jeg plystrer høylydt på kjøkkenet, mens jeg vasker, ja når som helst egentlig…

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lærer at plystring kan være plagsomt, men ikke at det er stygt. Det er det samme som nynning.

En på treningssenteret plystrer høyt mellom hvert sett, det er litt plagsomt.

Anonymkode: 50ad8...a59

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm....har nok aldri tenkt over at dette er noe jeg skal lære ungene at de ikke skal gjøre. Og har vel prøvd å lære ungene å plystre om jeg ikke husker helt feil, men da etter at de har gjort forsøk på å gjøre det. Har alltid tenkt på det som en greie man bare kan. 

Men nå som det kommer opp, husker jeg at moren min sa at man så sur ut når man plystret, så mulig det var hennes måte å "si fra" på at det var noe man helst ikke skulle gjøre. 

Anonymkode: 9fb62...eb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...