Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er gravid. Hun er "ung", det er uplanlagt og det har ført til mye stress. Dessverre oppdaget hun jo dette i sommerferien når Norge har tatt ferie. 

På helsenorge står det at man skal kontakte jm/lege tidligst mulig, og at man helst skal få time innen en uke. 

Hun tok først kontakt med jm, men begge jm i kommunen har tydeligvis ferie samtidig, så hun fikk først time uti august. Så prøvde hun å bestille time hos lege, men siden hun ikke var syk/hadde komplikasjoner ba de henne ta kontakt med jm (...). Hun henviste til helsenorge sine anbefalinger og fikk en time. Legen NEKTET å ta blodprøver fordi hun mente det "ikke var noe vits i så tidlig". Ok, det er ikke vits i å vite om man har noe mangler i uke 7? Er dette normalen, eller er dette en spesiell lege i kombinasjon med sommerferie? 

Jeg er sånn passe irritert 🥵

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt å vente med svangerskapsprøver til etter uke 8, minst. Typisk rundt uke 12. 25% av svangerskap ender jo i spontanabort og det er dårlig ressursbruk å ta alt av prøver så tidlig. Forstår det er frustrerende, men det er slik svangerskapsomsorgen er lagt opp. I noen kommuner får man jordmor først etter uke 24, fordi det ofte er fastlegen som kan ta blodprøver i uke 12. Det eneste dere kan «kreve» av fastlegen er henvisning til tidlig ultralyd dersom første konsultasjon havner tett opp mot uke 12, men utover det så er det som sagt normalt å måtte vente.

Jernnivåene testes, ellers sjekker man ikke om det er noen mangler av noe slag. De fleste gravide begynner på gravidvitaminer eller anbefalte tilskudd når de blir gravide, det finner hun enkelt informasjon om på helsenorge.no om svangerskap.

Det er veldig bra at du vil støtte datteren din, men det er viktig at du overlater dette til henne. Det er hennes svangerskap, hun skal bli mor, hun trenger å få vokse på å mestre ansvaret selv uten at moren hennes skal blande seg for mye inn. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er da ikke nor unormalt det der. Dere stresser unødvendig. 

Anonymkode: f920b...d9a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendig å dra til lege før uke 12, hvis man planlegger å beholde barnet. Ta folat og kutt ut nikotin og alkohol. Spis sunt. Dere kan evt gå privat hvis fastlegen er på ferie

Anonymkode: 551c5...f3d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Marimma skrev (18 minutter siden):

Det er normalt å vente med svangerskapsprøver til etter uke 8, minst. Typisk rundt uke 12. 25% av svangerskap ender jo i spontanabort og det er dårlig ressursbruk å ta alt av prøver så tidlig. Forstår det er frustrerende, men det er slik svangerskapsomsorgen er lagt opp. I noen kommuner får man jordmor først etter uke 24, fordi det ofte er fastlegen som kan ta blodprøver i uke 12. Det eneste dere kan «kreve» av fastlegen er henvisning til tidlig ultralyd dersom første konsultasjon havner tett opp mot uke 12, men utover det så er det som sagt normalt å måtte vente.

Jernnivåene testes, ellers sjekker man ikke om det er noen mangler av noe slag. De fleste gravide begynner på gravidvitaminer eller anbefalte tilskudd når de blir gravide, det finner hun enkelt informasjon om på helsenorge.no om svangerskap.

Det er veldig bra at du vil støtte datteren din, men det er viktig at du overlater dette til henne. Det er hennes svangerskap, hun skal bli mor, hun trenger å få vokse på å mestre ansvaret selv uten at moren hennes skal blande seg for mye inn. 

Jeg blander meg ikke, jeg spør hva som er normalt 😅 Ikke tillegg meg atferd/intensjoner jeg ikke har er du snill.

Hun har lest disse tingene på helsenorge selv, og hun har en uplanlagt graviditet midt i studier som 20 åring. Hun ønsker å snakke med folk for å roe seg ned og få litt kontroll over situasjonen. 

Endret av refill
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er da ikke nor unormalt det der. Dere stresser unødvendig. 

Anonymkode: f920b...d9a

Hun er 20 og uplanlagt gravid midt i studier. Klart hun stresser. 

AnonymBruker
Skrevet
refill skrev (20 minutter siden):

Min datter er gravid. Hun er "ung", det er uplanlagt og det har ført til mye stress. Dessverre oppdaget hun jo dette i sommerferien når Norge har tatt ferie. 

På helsenorge står det at man skal kontakte jm/lege tidligst mulig, og at man helst skal få time innen en uke. 

Hun tok først kontakt med jm, men begge jm i kommunen har tydeligvis ferie samtidig, så hun fikk først time uti august. Så prøvde hun å bestille time hos lege, men siden hun ikke var syk/hadde komplikasjoner ba de henne ta kontakt med jm (...). Hun henviste til helsenorge sine anbefalinger og fikk en time. Legen NEKTET å ta blodprøver fordi hun mente det "ikke var noe vits i så tidlig". Ok, det er ikke vits i å vite om man har noe mangler i uke 7? Er dette normalen, eller er dette en spesiell lege i kombinasjon med sommerferie? 

Jeg er sånn passe irritert 🥵

Dette er helt normal praksis i hele Norge- ferie eller ikke. I gen behov for legetime før rundt uke 12. Hadde det vært kontakt grunnet ønske om abort f.eks hadde hun fått time hos en lege for henvisning eller beskjed om å kontakte sykehus direkte. 

Skal man beholde barnet får man som regel ikke time hos jordmor før etter uke 12, samme med fastlege. 

Og nei, det har svært lite å si om man har noen mangler i uke 7. De sjekker blodprøver hos alle gravide rundt uke 12. 

Det med at man får time hos jordmor innen en uke har aldri vært korrekt. De har ikke kapasitet til det. Fikk selv ikke time hos jordmor i det hele før etter uke 20. 

At du er passe irritert er irrelevant og har ingenting å si. Dette er helt normalt og likt for så og si alle. 

Hun skal begynne å ta folat og eventuelt multivitaminer og omega 3 om hun ikke får nok slikt i kosten. 

Anonymkode: 77261...9ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmål er om hun skal beholde eller ikke. Skal hun beholde så ikke stress, det løser seg. Skal hun ikke beholde kan dere ta kontakt på gyn poliklinikk på sykehuset. 

Anonymkode: fb798...49e

AnonymBruker
Skrevet
refill skrev (4 minutter siden):

Hun er 20 og uplanlagt gravid midt i studier. Klart hun stresser. 

Men hva tenker du at legen kan bidra med på den fronten? 

Anonymkode: 754df...1f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er helt normal praksis i hele Norge- ferie eller ikke. I gen behov for legetime før rundt uke 12. Hadde det vært kontakt grunnet ønske om abort f.eks hadde hun fått time hos en lege for henvisning eller beskjed om å kontakte sykehus direkte. 

Skal man beholde barnet får man som regel ikke time hos jordmor før etter uke 12, samme med fastlege. 

Og nei, det har svært lite å si om man har noen mangler i uke 7. De sjekker blodprøver hos alle gravide rundt uke 12. 

Det med at man får time hos jordmor innen en uke har aldri vært korrekt. De har ikke kapasitet til det. Fikk selv ikke time hos jordmor i det hele før etter uke 20. 

At du er passe irritert er irrelevant og har ingenting å si. Dette er helt normalt og likt for så og si alle. 

Hun skal begynne å ta folat og eventuelt multivitaminer og omega 3 om hun ikke får nok slikt i kosten. 

Er jo derfor jeg spør her hva som er normalen i praksis når dette står på helsenorge 

https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/#avtal-forste-svangerskapskonsultasjon-tidlig

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva tenker du at legen kan bidra med på den fronten? 

Anonymkode: 754df...1f5

Hun selv ønsket å vite om hun har noen mangler. Og ønsket å snakke litt om valgene sine siden hun ikke er 100% sikker. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, refill said:

Hun selv ønsket å vite om hun har noen mangler. Og ønsket å snakke litt om valgene sine siden hun ikke er 100% sikker. 

Kanskje hun kan kontakte Amathea? De kan hjelpe med usikkerhet rundt det å skulle beholde eller ikke. 

Anonymkode: 0cdff...803

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis å dra til lege innen en uke. De første blodprøvene kan taes fra uke 6, men ingen fare å vente heller. Det tas blodtyping, hiv, hepatitt +++ og ferritin. Og noen intern prøver. Starter med å fylle ut svangerskapsskjema. De fleste har første time mellom uke 10-12.

Hun kan ta kontakt med amathea om hun trenger noen å snakke med.

Anonymkode: b035b...6d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg i at det høres spesielt ut. Min fastlege ønsker første svangerskapskontroll i uke 7 (fra 6+0) sa han, så da var jeg der når jeg var 6+2 for første svangerskapskontroll med blodprøver, blodtrykk, vekt etc. Så var jeg jo på UL på sykehuset i uke 13, og svangerskapskontroll var hos kommunal jordmor i uke 15. Så følges jeg opp månedlig etter det enten med jm eller lege ut i fra hva jeg skal. Har en sånn plan fra kommunen med hvilken svangerskapsuke jeg skal og så har jordmor satt opp alle timer der jeg skal til henne ut svangerskapet.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke nødvendigvis å dra til lege innen en uke. De første blodprøvene kan taes fra uke 6, men ingen fare å vente heller. Det tas blodtyping, hiv, hepatitt +++ og ferritin. Og noen intern prøver. Starter med å fylle ut svangerskapsskjema. De fleste har første time mellom uke 10-12.

Dumt å ha time først i uke 12 når man nå får time til tidlig ultralyd i uke 13. Da risikerer man jo at det er fylt opp med timer på sykehuset når man blir henvist bare en uke før man skal dit.

Anonymkode: 82bd5...4d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
refill skrev (6 minutter siden):

Er jo derfor jeg spør her hva som er normalen i praksis når dette står på helsenorge 

https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/#avtal-forste-svangerskapskonsultasjon-tidlig

Og der står det også - i de fleste tilfeller, og første konsultasjon mellom uke 6-12, så hennes time i august er jo da innenfor der. Men det er gammelt nytt at Helsestasjoner ikke har kapasitet til å ta gravide inn så tidlig - de venter som regel minimum til etter uke 12 mange steder pga den store risikoen for spontanabort. De fleste helsestasjoner sliter med å følge opp gravide generelt sett når de må og skal. 

At legen nektet å ta blodprøver er noe spesielt ja, men fremdeles innafor da det ikke er noe de sjekker før rundt uke 12-14. Og sånn sett er bortkastet ressurser. 

Det er mye vi gjerne vil vite hele tiden som gravide - men det betyr ikke at helsevesenet tar høyde for det. Lever hun et vanlig sunt normalt liv med ok kosthold har hun nok ingen mangler som er i noe form kritisk for en graviditet. 

Ønsker hun noen å snakke med på generell basis finnes det rådgivningstjenester som ikke er knyttet til lege/helsestasjon. 

Hva kapasitet og hva som er "normalt" er helt avhengig av hvor man bor. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk. Skal roe henne ned med at det ikke er noe krise at hun ikke fikk tatt de prøvene nå da. Selv om jeg fremdeles ikke skjønner hvorfor de ikke bare kunne ta det når hun var der 🤷‍♀️ 

Og til andre; jeg verken blander meg eller lager problemer, men jeg er den eneste (utenom barnefar) hun har sagt det til og jeg lurte på om dette er normal praksis. Simple as that. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan mener du legen skal henvise til tidlig ultralyd på sykehuset (som alle gravide nå skal få tilbud om) når man ikke går til svangerskapskontroll før uke 12? Det er da man skal ha tidlig ultralyd. Legen må henvise til dette og det må prosesseres av sykehuset (som jo ofte ikke gjøres på dagen) og så skal de jo finne en ledig time. De aller fleste er nok hos legen en god stund før uke 12 for å få henvisning til UL.

Anonymkode: 82bd5...4d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For din datter er dette sensasjonelt og noe nytt og spennende, for helsevesenet er det ikke det. De bruker ikke ressurser på dette før det er hensiktsmessig.

Anonymkode: 8d2b2...910

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For din datter er dette sensasjonelt og noe nytt og spennende, for helsevesenet er det ikke det. De bruker ikke ressurser på dette før det er hensiktsmessig.

Anonymkode: 8d2b2...910

Da bør de fjerne det som står på helsenorge 😅

• Liker 3
Skrevet

Det din datter kan gjøre mens hun venter er å ta foslat. Kjøpes på apoteket og skal tas i hele første trimester. Ellers så er det ikke blodprøver før rundt uke 12 i de fleste tilfeller. Tidlig ultralyd (uke 13/14) må man bestille privat når man er under 35/det er noe ordinært. Kan få ultralyd før hos offentlig klinikk, hvis man feks er usikker på hvor langt man er på vei pga ustabil syklus. Trenger da henvisning fra fastlege tidlig, for tar som regel en 2 uker etter det før man får ultralyd 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...