AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #1 Del Skrevet 23. juli 2024 Hei kjære dyrevenner. Jeg har en liten samvittighetsutfordring. Tok imot en omplasseringshund, som skulle være ukomplisert. Jeg ønsket å ha den på prøve, men fikk aldri mulighet til å si det. For hun hadde det så travelt med å bli kvitt den. Den er veldig snill, men kommer frem fler og fler nykker, som ikke det var informert om. Han er redd for å spise, legger seg flat når vi skal ta på den. Han kan ikke å leke, så jeg får ikke utfordret han mentalt, vil ikke gå lengre turer. Og nå har jeg funnet ut at han har seperasjonsangst, noe jeg utelukkende spurte henne om. «Ikke noe problem» var svaret. Men dette er et problem. Har allerede begynt å jobbe med det, men kjenner jeg får panikk!! Min forrige hund var ikke god i det hele tatt, og vi hadde så mye problemer at jeg måtte gi opp. Nå får jeg denne følelsen igjen. Jeg tror hunden har det bedre her, men jeg har ikke det. For jeg er redd det skal bli som med den forrige. Noen forslag til hva jeg skal gjøre?? Er så lei meg, trodde det skulle gå så bra. Anonymkode: d162e...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #2 Del Skrevet 23. juli 2024 Hvor lenge er det siden du tok over hunden? Jeg har sett mange nevne tre stadier når det gjelder omplasseringshunder. Tre dager til å lande litt, tre uker for å vise hvem de er, og tre måneder før de føler seg hjemme. Det er ikke uvanlig at separasjonsangst kan oppstå når en hund flytter til et nytt sted, selv om det ikke har vært et problem der den opprinnelig var. Hunder er dårlige til å generalisere. Anonymkode: 8fe59...505 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #3 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor lenge er det siden du tok over hunden? Jeg har sett mange nevne tre stadier når det gjelder omplasseringshunder. Tre dager til å lande litt, tre uker for å vise hvem de er, og tre måneder før de føler seg hjemme. Det er ikke uvanlig at separasjonsangst kan oppstå når en hund flytter til et nytt sted, selv om det ikke har vært et problem der den opprinnelig var. Hunder er dårlige til å generalisere. Anonymkode: 8fe59...505 Vært her ca. 1uke. Den sov de 4 første dagene. Virket helt utslitt. Vi har litt utfordringer på natt, den kan pipe litt og være urolig. Den sover inne hos oss, i og med at den er ny. Men ikke i senga. Vi byttet til større bur, for har blitt brukt bittelite bur før. Men tenkte den hadde det bedre om den kunne røre litt på seg. Vi fikk ikke med noe utstyr, så alt er jo nytt også. Har prøvd å ha den løs, men det var ihvertfall ikke noe lurt. Da klarte den ikke å slå seg til ro i det hele tatt. Da løp den bare rundt og ulte hele natta. Anonymkode: d162e...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #4 Del Skrevet 23. juli 2024 Jeg har aldri overtatt omplasseringshund, men jeg har passet hunder for venninner og sånt. Trygge, ukompliserte hunder. Men allikevel tar det sin tid før de finner roen når de skal sove borte. Så siden det bare er gått 1 uke ennå ville jeg ikke tatt sorgen på forskudd, for dette høres ikke unormalt ut i det hele tatt. Men forstår du blir bekymret, tatt din forrige erfaring i betraktning ❤️ Anonymkode: 4b3c8...b0a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #5 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har aldri overtatt omplasseringshund, men jeg har passet hunder for venninner og sånt. Trygge, ukompliserte hunder. Men allikevel tar det sin tid før de finner roen når de skal sove borte. Så siden det bare er gått 1 uke ennå ville jeg ikke tatt sorgen på forskudd, for dette høres ikke unormalt ut i det hele tatt. Men forstår du blir bekymret, tatt din forrige erfaring i betraktning ❤️ Anonymkode: 4b3c8...b0a Jeg elsker hunder❤️ og jeg har hatt flere, men nå er det noen år siden med tanke på utfallet av torpedoen jeg hadde sist. Han gikk til angrep og heg hadde ikke sjans til å roe han, jeg slappet aldri av og jeg kunne ikke teise noen stede, ikke en gang gå på do. Jeg sov ikke på et halvt år, fordi hunden ikke slappet av med mindre jeg var i rommet. De andre i huset brydde han seg ikke om i det hele tatt. Han hang på meg overalt. Gikk ned 20kg i løpet av de 6mnd og var helt ferdig. Derfor har det gått noen år og bare passet hunder etter det. Er nok kun min egen angst som gjør dette. Vi får håpe det går seg til. Har igjen en uke ferie, så får bare trene på separasjonsangsten og håpe det går seg til. 🙂 Anonymkode: d162e...3a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #6 Del Skrevet 23. juli 2024 omplasserings er alle usikre på ny eier/sted. den har jo mistet alt sitt trygge. Den må bli trygg på deg, stedet og trygg på seg selv! Det tar tid. Min var redd alt. (1,5 år gammel) Men nå er den verdens beste og tryggeste hunden jeg har hatt:) Vær tålmodig. Alenetrening må startes fra scratch - Anonymkode: 71d8a...423 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #7 Del Skrevet 28. juli 2024 Jeg har overtatt omplasseringshund før og hele situasjonen høres så likt ut! Første uka var det verste for meg. Utfordringene kom som en overraskelse, hunden trengte mer oppmerksomhet og aktivitet for å trives i nytt hjem, og jeg ble fort utslitt. Etter en uke til ble det mye lettere, hunden landet litt mer og den verste oppførselen begynte å gi seg. Enda en uke seinere, og tida framover, fikk jeg mer hvile og bedre "kontroll" på hunden, i tillegg til at hunden ble roligere og stortrivdes med aktivitetene våre sammen. Hunden din reagerer kanskje på samme måte som min. Ikke tenkt på alderen eller hva den har lært i sitt forrige hjem, heller start fra 0 som om det er en valp. Gi den kos og oppmerksomhet de første 3 ukene cirka. Da blir den trygg på sitt nye sted og dere. Separasjonsangsten kan godt være pga flyttingen, noe som kan gå over når den slår seg til ro! Hunden min ville heller ikke leke den første uken. Den hadde på en måte ingen følelser eller reaksjoner på noe, litt "blank" på den måten. Plutselig en dag ute i hagen så løp og spratt den rundt i gresset, og det var kjempeherlig! Gi hunden tid, det kommer seg! Første uka er verst! ❤️ Anonymkode: eeb46...55d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 28. juli 2024 #8 Del Skrevet 28. juli 2024 Det du beskriver er helt normalt, hunden har mistet «flokken» sin. Vi har en omplasseringshund som jeg tror har hatt det veldig godt, han var ekstremt rar i en hel måned før han begynte å bli mer «normal». Det er traumatisk for dem å få et nytt hjem. Masse kos og trygghet og bli kjent nå, så kan du begynne å trene etter hvert 😊Masse lykke til! ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå