Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen lærere som sier at de har det verst. Men det er nok en av yrkesgruppene som roper høyest. Det er en stor forskjell på de to tingene. Andre yrkesgrupper er velkomne til å rope like høyt og gå i media og streike de også. Det er ikke en konkurranse. Lærere ønsker bare det beste for barna. Men det krever også gode arbeidsforhold for lærerne. 

Jeg tror det er viktig å ikke sammenligne hvem som har det verst her. Det hjelper ingenting. Alle yrker som trenger mer ressurser bør få det. Helse og oppvekst bør bli prioritert! 

Det hjelper ingenting å klage på at lærerne klager. Folk kan jo bruke kreftene sine til å hjelpe skolen i stedet. De mener jo selv at drt er så ille. Selv har jeg skrevet innspill til regjeringen. Hva har andre her inne gjort for å bidra? (Hilsen lærer)

Anonymkode: 2b972...693

Jeg klaget inn skolen til fylkesmann og fikk medhold. Fikk barnet mitt ut av skolen. Det er mitt bidrag for at skolen skal skjerpe seg og få mitt barn ut av helvete 

Anonymkode: 55ad7...617

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men på KG er du registrert med IP adresse 

Som ca ingen har moderatorene har verken kompetanse eller tid/interesse for å søke opp. Det er ikke for vanlige folk å finne ut hvem som er bak en IP-adresse. Nå krisemaksimerer du veldig.

Anonymkode: fa82f...803

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ingen lærere som sier at de har det verst. Men det er nok en av yrkesgruppene som roper høyest. Det er en stor forskjell på de to tingene. Andre yrkesgrupper er velkomne til å rope like høyt og gå i media og streike de også. Det er ikke en konkurranse. Lærere ønsker bare det beste for barna. Men det krever også gode arbeidsforhold for lærerne. 

Jeg tror det er viktig å ikke sammenligne hvem som har det verst her. Det hjelper ingenting. Alle yrker som trenger mer ressurser bør få det. Helse og oppvekst bør bli prioritert! 

Det hjelper ingenting å klage på at lærerne klager. Folk kan jo bruke kreftene sine til å hjelpe skolen i stedet. De mener jo selv at drt er så ille. Selv har jeg skrevet innspill til regjeringen. Hva har andre her inne gjort for å bidra? (Hilsen lærer)

Ja, du har rett, akkurat dèt var polarisert skrevet av meg. Men man får jo inntrykk fra mange om at lærere har det jævlig, og jævligere enn de fleste. Som ikke står i stil med realiteten, spør du meg.

At lærerne roper høyest mener jeg ikke helt forsvarer lærerne. Mye oppleves som syting. Der man lett kan få inntrykk av ukultur. Å rope høyest om hvor ille ting er er ironisk nok det verste man kan gjøre om man trenger hjelp med rekruttering, som læreryrket lider av. Hvis mange lærere skal rope høyt og bære seg over hvor dårlig og fælt ting er, så er det jo "ingen" som vil studere til å bli lærer.

Jeg mente for øvrig det samme når sykepleierne kjørte denne høylytte kampanjen om hvor fælt de hadde det for litt siden. Det er imot sin hensikt hvis rekruttering og underbemanning er et av de store problemene som fører til dårligere arbeidshverdag.

Dessuten skjønner jeg ikke alt som det blir ropt om. Herav lærernes kampanje om høyere lønn. Som oftest bunner ting ut i lønn. Lønn skal liksom bøte på alt. Lønn skal motivere lærerne i en dårlig arbeidshverdag og sørge for rekruttering, sies det... Samtidig som hovedproblemene til lærerne som det faktisk går an å klage på, som blant annet innbefatter arbeidsvilkår, elevdynamikk, økt krav, økt byråkrati, økt arbeidsmengde generelt osv, IKKE var på agendaen som løsning. Kun lønn.

Så da endte lærerne med rimelig bra lønn med høyere lønn i akkurat samme dårlige arbeidshverdag, og ingenting ble bedre, der klagingen gikk over på noe annet, herav arbeidshverdagen.

At du har skrevet innspill til regjeringen er bra! Særlig om det omfatter de faktisk problem i arbeidshverdagen. Hva fikk du til svar? Fikk du i det hele tatt svar?

Endret av Bombasi
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden: Når jeg tok min ingeniør utdanning var det en i klassen som hadde gått første året på lærer høyskolen året før han begynte på ingeniør utdanningen. Og han sa det året var det slappeste han noen sinne har vært borti. Han jobbet også en del utenom siden undervisningen var så enkel, mens når han byttet til ingeniørhøyskolen året etterpå måtte han slutte i deltidsjobben sin for det var så mye mer jobb på skolen. Så lærere som klager på lønn og bruker antall år med utdanning som "argument" når de sammenlikner seg med ingeniører kan vel egentlig bare holde munn.

Anonymkode: 64ef4...bf2

AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (3 timer siden):

"Planleggingsdager" er dager som er ment til å bedrive planlegging i, men som ikke brukes til det - ergo lærerne tar fri. Typisk inneklemtdager. Klart planleggingsdager oftest brukes til planlegging, men jeg kjenner nok lærere til å vite at enkelte planleggingsdager ikke brukes til planlegging også.

Med regulering og fleksitid så mener jeg at mange lærere kan dra hjem etter siste undervisningstime, eventuelt komme sent på jobb pga sen førstetime, samt dra på private æren ved hull i timeplanen, og så jobbe resten senere hjemme eller i helgen f.eks. Eller ikke, hvis ikke arbeidsmengden er der. Mange lærere ligger mellom 20-25 undervisningstimer i uka (om jeg ikke husker feil), som igjen gjør at det går an å regulere og flekse rundt timeplanen.

Det er ingen andre yrker som har så mange gulrøtter enn lærerne, sett i kontekst at lærere er "vanlige ansatte" - ref. ikke har lederstillinger eller særstilte stillinger.

Men at jobben kan være tidvis tøff, slitsom og hektisk, ja uten tvil. Det betviler jeg ikke. Men slik er det stort sett over hele arbeidslinja, bare at mange ikke har gulrøtter i det hele tatt.

Er ikke særlig fleksibelt. Lærernes arbeidstid er strengt regulert. Arbeidsåret består av et visst antall timer for lærere også, og alle disse timene er planfestet ned til hvert minutt. De fleste timene er bundet til arbeidsplassen. Det kan variere fra skole til skole hvor mange som er bundet og hvor mange som er ubundet. Men i sum har alle lærere like mange timer i sin arbeidstidsavtale. Selvsagt.

Hvis jeg har bundet tid fra 8.15 til 15.00 noen dager og fra 8.15 til 16.00 noen dager så kan jeg ikke bare bytte rundt på de timene. La oss si jeg har bundet tid til kl. 16.00 på onsdag og torsdag og til 15.00 de andre dagene. Da kan jeg ikke gå kl. 15.30 en onsdag mot å flytte den halvtimen til mandag. Jeg kan heller ikke si at jeg kommer kl. 08.00 og derfor vil gå et kvarter tidligere. Skal man til legen i bundet tid må man søke permisjon slik som de fleste andre må. De timene som er igjen etter at man har jobbet de som er bundet er ubundet tid. Til sammen skal det være 43,3. De ubundne timene kan man flekse litt med. Det er bare det at man trenger dem hver uke. For hvis jeg er ferdig med bundet tid kl. 15.00 på mandag, så må jeg bruke ubundet tid til forberedelser og etterarbeid av undervisningen. Bundet tid styrer rektor (fylles typisk med interne og eksterne møter, komitearbeid, utviklingsarbeid i personalet o.l.) og det er i den ubundne tiden vi skal gjøre "eget" arbeid, som forberedelser og etterarbeid av undervisningen, foreldresamarbeid m.m. Og da sier det seg selv at man må jobbe videre etter bundet tid er ferdig, hvis man ikke vil droppe å gi tilbakemeldinger, droppe å svare på mail, droppe å forberede neste dags timer. 

Planleggingsdager som ikke jobbes på dagen er jobbet inn på annet tidspunkt. Det skal være seks pr skoleår, og ikke noe man bare kan droppe. 

Vi har betalte pauser. Det betyr jo at vi ikke kan kreve å få spise i fred og ro. Det får vi sjelden, for det er stadig elever som trenger oss. Selv om det er andre lærere ute i storefri vil elevene helst snakke med sine faste lærere. Det trenger de også ofte, så selvsagt stiller jeg opp da! Jeg vil jo at mine elever skal ha det trygt og godt. Vi ber dem hele tiden om å si fra om de trenger hjelp, så da må jeg også være der for dem. Spesielt for de som ikke klarer å si fra til lærere de ikke kjenner (er trygge på). Skolen er stor for de små. 

Lærerjobben er intens. Det er så mye energi i et klasserom. Det skjer noe hele tiden, man må være 100% "påskrudd" i hver eneste undervisningstime. Det er faktisk sjelden en annen voksen inne i klasserommet, så da må man følge med på og gi oppmerksomhet og hjelpe til å regulere alt som skjer. Og det skjer mye i en gruppe på opptil 28 barneskoleelever. 

Jeg liker elevene, jeg liker energien i rommet, samtidig som det er enormt heseblesende og utmattende. Jeg er ikke misfornøyd med lønna heller, bare for å ha sagt det.

Men, likevel, jeg kjenner på det som har vært en del snakket om i det siste: omsorgstrøtthet. Jeg holder på å brenne ut. Det blir tomt.

Jeg ønsker meg flere gode voksne å samarbeide med i klasserommet. Jeg strekker meg og gjør så godt jeg kan. Så kjenner jeg at det ikke er nok. Vet det ikke er min skyld. Det er systemet. Men jeg kjenner på det. Og de gulrøttene som skal gjøre det verdt det .. jeg vet ikke hva de er.

Så jeg tar en pause fra lærerjobben. Kommer nok tilbake, fordi jeg er en av de som elsker det. Men nå må jeg ha en pause. 

Anonymkode: 13d59...96d

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
Lovise78 skrev (1 time siden):

Vi har ikke ferie alle de dagene i løpet av året der vi har fri. Vi har avspasering. Alle andre har fri når de går hjem fra jobb. Det har ikke lærere. Vi jobber med forberedelse og etterarbeid, samt tar imot telefoner og meldinger fra foreldre og elever til langt ut på kvelden enkelte dager, samt på morgenen før vi starter på jobb. 

Det er nok ikke dine venner som ikke forstår her. Det er det du som ikke gjør. 

«Alle andre har fri når de går hjem fra jobb» faktisk. Kun de stakkars lærerne som må jobbe kveldstid. Hører du hvor dumt og stakkarslig du hører ut?? Ganske bombastisk uttalelse også. Mange jobber på kveldstid. Jeg har en mellomleder kontorjobb. Arbeider masse på kveldstid og helger. Ingen overtidsbetaling eller avspasering av den grunn. 

Anonymkode: 8d9bc...21d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Bombasi said:

Ja, du har rett, akkurat dèt var polarisert skrevet av meg. Men man får jo inntrykk fra mange om at lærere har det jævlig, og jævligere enn de fleste. Som ikke står i stil med realiteten, spør du meg.

At lærerne roper høyest mener jeg ikke helt forsvarer lærerne. Mye oppleves som syting. Der man lett kan få inntrykk av ukultur. Å rope høyest om hvor ille ting er er ironisk nok det verste man kan gjøre om man trenger hjelp med rekruttering, som læreryrket lider av. Hvis mange lærere skal rope høyt og bære seg over hvor dårlig og fælt ting er, så er det jo ingen som vil studere til å bli lærer.

Jeg mente for øvrig det samme når sykepleierne kjørte denne høylytte kampanjen om hvor fælt de hadde det for litt siden. Det er imot sin hensikt hvis rekruttering er et av de store problemene.

Dessuten skjønner jeg ikke alt som det blir ropt om. Herav lærernes kampanje om høyere lønn. Som oftest bunner ting ut i lønn. Lønn skal liksom bøte på alt. Lønn skal motivere lærerne i en dårlig arbeidshverdag og sørge for rekruttering, sies det... Samtidig som hovedproblemene til lærerne som det faktisk går an å klage på, som blant annet innbefatter arbeidsvilkår, elevdynamikk, økt krav, økt byråkrati og økt arbeidsmengde generelt, IKKE var på agendaen som løsning. 

Så da endte lærerne med rimelig bra lønn med høyere lønn i akkurat samme dårlige arbeidshverdag, og ingenting ble bedre, der klagingen gikk over på noe annet, herav arbeidshverdagen.

At du har skrevet innspill til regjeringen er bra! Særlig om det omfatter de faktisk problem i arbeidshverdagen. Hva fikk du til svar?

Joda, det er mye syting. Alle lærere er ikke én person. Sanna Saarroma bidrar jo bl.a STERKT i skoledebatten og hun er rimelig skarp og peovoserende. Det er nok mange som har lest hennes innlegg og tenkt at lærere generelt er en gjeng med sytepaver. Men det er mye klaging andre veien også, altså mot skole og lærere. 

For min del så vil jeg heller ha flere ressurser enn høyere lønn. Men de som mener vi skal ha høyere lønn ønsker det vel fordi det vil matche arbeidsbelastningen bedre. Men det handlet jo om lønnsoppgjøret. Jeg er ikke særlig dreven politisk så jeg skal ikke diskutere det i detalj.

Men regjeringen tat jo faktisk tak i ting i skolen nå, så det går jo i riktig retning. Vi kan ikke streike fordi regjeringen er på vei. Det har vært opprop for lovfesta miljøterapeuter i skolen bl.a. I min kommune skulle de egentlig fjerne alle miljøterapeuter i skolen, men det ble kraftig motstand fra skolene. Og i kommunen min som flere med dårlig økonomi og det gjøres kutt, så får vi lærerne komme med innspill og tanker. Noe som vi gjør. Vi har heldigvis blitt hørt og mister ingen stillinger. Og det er BRA! Men mobbetallene stiger fortsatt! De er jo verre nå enn før 9a-loven kom. 

Vi lærerne ser at samfunnet endres, men ting er ikke bra enda. Og det er vi som tar støyten, sammen med foreldre og andre som jobber med barn og ungdom. Det er viktig at vi blir hørt sånn så det blir satt inn riktig tiltak. Per nå går ungdommer ut i samfunnet med traumer eller store lærevansker. De havner rett på nav. Med flere ressurser i skolen kunne vi forebygget mye av dette.

Jeg sendte inn innspill ang mer praktisk undervisning i skolen, som regjeringen ønsket. Tviler på at vi får personlige svar, men de leser alle innspillene. Det er bare å google. Der står det mye fornuftig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke særlig fleksibelt. Lærernes arbeidstid er strengt regulert. Arbeidsåret består av et visst antall timer for lærere også, og alle disse timene er planfestet ned til hvert minutt. De fleste timene er bundet til arbeidsplassen. Det kan variere fra skole til skole hvor mange som er bundet og hvor mange som er ubundet. Men i sum har alle lærere like mange timer i sin arbeidstidsavtale. Selvsagt.

Hvis jeg har bundet tid fra 8.15 til 15.00 noen dager og fra 8.15 til 16.00 noen dager så kan jeg ikke bare bytte rundt på de timene. La oss si jeg har bundet tid til kl. 16.00 på onsdag og torsdag og til 15.00 de andre dagene. Da kan jeg ikke gå kl. 15.30 en onsdag mot å flytte den halvtimen til mandag. Jeg kan heller ikke si at jeg kommer kl. 08.00 og derfor vil gå et kvarter tidligere. Skal man til legen i bundet tid må man søke permisjon slik som de fleste andre må. De timene som er igjen etter at man har jobbet de som er bundet er ubundet tid. Til sammen skal det være 43,3. De ubundne timene kan man flekse litt med. Det er bare det at man trenger dem hver uke. For hvis jeg er ferdig med bundet tid kl. 15.00 på mandag, så må jeg bruke ubundet tid til forberedelser og etterarbeid av undervisningen. Bundet tid styrer rektor (fylles typisk med interne og eksterne møter, komitearbeid, utviklingsarbeid i personalet o.l.) og det er i den ubundne tiden vi skal gjøre "eget" arbeid, som forberedelser og etterarbeid av undervisningen, foreldresamarbeid m.m. Og da sier det seg selv at man må jobbe videre etter bundet tid er ferdig, hvis man ikke vil droppe å gi tilbakemeldinger, droppe å svare på mail, droppe å forberede neste dags timer. 

Planleggingsdager som ikke jobbes på dagen er jobbet inn på annet tidspunkt. Det skal være seks pr skoleår, og ikke noe man bare kan droppe. 

Vi har betalte pauser. Det betyr jo at vi ikke kan kreve å få spise i fred og ro. Det får vi sjelden, for det er stadig elever som trenger oss. Selv om det er andre lærere ute i storefri vil elevene helst snakke med sine faste lærere. Det trenger de også ofte, så selvsagt stiller jeg opp da! Jeg vil jo at mine elever skal ha det trygt og godt. Vi ber dem hele tiden om å si fra om de trenger hjelp, så da må jeg også være der for dem. Spesielt for de som ikke klarer å si fra til lærere de ikke kjenner (er trygge på). Skolen er stor for de små. 

Lærerjobben er intens. Det er så mye energi i et klasserom. Det skjer noe hele tiden, man må være 100% "påskrudd" i hver eneste undervisningstime. Det er faktisk sjelden en annen voksen inne i klasserommet, så da må man følge med på og gi oppmerksomhet og hjelpe til å regulere alt som skjer. Og det skjer mye i en gruppe på opptil 28 barneskoleelever. 

Jeg liker elevene, jeg liker energien i rommet, samtidig som det er enormt heseblesende og utmattende. Jeg er ikke misfornøyd med lønna heller, bare for å ha sagt det.

Men, likevel, jeg kjenner på det som har vært en del snakket om i det siste: omsorgstrøtthet. Jeg holder på å brenne ut. Det blir tomt.

Jeg ønsker meg flere gode voksne å samarbeide med i klasserommet. Jeg strekker meg og gjør så godt jeg kan. Så kjenner jeg at det ikke er nok. Vet det ikke er min skyld. Det er systemet. Men jeg kjenner på det. Og de gulrøttene som skal gjøre det verdt det .. jeg vet ikke hva de er.

Så jeg tar en pause fra lærerjobben. Kommer nok tilbake, fordi jeg er en av de som elsker det. Men nå må jeg ha en pause. 

Et godt svar, særlig i forhold til en del andre jeg har fått. Det gav perspektiv. Mulig jeg er blendet av at mine to nære i familien har en mer friere arbeidshverdag, og at dette er mer et avvik fra bransjestandard? Vet ikke. Men antar at ting praktiseres litt forskjellig fra skole/kommune til skole/kommune.

Du høres ut som en lærer med sunne verdier, så det er trasig at du ser deg nødt til å pause læreryrket. Får håpe du finner noe bedre imellomtiden. Søk deg administrativt offentlig, da får du nok en roligere hverdag... :) 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Joda, det er mye syting. Alle lærere er ikke én person. Sanna Saarroma bidrar jo bl.a STERKT i skoledebatten og hun er rimelig skarp og peovoserende. Det er nok mange som har lest hennes innlegg og tenkt at lærere generelt er en gjeng med sytepaver. Men det er mye klaging andre veien også, altså mot skole og lærere. 

For min del så vil jeg heller ha flere ressurser enn høyere lønn. Men de som mener vi skal ha høyere lønn ønsker det vel fordi det vil matche arbeidsbelastningen bedre. Men det handlet jo om lønnsoppgjøret. Jeg er ikke særlig dreven politisk så jeg skal ikke diskutere det i detalj.

Men regjeringen tat jo faktisk tak i ting i skolen nå, så det går jo i riktig retning. Vi kan ikke streike fordi regjeringen er på vei. Det har vært opprop for lovfesta miljøterapeuter i skolen bl.a. I min kommune skulle de egentlig fjerne alle miljøterapeuter i skolen, men det ble kraftig motstand fra skolene. Og i kommunen min som flere med dårlig økonomi og det gjøres kutt, så får vi lærerne komme med innspill og tanker. Noe som vi gjør. Vi har heldigvis blitt hørt og mister ingen stillinger. Og det er BRA! Men mobbetallene stiger fortsatt! De er jo verre nå enn før 9a-loven kom. 

Vi lærerne ser at samfunnet endres, men ting er ikke bra enda. Og det er vi som tar støyten, sammen med foreldre og andre som jobber med barn og ungdom. Det er viktig at vi blir hørt sånn så det blir satt inn riktig tiltak. Per nå går ungdommer ut i samfunnet med traumer eller store lærevansker. De havner rett på nav. Med flere ressurser i skolen kunne vi forebygget mye av dette.

Jeg sendte inn innspill ang mer praktisk undervisning i skolen, som regjeringen ønsket. Tviler på at vi får personlige svar, men de leser alle innspillene. Det er bare å google. Der står det mye fornuftig. 

Det er sant. Enkelte farger nok klagingen mer og dårligere enn den burde. Sanna Sarromaa går det ikke an å lese. Hun er full av sprøyt fra ende til annen, det meste kun for å provosere. 

Det er det inntrykket jeg også sitter av. At flere ressurser er løsningen. Men dette kommer ikke klart nok fram fordi sytingen innebærer for mange momenter. Jeg mener lærerne burde kjøre ut en omfattende kampanje for økte årsverk, og kanskje gå aktivt inn for å framsnakke det gode ved læreryrket for å få større rekruttering. 

Syting, klaging og roping skaper ikke akkurat tillit mot elever og foreldrene igjen, særlig ikke når elever og foreldre snakkes ned for å få fram poeng om hvor såkalt dårlig arbeidshverdagen er. De som er "kundene" av skolen kan fort føle seg underdanig, som igjen fører til unødvendig motstand. Og selv om det er individualister som uttaler seg så forplanter inntrykkene seg generelt. Mennesker som sorterer inntrykk er ikke bedre enn det.

Samfunnet har en god vei å gå for å få læreryrket bra igjen. Og særlig presset kommuneøkonomi har gjort skolene til offer for budsjettkutt, herav på bekostning av administrasjonen. I praksis mye av det samme som helsesektoren. Det er trasig. 

Det virker også som at skoleledelsen har store problemer å holde lærerne samlet, hvor det har utspilt seg en negativ kultur. Det er mye gnisninger. Iallfall innad i enkelte skoler. Og skolene har vansker for å ansette rektorer, for ingen ønsker ansvar for dette. 

Så det er noe som gnager lærerne fra mange kanter, og det gjør det hele frustrerende. Da går det ikke an å late som at lønn skal være løsningen i et allerede godt betalt yrke, for mer lønn er da ikke løsningen. 

Ja, nei, jeg skal runde av. Ønsker dere lykke til. Men minner dere på at lærerne bør velge sine kamper mot systemet, og det er ikke om å gjøre å klage mest. Det slår fort tilbake på mange plan. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slutter aldri å forundre meg over manglende logikk i lærertråder.. Hvorfor skulle lærere "sutre" og slutte i jobben hvis de jobber lite, har mye ferie, blåser i elevene og foreldrene, har assistenter som tar seg av vakter, har lange matpauser der de bare spiser kake, går tidlig hjem eller flekser, gir blaffen i mobbesaker og tjener bra? Det høres jo ut som tidenes beste jobb?! Hva er det da som gjør at yrket sliter med rekruttering, mister en stor del nyutdannede i løpet av de 5 første åra og få står til pensjonsalder? Har det streifet noen at lærerne også sier fra på vegne av elevene? At rammene for å utføre det man skal, og ivareta elevene, er så elendige at man ikke  orker belastningen? Praksissjokket er enormt, og dagens studenter ønsker en levelig hverdag. De holder ikke ut og ser om de kommer over kneika om et par år - de slutter! Da hjelper det i alle fall ikke å bare dure på med at "lærere vet ikke hvor bra de har det i forhold til andre". Det er ingen konkurranse. Hvis man mener at samfunnet ikke har bruk for utdannede lærere i framtida, så er det bare å fortsette i samme retning. Hvem tar master for dette? 

Anonymkode: c4029...773

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Er SÅ LEI lærervenner som klager over at stakkars de som har så slitsomme dager! Slutt å gjør dere til offer, og velkommen til arbeidslivet.

Hva tror de egentlig? At vi i det private næringsliv som blir presset ovenfra og mast på nedenfra, må reise for dagsmøter i Skandinavia nesten hver uke, jobbe kvelder med alle mailer og alle møter som skal forberedes til neste dag fordi selve arbeidsdagen går til rygg mot rygg møter ikke har nok å fylle dagene med. Eller at ikke våre jobber er slitsomme?? Jeg jobber MYE, men sitter da ikke å syter i alle selskap jeg er i. Oppfatter mange lærere som selvopplevde «martyrer», og jeg er dritt lei.

Så, da fikk jeg det ut😆

Anonymkode: 32d93...895

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (9 minutter siden):

Et godt svar, særlig i forhold til en del andre jeg har fått. Det gav perspektiv. Mulig jeg er blendet av at mine to nære i familien har en mer friere arbeidshverdag, og at dette er mer et avvik fra bransjestandard? Vet ikke. Men antar at ting praktiseres litt forskjellig fra skole/kommune til skole/kommune.

Du høres ut som en lærer med sunne verdier, så det er trasig at du ser deg nødt til å pause læreryrket. Får håpe du finner noe bedre imellomtiden. Søk deg administrativt offentlig, da får du nok en roligere hverdag... :) 

Flere her har prøvd å fortelle deg det samme. Det er 190 skoledager per skoleår for elevene, og 196 for lærerne (ledelsen har enda flere). Man sluntrer ikke unna noe ved å ta en inneklemt dag, man må like fullt være fysisk til stede på jobb 196 dager i året. Og så vil jeg jo bare legge til at for en del av oss er hverken høstferien, vinterferie, påskeferien eller røde dager fri. Dette har blitt veldig tydelig for meg etter at jeg selv fikk barn og har mye mindre fritid til å jobbe inn disse dagene før og etter. Nå må jeg rett og slett sende barnet i barnehagen og sitte med alt "papirarbeidet" og planleggingen som har hopet seg opp. Som barnløs tok jeg ofte helt eller delvis fri i disse feriene, men da hadde jeg også mulighet til å få jobbet inn masse timer på relativt kort tid.

Anonymkode: 4233b...a2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (7 minutter siden):

Tusen takk for hyggelig svar 😊

Har min erfaring fra Osloområdet. Kommuner som har høye krav til lærere og store ambisjoner for skolen. Har alltid opplevd kolleger som svært pliktoppfyllende og samvittighetsfulle, og som jobber minst (gjerne mer) enn arbeidstidsavtalen sier. Men selvfølgelig er det innimellom noen som har gått lei og prøver å kutte noen hjørner. På noen skoler er det nok mulig. 

Håper på en roligere hverdag en stund. Men håper aller mest på det jeg skrev, om flere voksne i laget rundt elevene, slik at vi ikke føler at vi aldri strekker til! Selv om vi gjør alt vi kan, så sitter man igjen med den følelsen når man jobber med elever som ikke har det bra. Og jeg forstår fortvilelsen hos foreldrene også. Det er tungt å se og forstå, og ikke alltid klare å ordne opp godt nok!

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var ingen sympati med lærere. 
Kun de som prøver å gjøre en god jobb, og passer som lærere. Dessverre altfor mange lærere som burde vært luket ut

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er SÅ LEI lærervenner som klager over at stakkars de som har så slitsomme dager! Slutt å gjør dere til offer, og velkommen til arbeidslivet.

Hva tror de egentlig? At vi i det private næringsliv som blir presset ovenfra og mast på nedenfra, må reise for dagsmøter i Skandinavia nesten hver uke, jobbe kvelder med alle mailer og alle møter som skal forberedes til neste dag fordi selve arbeidsdagen går til rygg mot rygg møter ikke har nok å fylle dagene med. Eller at ikke våre jobber er slitsomme?? Jeg jobber MYE, men sitter da ikke å syter i alle selskap jeg er i. Oppfatter mange lærere som selvopplevde «martyrer», og jeg er dritt lei.

Så, da fikk jeg det ut😆

Kan legge til at selv om jeg har MYE mer enn vanlig arbeidstimer i løpet av uka er ikke dette noe jeg kan avspasere med ørten ekstra ferieuker på sommeren. Jeg har 5 uker ferie som de fleste andre som ikle er lærere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så, da fikk jeg det ut😆

Hadde ei venninne som er lærer, bare klaging og la ut om elever og foreldre med fullt navn, på et lite sted vi bor på. 
kuttet henne ut. 

AnonymBruker
Skrevet
Lovise78 skrev (2 timer siden):

Vi har ikke ferie alle de dagene i løpet av året der vi har fri. Vi har avspasering. Alle andre har fri når de går hjem fra jobb. Det har ikke lærere. Vi jobber med forberedelse og etterarbeid, samt tar imot telefoner og meldinger fra foreldre og elever til langt ut på kvelden enkelte dager, samt på morgenen før vi starter på jobb. 

Det er nok ikke dine venner som ikke forstår her. Det er det du som ikke gjør. 

«Alle andre har fri når de går hjem fra jobb.»

Ehhhh, nei😆 De fleste andre yrker med unntak av de som kanskje står i butikk har ikke fri når de kommer hjem. Hjelpes, bor du under en sten?? Forskjellen er at vi som ikke er lærere får ikke tatt dette ut i avspasering. Mannen jobber og er tilgjengelig etter jobb, jeg gjør det, søster gjør det, venninner gjør det. Helt helt normalt. Men lærere er stort sett de som syter over det!! Enda dere får tatt avspasering.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

«Alle andre har fri når de går hjem fra jobb.»

Ehhhh, nei😆 De fleste andre yrker med unntak av de som kanskje står i butikk har ikke fri når de kommer hjem. Hjelpes, bor du under en sten?? Forskjellen er at vi som ikke er lærere får ikke tatt dette ut i avspasering. Mannen jobber og er tilgjengelig etter jobb, jeg gjør det, søster gjør det, venninner gjør det. Helt helt normalt. Men lærere er stort sett de som syter over det!! Enda dere får tatt avspasering.

Ganske mange, i hvert fall innen det offentlige, skriver timer og tar det ut som avspasering. Mange av mine venner gjør det. 

Innen det private er det nok annerledes. Men tror mange der har det i arbeidskontrakten, og at lønnen gjenspeiler overtiden? Eller tjener noen i det private, med mastergrad og 20 års ansiennitet og minst fem timer overtid hver uke, i underkant av 750000 i året?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lei av å høre på klaging fra lærere.. sutrete og misfornøyde lærere er ikke det norske skolebarn trenger!!! 
Skolebarn trenger solide lærere med kunnskap og kompetanse brukt på riktig sted. 
slutt i jobben om du ikke trives, det går ut over barna våre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Var ingen sympati med lærere. 
Kun de som prøver å gjøre en god jobb, og passer som lærere. Dessverre altfor mange lærere som burde vært luket ut

Ja mange dårlige lærere. Selv har jeg bare hatt en god lærer gjennom grunnskolen og det var en mannlig matte og naturfags lærer på ungdomsskolen. Men selv om han var en god lærer så tviler jeg sterkt på at han jobbet så mye akkurat. Prøvene var jo bare resirkulering av prøvene som hadde vært brukt i mange år før og som han hadde tatt over etter en annen lærer. Og rettingen var jo særdeles enkel da det jo bare fantes en fasit så det ble nok ikke brukt mange minuttene på hver prøve.

Anonymkode: 64ef4...bf2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...