Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da barna mine gikk på grunnskolen hadde vi visma app. 
vi kunne kommunisere med lærer gjennom den fra kl 8-15. etter kl 15 fikk vi ikke svar. For da har lærer fri. 
vi fikk ikke kontakte lærer på tlf etter arbeidstid. Så at lærere klager på at de jobber døgnet rundt og har samtaler med foreldre på kveldstid er tull. 
Jeg har selv jobbet i skolen et par år, og der satt lærere stort sett på lærerrommet og spiste kake i friminuttene. Inspeksjon hadde de når det var fint vær.. ellers var det assistentene som hadde alle inspeksjonene. Når lærere først var ute sto de klynget sammen og skravlet med ryggen til. 
Lærere har også betalt pause, noe få andre yrker har. 
Betalt for å spise kake. 

Anonymkode: 55ad7...617

Assistenter har en inspeksjon pr. dag og ett friminutt med pause der de også kan spise kake hvis de vil. Lærere har ulikt antall inspeksjoner ut fra hvilken kommune og skole de jobber på. Selv har jeg 5 inspeksjoner pr. uke, og jeg står IKKE  og prater med andre voksne ute, men mindre jeg må gi en beskjed. 

Når det gjelder kontakt med lærer hos oss, er det opp til hver enkelt lærer om de ønsker å ta i mot telefoner/ meldinger på ettermiddagstid. Hos oss er de aller fleste lærere tilgjengelig til langt utover kveldene. 

Det du beskriver gjelder da altså ikke for alle skoler i Norge. Jeg vil tro at det gjelder de færreste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sinsiew skrev (4 minutter siden):

Nei, der er jeg ikke enig. Det er stor forskjell på modenhet. Et barn på 5 og et barn på 7 er det et stort sprang mellom. 

Stortgap på hvordan bhg personell vs lærer håndterer ting 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tror du at plandagene oppfattes som noe positivt? Noen få ganger har vi interessante foredrag som er lærerrike, men ofte er disse dagene gørr kjedelige med ubrukelige gruppearbeid, og "samarbeid" som ingen andre enn ledelsen ser på som nyttig. Sannsynligvis ser de ikke på det som nyttig engang, men fyller på med noe tilfeldig for å dokumentere at plandagen har blitt gjennomført. Mye artigere og mer givende å ha en vanlig dag i klasserommet.

Med det sagt så er ikke jeg utbrent når ferien starter. Jobber på vgs, uten kontaktlærertillegget. Underviser i fag jeg elsker, og har stort sett gode relasjoner med elever og kollegaer. Forholder meg veldig sjeldent til problematferd. Noen perioder er mer slitsomme enn andre, særlig i slutten av mai når standpunktkarakterer skal settes, samtidig som man skal forberede elever til skriftlig og muntlig eksamen. Jeg synes også at vurderingsarbeid er slitsomt, men har heldigvis ikke norsk i fagkretsen. 

Det som er negativt er dårlig ledelse, som ikke evner å se helheten, og tar rare beslutninger, noe som er svært frustrerende. 

Det positive er at ingen dag er lik, slipper turnusarbeid (hadde neppe klart å jobbe på natta), helligdager er fri (hvis jeg ikke må bruke noe tid på vurderingsarbeid). Nå når jeg har opparbeidet meg masse erfaring slipper jeg å sitte på kvelden og i helger på å lage undervisningsopplegg slik jeg gjorde som nyutdannet, nå gjør jeg det mye kjappere mens jeg er på jobb. 

Anonymkode: ada92...8ee

Jo, hadde ikke inntrykk av at planleggingsdager var så ille. Blir litt som "kurs" som mange i arbeidslivet ser fram til. For variasjon. Men alle liker det sikkert ikke. 

Noe av planleggingsdagene kan dog sikkert være interessant, lærerikt eller legge opp til teambygging, kanskje? 

Men ja, ser fort at det kan bli mye tull også på slike dager 😜 

AnonymBruker
Skrevet

Har vært lærer lenge, men jobber nå på kontor i kommunen.

Da jeg var lærer sovnet jeg konsekvent etter middag. Så fort ungene var i seng var det påan med jobb igjen.

Jeg hadde elever med store utfordringer på hjemmebane og ellers. Fikk aldri ro i hodet fordi jeg tenkte hele tiden på hvordan jeg kunne hjelpe disse. Hadde også konstant dårlig samvittighet. 

Jeg møtte tidligere på jobb og dro senere som lærer enn som ansatt i administrasjonen. Jeg hadde mindre fri som lærer, fordi i høst, vinter, jule og påskeferie så planla jeg undervisning og rettet elevarbeider. I administrasjonen er det avspasering for alt mulig rart, så jeg får utrolig nok mer fri, og helt fri, enn jeg fikk som lærer.

Som lærer hadde jeg dårlig samvittighet om jeg gikk på do. Og hadde trøbbel med å faktisk få gått på do i løpet av arbeidsdagen.

Mat stappa jeg i meg mellom timer over tastaturet. Nå er det lunsj som fort blir 1 time, og møter som strengt talt er rene kaffeslaberaset.

Som lærer sto jeg alene om ansvar og avgjørelser og det var mitt hode ovenfor foreldre og ledelsen om jeg gjorde noe galt. Det var mange avgjørelser daglig. Nå er det bare å kalle inn til møte og det er en gruppe som tar avgjørelser og det tar ofte ukesvis å ta en avgjørelse som ville tatt 30 sekunder i skolen. Når feil skjer skylder vi bare på manglende rutiner eller at vi hadde ikke nok informasjon eller noe, ingen konsekvens for noen og ingen opplevelse av å legge hodet på blokka når man tar avgjørelser. 

Det som er mest slitsomt i min nåværende jobb og i adminstrasjonen er egentlig at vi har veldig lite å gjøre. Alle later som om de gjør noe og maser om stress, men ingen ville merket det om vi droppet mye av det vi liksom gjør. Det er mye møter for å bare møtes. Det å hele tiden være «liksom viktig» og å på en måte gjøre seg viktig og «opptatt» uten å være noen av delene er egentlig mest stress og slitsomt. 

Som lærer opplevdes det ikke som at man ikke gjorde noe viktig. Jobben var meningsfull, og det gjør at jeg savner den. Det eneste tullet vi drev med var møter og planleggingsdager full av innhold laget av sånne som meg i administrasjonen… 

Anonymkode: 7c994...06b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Da barna mine gikk på grunnskolen hadde vi visma app. 
vi kunne kommunisere med lærer gjennom den fra kl 8-15. etter kl 15 fikk vi ikke svar. For da har lærer fri. 
vi fikk ikke kontakte lærer på tlf etter arbeidstid. Så at lærere klager på at de jobber døgnet rundt og har samtaler med foreldre på kveldstid er tull. 
Jeg har selv jobbet i skolen et par år, og der satt lærere stort sett på lærerrommet og spiste kake i friminuttene. Inspeksjon hadde de når det var fint vær.. ellers var det assistentene som hadde alle inspeksjonene. Når lærere først var ute sto de klynget sammen og skravlet med ryggen til. 
Lærere har også betalt pause, noe få andre yrker har. 
Betalt for å spise kake. 

Jeg har jobbet i kulturskole i 15 år og har jobbet inn i grunnskolen av og til, pluss at jeg har vært tilkallingsvikar både som lærer og assistent. Det jeg har sett i grunnskolen er lærere som ikke har tid til å sitte i ro og spise i langfri fordi en eller flere lærere er syke, og de må snu om på tilsynsplanen i friminuttet. Eller fordi noen akutt har oppstått med elever, eller fordi de må ha et møte som de ikke rakk å ta en annen dag, eller fordi de må planlegge undervisning eller ringe foreldre, eller ... mange ulike grunner. Jeg har aldri i løpet av mine 15 år sett lærere som sitter over lengre tid i flokk og spiser kake og koser seg i friminuttene. Jeg har vært innom alle skolene i kommunen, pluss skoler i nabokommunene. Så det du forteller om her er enten løgn eller så har du erfaring fra en veldig spesiell skole.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Så klart dere har gulrøtter når dere har betalt pause, 7 uker sommerferie, høst og vinterferie, 2 uker juleferie og 1,5 uke påskeferie… ingen andre yrkesgrupper i Norge har det. Alle andre har 5 uker ferie Ila et helt år. 

Jeg jobber deltid i kulturskolen og har en annen jobb i privat sektor, og også der er spisepausen betalt. Fordi kundene kan komme innom eller ringe når vi spiser, og da skal vi ta oss av kundene.
Rart at noen som påstår de har jobbet i skolen holder fast på at lærere har mer enn 5 ukers ferie i året. Hvorfor er det så vanskelig å forstå dette med komprimert arbeidsår og avspasering til fastsatte tider i løpet av året?

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

De har en viktig jobb, men lurer veldig på hva de synes om når det snakkes om å kanskje forkorte sommerferien til barna?

Anonymkode: ebce5...e85

Lærere er forskjellige, så de tenker nok det samme som folk flest; at det har både fordeler og ulemper. Mange ser for seg at dette blir en straff for lærerne som nå får kortere "ferie", men glemmer at normalt arbeidsår med mindre avspasering og kun vanlig ferie om sommeren betyr normale arbeidsuker på 37,5 timer og et mer feksibelt opplegg for overtid og avspasering. Skoleleie barn får enda mer skole og mindre fri, og lærere får mer frihet til å ta ut ferie når det passer dem. Kanskje blir klassen fri for lærer i et par uker i januar og får ufaglært vikar i perioden, fordi læreren har valgt å ta to uker ferie i januar. Passer fint for noen, men ikke så fint for andre.
Jeg tror mange lærere hadde elsket tanken på vanlige 37,5-timers uker, rolige uker med kurs og seminar på sommeren i de ukene som vanligvis er avspasering og mer frihet til å ta ut litt av ferien (og eventuelt avspasering) og reise til syden i november eller januar. Med flere og kortere uker, blir det faktisk mindre tidspress og alt av planlegging og møter er lettere å få unna i løpet av arbeidsuka.
jeg tror det hadde vært verst for skoleleie barn og unge om skolen skulle ha vart lengre og hatt færre fridager.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Lærere kan kurses og planlegge skoleåret og undervisningen i store deler av ferien 

I store deler av ferien? Skal andre yrkesgrupper også få arbeidsoppgaver i ferien sin? Eller tenker du på å sette lærere i arbeid i avspaseringsukene? Ingen lærere ville protestere på å bruke tre uker om sommeren til planlegging, kurs o.l. dersom det betydde krav om bare 37,5 timers arbeidsuker. Hvis du tenker at lærerne skal jobbe komprimert arbeidsår med 43,5t uker og så i tillegg jobbe i avspaseringsukene (altså ikke få avspasere de ekstra timene), så er du derimot på bærtur.
Sommeren for lærere består av fire uker med ren ferie (den siste uka med ren ferie er fordelt på noen få enkeltdager i jula og påska) og tre uker med avspasering. Høstferie og vinterferie pluss et par dager i jul og påske er avspasering.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor skal lærere bruke avspaseringen sin til å jobbe? Gjør du det? Når du tar ut avspasering for tid du har jobbet ut over 37.5 timer så bruker du de timene på jobb? 

Det er jo nettopp derfor lærere jobber mer enn normalt resten av året, for å få hatt den tvungne avspaseringen. Ferie er ferie for alle. Den tiden skal brukes til fri. Ikke jobb. 

Anonymkode: 4f859...8bb

"Men lærere har jo så mye ferieeeee!" Utrolig vanskelig å skjønne dette med komprimert arbeidsår...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har aldri lest om en lærer som er fornøyd med noe. Bare klaging og sutring hele tiden. Klager på elevene og klager på foreldrene. 
klager på lønn, på for lite fri og for lite alt. 

du burde sette pris på lærere som klager og sutrer, for det er de lærerne som ikke sutrer du burde bekymre deg for. Sistnevnte er ofte fornøyde og sutrer lite fordi de ikke jobber alle timene de skal. Dere som mener lærere ikke jobber alle timene de skal, dere burde være klar over at en sliten og sutrete lærer mest sannsynlig er en lærer som jobber hardt og mer enn jobber inn avspaseringsdagene, mens de lærerne som ikke klager er lærere som har tatt på seg lite ansvar, resirkulerer undervisningsopplegg, velger snarveier overalt og går hjem kl 15 hver dag. De sutrer jo ikke, for da risikerer de å bli oppdaget. Bekymre dere mer for de lærerne som ikke engasjerer seg, blir slitne og sutrer! Det er de lærerne som alle vet om som ikke jobber de 43,5 timene sine eller mer i uka.

Anonymkode: fa82f...803

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (Akkurat nå):

Jo, hadde ikke inntrykk av at planleggingsdager var så ille. Blir litt som "kurs" som mange i arbeidslivet ser fram til. For variasjon. Men alle liker det sikkert ikke. 

Noe av planleggingsdagene kan dog sikkert være interessant, lærerikt eller legge opp til teambygging, kanskje? 

Lærere liker ikke kurses og bli fortalt hvordan de skal møte konflikter med elever. De har bestemt seg for at elever er jævelunger og foreldrene ikke oppdrar barna. De vil ikke høre at det er noe de kan gjøre annerledes. 
en lærer jeg var borti brukte store deler av dagen på å kjefte og klage på barn med adhd vansker. Når lærer fikk tilbud om kurs på adhd ville hun ikke bruke tiden sin på det 

AnonymBruker
Skrevet
Sinsiew skrev (33 minutter siden):

Og så var vi over på ungdomsskolen igjen. Hva sier barneskolelærere? Mitt inntrykk er nemlig at det er på barneskolen disse problemene oppstår. 

Men med 1 av 5 som ikke eier arbeidsmoral og som mest sannsynlig er av disse som burde bytte yrke fordi de ikke tar hensyn til tilrettelagt undervisning for alle elever osv, så er det fortsatt 4 av 5 som sier at de jobber det de skal eller. Unnasluntrere finnes i alle yrker. 

Nei at de jobber mer enn 29 timer i uka betyr jo fremdeles ikke nødvendigvis at de jobber de 43,3 timene de skal. Trodde dere lærere hadde så lang utdanning jeg så dere skjønte slike åpenbare sammenhenger? Men det er vel kanskje derfor dere protesterte så fælt når det ble foreslått minimum karakter 4 i matte for å komme inn på lærerstudiet...

Anonymkode: 64ef4...bf2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har jobbet i kulturskole i 15 år og har jobbet inn i grunnskolen av og til, pluss at jeg har vært tilkallingsvikar både som lærer og assistent. Det jeg har sett i grunnskolen er lærere som ikke har tid til å sitte i ro og spise i langfri fordi en eller flere lærere er syke, og de må snu om på tilsynsplanen i friminuttet. Eller fordi noen akutt har oppstått med elever, eller fordi de må ha et møte som de ikke rakk å ta en annen dag, eller fordi de må planlegge undervisning eller ringe foreldre, eller ... mange ulike grunner. Jeg har aldri i løpet av mine 15 år sett lærere som sitter over lengre tid i flokk og spiser kake og koser seg i friminuttene. Jeg har vært innom alle skolene i kommunen, pluss skoler i nabokommunene. Så det du forteller om her er enten løgn eller så har du erfaring fra en veldig spesiell skole.

Jeg jobber deltid i kulturskolen og har en annen jobb i privat sektor, og også der er spisepausen betalt. Fordi kundene kan komme innom eller ringe når vi spiser, og da skal vi ta oss av kundene.
Rart at noen som påstår de har jobbet i skolen holder fast på at lærere har mer enn 5 ukers ferie i året. Hvorfor er det så vanskelig å forstå dette med komprimert arbeidsår og avspasering til fastsatte tider i løpet av året?

Lærere er forskjellige, så de tenker nok det samme som folk flest; at det har både fordeler og ulemper. Mange ser for seg at dette blir en straff for lærerne som nå får kortere "ferie", men glemmer at normalt arbeidsår med mindre avspasering og kun vanlig ferie om sommeren betyr normale arbeidsuker på 37,5 timer og et mer feksibelt opplegg for overtid og avspasering. Skoleleie barn får enda mer skole og mindre fri, og lærere får mer frihet til å ta ut ferie når det passer dem. Kanskje blir klassen fri for lærer i et par uker i januar og får ufaglært vikar i perioden, fordi læreren har valgt å ta to uker ferie i januar. Passer fint for noen, men ikke så fint for andre.
Jeg tror mange lærere hadde elsket tanken på vanlige 37,5-timers uker, rolige uker med kurs og seminar på sommeren i de ukene som vanligvis er avspasering og mer frihet til å ta ut litt av ferien (og eventuelt avspasering) og reise til syden i november eller januar. Med flere og kortere uker, blir det faktisk mindre tidspress og alt av planlegging og møter er lettere å få unna i løpet av arbeidsuka.
jeg tror det hadde vært verst for skoleleie barn og unge om skolen skulle ha vart lengre og hatt færre fridager.

I store deler av ferien? Skal andre yrkesgrupper også få arbeidsoppgaver i ferien sin? Eller tenker du på å sette lærere i arbeid i avspaseringsukene? Ingen lærere ville protestere på å bruke tre uker om sommeren til planlegging, kurs o.l. dersom det betydde krav om bare 37,5 timers arbeidsuker. Hvis du tenker at lærerne skal jobbe komprimert arbeidsår med 43,5t uker og så i tillegg jobbe i avspaseringsukene (altså ikke få avspasere de ekstra timene), så er du derimot på bærtur.
Sommeren for lærere består av fire uker med ren ferie (den siste uka med ren ferie er fordelt på noen få enkeltdager i jula og påska) og tre uker med avspasering. Høstferie og vinterferie pluss et par dager i jul og påske er avspasering.

"Men lærere har jo så mye ferieeeee!" Utrolig vanskelig å skjønne dette med komprimert arbeidsår...

du burde sette pris på lærere som klager og sutrer, for det er de lærerne som ikke sutrer du burde bekymre deg for. Sistnevnte er ofte fornøyde og sutrer lite fordi de ikke jobber alle timene de skal. Dere som mener lærere ikke jobber alle timene de skal, dere burde være klar over at en sliten og sutrete lærer mest sannsynlig er en lærer som jobber hardt og mer enn jobber inn avspaseringsdagene, mens de lærerne som ikke klager er lærere som har tatt på seg lite ansvar, resirkulerer undervisningsopplegg, velger snarveier overalt og går hjem kl 15 hver dag. De sutrer jo ikke, for da risikerer de å bli oppdaget. Bekymre dere mer for de lærerne som ikke engasjerer seg, blir slitne og sutrer! Det er de lærerne som alle vet om som ikke jobber de 43,5 timene sine eller mer i uka.

Lærere får klage til sin arbeidsgiver eller vurdere om dette er riktig yrke for de. 
Ikke klage på KG og i alle medier og skremme bort unge for å søke lærerutdanning. Ikke alle passer til å børe lærer 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lærere må forholde seg til uoppdragne,  religiøse barn. Det i seg selv er mer enn nok, og jeg kjenner flere lærere som nesten ikke orker mer pga. dem. De oppdras til å bli sosiopater.

Anonymkode: 0a301...796

AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (6 minutter siden):

«Planleggingsdager» brukes ofte til å gå gjennom noe greier fra kommunen som du aldri får brukt for. Gjerne utarbeidet av noen byråkrater som ikke vet noe om skole og som både lærere og rektor bare må komme gjennom.

Det lærerne ønsker å bruke tide på er å faktisk planlegge sammen. Det er som oftest det man får for lite tid til…

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Planleggingsdager» brukes ofte til å gå gjennom noe greier fra kommunen som du aldri får brukt for. Gjerne utarbeidet av noen byråkrater som ikke vet noe om skole og som både lærere og rektor bare må komme gjennom.

Det lærerne ønsker å bruke tide på er å faktisk planlegge sammen. Det er som oftest det man får for lite tid til…

Helt enig! Planleggingsdager er ikke noe vi styrer, men som vi blir tredd nedover hodet. Alt fra kurs, brannvern, førstehjelpskurs og det vi er pålagt. 
vi får litt tid til planlegging, ellers er det mye som leder er pliktig til å gjennomføre fra kommuen 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har fem uker ferie som alle andre. Resten er opptjent fordi vi på kontrakt har 43,5 timers uker. (I virkeligheten er det sjelden mindre enn 50.) 

Gleder meg til å bytte jobb og få "vanlig" ferie, for da ligger jeg kanskje ikke med vondt i magen og utmattelse hele ferien og ikke får gjort noe fordi jeg er så skutt etter semesteret med motstand. 

Anonymkode: 8df67...54e

Jeg kjenner ingen lærere som jobber 50 timer i uken. Faktisk kjenner jeg ingen lærere som kjenner seg igjen i at jobben deres er så krevende som det fremsettes i media og leserbrev. De mener derimot at de har temmelig greie dager på jobb.

Om man ikke klarer å sette grenser for seg selv, så er det gjerne et deg-problem og ikke et generelt yrkesproblem.

Anonymkode: 67b56...5c0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror nok at praksisen og friheten rundt planleggingsdager er forskjellig fra skole til skole, eventuelt fra kommune til kommune. Mulig slik dissonansen i tråden rundt planleggingsdager oppstår. 

Og ja, jeg skjønner fort at det kan bli mye tull når kommunale- eller fylkesbyråkrater skal pushe foredrag og teambuilding som ikke gir mening bare for å fylle tiden. Da blir det ikke positivt. 

Men hos andre skoler så brukes planleggingsdagene bedre, mer målrettet og friere. Isåfall blir det en gode.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (3 timer siden):

"Planleggingsdager" er dager som er ment til å bedrive planlegging i, men som ikke brukes til det - ergo lærerne tar fri. Typisk inneklemtdager. Klart planleggingsdager oftest brukes til planlegging, men jeg kjenner nok lærere til å vite at enkelte planleggingsdager ikke brukes til planlegging også.

Med regulering og fleksitid så mener jeg at mange lærere kan dra hjem etter siste undervisningstime, eventuelt komme sent på jobb pga sen førstetime, samt dra på private æren ved hull i timeplanen, og så jobbe resten senere hjemme eller i helgen f.eks. Eller ikke, hvis ikke arbeidsmengden er der. Mange lærere ligger mellom 20-25 undervisningstimer i uka (om jeg ikke husker feil), som igjen gjør at det går an å regulere og flekse rundt timeplanen.

Det er ingen andre yrker som har så mange gulrøtter enn lærerne, sett i kontekst at lærere er "vanlige ansatte" - ref. ikke har lederstillinger eller særstilte stillinger.

Men at jobben kan være tidvis tøff, slitsom og hektisk, ja uten tvil. Det betviler jeg ikke. Men slik er det stort sett over hele arbeidslinja, bare at mange ikke har gulrøtter i det hele tatt.

Hehe, veldig tydelig at du ikke har peiling på hva du snakker om.

Våre planleggingsdager (jobber på vgs nå) før skolestart er fylt med opplegg: møter og foredrag nesten hele dagene og dessverre minimalt med tid til å faktisk planlegge skoleåret (f.eks. lage årsplaner, forberede undervisning).

Da jeg jobbet på barne- og ungdomsskole var det litt bedre. Da fikk vi faktisk en del tid til å forberede skolestart (bøker, klasserom, dele fag oss i mellom, etc).

De andre planleggingsdagene i året er felles for flere skoler, og er fulle av kurs og opplegg. 

Anonymkode: ea991...5b8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lærere får klage til sin arbeidsgiver eller vurdere om dette er riktig yrke for de. 
Ikke klage på KG og i alle medier og skremme bort unge for å søke lærerutdanning. Ikke alle passer til å børe lærer 

Jeg (og mange andre i tråden) klager ikke over lærerjobben på KG, jeg/vi klager over alle de som innbiller seg en masse tull og sprer løgner og feilinfo om lærere og lærerjobben. Men det nytter jo ikke, for uansett hva man skriver så er man bare sutrete. Enkelte er også veldig glad i whataboutisme og mener lærere ikke kan klage siden det alltids finnes yrker som er like ille eller verre.
Grunnen til at jeg aldri i verden ville ha jobbet fast eller over lengre tid i grunnskolen er ikke at lærere har klaget for mye og skremt meg, men at jeg har sett med egne øyne hvor mye galt som skjer i skolen og hvor belastende arbeidsmiljøet er for mange lærere. Når de da i tillegg blir nedsnakket av foreldre og andre forståsegpåere og får beskjed om å ta seg sammen og slutte å sutre, så skjønner jeg ikke hvordan de holder ut.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Å legge ut på KG om diagnoser på barn du er lærer for er vel ikke helt heldig 

1. Jeg er ikke lærer for disse elevene nå. 
2. Mange klasser har en eller flere elever med en eller annen diagnose. 
3. Elevene er ikke identifisert verken med klasse, skole, by eller region i Norge. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hehe, veldig tydelig at du ikke har peiling på hva du snakker om.

Våre planleggingsdager (jobber på vgs nå) før skolestart er fylt med opplegg: møter og foredrag nesten hele dagene og dessverre minimalt med tid til å faktisk planlegge skoleåret (f.eks. lage årsplaner, forberede undervisning).

Da jeg jobbet på barne- og ungdomsskole var det litt bedre. Da fikk vi faktisk en del tid til å forberede skolestart (bøker, klasserom, dele fag oss i mellom, etc).

De andre planleggingsdagene i året er felles for flere skoler, og er fulle av kurs og opplegg. 

Anonymkode: ea991...5b8

Jeg har altså ikke peiling på hva jeg snakker om (på generelt grunnlag) og argumenterer imot med planleggingsdager enda du forstår at planleggingsdager praktiseres forskjellig? 

For øvrig bekrefter du delvis en del av min utdypning rundt planleggingsdager senere i tråden.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Bombasi said:

Ja, altså, jeg er enig i en del av dette. Lærerne har en helt annen hverdag i dag. Med flere utagerende barn, mer bortskjemthet blant elever, mindre respekt for læreren og foreldre som vokter over lærerne som hauker og som forsvarer barna. Det er et stadig problem. Og det gjør jo at læreryrket har kvesset seg til, herav at hverdagen har blitt dårligere. 

Jeg anerkjenner dette glatt. Jeg skjønner godt at lærerne sliter med rekruttering da, og tidvis dårlig arbeidsmiljø internt i staben.

Dette er et strukturproblem i bransjen, og her må noe gjøres. Man må litt tilbake til den gamle skolen, mener jeg. Men det er ikke sikkert at det blir akseptert generelt. Vet ikke.

Men jeg mener at arbeidslinja generelt har blitt mye verre. Slitsomhet har blitt et mer generelt problem. Etter årevis med nedbemanning, effektivisering, mer krav og mer arbeidsmengde så opplever veldig mange yrker det samme som lærerne. Jeg klarer ikke se at lærerne sånn sett har fått det verst, gitt at lærerne tjener godt og har gulrøtter mange andre ikke har. 

Ingen lærere som sier at de har det verst. Men det er nok en av yrkesgruppene som roper høyest. Det er en stor forskjell på de to tingene. Andre yrkesgrupper er velkomne til å rope like høyt og gå i media og streike de også. Det er ikke en konkurranse. Lærere ønsker bare det beste for barna. Men det krever også gode arbeidsforhold for lærerne. 

Jeg tror det er viktig å ikke sammenligne hvem som har det verst her. Det hjelper ingenting. Alle yrker som trenger mer ressurser bør få det. Helse og oppvekst bør bli prioritert! 

Det hjelper ingenting å klage på at lærerne klager. Folk kan jo bruke kreftene sine til å hjelpe skolen i stedet. De mener jo selv at drt er så ille. Selv har jeg skrevet innspill til regjeringen. Hva har andre her inne gjort for å bidra? (Hilsen lærer)

Anonymkode: 2b972...693

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kjenner ingen lærere som jobber 50 timer i uken. Faktisk kjenner jeg ingen lærere som kjenner seg igjen i at jobben deres er så krevende som det fremsettes i media og leserbrev. De mener derimot at de har temmelig greie dager på jobb.

Om man ikke klarer å sette grenser for seg selv, så er det gjerne et deg-problem og ikke et generelt yrkesproblem.

Anonymkode: 67b56...5c0

Hvis de ikke jobber så mange timer i uka, så er vel kanskje det en grunn til at de har greie dager på jobb og trives?

AnonymBruker
Skrevet
Lovise78 skrev (3 minutter siden):

1. Jeg er ikke lærer for disse elevene nå. 
2. Mange klasser har en eller flere elever med en eller annen diagnose. 
3. Elevene er ikke identifisert verken med klasse, skole, by eller region i Norge. 

Men på KG er du registrert med IP adresse 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...