AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #81 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det blir vi også, men får ikke betalt av den grunn Anonymkode: 55ad7...617 Nei, men hvis det er en gjenganger at dere blir forstyrret i lunsjpausen er dette kanskje noe dere burde ta opp på arbeidsplassen istedenfor å sutre på KG. Anonymkode: 4f859...8bb 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #82 Skrevet 23. juli 2024 De har en viktig jobb, men lurer veldig på hva de synes om når det snakkes om å kanskje forkorte sommerferien til barna? Anonymkode: ebce5...e85
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #83 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Merkelig at dere ikke klaget over dårlig kontakt med lærerne da? Eller gjorde dere det? Vi har jo egentlig ikke all verdens tid til skole-hjem kontakt, men mange av oss tar oss den tiden det tar da det er viktig å etablere et godt samarbeid med foresatte. Synd å høre at dine barns lærere ikke prioriterte det. At vi blir betalt for å spise kake.. Det blir for dumt. Hvor har jeg klaget over at jeg har betalt pause? Ingen steder. Ikke har jeg klagd over lønna heller, så lurer på hvor du har det fra. Jeg bytter gjerne bort mange av de såkalte gulrøttene for bedre rettigheter, jeg. Hva er de gulrøttene du babler om egentlig? Anonymkode: 41740...6ad På mine barns skoler bruker lærere enormt med tid til å skrive anmerkninger på elever. Alt fra et papirfly til 3 min forseint i timen. Mitt barn har også fått anmerkninger flere ganger når hen ikke har vært på skolen engang. Dette må da ta enormt med tid? Andre foreldre opplever det samme. Jeg satt i FAU og det var massive klager på dette. Såpass ille at flere foreldre skrudde av varsling på visma appen. Vi har viktige jobber, sitter i møter og har det travelt. En lege som er far på skolen ble terrorisert av denne visma appen mens han satt med pasienter. Alt fra at barnet hans hadde knekt en blyant til å kaste en snøball. Lærere må ordne opp i det som skjer i skolen, lite en far kan gjøre med en snøball når han ikke er der. Anonymkode: 55ad7...617
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #84 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De har en viktig jobb, men lurer veldig på hva de synes om når det snakkes om å kanskje forkorte sommerferien til barna? Anonymkode: ebce5...e85 Lærere kan kurses og planlegge skoleåret og undervisningen i store deler av ferien Anonymkode: 55ad7...617
Sinsiew Skrevet 23. juli 2024 #85 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De har en viktig jobb, men lurer veldig på hva de synes om når det snakkes om å kanskje forkorte sommerferien til barna? Anonymkode: ebce5...e85 Jeg lurer på hvor de skal forlenge andre ferier? Det er tross alt nedfelt hvor mange undervisningstimer elevene skal ha. Skal disse økes? Tror det er dumt for elevene å få kortere ferie. Merker godt på ungene at ferien trengs. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #86 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, men hvis det er en gjenganger at dere blir forstyrret i lunsjpausen er dette kanskje noe dere burde ta opp på arbeidsplassen istedenfor å sutre på KG. Anonymkode: 4f859...8bb Jeg klager ikke over det jeg, helt greit å ikke få betalt når man ikke jobber. ser bare her at lærere klager på alt Anonymkode: 55ad7...617 1
Sinsiew Skrevet 23. juli 2024 #87 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På mine barns skoler bruker lærere enormt med tid til å skrive anmerkninger på elever. Alt fra et papirfly til 3 min forseint i timen. Mitt barn har også fått anmerkninger flere ganger når hen ikke har vært på skolen engang. Dette må da ta enormt med tid? Andre foreldre opplever det samme. Jeg satt i FAU og det var massive klager på dette. Såpass ille at flere foreldre skrudde av varsling på visma appen. Vi har viktige jobber, sitter i møter og har det travelt. En lege som er far på skolen ble terrorisert av denne visma appen mens han satt med pasienter. Alt fra at barnet hans hadde knekt en blyant til å kaste en snøball. Lærere må ordne opp i det som skjer i skolen, lite en far kan gjøre med en snøball når han ikke er der. Anonymkode: 55ad7...617 Du innser ikke selv at dette handler om barneoppdragelse? Det er nemlig legepappaens ansvar å sørge for at ungen ikke skulker. At de ikke ødelegger ting som er andres. Å lære barna at det ikke skal kastes ting. Det er også foreldrenes ansvar å sørge for at barna kommer tidsnok til timene, at ungene lærer seg viktigheten av å gå inn når klokka ringer. Foreldrene skal lære ungene respekt for andre. 9 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #88 Skrevet 23. juli 2024 Sinsiew skrev (1 minutt siden): Jeg lurer på hvor de skal forlenge andre ferier? Det er tross alt nedfelt hvor mange undervisningstimer elevene skal ha. Skal disse økes? Tror det er dumt for elevene å få kortere ferie. Merker godt på ungene at ferien trengs. Men siden lærere klager på at de jobber døgnet rundt, kan de jo bruke den lange sommeren på 8 uker til normal ferie som alle andre, og planlegge undervisning gjennom året, sp de slipper å jobbe døgnet rundt ellers i året som de klager over Anonymkode: 55ad7...617
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #89 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg klager ikke over det jeg, helt greit å ikke få betalt når man ikke jobber. ser bare her at lærere klager på alt Anonymkode: 55ad7...617 Men du klager jo. Du tar det opp som en gulrot lærerne får som du skal vøre takknemlig for fordi du får det ikke.. Det er jo sånn dere driver med lærere bare de skriver noe. Tar det som klaging pg syting. Men du er jo ikke bedre selv. Anonymkode: 4f859...8bb 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #90 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Å jobbe i bar kan være slitsomt. Man kan være utsatt for vold av folk i mye større str også. Og mye trusler. Anonymkode: 4c8c7...b26 I hvor mange barer jobber man helt alene uten dørvakter eller andre ansatte? Greit at man kan oppleve trusler og vold der også, men ingen forventer at du som ansatt i baren skal være ansvarlig for kundenes oppdragelse og oppførsel. Og du kan tilkalle politi, og til og med forsvare deg uten å måtte stå til ansvar for hele familien til den voldelige. Din jobb som baransatt er å selge drikkevarer og yte god service. Du har null ansvar for kundenes oppdragelse og risikerer ikke å miste jobben fordi du sa skarpt ifra til kunden eller dyttet vedkommede unna. Lærere skal i tillegg til å lære elevene fag, også ta ansvar for oppdragelse og læring av adferd. Hvis elevene slår seg vrang er det ikke lov å verken ta borti dem eller heve stemmen. Blir man truet av en ungdomsskoleelev kan man ikke forsvare seg utover å ta frem den pedagogiske "nå må vi roe oss ned og være snille"-stemmen. Som ca aldri funker. Jeg har aldri jobbet i bar, men jeg har jobbet i diverse andre travle serviceyrker (gatekjøkken, postkontor, klesbutikk osv), og uansett hvor sliten jeg har vært i perioder, og uansett hvor vrange og vanskelige kunder jeg har hatt, så har jeg aldri opplevd å ta med meg jobben hjem i noen av disse jobbene. I en lærerjobb er man alltid på, uansett om man er på jobb eller har fri. Planlegger, dokumenterer, kommuniserer med foresatte, deltar på møter, forbereder arrangementer eller rett og slett grubler på hvordan man skal løse problemene med enkelte elever. Mange lærere engasjerer seg så mye i elevene sine at de også bekymrer seg for dem på fritiden. Det er alltid noe å tenke på som lærer. Bortsett fra i sommerferien kanskje, for da rekker man kanskje å koble av i noen uker midt i ferien, når man har sluttet å tenke på året som gikk og før man begynner å forberede seg mentalt på neste skoleår. Det finnes mange jobber som er altfor slitsomme, og læreryrket er en av dem. Det er ikke en konkurranse i å ha det verst, så i stedet for å krangle om hvem som har rett til å klage, burde heller ansatte i det offentlige jobbe sammen for å få ledelsen til å forstå at nedskjæringer og flere ansvarsområder og oppgaver ikke er veien å gå når det mangler penger (og ansatte får stadig høyere sykefravær). Mens vanlige folk bruker tiden på å krangle om hvem som har den tyngste og mest slitsomme jobben, sitter noen lengre opp i systemet og tjener penger. Nedskjæringer går svært sjeldent utover folk høyere opp i bedriften. Anonymkode: fa82f...803 1 2
Gaia Skrevet 23. juli 2024 #91 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alle yrker er krevende og man blir tappet. Det skal koste krefter å jobbe, og det er bra å gjøre ting som krever mye av oss. Men at lærere klager… altså, lærere har veldig mye ferie. Det kan ikke sammenliknes med andre jobber. Mine venner som er lærere forstår virkelig ikke hvordan det er å ha en vanlig jobb, med de forventningene de har til deltakelse på ting når de selv har lang ferie. Anonymkode: df01c...850 Vi har ikke ferie alle de dagene i løpet av året der vi har fri. Vi har avspasering. Alle andre har fri når de går hjem fra jobb. Det har ikke lærere. Vi jobber med forberedelse og etterarbeid, samt tar imot telefoner og meldinger fra foreldre og elever til langt ut på kvelden enkelte dager, samt på morgenen før vi starter på jobb. Det er nok ikke dine venner som ikke forstår her. Det er det du som ikke gjør. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #92 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men siden lærere klager på at de jobber døgnet rundt, kan de jo bruke den lange sommeren på 8 uker til normal ferie som alle andre, og planlegge undervisning gjennom året, sp de slipper å jobbe døgnet rundt ellers i året som de klager over Anonymkode: 55ad7...617 Hvorfor skal lærere bruke avspaseringen sin til å jobbe? Gjør du det? Når du tar ut avspasering for tid du har jobbet ut over 37.5 timer så bruker du de timene på jobb? Det er jo nettopp derfor lærere jobber mer enn normalt resten av året, for å få hatt den tvungne avspaseringen. Ferie er ferie for alle. Den tiden skal brukes til fri. Ikke jobb. Anonymkode: 4f859...8bb 1 1
Fighter83 Skrevet 23. juli 2024 #93 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg lurer på hva dere sammenligner det med? Kan dere være enig i at å være pedagog i en barnehage sannsynligvis er mer slitsomt ? Ønsket gjerne å høre svar fra flere☺️ Anonymkode: f08f7...7d9 Har en søster som trives veldig som lærer og føler at jobben ikke er for belastende. Hun er på avd. voksenopplæring og typ "velkomst klasse" o.l for barn som ikke er klar for norsk skole enda pga store språklige utfordringer. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #94 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men siden lærere klager på at de jobber døgnet rundt, kan de jo bruke den lange sommeren på 8 uker til normal ferie som alle andre, og planlegge undervisning gjennom året, sp de slipper å jobbe døgnet rundt ellers i året som de klager over Anonymkode: 55ad7...617 Jeg skjønte ikke så mye av dette innlegget jeg. Lærere har ikke normal ferie. De bruker jo resten av året til planlegging? Anonymkode: 4f859...8bb
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #95 Skrevet 23. juli 2024 Fighter83 skrev (1 minutt siden): Har en søster som trives veldig som lærer og føler at jobben ikke er for belastende. Hun er på avd. voksenopplæring og typ "velkomst klasse" o.l for barn som ikke er klar for norsk skole enda pga store språklige utfordringer. Jeg tror nok ikke denne lærerjobben kan sammenlignes med barnetrinnslærer altså. Anonymkode: 4f859...8bb 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #96 Skrevet 23. juli 2024 Sinsiew skrev (Akkurat nå): Du innser ikke selv at dette handler om barneoppdragelse? Det er nemlig legepappaens ansvar å sørge for at ungen ikke skulker. At de ikke ødelegger ting som er andres. Å lære barna at det ikke skal kastes ting. Det er også foreldrenes ansvar å sørge for at barna kommer tidsnok til timene, at ungene lærer seg viktigheten av å gå inn når klokka ringer. Foreldrene skal lære ungene respekt for andre. Jeg jobber selv med barn. skal jeg ringe foreldre når per lugger Kari? Når Ola slår per? Nei, det er min jobb og ordne opp i det som skjer i med barna på min jobb. Dette har vi blitt kurset mye på, og vært på flere foredrag med Hedvig Montgomery på dette temaet. Også har vi krav fra ppt hvordan vi skal jobbe, og foreldrekontakt. vi har høy kompetanse og kunnskap om barns utvikling, relasjonsbygging, psykisk helse, sosial mestring og bygge sosial kompetanse. Dette opplever jeg og mange at skolen har stor mangel på. Kanskje knakk eleven sin egen blyant i sinne fordi de ikke skjønner matteoppgaven? Eller fordi de blir mobbet? Eller fordi læreren driter de ut i plenum? Og det første du tenker er mangel på barneoppdragelse, som de fleste lærere gjør- peker mot foreldre. Fremfor å se på relasjoner i klassen, egen adferd og elevsyn Anonymkode: 55ad7...617 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #97 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men du klager jo. Du tar det opp som en gulrot lærerne får som du skal vøre takknemlig for fordi du får det ikke.. Det er jo sånn dere driver med lærere bare de skriver noe. Tar det som klaging pg syting. Men du er jo ikke bedre selv. Anonymkode: 4f859...8bb Har aldri lest om en lærer som er fornøyd med noe. Bare klaging og sutring hele tiden. Klager på elevene og klager på foreldrene. klager på lønn, på for lite fri og for lite alt. Anonymkode: 55ad7...617 2
Sinsiew Skrevet 23. juli 2024 #98 Skrevet 23. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg jobber selv med barn. skal jeg ringe foreldre når per lugger Kari? Når Ola slår per? Nei, det er min jobb og ordne opp i det som skjer i med barna på min jobb. Dette har vi blitt kurset mye på, og vært på flere foredrag med Hedvig Montgomery på dette temaet. Også har vi krav fra ppt hvordan vi skal jobbe, og foreldrekontakt. vi har høy kompetanse og kunnskap om barns utvikling, relasjonsbygging, psykisk helse, sosial mestring og bygge sosial kompetanse. Dette opplever jeg og mange at skolen har stor mangel på. Kanskje knakk eleven sin egen blyant i sinne fordi de ikke skjønner matteoppgaven? Eller fordi de blir mobbet? Eller fordi læreren driter de ut i plenum? Og det første du tenker er mangel på barneoppdragelse, som de fleste lærere gjør- peker mot foreldre. Fremfor å se på relasjoner i klassen, egen adferd og elevsyn Anonymkode: 55ad7...617 Jeg skrev det innlegget som en forelder som tenker at mitt barn er mitt ansvar. Ikke som en lærer. Ja, jeg vil ha beskjed dersom mitt barn lugger et annet barn. Jeg vil også ha beskjed om mitt barn blir lugget. Jeg sier ikke at læreren ikke skal ta tak i saken, men at foreldrene skal informeres. Jeg har ansvar for mitt barn. Jeg skal oppdra mitt barn. Jeg har ansvar for at mitt barn får gode, sunne holdninger i forhold til å ta ansvar og møte tidsnok. Ikke læreren. Så ja, læreren skal sende meg en melding på visma dersom situasjoner oppstår på skolen. Det vil ikke si at læreren ikke skal ta tak i situasjonen. Endret 23. juli 2024 av Sinsiew 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #99 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønte ikke så mye av dette innlegget jeg. Lærere har ikke normal ferie. De bruker jo resten av året til planlegging? Anonymkode: 4f859...8bb Normal ferie på 4 uker som alle andre, og bruke de andre 4 ukene på å planlegge undervisning, så dere slipper å jobbe døgnet rundt som dere sier Anonymkode: 55ad7...617
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #100 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber selv med barn. skal jeg ringe foreldre når per lugger Kari? Når Ola slår per? Nei, det er min jobb og ordne opp i det som skjer i med barna på min jobb. Dette har vi blitt kurset mye på, og vært på flere foredrag med Hedvig Montgomery på dette temaet. Også har vi krav fra ppt hvordan vi skal jobbe, og foreldrekontakt. vi har høy kompetanse og kunnskap om barns utvikling, relasjonsbygging, psykisk helse, sosial mestring og bygge sosial kompetanse. Dette opplever jeg og mange at skolen har stor mangel på. Kanskje knakk eleven sin egen blyant i sinne fordi de ikke skjønner matteoppgaven? Eller fordi de blir mobbet? Eller fordi læreren driter de ut i plenum? Og det første du tenker er mangel på barneoppdragelse, som de fleste lærere gjør- peker mot foreldre. Fremfor å se på relasjoner i klassen, egen adferd og elevsyn Anonymkode: 55ad7...617 Oj, kanskje du ikke bør uttale deg når du ikke skjønner hva anmerkninger er? Anmerkninger gis når elevene bryter skolens reglement. Flere brudd kan føre til nedsatt karakter i orden og oppførsel. Foreldrene har KRAV på å vite at barnet er i fare for å bli satt ned, og det er ikke lovlig å sette ned uten dokumentasjon (anmerkninger). Det er det varslingene er til. Hvorfor blir legepappaen mer forstyrret av dette enn av en tekstmelding? Det er jo ikke meningen at han skal ringe skolen tilbake akkurat. Og hvis det faktisk renner inn med anmerkninger, så har de feilet med oppdragelsen. Anonymkode: 4233b...a2d 7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå