Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva mener du? Hvis en lærer opplever vold fra en elev, eller er sliten fordi hun har flere mobbesaker som er vanskelige å løse, så kan de ikke klage fordi de har lang ferie?

Bør vi ikke også si at de som tjener over 1 mill ikke bør få klage om de har det slitsomt på jobb? Eller de som jobber 2 uker på og 4 uker av? 

Hva er kriteriene for å få lov til å klage når ting er vanskelig og slitsomt på jobb da? 

Anonymkode: 2b972...693

Å jobbe i bar kan være slitsomt. Man kan være utsatt for vold av folk i mye større str også. Og mye trusler. 

Anonymkode: 4c8c7...b26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Unnskyld meg! Nei, det er IKKE assistenter med i hvert klasserom. Og jo, det må være ganske alvorlige diagnoser som utløser assistent. Dyslektikere får f.eks absolutt ikke assistent, der er det faglærer som skal tilpasse og tilrettelegge absolutt alt. De får noen ekstratimer med spesialpedagog utenfor klasserommet en sjelden gang, hvis de har ekstra behov for hjelp. I de tilfellene hvor elever har så alvorlige diagnoser at de har assistenter, må også assistenten ofte ta med den ene eleven ut av klasserommet, og igjen er man alene. 

Anonymkode: 4233b...a2d

På ungdomsskolen der mine gikk var det 1 lærer og 1 assistent i alle klasser. Klasser på 19 elever 

Anonymkode: 55ad7...617

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner at du ikke har vært i et klasserom på en stund? Det er veldig vanlig å være alene med 25-30 elever uten støtte, spesielt på de større skolene. Assistenter i alle klasserom idag... Hvor finner du alle de folka hen?😅

Nei, man må ikke ha en alvorlig diagnose for å ha assistent, men man må ha et vedtak. Mange barn har vedtak, men blir ikke dekket opp uansett grunnet mangel på voksne. 

Når jeg jobba som timelærer og støttelærer på en storskole for et par år siden var vi 4 lærere (tre kontaktlærere) og meg, fordelt på 3 klasser med 25 elever i hvert klasserom. Kontaktlærerne var alene mye av tiden ettersom jeg kun er ett menneske og ikke kan være i 3 klasserom av gangen. De timene jeg var timelærer, var jeg alene. Lurer på hvor du har vært som tror det er assistenter i alle klasserom idag..?

Før du argumenterer på at eksempelet mitt er et par år gammelt; Jeg jobber som kontaktlærer i skolen nå, og vet godt at det ikke er nok folk i skolen.

Anonymkode: 41740...6ad

Lyses det ut stillinger da? 

AnonymBruker
Skrevet

Opplæringsloven sier at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Skolen skal ha nulltoleranse mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I likhet med barnehagen, har skolen en aktivitetsplikt for å sikre at elever har et trygt og godt skolemiljø.

Når skolene ikke følger opplæringsloven, ikke bruker de instansene de skal (ppt, mobbeombud) for å håndtere dette, så er det brudd på opplæringsloven og omsorgssvikt mot elevene. 
Mange skoler flagger med at de er mobbefrie skoler og registrerer ikke mobbing og skyver det under teppe. 

AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (1 time siden):

Mulig jeg ikke har brukt riktig begrep, men konseptet er det samme. Lærere har en del frihet vanlige arbeidstakere ikke har. Jeg kan ikke skjønne at det er vits i å kverulere rundt det, for det er jo ikke feil. 

Nei, konseptet er ikke det samme. Nei, lærere har ikke en del frihet som vanlige arbeidstakere ikke har. Jeg kverulere ikke, jeg ber deg begrunne. Noe du tydeligvis ikke kan, for du har ikke peiling på hva du snakker om. 

Lærere kan ikke flekse. Du kan ikke svare på hva "planleggingsdager" er, lærere bestemmer ikke over sin egen arbeidshverdag. 

De fleste lærere som slutter angrer ikke på at de sluttet. Hadde de fleste begynt i yrket igjen, hadde vi ikke hatt den voldsomme lærermanglen vi nå ser. 

Innlegget ditt er fullt av feil. 

Anonymkode: 4f859...8bb

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

På ungdomsskolen der mine gikk var det 1 lærer og 1 assistent i alle klasser. Klasser på 19 elever 

Det er nok ikke det vanlige. Dere har vært heldige. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så enig med deg! 
Full klaging fra skolestart, så har de høstferie ei hel uke i sept. 
Mens vi andre starter på jobb 1 aug og har ikke ferie før julaften. 

Ei hel uke høstferie? Her har vi tre dager med høstferie. Jeg har opplevd å bli beordret til å jobbe hele høstferien på grunn av et prosjekt (fordi det er avspasering og ikke ferie). Det har arbeidsgiver full anledning til så lenge man får minimum to ukers varsel på forhånd. Disse avspaseringsdagene fikk jeg heller ikke igjen senere i form av hele dager, jeg fikk bare beskjed om at det gikk seg til i løpet av skoleåret siden vi fører timeregnskap og kan trekke fra timer i perioder uten ekstra prosjekter o.l.
Jeg jobber i kulturskole som følger skoleruten og har samme komprimerte skoleår som grunnskolen, og selv om jeg har stresset meg syk i perioder, så har jeg mindre å klage på enn lærere i grunnskolen. Vi jobber mer på ettermiddager/kvelder og i helger, men slipper karakterer, prøver og mye annet stress med elever og foreldre. Dessuten har vi stort sett bare elever som velger selv å gå hos oss, så elevene våre er vel jevnt over mye mer motiverte og positive.
Jeg skjønner absolutt hvorfor lærere i grunnskolen sliter og klager på arbeidsvilkårene sine. Lønna er grei så lenge man har utdannelse og ansiennitet, men er man en pliktoppfyllende lærer som gjør jobben sin, så har ikke døgnet mange nok timer til å rekke over alt som kommunen, foreldrene og samfunnet forventer.

Jeg vet mange hater å høre dette og nekter for at det er tilfelle, men lærere har heller ikke ferie før i jula. Høstferien er ren avspasering og skal jobbes inn i løpet av skoleåret. Eller i noen tilfeller brukes til seminar, prosjekter o.l. for så å gis igjen i form av noen fritimer her og der istedet for hele dager (som kan skje i hvertfall i kulturskolen).
I læreryrket har man ikke noe som kalles overtid, da man skal jobbe 43,5 t pr uke de ukene man er i jobb og så avspasere faste dager i året. De som synes dette er urettferdig kan jo enten bli lærer selv eller kjempe for at elever skal ha helårsskole uten forlenget sommerferie sånn at lærerne får vanlige arbeidsår som i andre yrker. Det ville hatt både fordeler og ulemper for både lærerne og elever med foreldre.

Anonymkode: fa82f...803

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Bombasi said:

Ser at jeg har provosert dere lærere på ett eller annet vis. Enten ved å påstå at mange lærere vender tilbake til læreryrket, eller ved å si at lærere har mange gulrøtter i jobben sin. Ingen av delene er direkte feil. 

Så kan man jo alltids diskutere detaljer og antall, men det undergraver jo ikke det jeg skriver. Om jeg har lærerutdanning eller ikke er forsåvidt irrelevant. 

Jeg kom for øvrig med en solid støtteerklæring til lærere også. Det er slitsomt, ja, men synes mange overdriver hvor dårlig læreryrket er i forhold til resten av arbeidslivet. Det er veldig, veldig mange som har det veldig slitsomt på jobb. Kan ikke si at lærerne er i en særklasse her, og særlig ikke siden læreryrket har mange gulrøtter andre yrker ikke har, samt at mange/noen (alt etter) går tilbake til læreryrket etter å ha fått seg en realitetsorientering ved å prøve noe annet. Så kan man jo alltids diskutere noe annet her igjen, men igjen, andre yrker er et definisjonsspørsmål. Noen finner gull og grønne skoger, som noen alltids gjør uavhengig av tidligere yrke, men for en del er noe annet minst like "dårlig" eller "dårligere". 

Jeg tror det som er litt av problemet, er at lærerne får så stort ansvar.

Det hsr jo vært mye i media i det siste om elever som opplever mobbing og som har ufrivillig skolefravær/ skolevegring. Hvorfor får barn skolevegring eller trives ikke på skolen? De føler seg ikke sett, de blir møtt med for høye krav, hverdagen er ikke tilpasset dem. De gir opp. Gjør kun det minimale. Møter kanskje opp noen dagrr innimellom, men til slutt orker de ikke. Og mange klager på kontaktlærer at barnet deres ikke trives. Skolen må gjøre det bedre. Lærerne må gjøre det bedre. De bryr seg ikke, tar ikke tak. Foreldre føler de må mase og kreve, og det er faktisk såmn at det er foreldrene til de barna som roper høyest, som får mest hjelp og ressurser. Fordi det blir så stort press på lærer og skole. Men så handler det i noen tilfeller om lærere som selv har gitt litt opp. De har innsett at de aldri får hjelp og ekstra ressurser uansett. Og selv om det går ut over de svake, har de ikke noe valg. Da er det tungt å få skylda, eller å innse at man f.eks ikke får gjort noenting med en alvorlig mobbesak. Man gjør så godt man kan, men det er aldri bra nok. Sier ikke at det ikke kan være sånn i andre yrker også. Men det kan være én forklaring. Og det verste er jo at det direkte går ut over uskyldige barn. Jeg har jobbet mye ekstra for at de stille, sjenerte, faglig svake elevene skal få oppleve mestring og få oppmerksomhet. Jeg hsr brukt planleggingstid på å f.eks lage noe på kunst og håndverk med dem. Men likevel er det bare klaging fra samfunnet og foreldre. Ingenting er bra nok. 

Jeg skulle fotfølge en elev i friminuttet fast noen ganger i uka. Da eleven følte seg mobbet. Eleven stakk av fra meg et tidspunkt og jeg fant hen ikke. Hen klarte selvfølgelig å havne oppi noe konflikt. Hvem fikk skylda? Jo jeg, som ikke hadde passa godt nok på. Det er et ekstremt ansvar til tider. 

Sommerferien er fin den. Men det betyr jo ikke at det er ok at skolen ikke har nok ressurser til å håndtere f.eks mobbing. Kutter vi i ferien til lærerne så vil ikke ting i skolen automatisk bli bedre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg lurer på hva dere sammenligner det med? Kan dere være enig i at å være pedagog i en barnehage sannsynligvis  er mer slitsomt ? Ønsket gjerne å høre svar fra flere☺️

Anonymkode: f08f7...7d9

Jeg sammenligner ikke jobben min med andre jobber, da alle jobber er slitsomme på sitt vis. Det sagt, jeg jobber heller som lærer enn barnehagelærer/pedagog. Hadde aldri orket den jobben med så lite plan.tid. Har ellers jobba noen år som spesialpedagog i barnehage, og det blir for slitsomt for meg med den lille plantiden man har i barnehagen. Det fører til så mye stress for min del, at det fungerer dårlig. Helt utrolig at det ikke er endret på etter så mange år. Dette diskuterer jeg stadig med venninna mi da hun jobber som pedagogisk leder, og har jobbet som det i mer enn 10 år. Klart, lærere har en del mer å planlegge, men at plan.tid i barnehage ikke er mer justert f.eks. er merkelig.

Jeg for min del synes ikke det er slitsomt å jobbe som lærer, klart, det er slitsomt i perioder, men for min del går det fint. Det er heller aldri det jeg klager over når jeg snakker om arbeidet mitt. Jeg diskuterer heller hva slags type rettigheter vi burde hatt, og at det mangler et vern for lærere. Som en tidligere kollega av meg sa som har jobbet i mange år med eldre: "Jeg forstår at lærere blir frustrerte når det er null vern for dem dersom de f.eks. opplever vold i skolen". Joda, det blir skrevet avvik, men det hjelper oss svært lite når det ikke blir tatt tak i. Jeg har hatt veldig flaks som ikke opplever vold i min arbeidshverdag, men skjønner godt frustrasjonen til mine kollegaer som opplever både det og stygge ord hver eneste dag. At de blir slitne, utmatte og lei av jobben sin. Når ledelsen i tillegg trekker på skuldrene fordi de er redd for å ta tak i problemet ettersom de vil gjøre foreldrene til lags, da forstår jeg at mange lærere både klager og slutter. Det hjelper veldig lite med 5 uker ferie og masse tvungen avspasering når arbeidshverdagen er helt jævlig, hver eneste dag. Da blir godene ganske små i det store bilde. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Lyses det ut stillinger da? 

Det kan ikke lyses ut stillinger når det ikke finnes penger..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (1 time siden):

"Planleggingsdager" er dager som er ment til å bedrive planlegging i, men som ikke brukes til det - ergo lærerne tar fri. Typisk inneklemtdager. Klart planleggingsdager oftest brukes til planlegging, men jeg kjenner nok lærere til å vite at enkelte planleggingsdager ikke brukes til planlegging også.

Med regulering og fleksitid så mener jeg at mange lærere kan dra hjem etter siste undervisningstime, eventuelt komme sent på jobb pga sen førstetime, samt dra på private æren ved hull i timeplanen, og så jobbe resten senere hjemme eller i helgen f.eks. Eller ikke, hvis ikke arbeidsmengden er der. Mange lærere ligger mellom 20-25 undervisningstimer i uka (om jeg ikke husker feil), som igjen gjør at det går an å regulere og flekse rundt timeplanen.

Det er ingen andre yrker som har så mange gulrøtter enn lærerne, sett i kontekst at lærere er "vanlige ansatte" - ref. ikke har lederstillinger eller særstilte stillinger.

Men at jobben kan være tidvis tøff, slitsom og hektisk, ja uten tvil. Det betviler jeg ikke. Men slik er det stort sett over hele arbeidslinja, bare at mange ikke har gulrøtter i det hele tatt.

Du skriver så mye tull av det blir umulig å ta seriøst... 

Lærere har IKKE gulrøtter I forhold til andre yrker. Avspasering er avspasering uavhengig av yrke. 

Nei, man kan ikke triste og mikse med timeplanen. Nei, lærere kan ikke bare forlate arbeidsplassen midt på dagen som de selv vil. Nei, lærere kan ikke dra i private ærend midt i arbeidstiden. Alle plandager brukes til planlegging/foredrag/tverrfaglig samarbeid. Skjer det ikke på dagen, så skjer det på kveldstid og da skal man ikke på jobb den inneklemte dagen når man har jobbet den inn på forhånd. 

Lærere har bunden og ubunden tid. Lærere kan altså ikke bare dra hjem etter siste time, stort sett. 

At du "kjenner noen lærere" er syltynne argumenter. For det du skriver er så langt fra sannheten som man kommer. 

Ja, du klarer å provosere fordi du er et symptom på er mye større problem lærerne vil til livs. Med god grunn. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Da barna mine gikk på grunnskolen hadde vi visma app. 
vi kunne kommunisere med lærer gjennom den fra kl 8-15. etter kl 15 fikk vi ikke svar. For da har lærer fri. 
vi fikk ikke kontakte lærer på tlf etter arbeidstid. Så at lærere klager på at de jobber døgnet rundt og har samtaler med foreldre på kveldstid er tull. 
Jeg har selv jobbet i skolen et par år, og der satt lærere stort sett på lærerrommet og spiste kake i friminuttene. Inspeksjon hadde de når det var fint vær.. ellers var det assistentene som hadde alle inspeksjonene. Når lærere først var ute sto de klynget sammen og skravlet med ryggen til. 
Lærere har også betalt pause, noe få andre yrker har. 
Betalt for å spise kake. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sammenligner ikke jobben min med andre jobber, da alle jobber er slitsomme på sitt vis. Det sagt, jeg jobber heller som lærer enn barnehagelærer/pedagog. Hadde aldri orket den jobben med så lite plan.tid. Har ellers jobba noen år som spesialpedagog i barnehage, og det blir for slitsomt for meg med den lille plantiden man har i barnehagen. Det fører til så mye stress for min del, at det fungerer dårlig. Helt utrolig at det ikke er endret på etter så mange år. Dette diskuterer jeg stadig med venninna mi da hun jobber som pedagogisk leder, og har jobbet som det i mer enn 10 år. Klart, lærere har en del mer å planlegge, men at plan.tid i barnehage ikke er mer justert f.eks. er merkelig.

Jeg for min del synes ikke det er slitsomt å jobbe som lærer, klart, det er slitsomt i perioder, men for min del går det fint. Det er heller aldri det jeg klager over når jeg snakker om arbeidet mitt. Jeg diskuterer heller hva slags type rettigheter vi burde hatt, og at det mangler et vern for lærere. Som en tidligere kollega av meg sa som har jobbet i mange år med eldre: "Jeg forstår at lærere blir frustrerte når det er null vern for dem dersom de f.eks. opplever vold i skolen". Joda, det blir skrevet avvik, men det hjelper oss svært lite når det ikke blir tatt tak i. Jeg har hatt veldig flaks som ikke opplever vold i min arbeidshverdag, men skjønner godt frustrasjonen til mine kollegaer som opplever både det og stygge ord hver eneste dag. At de blir slitne, utmatte og lei av jobben sin. Når ledelsen i tillegg trekker på skuldrene fordi de er redd for å ta tak i problemet ettersom de vil gjøre foreldrene til lags, da forstår jeg at mange lærere både klager og slutter. Det hjelper veldig lite med 5 uker ferie og masse tvungen avspasering når arbeidshverdagen er helt jævlig, hver eneste dag. Da blir godene ganske små i det store bilde. 

I stedefor å bare tenke på rettighetene deres, bør du fokusere på pliktene du har som lærer 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, konseptet er ikke det samme. Nei, lærere har ikke en del frihet som vanlige arbeidstakere ikke har. Jeg kverulere ikke, jeg ber deg begrunne. Noe du tydeligvis ikke kan, for du har ikke peiling på hva du snakker om. 

Lærere kan ikke flekse. Du kan ikke svare på hva "planleggingsdager" er, lærere bestemmer ikke over sin egen arbeidshverdag. 

De fleste lærere som slutter angrer ikke på at de sluttet. Hadde de fleste begynt i yrket igjen, hadde vi ikke hatt den voldsomme lærermanglen vi nå ser. 

Innlegget ditt er fullt av feil. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skriver så mye tull av det blir umulig å ta seriøst... 

Lærere har IKKE gulrøtter I forhold til andre yrker. Avspasering er avspasering uavhengig av yrke. 

Nei, man kan ikke triste og mikse med timeplanen. Nei, lærere kan ikke bare forlate arbeidsplassen midt på dagen som de selv vil. Nei, lærere kan ikke dra i private ærend midt i arbeidstiden. Alle plandager brukes til planlegging/foredrag/tverrfaglig samarbeid. Skjer det ikke på dagen, så skjer det på kveldstid og da skal man ikke på jobb den inneklemte dagen når man har jobbet den inn på forhånd. 

Lærere har bunden og ubunden tid. Lærere kan altså ikke bare dra hjem etter siste time, stort sett. 

At du "kjenner noen lærere" er syltynne argumenter. For det du skriver er så langt fra sannheten som man kommer. 

Ja, du klarer å provosere fordi du er et symptom på er mye større problem lærerne vil til livs. Med god grunn. 

Seriøst? Jeg har svaret deg på alt dette, men du er så på hugget at det går deg hus forbi. Du VIL ikke se hva jeg skriver. 

Dere blir provoserte fordi vi ikke dikkedakker til deres sympatisøken, og sier det som det er: dere har mange gulrøtter vanlige arbeidere ikke har, dere har sånn høvelig godt betalt og dere har ikke en mer krevende jobb enn normen av jobber ellers der ute. 

Utover det sliter jeg å finne sympati for at dere har det så jævlig som dere påstår, på tross for at jeg anerkjenner at dere kan ha det både belastende, stressfullt og slitsomt. Som alle andre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg blir fysisk dårlig av denne tråden her. 
Jeg har selv stått i et helvete med skolen til barnet mitt i 3 år. 
Dette førte til at både barnet mitt ble syk, og fikk skolevegring og jeg ble sykmeldt. 
Kort oppsummert fikk vi fullt medhold hos statsforvalteren på alle punkt og dette ble en stor sak i kommunen. 
Vi fikk også en skriftlig beklagelse av toppledelsen i kommunen for at skolen ikke har gjort jobben sin. 
Mitt barn mistet 3 år med læring og sosial vekst, og min arbeidsgiver har måttet sette inn vikar når jeg har vært sykmeldt. 
Denne saken koster samfunnet dyrt. 
Jeg har null sympati med skoleledelse og lærere erter vår sak. 
Jeg er bare sjeleglad mitt barn er ferdig på skolen.

Jeg kjenner mange foreldre som sliter med skolen og har elever som ikke har det bra. 
lærere kan gjøre som de vil, de er vernet gjennom et solid ansettelsesvern. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (5 minutter siden):

Seriøst? Jeg har svaret deg på alt dette, men du er så på hugget at det går deg hus forbi. Du VIL ikke se hva jeg skriver. 

Dere blir provoserte fordi vi ikke dikkedakker til deres sympatisøken, og sier det som det er: dere har mange gulrøtter vanlige arbeidere ikke har, dere har sånn høvelig godt betalt og dere har ikke en mer krevende jobb enn normen av jobber ellers der ute. 

Utover det sliter jeg å finne sympati for at dere har det så jævlig som dere påstår, på tross for at jeg anerkjenner at dere kan ha det både belastende, stressfullt og slitsomt. Som alle andre.

Enig! Tror mange av elevene og foreldre har det mer jævlig ved å sette barna sine på skolen, enn lærere

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror det som er litt av problemet, er at lærerne får så stort ansvar.

Det hsr jo vært mye i media i det siste om elever som opplever mobbing og som har ufrivillig skolefravær/ skolevegring. Hvorfor får barn skolevegring eller trives ikke på skolen? De føler seg ikke sett, de blir møtt med for høye krav, hverdagen er ikke tilpasset dem. De gir opp. Gjør kun det minimale. Møter kanskje opp noen dagrr innimellom, men til slutt orker de ikke. Og mange klager på kontaktlærer at barnet deres ikke trives. Skolen må gjøre det bedre. Lærerne må gjøre det bedre. De bryr seg ikke, tar ikke tak. Foreldre føler de må mase og kreve, og det er faktisk såmn at det er foreldrene til de barna som roper høyest, som får mest hjelp og ressurser. Fordi det blir så stort press på lærer og skole. Men så handler det i noen tilfeller om lærere som selv har gitt litt opp. De har innsett at de aldri får hjelp og ekstra ressurser uansett. Og selv om det går ut over de svake, har de ikke noe valg. Da er det tungt å få skylda, eller å innse at man f.eks ikke får gjort noenting med en alvorlig mobbesak. Man gjør så godt man kan, men det er aldri bra nok. Sier ikke at det ikke kan være sånn i andre yrker også. Men det kan være én forklaring. Og det verste er jo at det direkte går ut over uskyldige barn. Jeg har jobbet mye ekstra for at de stille, sjenerte, faglig svake elevene skal få oppleve mestring og få oppmerksomhet. Jeg hsr brukt planleggingstid på å f.eks lage noe på kunst og håndverk med dem. Men likevel er det bare klaging fra samfunnet og foreldre. Ingenting er bra nok. 

Jeg skulle fotfølge en elev i friminuttet fast noen ganger i uka. Da eleven følte seg mobbet. Eleven stakk av fra meg et tidspunkt og jeg fant hen ikke. Hen klarte selvfølgelig å havne oppi noe konflikt. Hvem fikk skylda? Jo jeg, som ikke hadde passa godt nok på. Det er et ekstremt ansvar til tider. 

Sommerferien er fin den. Men det betyr jo ikke at det er ok at skolen ikke har nok ressurser til å håndtere f.eks mobbing. Kutter vi i ferien til lærerne så vil ikke ting i skolen automatisk bli bedre. 

Ja, altså, jeg er enig i en del av dette. Lærerne har en helt annen hverdag i dag. Med flere utagerende barn, mer bortskjemthet blant elever, mindre respekt for læreren og foreldre som vokter over lærerne som hauker og som forsvarer barna. Det er et stadig problem. Og det gjør jo at læreryrket har kvesset seg til, herav at hverdagen har blitt dårligere. 

Jeg anerkjenner dette glatt. Jeg skjønner godt at lærerne sliter med rekruttering da, og tidvis dårlig arbeidsmiljø internt i staben.

Dette er et strukturproblem i bransjen, og her må noe gjøres. Man må litt tilbake til den gamle skolen, mener jeg. Men det er ikke sikkert at det blir akseptert generelt. Vet ikke.

Men jeg mener at arbeidslinja generelt har blitt mye verre. Slitsomhet har blitt et mer generelt problem. Etter årevis med nedbemanning, effektivisering, mer krav og mer arbeidsmengde så opplever veldig mange yrker det samme som lærerne. Jeg klarer ikke se at lærerne sånn sett har fått det verst, gitt at lærerne tjener godt og har gulrøtter mange andre ikke har. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da barna mine gikk på grunnskolen hadde vi visma app. 
vi kunne kommunisere med lærer gjennom den fra kl 8-15. etter kl 15 fikk vi ikke svar. For da har lærer fri. 
vi fikk ikke kontakte lærer på tlf etter arbeidstid. Så at lærere klager på at de jobber døgnet rundt og har samtaler med foreldre på kveldstid er tull. 
Jeg har selv jobbet i skolen et par år, og der satt lærere stort sett på lærerrommet og spiste kake i friminuttene. Inspeksjon hadde de når det var fint vær.. ellers var det assistentene som hadde alle inspeksjonene. Når lærere først var ute sto de klynget sammen og skravlet med ryggen til. 
Lærere har også betalt pause, noe få andre yrker har. 
Betalt for å spise kake. 

Flaks for lærerne til barna dine at de hadde tid til å svare mellom 8-15, for da har jeg sagt til min foreldregruppe at de må ta kontakt med kontoret ettersom jeg ikke har mulighet til å prate i telefonen imens jeg har undervisning. Jeg hadde masse samtaler på sen ettermiddag/kveld forrige skoleår, men om du velger å tro på det eller ei, er opp til deg. De sa nok at lærerne hadde fri fra samtaler ettersom de må ha tid til å planlegge undervisningen. Det er ikke tull at jeg fem av syv dager i uka sitter fire-fem timer etter arbeidstid for å planlegge timer samt gjør andre ting som må gjøres. F.eks. skrive avvik, rapporter, følge opp de barna jeg har med spesielle behov osv. Hvorfor skal lærere juge om sånt? Hvem ellers skal planlegge timene og undervisningen samt tilpasse den for alle elevene hvis ikke lærerne gjør det?

Det med inndeling av inspeksjon varierer veldig fra skole til skole. På skolen hvor jeg jobber har alle kontaktlærere matinspeksjon imens assistentene har storefri. 30 minutter hver. Resterende friminutt blir fordelt. Det er også fordelt inspeksjon etter hvor stor stilling man har, så det er mye som spiller inn i forhold til inspeksjon og hvor mye man har av det. Det er ikke noe man har så mye innsikt i dersom man ikke kjenner til alles ansvar og prosentstilling samt sitter og  planlegger inspeksjonsplanen selv. 

Det med klynger i friminutt på skolene er dessverre en gjenganger på mange skoler, men dette gjelder også assistentene, så det er det ikke kun lærere som gjør😅 Det er nok ganske typisk når man ikke har pause samtidig, og har behov for å snakke sammen. Vi prøver så godt det gjør å la være på min skole, men det er fryktelig vanskelig å si nei til noen som bare skal stille et spørsmål enkelte ganger.

Det med pause gidder jeg ikke kommentere engang, der blir rett og slett for dumt.

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner mange lærere fra studiedagene og tiden min som lærer. Mange av dem har forlatt yrket og ingen av dem angrer. 

Pussig at du som ikke er lærer kjenner så mange lærere som slutter og så angrer på det...

Anonymkode: b079a...de9

Prøvd å jobbe i barnehage? Fri kun 4 uker på sommer og jul. 
4 timer plantid i uka, resten på avd med barn 7,5 t om dagen. Ikke betalt pause. 
Lykke til! Legger til at dette er yrker med størst sykefravær grunnet belastning, dårligere lønn enn lærere 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enig! Tror mange av elevene og foreldre har det mer jævlig ved å sette barna sine på skolen, enn lærere

Altså, hvis det har spredt seg en (u)kultur innad i læreryrket at ting er så fælt og dårlig, og at lærerne har det "verst" (negativitet avler negativitet), så blir det heller ikke god læreroppfølgning og skoleledelse av det. Det blir en ukultur med liten yrkesstolthet der lærerne tenker mest på seg selv. Jeg sier ikke at alle er slik, men har man kommet i en mental negativ spiral så går det utover yrket man utfører. Så klart. Sånn er det generelt.

Det sagt, så finnes det mange gode, dyktige og snille lærere som yter maksimalt og som stiller opp. Alt er ikke bekmørkt, men jeg blir litt skremt av alle disse lærertrådene på KG, der det er lite evne til å se innover hva som bør gjøres. 

Jeg tror problemene i læreryrket i dag stammer fra mer organisert og politisk hold, og ikke nødvendigvis ned på den enkelte lærer. Selv om negativitet blir mer individuelt.

Endret av Bombasi
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...