Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (1 time siden):

Har inntrykk av at mange lærere som finner seg andre yrker fordi "læreryrket er så slitsomt" ofte blir snar hos ny arbeidsgiver for å vente tilbake til læreryrket igjen. 

Læreryrket er nok slitsomt på sin måte, og det har nok blitt verre med årene. Særlig med tanke på relasjoner mellom lærer, elev og foreldre, samt elever som er vanskelige å ha med å gjøre. Samt tidvis høyt arbeidstrykk. Læreryrket er ikke enkelt og ikke en dans på roser, men det er ingen yrker i dag. Lærere som prøver seg i et annet yrke blir ofte overrasket over hvor slitsomt det nye yrket var.

Lærere har mange gulrøtter i sin jobb. Planleggingsdager, "planleggingsdager", mye fritid, mulighet for å ta deler av arbeidet med seg hjem, lang ferie, fri hver helligdag og gjerne innklemtdager, mulighet for fleksitid og tidvis regulering av arbeidsdag selv osv. Det er gulrøttene som gjør at lærere savner yrket, og til syvende og sist så viser det seg at læreryrket ikke er så ille likevel. 

Dessuten har mange lærere godt betalt i kontekst andre, selv om lærere er flink til å påpeke det motsatte.

Jeg forlot læreryrket for 16 år siden og har aldri en eneste dag ønsket meg tilbake. Nå har jeg to jobber og jobber 140-150 % og det er ikke i nærheten av å være så slitsomt som det var å være lærer.

Anonymkode: b079a...de9

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (4 minutter siden):

"Planleggingsdager" er dager som er ment til å bedrive planlegging i, men som ikke brukes til det - ergo lærerne tar fri. Typisk inneklemtdager. Klart planleggingsdager oftest brukes til planlegging, men jeg kjenner nok lærere til å vite at enkelte planleggingsdager ikke brukes til planlegging også.

Med regulering og fleksitid så mener jeg at mange lærere kan dra hjem etter siste undervisningstime, eventuelt komme sent på jobb pga sen førstetime, samt dra på private æren ved hull i timeplanen, og så jobbe resten senere hjemme eller i helgen f.eks. Eller ikke, hvis ikke arbeidsmengden er der. Mange lærere ligger mellom 20-25 undervisningstimer i uka (om jeg ikke husker feil), som igjen gjør at det går an å regulere og flekse rundt timeplanen.

Det er ingen andre yrker som har så mange gulrøtter enn lærerne, sett i kontekst at lærere er "vanlige ansatte" - ref. ikke har lederstillinger eller særstilte stillinger.

Men at jobben kan være tidvis tøff, slitsom og hektisk, ja uten tvil. Det betviler jeg ikke. Men slik er det stort sett over hele arbeidslinja, bare at mange ikke har gulrøtter i det hele tatt.

Lærere har ikke fri på planleggingsdager, de sitter og hører på kjedelige foredrag fra 8-15.45. 

Lærere har bunden og ubunden tid. Gidder ikke å forklare mer om det, Google det om du er interessert, men det du skriver om «fleksing» er feil. 

Fri på inneklemt dag må jobbes inn senere. 

Anonymkode: 00ff0...ff3

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lærere har ikke fri på planleggingsdager, de sitter og hører på kjedelige foredrag fra 8-15.45. 

Lærere har bunden og ubunden tid. Gidder ikke å forklare mer om det, Google det om du er interessert, men det du skriver om «fleksing» er feil. 

Fri på inneklemt dag må jobbes inn senere. 

Mulig jeg ikke har brukt riktig begrep, men konseptet er det samme. Lærere har en del frihet vanlige arbeidstakere ikke har. Jeg kan ikke skjønne at det er vits i å kverulere rundt det, for det er jo ikke feil. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg lurer på hva dere sammenligner det med? Kan dere være enig i at å være pedagog i en barnehage sannsynligvis  er mer slitsomt ? Ønsket gjerne å høre svar fra flere☺️

Anonymkode: f08f7...7d9

Mitt svar er at ulike yrker kan være slitsomme på ulike måter og at det er avhengig av en rekke faktorer, også individuelle. Du og jeg kan ha samme jobb og jeg kan synes den er slitsom, mens du ikke synes det.

Jeg har hatt mange andre jobber enn lærer. Noen har jeg synes har vært slitsomme for hodet, noen for kroppen, noen pga dårlig arbeidsmiljø, noen pga dårlig ledelse, noen pga at det var kjedelig. 

Har du ingen venner som ikke er lærere som sier de synes jobben deres er slitsom? Det har jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forlot læreryrket for 16 år siden og har aldri en eneste dag ønsket meg tilbake. Nå har jeg to jobber og jobber 140-150 % og det er ikke i nærheten av å være så slitsomt som det var å være lærer.

Så bra :) Men jeg skrev mange, og ikke alle. Herav blir det alt utifra hvor heldig man er på jobbmarkedet. Mange jobber er bedagelige og frie, og vil alltid være et bedre valg enn det du allerede har, uansett om du er lærer, sykepleier, leder, renholder eller uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (Akkurat nå):

Mulig jeg ikke har brukt riktig begrep, men konseptet er det samme. Lærere har en del frihet vanlige arbeidstakere ikke har. Jeg kan ikke skjønne at det er vits i å kverulere rundt det, for det er jo ikke feil. 

Det du skrev var feil og jeg korrigerte det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (5 minutter siden):

Så bra :) Men jeg skrev mange, og ikke alle. Herav blir det alt utifra hvor heldig man er på jobbmarkedet. Mange jobber er bedagelige og frie, og vil alltid være et bedre valg enn det du allerede har, uansett om du er lærer, sykepleier, leder, renholder eller uansett. 

Jeg kjenner mange lærere fra studiedagene og tiden min som lærer. Mange av dem har forlatt yrket og ingen av dem angrer. 

Pussig at du som ikke er lærer kjenner så mange lærere som slutter og så angrer på det...

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner mange lærere fra studiedagene og tiden min som lærer. Mange av dem har forlatt yrket og ingen av dem angrer. 

Pussig at du som ikke er lærer kjenner så mange lærere som slutter og så angrer på det...

Snu på det, pussig at du kjenner så mange lærere som slutter og som ikke angrer på det. Mulig vi selekterer utifra hva man ønsker å se.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber selv i det offentlige, ikke helse eller skole, ikke kontor. Det som har skjedd i det offentlige de siste 13-10 årene er at det skal effektiviseres mer og mer, det forventes enormt av arbeidstakere, pauser er borte, det skal jobbes på fritiden. 
Hos oss har vi nå 10-11 timers vakter, vi må løpe, vi får ikke tisse, vi får ikke spise, vi er med 100 vis av folk, samfunnet har også endret seg. Det er trusler, vold, og enorme forventingene til offentlig sektor, men jobbene snakkes ned og vi blir stemplet som late og udugelige. Det heter New public management, der de glemmer det er mennesker som utfører jobbene. 
Hos oss har sykefraværet økt enormt fra 2-3% til 10%, samme i helse, skole har også hatt økning der. Vi har et usunt arbeidsmiljø og har rovdrift på ansatte. Jeg tror mange hadde fått sjokk av å se vår arbeidsdag. 
Dette gjelder også lærere, foreldre krever enormt, stadig kontakt med lærer utenfor arbeidstid, mer papirarbeid, utagerende elever. 
Jeg blir som oftest truet av voksene, det er skremmende! 
Slutt å snakk ned yrkene i offentligsektor, dere aner ikke hvordan det er. Ja noen har lite å gjøre, men ikke de som har direkte med innbyggerne. 
Lærer er ansvarlig for fremtidig arbeidstakere! 

Anonymkode: f8806...6a2

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Here we go again...Jeg er lærer og skal ikke utbrodere alt for mye, for det kan bli veldig langt, men for å si det sånn; jeg får ikke noe ut av ferien fordi jeg fortsatt ikke har kommet meg til hektene etter forrige skoleår. Vi er i konstant krig med elevene. Det hjelper ikke om man er godt likt og elevene egentlig oppsøker mye kontakt med deg, de blir like fullt forbanna når man stiller krav til dem eller setter dem på plass. Da skal de straffe med å bli enda verre, som om det ikke var ille nok at de hadde ødelagt de første 45 min av undervisningen på å lage bråk. Man skal gjennomføre undervisning og se alle (oppmot 30 stk) elevene mens man hele tiden skal stoppe (leke)slossing, herjing med materielle ting og kasting av gjenstander og dempe den ville stemningen. Det hjelper ikke å bli forbanna, det hjelper ikke å være pedagogisk, det hjelper ikke å sette merknader og det hjelper ikke å kontakte foreldrene. 

Jeg ønsker meg selvfølgelig ut av yrket, men har ikke råd til å gå ned i lønn.

Anonymkode: 4233b...a2d

Alt det du beskriver her skjer ikke samtidig.. du har ikke 30 elever alene, og det er full krig hele tiden. Det er en stor overdrivelse for å sette alt på spissen om hvor synd det er i lærerene 

Anonymkode: 55ad7...617

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (5 minutter siden):

Snu på det, pussig at du kjenner så mange lærere som slutter og som ikke angrer på det. Mulig vi selekterer utifra hva man ønsker å se.

Jeg kjenner jo naturlig nok mange lærere. Mange lærere slutter og arbeidsforholdene for lærere er ikke gode, så det er helt naturlig at de fleste ikke angrer på å ha sluttet.

Det som er pussig er at du kjenner mange lærere. For du har tydeligvis ikke lærerutdanning selv og har heller ikke jobbet i skolen. Hvor har du egentlig blitt venn med alle disse lærerene som har vært ute av yrket for så å gå tilbake?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner jo naturlig nok mange lærere. Mange lærere slutter og arbeidsforholdene for lærere er ikke gode, så det er helt naturlig at de fleste ikke angrer på å ha sluttet.

Det som er pussig er at du kjenner mange lærere. For du har tydeligvis ikke lærerutdanning selv og har heller ikke jobbet i skolen. Hvor har du egentlig blitt venn med alle disse lærerene som har vært ute av yrket for så å gå tilbake?

Ser at jeg har provosert dere lærere på ett eller annet vis. Enten ved å påstå at mange lærere vender tilbake til læreryrket, eller ved å si at lærere har mange gulrøtter i jobben sin. Ingen av delene er direkte feil. 

Så kan man jo alltids diskutere detaljer og antall, men det undergraver jo ikke det jeg skriver. Om jeg har lærerutdanning eller ikke er forsåvidt irrelevant. 

Jeg kom for øvrig med en solid støtteerklæring til lærere også. Det er slitsomt, ja, men synes mange overdriver hvor dårlig læreryrket er i forhold til resten av arbeidslivet. Det er veldig, veldig mange som har det veldig slitsomt på jobb. Kan ikke si at lærerne er i en særklasse her, og særlig ikke siden læreryrket har mange gulrøtter andre yrker ikke har, samt at mange/noen (alt etter) går tilbake til læreryrket etter å ha fått seg en realitetsorientering ved å prøve noe annet. Så kan man jo alltids diskutere noe annet her igjen, men igjen, andre yrker er et definisjonsspørsmål. Noen finner gull og grønne skoger, som noen alltids gjør uavhengig av tidligere yrke, men for en del er noe annet minst like "dårlig" eller "dårligere". 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg lurer på hva dere sammenligner det med? Kan dere være enig i at å være pedagog i en barnehage sannsynligvis  er mer slitsomt ? Ønsket gjerne å høre svar fra flere☺️

Anonymkode: f08f7...7d9

Lærerne har ferie nå og nesten i en måned til, så du hører ingen klaging her før i midten av august en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei av alle kronikker fra lærere som klager på yrket sitt. Så lurer de på hvorfor folk ikke søker lærerstudiet?? Når alt de gjør er å snakke ned sitt eget yrke. 
Lærere klager over at de har utdannet seg til å undervise barn- ikke oppdra barn. 
De klager over 9a loven, og at det stjeler tiden deres.. de er ikke sosialarbeidere sier de.. de beskriver barn i en offentlig debatt som drittunger, jæveunger (ref. Sanna, hun finske) og klager over dumme foreldre som ikke oppdrar barna sine. 

Når lærere klager er det elevene som er drittunger og foreldrene er totalt fraværende idioter. 
Men jeg har ikke hørt eller lest et eneste innlegg på forslag fra lærere om hvordan løse den forferdelige situasjonen de er står i. 
Det er som å stange hodet i veggen gang på gang! 
Alt koker ned på er negativt elevsyn. 
Når lærere bruker mesteparten av tiden sin til å skrive anmerkninger på elever så har de seg selv å takke. 
«per kaster et papirfly» «Mari sparket en ball i gangen» «Gry har glemt gymtøy»  Ikke en positiv tilbakemelding til foreldre som at: «Per jobbet godt i mattetimen i dag» «Gry støttet en elev som var lei seg»  osv. 

Lærere er den mest negative yrkesgruppen jeg har vært borti. 

Må legge til at skolen har ansvar for at elevene skal ha et godt og trygt skolemiljø. 
Dette er en forutsetning for å klare å lære og utvikle seg. 
Statsforvalteren får inn svært mange mobbesaker, der et høyt prosentantall får medhold i klagen sin. 
Skoler med manglende aktivitetsplaner, og også lærere som krenker elevene. 

Jeg jobber selv med barn, og hadde jeg oppført meg i min jobb slik som lærere kan i skolen hadde jeg fått sparken. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Alt det du beskriver her skjer ikke samtidig.. du har ikke 30 elever alene, og det er full krig hele tiden. Det er en stor overdrivelse for å sette alt på spissen om hvor synd det er i lærerene 

Jo, dette skjer ofte! På min skole er det store klasser og bare én voksen til stede i klasserommet, med mindre en elev har så alvorlige diagnoser at hen har med seg en assistent/fagarbeider. Veldig mange elever i dag har ADHD-lignende oppførsel uten at det foreligger en diagnose. De syns det er kult å få kjeft og bli sendt til rektor på en god dag, mens de på en dårlig dag blir forbanna over straff og kaller både deg og ledelsen de styggeste ting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
DelvisPresley skrev (4 minutter siden):

Lærerne har ferie nå og nesten i en måned til, så du hører ingen klaging her før i midten av august en gang.

Så enig med deg! 
Full klaging fra skolestart, så har de høstferie ei hel uke i sept. 
Mens vi andre starter på jobb 1 aug og har ikke ferie før julaften. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, dette skjer ofte! På min skole er det store klasser og bare én voksen til stede i klasserommet, med mindre en elev har så alvorlige diagnoser at hen har med seg en assistent/fagarbeider. Veldig mange elever i dag har ADHD-lignende oppførsel uten at det foreligger en diagnose. De syns det er kult å få kjeft og bli sendt til rektor på en god dag, mens de på en dårlig dag blir forbanna over straff og kaller både deg og ledelsen de styggeste ting. 

Tull! Man trenger ikke alvorlige diagnoser for å ha assistent. Det er assistenter i alle klassserom i dag. Kom ikke å si du har 30 elever alene uten at det ikke er noe med noen. 

AnonymBruker
Skrevet

Tull! Man trenger ikke alvorlige diagnoser for å ha assistent. Det er assistenter i alle klassserom i dag. Kom ikke å si du har 30 elever alene uten at det ikke er noe med noen. 

Unnskyld meg! Nei, det er IKKE assistenter med i hvert klasserom. Og jo, det må være ganske alvorlige diagnoser som utløser assistent. Dyslektikere får f.eks absolutt ikke assistent, der er det faglærer som skal tilpasse og tilrettelegge absolutt alt. De får noen ekstratimer med spesialpedagog utenfor klasserommet en sjelden gang, hvis de har ekstra behov for hjelp. I de tilfellene hvor elever har så alvorlige diagnoser at de har assistenter, må også assistenten ofte ta med den ene eleven ut av klasserommet, og igjen er man alene. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner at du ikke har vært i et klasserom på en stund? Det er veldig vanlig å være alene med 25-30 elever uten støtte, spesielt på de større skolene. Assistenter i alle klasserom idag... Hvor finner du alle de folka hen?😅

Nei, man må ikke ha en alvorlig diagnose for å ha assistent, men man må ha et vedtak. Mange barn har vedtak, men blir ikke dekket opp uansett grunnet mangel på voksne. 

Når jeg jobba som timelærer og støttelærer på en storskole for et par år siden var vi 4 lærere (tre kontaktlærere) og meg, fordelt på 3 klasser med 25 elever i hvert klasserom. Kontaktlærerne var alene mye av tiden ettersom jeg kun er ett menneske og ikke kan være i 3 klasserom av gangen. De timene jeg var timelærer, var jeg alene. Lurer på hvor du har vært som tror det er assistenter i alle klasserom idag..?

Før du argumenterer på at eksempelet mitt er et par år gammelt; Jeg jobber som kontaktlærer i skolen nå, og vet godt at det ikke er nok folk i skolen.

Anonymkode: 41740...6ad

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Forsvarer ikke lærerne på alt, men her tar du grundig feil..

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...