Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan gjøres dette rent praksis? Foreldre som ønsker rapport fra dere for at lege skal sende det ved som vedlegg? 
som regel får skolen et skjema fra bup som skal fylles ut når barn skal utredes, aldri hørt om at skolen bidrar til selve henvisningen. 

Anonymkode: 55ad7...617

Ikke meg du siterer, men jeg som også er lærer har ofte bidratt ved å utarbeide et skriv som foresatte tar med til fastlegen. Fastlegen legger da dette ved henvisning til BUP. Rapporten min beskriver typisk det jeg / vi på skolen observerer, både faglig, sosialt og emosjonelt. Foreldrene beskriver det de opplever hjemme. 

Foreldrene ber noen ganger om dette, eller vi på skolen tilbyr det, for vi vet at jo grundigere og bedre dokumentert utfordringene til barnet er, jo større er sjansen for at BUP tar saken. 

Anonymkode: 13d59...96d

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men jeg som også er lærer har ofte bidratt ved å utarbeide et skriv som foresatte tar med til fastlegen. Fastlegen legger da dette ved henvisning til BUP. Rapporten min beskriver typisk det jeg / vi på skolen observerer, både faglig, sosialt og emosjonelt. Foreldrene beskriver det de opplever hjemme. 

Foreldrene ber noen ganger om dette, eller vi på skolen tilbyr det, for vi vet at jo grundigere og bedre dokumentert utfordringene til barnet er, jo større er sjansen for at BUP tar saken. 

Anonymkode: 13d59...96d

Dette! I tillegg har jeg fått tilbakemeldinger de siste par årene fra elevers fastleger at BUP i mye større grad nå krever at det er sjekket for lærevansker og andre ting som kan forårsake utfordrende oppførsel nå enn tidligere og at vi viser til at vi har prøvd tilrettelegging i skolen først og hvilke tiltak som er prøvd. 

Og klart dette er jo en del av jobben vår. Det er bare at når man stadig vekk får flere oppgaver og føler at man aldri har alle de ressursene som trengs, så er det ikke alltid like lett å være positiv. 

Men jeg er også glad i jobben min. Det er gode kollegaer, jeg liker elevene og det er mye variasjon i jobben. Vi har det mye moro og støtter hverandre så godt vi kan. Og så er det ekstremt givende når man får det til i forhold til at barna lærer og har det bra. Så alt er ikke negativt altså, da hadde jeg nok sluttet for lenge siden. 

 

Anonymkode: 826c6...454

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dette! I tillegg har jeg fått tilbakemeldinger de siste par årene fra elevers fastleger at BUP i mye større grad nå krever at det er sjekket for lærevansker og andre ting som kan forårsake utfordrende oppførsel nå enn tidligere og at vi viser til at vi har prøvd tilrettelegging i skolen først og hvilke tiltak som er prøvd. 

Og klart dette er jo en del av jobben vår. Det er bare at når man stadig vekk får flere oppgaver og føler at man aldri har alle de ressursene som trengs, så er det ikke alltid like lett å være positiv. 

Men jeg er også glad i jobben min. Det er gode kollegaer, jeg liker elevene og det er mye variasjon i jobben. Vi har det mye moro og støtter hverandre så godt vi kan. Og så er det ekstremt givende når man får det til i forhold til at barna lærer og har det bra. Så alt er ikke negativt altså, da hadde jeg nok sluttet for lenge siden. 

 

Anonymkode: 826c6...454

Bup skal utrede for diagnoser og hjelpe barn som sliter psykisk. Derfor må alt prøves og skjekkes ut i kommunen først. 
Mitt barn ble sendt på bup, var urolig og skolen mente det var han det var feil med. Bup konkluderte med at gutten er oppegående og smart, ingen diagnoser. Men traume fra mobbing på skolen. 
Det er umulig for oss foreldre å snakke med foreldre til de barna det gjelder- de som mobber. Man møter motstand, og sinne og aggresjon. Deres barn er ikke mobbere, og de beskytter sine egne med hud og hår. Så kommer ingen vei med det. Det eneste man oppnår er dårlig stemning i foreldregruppa. 
tar man det opp på skolen blir også foreldrene forbanna, da de mener foreldre kan ta det opp direkte med de det gjelder, og ikke sette barna deres i dårlig lys på skolen. Derfor tenker jeg at lærere må slå hardt ned på mobbing og ha et opplegg rundt dette. At vi foreldre sier fra er ho viktig, men du verden så mange uvennskap det er mellom foreldre da foreldre ikke evner ta tak i eget barn. 
De tar det dypt personlig. 
 

 

Anonymkode: 55ad7...617

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Herregud, så lenge? Det er jo ikke holdbart. Tipper kommuneøkonomien er skjært inn til beinet og det er innsparinger i alle retninger. 
Her jeg bor så setter de inn en assistent når det er flere som utfordrer. 
dette for å styrke klassen og lærer. 
 

Anonymkode: 55ad7...617

 

På vår skole kan man måtte vente 4 år før det blir satt inn ressurser, fordi kommunen rett og slett ikke har råd. Mange skoler i kommunen er skåret inn til beinet når det kommer til økonomi, og da blir de elevene som ikke utagerer ikke prioritert, dessverre. 

 

Anonymkode: 44699...e0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Herregud, så lenge? Det er jo ikke holdbart. Tipper kommuneøkonomien er skjært inn til beinet og det er innsparinger i alle retninger. 
Her jeg bor så setter de inn en assistent når det er flere som utfordrer. 
dette for å styrke klassen og lærer. 
 

Anonymkode: 55ad7...617

Ble feil i forrige innlegg, og det kan ikke redigeres. Moderator må bare slette. Her er svaret. 

På vår skole kan man måtte vente 4 år før det blir satt inn ressurser, fordi kommunen rett og slett ikke har råd. Mange skoler i kommunen er skåret inn til beinet når det kommer til økonomi, og da blir de elevene som ikke utagerer ikke prioritert, dessverre. 

Anonymkode: 44699...e0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan gjøres dette rent praksis? Foreldre som ønsker rapport fra dere for at lege skal sende det ved som vedlegg? 
som regel får skolen et skjema fra bup som skal fylles ut når barn skal utredes, aldri hørt om at skolen bidrar til selve henvisningen. 

Anonymkode: 55ad7...617

Hvis skolen ber foreldrene om å kontakte fastlegen for å få henvisning til BUP går det raskere enn gjennom PPT for de er ofte overarbeidet. Slik sett bidrar skolen til henvisningen indirekte. 

Anonymkode: 44699...e0e

AnonymBruker
Skrevet

Min mann jobber som snekker og pga en skade gikk på omskolering og ble lærer. Han heller forstår ikke helt perspektivet om at lærer yrket er så mte mer krevende enn andre yrker.

Som snekker måtte han opp kl 05 og reise kl 06. Ofte ikke hjemme før rundt 17. Varierte iht avstand til jobb. Det var mye tung jobb, og man jobbet ute i kulden hele dagen ofte til tak og vegger var på plass. Dvs om tak og vegger var på plass var det ikke mye varme.

Som lærer på barneskole dro han avgårde ca 08 eller 08:30.  Og hjemme igjen ca 15 eller 16. Og jobbet inne i tørre og varme lokaler. Pluss mye bedre betalt og mye mer fri.  Det passet fint med andre interesser.

Det gikk raskt til han ble klasseleder, noen elever hadde litt utfordringer.  Men fikk grei kontroll på de. Noen dager litt mer utfordrende enn andre . Men slik er det også i de fleste andre yrker

Når kollegaene klager på jobben sin, lurer han på om de egentlig har prøvd ut så mange andre yrker.  Fordi som han sier, det finnes værre. Og er glad han slipper å måke frem materialer i 18 minus

Han trives iallefall godt med barna på skolen og ny jobbkarriære. Og de er tydelig gøad i han. Det meres på en tur på butikken 

Anonymkode: 4c8c7...b26

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 22.52):

Hvis skolen ber foreldrene om å kontakte fastlegen for å få henvisning til BUP går det raskere enn gjennom PPT for de er ofte overarbeidet. Slik sett bidrar skolen til henvisningen indirekte. 

Anonymkode: 44699...e0e

Helt feil. Bup vil som oftes at ppt har gjort en vurdering før henvisning. 
De tar ofte ikke inn barn uten at ppt har vært inne først. 
Men kommer selvf an på. 
Skolen bidrar ikke til henvisning nei, dette er å overdrive deres arbeidsområde for å virke «vi gjør alt»  Skolen bruker ppt. 
 

Anonymkode: 55ad7...617

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min mann jobber som snekker og pga en skade gikk på omskolering og ble lærer. Han heller forstår ikke helt perspektivet om at lærer yrket er så mte mer krevende enn andre yrker.

Som snekker måtte han opp kl 05 og reise kl 06. Ofte ikke hjemme før rundt 17. Varierte iht avstand til jobb. Det var mye tung jobb, og man jobbet ute i kulden hele dagen ofte til tak og vegger var på plass. Dvs om tak og vegger var på plass var det ikke mye varme.

Som lærer på barneskole dro han avgårde ca 08 eller 08:30.  Og hjemme igjen ca 15 eller 16. Og jobbet inne i tørre og varme lokaler. Pluss mye bedre betalt og mye mer fri.  Det passet fint med andre interesser.

Det gikk raskt til han ble klasseleder, noen elever hadde litt utfordringer.  Men fikk grei kontroll på de. Noen dager litt mer utfordrende enn andre . Men slik er det også i de fleste andre yrker

Når kollegaene klager på jobben sin, lurer han på om de egentlig har prøvd ut så mange andre yrker.  Fordi som han sier, det finnes værre. Og er glad han slipper å måke frem materialer i 18 minus

Han trives iallefall godt med barna på skolen og ny jobbkarriære. Og de er tydelig gøad i han. Det meres på en tur på butikken 

Anonymkode: 4c8c7...b26

Heter det ikke tømrer? Snekkere lager møbler og slik. Tømrere bygger hus.

Anonymkode: 64ef4...bf2

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min mann jobber som snekker og pga en skade gikk på omskolering og ble lærer. Han heller forstår ikke helt perspektivet om at lærer yrket er så mte mer krevende enn andre yrker.

Som snekker måtte han opp kl 05 og reise kl 06. Ofte ikke hjemme før rundt 17. Varierte iht avstand til jobb. Det var mye tung jobb, og man jobbet ute i kulden hele dagen ofte til tak og vegger var på plass. Dvs om tak og vegger var på plass var det ikke mye varme.

Som lærer på barneskole dro han avgårde ca 08 eller 08:30.  Og hjemme igjen ca 15 eller 16. Og jobbet inne i tørre og varme lokaler. Pluss mye bedre betalt og mye mer fri.  Det passet fint med andre interesser.

Det gikk raskt til han ble klasseleder, noen elever hadde litt utfordringer.  Men fikk grei kontroll på de. Noen dager litt mer utfordrende enn andre . Men slik er det også i de fleste andre yrker

Når kollegaene klager på jobben sin, lurer han på om de egentlig har prøvd ut så mange andre yrker.  Fordi som han sier, det finnes værre. Og er glad han slipper å måke frem materialer i 18 minus

Han trives iallefall godt med barna på skolen og ny jobbkarriære. Og de er tydelig gøad i han. Det meres på en tur på butikken 

Anonymkode: 4c8c7...b26

Oj. Gikk han fra tømrer til kontaktlærer for 30 elever? Morsom overgang.

 

Anonymkode: 6828e...e1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min mann jobber som snekker og pga en skade gikk på omskolering og ble lærer. Han heller forstår ikke helt perspektivet om at lærer yrket er så mte mer krevende enn andre yrker.

Som snekker måtte han opp kl 05 og reise kl 06. Ofte ikke hjemme før rundt 17. Varierte iht avstand til jobb. Det var mye tung jobb, og man jobbet ute i kulden hele dagen ofte til tak og vegger var på plass. Dvs om tak og vegger var på plass var det ikke mye varme.

Som lærer på barneskole dro han avgårde ca 08 eller 08:30.  Og hjemme igjen ca 15 eller 16. Og jobbet inne i tørre og varme lokaler. Pluss mye bedre betalt og mye mer fri.  Det passet fint med andre interesser.

Det gikk raskt til han ble klasseleder, noen elever hadde litt utfordringer.  Men fikk grei kontroll på de. Noen dager litt mer utfordrende enn andre . Men slik er det også i de fleste andre yrker

Når kollegaene klager på jobben sin, lurer han på om de egentlig har prøvd ut så mange andre yrker.  Fordi som han sier, det finnes værre. Og er glad han slipper å måke frem materialer i 18 minus

Han trives iallefall godt med barna på skolen og ny jobbkarriære. Og de er tydelig gøad i han. Det meres på en tur på butikken 

Anonymkode: 4c8c7...b26

På hvilken skole kan læreren starte 8.30? Undervisningen for elevene starter som regel 8.00 eller 8.15. Dette er overhodet ikke representativt.

Anonymkode: 31c0a...c61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...