AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #241 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan legge til at selv om jeg har MYE mer enn vanlig arbeidstimer i løpet av uka er ikke dette noe jeg kan avspasere med ørten ekstra ferieuker på sommeren. Jeg har 5 uker ferie som de fleste andre som ikle er lærere. Anonymkode: 32d93...895 Så du jobber masse ekstra uten å verken få ta det ut i avspasering eller ekstra lønn? Da er det jo opp til deg selv om du vil ha det sånn eller ikke. Si ifra og prøv å få det bedre, eller la være og fortsett sånn. Uansett får ikke lærerne (eller noen andre yrkesgrupper) det bedre av at du har dårlige arbeidsvilkår. Lærerne som "syter" prøver faktisk å gjøre noe med det de sliter med på jobben. Det burde du også gjøre, i stedet for å bruke egne dårlige arbeidsvilkår mot lærerne. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og hva er egentlig alt denne planleggingen dere snakker om? Dere følger jo bare læreboka og læreplanen, hva er det som skal planlegges så mye for det? Anonymkode: 64ef4...bf2 Læreplanen er ikke en trinn for trinn oppskrift lærerne bare kan kopiere og mate elevene med. Det er vage mål som må tolkes og tilpasses av lærer for å passe elevgruppen/trinnet (både på gruppenivå og for enkeltelever). IDGAF skrev (2 timer siden): Mener du seriøst at alle yrker har avspasering? 🙈 Yrker i det offentlige pleier å la arbeidstakerne ta igjen overtid enten med avspasering eller ekstra lønn. Private bedrifter pleier også ofte det, og gjør de ikke det så er det ofte snakk om andre bonuser og goder som øker lønna og/eller arbeidslysten. Hvis du har en jobb der du ikke får noe igjen for å jobbe overtid, og ikke er fornøyd med det, så må du jo gjøre noe med det. Å bruke det som argument for at lærere ikke har noen grunn til å sutre over utfordringer i jobben sin, er bare usaklig whataboutisme. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her nevner du stort sett yrker uten krav til høyere utdanning 😉 Jeg er ingeniør, kan bare drømme om å få avspasering eller overtidsbetalt 😂 Jeg har mine ansvarsområder, og det må bare løses uansett om det er kveld, helg, ferie eller julaften. Jeg tjener 680.000 i året. Sammenligner jeg med lærer-venninnen min med lik ansiennitet som meg tjener jeg noen tusenlapper mer i året. Men med tanke på at hun har nesten to måneder mer ferie og jobber færre timer i uka enn meg er ikke de tusenlappene mye å skryte over. Anonymkode: 57aaf...b3b Pleier venninna di å levere deg detaljert timeliste eller gjetter du bare hvor mange timer hun jobber? Jeg er imponert over hvor god oversikt mange har over timebruket til lærervennene sine. Jeg aner ikke hvor mange timer vennene mine jobber, verken lærere, sykepleiere, kontorarbeidere eller hva de enn jobber med. Hvis venninna di tjener bare noen få tusenlapper mindre enn 680.000 i året, har hun enten 16 års ansiennitet eller så har hun lektorutdannelse (mastergrad). Eller så overdriver du. Hvis du har to måneder mindre ferie enn henne, har du ikke ferie, så da burde du jo varsle fagforbundet ditt og arbeidstilsynet. Og kanskje du må gjøre som alle ber lærerne gjøre: slutte å sutre og gjøre noe med lønn og arbeidsvilkår. Anonymkode: fa82f...803 3
IDGAF Skrevet 23. juli 2024 #242 Skrevet 23. juli 2024 Sinsiew skrev (24 minutter siden): Hvis du ikke har avspasering, har du kanskje overtidsbetalt? Nei? Er mange yrker hvor man verken får overtidsbetalt eller avspasering.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #243 Skrevet 23. juli 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Alle yrker er krevende og man blir tappet. Det skal koste krefter å jobbe, og det er bra å gjøre ting som krever mye av oss. Men at lærere klager… altså, lærere har veldig mye ferie. Det kan ikke sammenliknes med andre jobber. Mine venner som er lærere forstår virkelig ikke hvordan det er å ha en vanlig jobb, med de forventningene de har til deltakelse på ting når de selv har lang ferie. Anonymkode: df01c...850 Jeg har fem uker ferie. Jeg er lærer. Resten av tiden som er fri er avspasering. Den tar jeg med glede da jeg svært ofte jobber mer enn de 43,3 timene i uka som står i kontrakten. jeg blir jevnlig bannet til, har blitt slått, sparket, spyttet på, kastet ting på og truet med diverse ting mange MANGE ganger. jeg blir i jobben fordi jeg liker barna deres. Men herregud. Oppdra dem. Det er faktisk ikke min jobb. Min jobb er å lære dem fag i tillegg til å forsterke den gode oppdragelsen. Som flere og flere mangler. jeg trenger: at du lærer at barnet ditt tåler motgang og prøvelser, at de er del av en gruppe og må ta hensyn til den. Anonymkode: 6f6e5...de3 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #244 Skrevet 23. juli 2024 IDGAF skrev (13 minutter siden): Nei? Er mange yrker hvor man verken får overtidsbetalt eller avspasering. Så det er mange yrker som ikke følger arbeidsmiljøloven? Det finnes unntak, men hovedregelen er at jobber man overtid, skal man enten få ta det ut som avspasering eller ekstra lønn. Eller eventuelt ha annen ordning der man avtaler ekstra lønn for stillingen. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/ Anonymkode: fa82f...803 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #245 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har fem uker ferie. Jeg er lærer. Resten av tiden som er fri er avspasering. Den tar jeg med glede da jeg svært ofte jobber mer enn de 43,3 timene i uka som står i kontrakten. jeg blir jevnlig bannet til, har blitt slått, sparket, spyttet på, kastet ting på og truet med diverse ting mange MANGE ganger. jeg blir i jobben fordi jeg liker barna deres. Men herregud. Oppdra dem. Det er faktisk ikke min jobb. Min jobb er å lære dem fag i tillegg til å forsterke den gode oppdragelsen. Som flere og flere mangler. jeg trenger: at du lærer at barnet ditt tåler motgang og prøvelser, at de er del av en gruppe og må ta hensyn til den. Anonymkode: 6f6e5...de3 Hvilke alder er disse barna? Anonymkode: 55ad7...617
Vanja2345 Skrevet 23. juli 2024 #246 Skrevet 23. juli 2024 Jeg er ikke lærer. Men hatt et barn gjennom barneskole i Oslo (han går nå på ungdomsskole). Jeg synes så ufattelig synd på alt det lærerne må stri med fordi vi andre gjør en forbanna dårlig jobb med å oppdra barna våres! Vi syr puter under armene deres, og de tror de kan gjøre hva de vil på skolen. Klassen på barneskolen til min sønn tok knekken på fire lærere som sluttet i yrket, ganske nyutdannet hele gjengen. Det var slåssing, banning, kasting av kniv i sløydtime, vandalisme av bøker og utstyr, mobbing. U name it! Og foreldre som enten sitter og forsvarer sitt lille uskyldige barn på foreldremøte. Eller de foreldrene du ALDRI ser på seks år. De har dessverre 6-7 barn, og gidder ikke følge opp. Takk til de som gidder å være lærere!! Jeg hadde klikket fullstendig på dag en! 1 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #247 Skrevet 23. juli 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilke alder er disse barna? Anonymkode: 55ad7...617 6.trinn. De blir 12 i år. Men har opplevd alt det jeg skrev fra 1-7.trinn. Jobber i barneskolen. Anonymkode: 6f6e5...de3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #248 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har fem uker ferie. Jeg er lærer. Resten av tiden som er fri er avspasering. Den tar jeg med glede da jeg svært ofte jobber mer enn de 43,3 timene i uka som står i kontrakten. jeg blir jevnlig bannet til, har blitt slått, sparket, spyttet på, kastet ting på og truet med diverse ting mange MANGE ganger. jeg blir i jobben fordi jeg liker barna deres. Men herregud. Oppdra dem. Det er faktisk ikke min jobb. Min jobb er å lære dem fag i tillegg til å forsterke den gode oppdragelsen. Som flere og flere mangler. jeg trenger: at du lærer at barnet ditt tåler motgang og prøvelser, at de er del av en gruppe og må ta hensyn til den. Anonymkode: 6f6e5...de3 I barnehagen har jeg også blitt slått og sparket, kastet ting på. Jeg tenker ikke at foreldre ikke klarer oppdra barna sine, jeg tenker barna er sinte og frustrerte over noe og vi prøver å nå inn og komme til bunns i det. Det er vi på jobb som må finne ut hvor skoen trykker. Ofte kan det være diagnoser i bunn også som ikke er oppdaget. Mange barn tåler ikke for mye stimuli og inntrykk rundt seg og kan da få raseriutbrudd. Det handler om deres følelser av tap av kontroll, og ikke at de ikke liker oss voksne. Mye av dette er vel på skolen også. så må lærere jobbe med å skape gode relasjoner til elever og se hva som ligger bak. ser stadig lærere skriver at de er ansatt for å undervise… vel, ja nei.. man er med å oppdra barn i skolen fra de er 6 år. det er en del av jobben. Man får ikke ferdig oppdratte barn inn når de er 6 år. De er ikke ferdig oppdratt før de er 20 Anonymkode: 55ad7...617
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #249 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 6.trinn. De blir 12 i år. Men har opplevd alt det jeg skrev fra 1-7.trinn. Jobber i barneskolen. Anonymkode: 6f6e5...de3 Hva gjør du? Kontakter foreldre? Ber om møte? Bruker ppt tettere på? Anonymkode: 55ad7...617
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #250 Skrevet 23. juli 2024 4 minutter siden, Vanja2345 said: Jeg er ikke lærer. Men hatt et barn gjennom barneskole i Oslo (han går nå på ungdomsskole). Jeg synes så ufattelig synd på alt det lærerne må stri med fordi vi andre gjør en forbanna dårlig jobb med å oppdra barna våres! Vi syr puter under armene deres, og de tror de kan gjøre hva de vil på skolen. Klassen på barneskolen til min sønn tok knekken på fire lærere som sluttet i yrket, ganske nyutdannet hele gjengen. Det var slåssing, banning, kasting av kniv i sløydtime, vandalisme av bøker og utstyr, mobbing. U name it! Og foreldre som enten sitter og forsvarer sitt lille uskyldige barn på foreldremøte. Eller de foreldrene du ALDRI ser på seks år. De har dessverre 6-7 barn, og gidder ikke følge opp. Takk til de som gidder å være lærere!! Jeg hadde klikket fullstendig på dag en! Tusen takk for en herlig tilbakemelding❤️ vi står i jobben fordi vi vet den er viktig. Dere har fantastiske barn, men de trenger så mye mer enn oss lærere. De trenger noen som er villige til å oppdra dem skikkelig. Anonymkode: 6f6e5...de3 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #251 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I barnehagen har jeg også blitt slått og sparket, kastet ting på. Jeg tenker ikke at foreldre ikke klarer oppdra barna sine, jeg tenker barna er sinte og frustrerte over noe og vi prøver å nå inn og komme til bunns i det. Det er vi på jobb som må finne ut hvor skoen trykker. Ofte kan det være diagnoser i bunn også som ikke er oppdaget. Mange barn tåler ikke for mye stimuli og inntrykk rundt seg og kan da få raseriutbrudd. Det handler om deres følelser av tap av kontroll, og ikke at de ikke liker oss voksne. Mye av dette er vel på skolen også. så må lærere jobbe med å skape gode relasjoner til elever og se hva som ligger bak. ser stadig lærere skriver at de er ansatt for å undervise… vel, ja nei.. man er med å oppdra barn i skolen fra de er 6 år. det er en del av jobben. Man får ikke ferdig oppdratte barn inn når de er 6 år. De er ikke ferdig oppdratt før de er 20 Anonymkode: 55ad7...617 Du er ikke lærer, du er barnehagelærer. Man skal forvente noe annet eldre barn enn barnehagebarn, og i skolen funker det ikke å forstå seg på alt mulig. Anonymkode: 31c0a...c61 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #252 Skrevet 23. juli 2024 Just now, AnonymBruker said: Hva gjør du? Kontakter foreldre? Ber om møte? Bruker ppt tettere på? Anonymkode: 55ad7...617 Jepp. Det gjør jeg. Flere kvier seg dessverre for å involvere bup eller ppt. Barna trenger ofte mer enn hva jeg har kapasitet til. Jeg har som regel -ansvar for mellom 25-28 barn alene. Hvis bare to har adhd, én skolevegring, to lese og skrivevansker og én angst går det greit, men som regel bikker skalaen i gal retning. Da klarer ikke jeg alene å følge dem opp på den måten de trenger. Anonymkode: 6f6e5...de3 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #253 Skrevet 23. juli 2024 Just now, AnonymBruker said: Jepp. Det gjør jeg. Flere kvier seg dessverre for å involvere bup eller ppt. Barna trenger ofte mer enn hva jeg har kapasitet til. Jeg har som regel -ansvar for mellom 25-28 barn alene. Hvis bare to har adhd, én skolevegring, to lese og skrivevansker og én angst går det greit, men som regel bikker skalaen i gal retning. Da klarer ikke jeg alene å følge dem opp på den måten de trenger. Anonymkode: 6f6e5...de3 Og da mener jeg selvfølgelig ikke bare de som strever med noe ekstra. Alle de andre har jo rett på en god skolehverdag også. Ikke sant? Anonymkode: 6f6e5...de3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #254 Skrevet 23. juli 2024 Her er litt opplæring om hva en læreplan egentlig er, til dere som uttaler dere så bastant om en hverdag dere helt åpenbart ikke har peiling på. Nedenfor ser dere noen av læringsmålene i læreplan for norsk hovedmål 10. klasse. Fortell meg hvor de fiks ferdige timene er, dere som mener alt ligger klart i læreplan. På vår skole har vi heller ikke bøker i alle fag. Så JO dette må planlegges. Anonymkode: 31c0a...c61 5 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #255 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jepp. Det gjør jeg. Flere kvier seg dessverre for å involvere bup eller ppt. Barna trenger ofte mer enn hva jeg har kapasitet til. Jeg har som regel -ansvar for mellom 25-28 barn alene. Hvis bare to har adhd, én skolevegring, to lese og skrivevansker og én angst går det greit, men som regel bikker skalaen i gal retning. Da klarer ikke jeg alene å følge dem opp på den måten de trenger. Anonymkode: 6f6e5...de3 Skolen har ingen myndighet til å kontakte bup nei. Det er kun ppt og lege som kan henvise til bup. ppt er skolens Høgre arm og brukes for at skolen skal få veiledning. Evt kartlegging og få vedtak på ekstra ressurser. Det er et hån mot elevene å ikke få inn ppt og sørge for ekstra hjelp når elevene trenger det Anonymkode: 55ad7...617 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #256 Skrevet 23. juli 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Skolen har ingen myndighet til å kontakte bup nei. Det er kun ppt og lege som kan henvise til bup. ppt er skolens Høgre arm og brukes for at skolen skal få veiledning. Evt kartlegging og få vedtak på ekstra ressurser. Det er et hån mot elevene å ikke få inn ppt og sørge for ekstra hjelp når elevene trenger det Anonymkode: 55ad7...617 Hundre prosent enig. Anonymkode: 6f6e5...de3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #257 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Så det er mange yrker som ikke følger arbeidsmiljøloven? Det finnes unntak, men hovedregelen er at jobber man overtid, skal man enten få ta det ut som avspasering eller ekstra lønn. Eller eventuelt ha annen ordning der man avtaler ekstra lønn for stillingen. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/ Anonymkode: fa82f...803 Ikke meg du siterer, men. Som ingeniør har jeg alltid hatt overtidsbetalt. Men på alle steder jeg har jobbet som ingeniør hvor man selger til kunder så har de som jobber som selgere ikke hatt overtidsbetalt. Det skal vel i følge kontrakten være bakt inn i lønna deres ca. så mye overtid som det forventes at de har. Et sted jeg jobbet var det også en veldig merkelig ordning hvor vi ingeniørene som altså hadde overtidsbetalt skrev timer på ordinær måte, mens selgerene på samme kontoret som ikke hadde overtidsbetalt skulle bruke stemplingsur... 🤷♂️ Anonymkode: 64ef4...bf2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #258 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Here we go again...Jeg er lærer og skal ikke utbrodere alt for mye, for det kan bli veldig langt, men for å si det sånn; jeg får ikke noe ut av ferien fordi jeg fortsatt ikke har kommet meg til hektene etter forrige skoleår. Vi er i konstant krig med elevene. Det hjelper ikke om man er godt likt og elevene egentlig oppsøker mye kontakt med deg, de blir like fullt forbanna når man stiller krav til dem eller setter dem på plass. Da skal de straffe med å bli enda verre, som om det ikke var ille nok at de hadde ødelagt de første 45 min av undervisningen på å lage bråk. Man skal gjennomføre undervisning og se alle (oppmot 30 stk) elevene mens man hele tiden skal stoppe (leke)slossing, herjing med materielle ting og kasting av gjenstander og dempe den ville stemningen. Det hjelper ikke å bli forbanna, det hjelper ikke å være pedagogisk, det hjelper ikke å sette merknader og det hjelper ikke å kontakte foreldrene. Jeg ønsker meg selvfølgelig ut av yrket, men har ikke råd til å gå ned i lønn. Anonymkode: 4233b...a2d Men lærere tjener jo så dårlig, hvordan kan du gå ned i lønn…😉 Anonymkode: e18cd...80f
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #259 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men lærere tjener jo så dårlig, hvordan kan du gå ned i lønn…😉 Anonymkode: e18cd...80f For å skape økt trivsel og ro i skolen, økt læreglede, få bukt med ukulturer må setter inn ekstra dressurseier inn i hvert enkelt klasserom. Det koster penger, men det koster mer at elever faller fra, får skolevegring g og angst i en klasse læreren strekker til. dette gjelder skoler, barnehage og sykehjem. Altfor heftige oppgaver med for lite personale. Når brannslukke bur regelen får ka. Ikke gjort en god nok jobb. jeg utdannet meg for å lede en avd, men det fungerer ikke like godt i praksis da det er sykdom og mangel på vikarer osv. går ofte hjem å tenker.. var jeg for hard med det barnet? Trøstet jeg henne lenge nok, fikk jeg essensen i hva som hadde skjedd? Før jeg blir avbrutt med barn som har tissa og bæsje uten bleie. følelsen av at man kommer til kort. lærlinger vi skal følge opp og se gjennom oppgavene deres osv - ikke en krone ekstra betalt. kommune Norge er fattige, og prioriterer lite penger på det dom betyr noe. Neida, da drikker de heller millionvis på å legge stein insentrum for å guffe opp den like bygds. Anonymkode: 55ad7...617
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #260 Skrevet 24. juli 2024 Bombasi skrev (17 timer siden): "Planleggingsdager" er dager som er ment til å bedrive planlegging i, men som ikke brukes til det - ergo lærerne tar fri. Typisk inneklemtdager. Klart planleggingsdager oftest brukes til planlegging, men jeg kjenner nok lærere til å vite at enkelte planleggingsdager ikke brukes til planlegging også. Med regulering og fleksitid så mener jeg at mange lærere kan dra hjem etter siste undervisningstime, eventuelt komme sent på jobb pga sen førstetime, samt dra på private æren ved hull i timeplanen, og så jobbe resten senere hjemme eller i helgen f.eks. Eller ikke, hvis ikke arbeidsmengden er der. Mange lærere ligger mellom 20-25 undervisningstimer i uka (om jeg ikke husker feil), som igjen gjør at det går an å regulere og flekse rundt timeplanen. De skolene jeg har jobbet på har ikke hatt "fri" på planleggingsdager. Dette er dager som i stor grad har et opplegg fra ledelsen, enten det er faglig påfyll, planleggingen av året, teamsamarbeid, rydding av skolen eller det å faktisk gjøre klar klasserom og bøker til et nytt skoleår. Samme gjelder fellestid etter undervisning. Vi har også en del bunden arbeidstid der det er forventet at vi oppholder oss på kontoret og at ledelsen kan finne oss. Og så lenge det ikke er akutt, har vi fått beskjed om å legge alle lege/fysio/tannlege-timer utenom undervisningstid. Utenom bunden tid har man lov å velge hjemmekontor. Ja det er fint å kunne komme hjem i ok tid hver dag, men det er ikke sånn at vi har fri hele ettermiddagen/kvelden. Type inneklemte dager som fredag etter Kristi himmelfartsdag er avspasering/ferie og ikke planleggingsdag. I kommunen jeg jobber har vi en uke planleggingsdager før skoleåret starter og en dag i løpet av skoleåret. Det sagt, så trives jeg i skolen, selv om jeg ofte er sliten. Ja, det er vanskelig med krevende elever, men det som kanskje er verre er at man gjerne ikke får vikarer utenfra fordi ledelsen skal holde budsjettet sitt. Da er det ikke uvanlig at folk blir flyttet rundt på og man plutselig er alene i et klasserom der det egentlig skal være 2 eller 3 voksne. Da er det ofte umulig å gjennomføre det planlagte opplegget skikkelig, siden elever som trenger ekstra hjelp gjerne blir urolige eller utagerer når de kjeder seg eller ikke mestrer. Og så sitter man igjen med en følelse av å ha sviktet alle elevene. Det jeg også syns er leit er at fordi flere elever enn tidligere hele tiden skal utfordre grensene, så er jeg i mye støtte grad nødt til å ha strenge grenser hele tiden nå enn tidligere. Det gir lite rom for å ha det gøy sammen. Jeg har ingen firmening Anonymkode: 826c6...454 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå