Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En av fem ungdomsskolelærere sier de jobber mindre enn 29 timer i uken.

Anonymkode: 64ef4...bf2

Det er garantert 1 av 5 i ditt yrke også som gjør mindre enn de skal. Skal ikke snu på det da? 4 av 5 jobber det de skal eller mer ;) 

Anonymkode: f8806...6a2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jo? 

i arbeidstidsavtalen vår har vi teammøte to ganger i uka 14-16 og fellestid en gang i uka 14-16 og tverrfaglig møte en gang i uka 15-16. det er bare én dag uten møte direkte etter undervisning, og da er vi ofte bundet til "leksehjelp" (les arbeidstime uten plan)... 

ikke så fett flex som du trodde kanskje? 

Anonymkode: 8df67...54e

Hva i alle dager er det dere gjør på disse 7 timene med møter i uka? Nesten en hel arbeidsdag med møte i uka, det er jo helt absurd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er garantert 1 av 5 i ditt yrke også som gjør mindre enn de skal. Skal ikke snu på det da? 4 av 5 jobber det de skal eller mer ;) 

Anonymkode: f8806...6a2

Hehe enda en lærer som ikke kan grunnleggende matte og resonering ja...

La meg hjelpe deg også med teskje:

At 4 av 5 da jobber mer enn 29 timer i uka betyr ikke at disse 4 av 5 jobber de 43,3 timene som de skal eller mer....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er de største forskjellene? Hilsen pedagog som vurderer å utdanne meg ut av bhg desverre

Anonymkode: f08f7...7d9

For meg er de største forskjellene og fordelene:

Tid til møter med kollegaer, planleggingstid, og foreldresamarbeid fordi elevene får undervisning max kl. 8.30 till 14.00 i løpet av en dag. Og arbeidsdagen min varer til 16.00. 

Vikar ved sykdom fra dag 1 (for det meste). Ledelse som er fysisk nære og støttende, i alle fall på vår mellomstore barneskole. Ikke fordi bhg.styrere jeg har jobbet for ikke har vært dyktige og støttende, men fordi de blir trukket i alle retninger og ikke har kapasitet. 

Komprimert arb.tid betyr avsp/fri i høstferie, vinterferie, påske og romjul samt 7 uker på sommeren og gir meg tid til å koble av og lade opp til ny giv og energi. Ser for meg å holde ut til pensjonsalder nå, det gjorde jeg ikke som pedagogisk leder. 

Anonymkode: 28025...478

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alle yrker er krevende og man blir tappet. Det skal koste krefter å jobbe, og det er bra å gjøre ting som krever mye av oss.

Men at lærere klager… altså, lærere har veldig mye ferie. Det kan ikke sammenliknes med andre jobber. Mine venner som er lærere forstår virkelig ikke hvordan det er å ha en vanlig jobb, med de forventningene de har til deltakelse på ting når de selv har lang ferie. 

Anonymkode: df01c...850

Nå er ikke jeg lærer, men de har 43, 5 timers fordi de må avspasere. De har mye fri ja, men de har ikke mer ferie enn det andre har. Det å si at de har mye ferie er oppbrukt. 

Anonymkode: a0cc7...f0b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei at de jobber mer enn 29 timer i uka betyr jo fremdeles ikke nødvendigvis at de jobber de 43,3 timene de skal. Trodde dere lærere hadde så lang utdanning jeg så dere skjønte slike åpenbare sammenhenger? Men det er vel kanskje derfor dere protesterte så fælt når det ble foreslått minimum karakter 4 i matte for å komme inn på lærerstudiet...

Er du like utrivelig i hverdagen? 

Mange påstander på deg og lite harde fakta. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som hevder at læreryrket er så lukrativt og lite slitsomt: hvorfor er søkertallene til lærerutdanningen så lave? Det må jo være noe galt med yrket når det er såpass upopulært å utdanne seg til det?

Anonymkode: e2060...868

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg lurer på hva dere sammenligner det med? Kan dere være enig i at å være pedagog i en barnehage sannsynligvis  er mer slitsomt ? Ønsket gjerne å høre svar fra flere☺️

Anonymkode: f08f7...7d9

Jeg er pedagogisk leder i en barnehage. Og er vel egentlig dønn utbrent. Jeg vet ikke om lærere har det bedre eller verre, har inntrykk av at vi sliter med mye av de samme tingene. For mange oppgaver, og for lite tid til å gjøre det man må. Konstant for lite folk på jobb. Jeg jobber mye på kveldstid, ubetalt. Klarer ikke gjøre det jeg må med fire timer plantid i uken. Jeg ser meg om etter ny jobb. Jeg håper barnehage, skole og helsevesen vil bli bedre arbeidsplasser en dag, men jeg tror vel egentlig ikke at det kommer til å bli bedre.

Anonymkode: 117ea...812

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Til dere som hevder at læreryrket er så lukrativt og lite slitsomt: hvorfor er søkertallene til lærerutdanningen så lave? Det må jo være noe galt med yrket når det er såpass upopulært å utdanne seg til det?

Anonymkode: e2060...868

Det ligger vel rundt 10 til 15 tusen søkere i året. Er det lite?

Og alle vil vel ikke jobbe med unger vel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnehagelærere har også bachelor og mange har videreutdanning i administrasjon og ledelse, spes ped og andre fag. Så mange har høy utdannelse. Vi har også utviklingssamtaler, henvisninger, dokumentering, bestille materiale vi trenger. Vi bruker kvelder på å male og ommøblere, pusse opp avd. Og vi bruker tid i ferien til å stikke innom IKEA og andre steder for å kjøpe ting vi trenger. 
i tillegg til å skrive handleliste / mat hver uke. Lage all maten til barna, samt en del møtevirksomhet der det alltid blir underbemanning på avd. 
ikke betalt pause og ikke lange ferier. 
vi har mye samme jobb men kun 4 timer i uka til å gjøre alt kontorarbeid. 
fagarbeidere får ikke plantid i det hele tatt, og de skal ha aktiviteter, samlinger og opplegg. 
vi står i en evig spagat med høye sykmeldinger. 
Men vi skriker ikke i media og klager slik som lærere. 

Anonymkode: 55ad7...617

Men kjære vene, dere har faktisk ikke 20 timer med undervisning som skal planlegges i løpet av uken. 

Du kan ikke sammenligne plantiden i bhg og i skole. Forøvrig har jeg jobbet begge steder, da jeg først og fremst er førskolelærer men jobber nå på 1-4. Nei, du må ikke begynne å innbille deg at du har mye samme jobb som en lærer, fot det har du ikke. 

Anonymkode: 4f859...8bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er lærer og har jobbet i mange år. Jeg merker stor forskjell på både elevene og foreldrene, og tidvis er det slitsomt, som de fleste yrker. Det jeg kanskje begynner å merke mest på er bråk, det er mye mer energitappende enn hvordan jeg opplevde det for 15-20 år siden. Det har sikkert noe med alder også å gjøre. Jeg er mer sliten nå etter en arbeidsdag. Eller dager der formen ikke er på topp, så står man fortsatt på en scene og skal prestere. Det er ikke rom for en "dårlig dag". 

Anonymkode: a008e...bc7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Læreryrket er slitsomt, og det er det mange grunner til

- elevene utfordrer på helt annen måte enn før. Både med vold, mangel på respekt, språkbruk

- mangel på ressurser. Både bøker/materiell og folk. Aldri nok av noe. Og, der skal alltid spares. Hvis en kollega er syk, må man gjøre jobben for begge, ofte uten kompensasjon 

- krevende foreldre som alle vil det beste for sitt barn, og bare ser sin egen. Mitt barn skal/må... "vi trenger dagsrapport hver dag om hvordan dagen har vært - men ikke noe negativt, takk". Vel, hvis alle mine 26 elever skal ha det... Jeg har 1 time til rådighet...

- dårlige fysiske forhold på arbeidsplassen. Det er bare å glemme fasiliteter som en ergonomisk riktig stol og pult på arbeidsplassen (det gjelder forsåvidt også for elevene). Ofte henger møblementet så vidt sammen. Jeg har tapet kanten på pulten min, for den er flisete, så den ødelegger genserne mine på magen... Som regel er det kontorlandskap, med slitasjen det medfører

- kompakt arbeidsår. En lærer jobber eksakt like mange timer som alle andre, men, fordel på færre dager. Det gjør at de dagene er lengre, og mer intensive. Du er sliten etter en vanlig dag sier du? 

- når noen arbeidsgrupper drar hjem, tar andre over den oppgaven de ikke ble ferdig med. Som lærer, det du ikke rakk på mandag, legges bare til mengden på tirsdag, det er ingen andre som gjør det 

- samarbeid med andre instanser som PPT, BUP osv., som ofte er vanskelig og krevende. Ofte er opplevelsen at mans sjelden får den hjelpen man trenger, og en lærer er faktisk bare en lærer - det oppleves vanskelig når man møter problemstillinger man ikke har kompetanse på. Det kan være elever som selvskader, elever med psykiske problemer - det er faktisk veldig sjelden man får hjelp til slikt. Jeg snakker av erfaring. 

- ansvar. Det er lærerens ansvar at alle får det de har krav på av læring og utvikling. Det er et stort ansvar, og, ofte vet man at elever "faller av", men det er ikke kapasitet til å gjøre noe med det. Det er realiteten, selv om det ikke skal være sånn, og det å ha den børen på skuldrene, er faktisk ganske tøft 

- bekymringer. Jeg har alle mine 26 elever med meg hjem, i tankene. Jeg kan ligge våken med dårlig samvittighet for at elev C ikke fikk tilrettelagt nok i dag. Eller fordi jeg ikke rakk å ta tak i krangelen mellom A og K i friminuttet, fordi jeg måtte få til undervisning. Tro om de klarte ordne opp selv? Eller om skolevegreren kommer seg på skolen i morgen hvis jeg kler meg ut som en klovn og leker sirkus? Husker jeg å dokumentere at P ikke kom til 3. time i dag fordi hen var sur og satt i gangen? Jeg hadde ikke mulighet til å få fra de 25 andre for å høre hva det var... 

- utakknemligheten, man får aldri takk. Det må jo være et av de viktigste yrkene vi har - alle skal gjennom grunnskolen. Her møtes alle barna. Men takken er innsparinger

Anonymkode: 15ca8...135

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Sinsiew skrev (19 minutter siden):

Er du like utrivelig i hverdagen? 

Mange påstander på deg og lite harde fakta. 

Er det slik du lærer elevene dine å debattere? Ved å bruke hersketeknikker.

Og jeg har vel for det meste bare kommet med fakta og lite påstander i motsetning til deg. Jeg har referert til kildene jeg har tallene mine fra også, men du klarte ikke å google deg fram til OECD og TALIS undersøkelsene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hehe enda en lærer som ikke kan grunnleggende matte og resonering ja...

La meg hjelpe deg også med teskje:

At 4 av 5 da jobber mer enn 29 timer i uka betyr ikke at disse 4 av 5 jobber de 43,3 timene som de skal eller mer....

Men det betyr heller ikke at disse 4 av 5 jobber mindre enn de skal. Tror det er du som ikke kan grunnleggende resonnering (dobbeltkonsonant. Det hadde du kanskje kunnet om du tenkte på annet enn matematikk). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det slik du lærer elevene dine å debattere? Ved å bruke hersketeknikker.

Og jeg har vel for det meste bare kommet med fakta og lite påstander i motsetning til deg. Jeg har referert til kildene jeg har tallene mine fra også, men du klarte ikke å google deg fram til OECD og TALIS undersøkelsene.

Du har ikke kommet med en eneste fakta. Du har kommet med en påstand, men ikke underbygget påstanden en eneste gang. Du må hente ut tallene og bruke de i argumentene dine. Jeg skal ikke trenge å gå inn i kildene dine, du skal bruke kildene dine når du argumenterer. 

Siden elevene mine vet dette, trenger jeg slett ikke bruke hersketeknikker i klasserommet 😘

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har ikke kommet med en eneste fakta. Du har kommet med en påstand, men ikke underbygget påstanden en eneste gang. Du må hente ut tallene og bruke de i argumentene dine. Jeg skal ikke trenge å gå inn i kildene dine, du skal bruke kildene dine når du argumenterer. 

Siden elevene mine vet dette, trenger jeg slett ikke bruke hersketeknikker i klasserommet 😘

Sorry, så først ut som at du siterte meg, siden jeg også har bedt om tallene dine. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En dag i uka ja

Anonymkode: 55ad7...617

Nei, tre dager med møtetid har vi i uken. Hadde ikke rukket alt av møter på en dag etter undervisning. 

Skrevet
IDGAF skrev (2 timer siden):

Mener du seriøst at alle yrker har avspasering? 🙈

Hvis du ikke har avspasering, har du kanskje overtidsbetalt? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det betyr heller ikke at disse 4 av 5 jobber mindre enn de skal. Tror det er du som ikke kan grunnleggende resonnering (dobbeltkonsonant. Det hadde du kanskje kunnet om du tenkte på annet enn matematikk). 

Nei men en god del av dem jobber mindre enn de skal. 1/5 sa at de jobbet mindre enn 29 timer. 1/5 sa at de jobbet mer enn de 43,5 timene i uken de er betalt for. 4/5 jobber altså mindre enn det de får betalt for, eller akkurat det de får betalt for i følge deres egne utsagn. Og det er også viktig å understreke at dette er fra lærerenes egne svar på en spørreundersøkelse, og at dette innebærer sannsynligvis at det er en god del overestimering eller rett og slett løgner om hvor mange timer man jobber, og de reelle tallene er antakelig enda verre enn det undersøkelsen viser. 

Og dette var fra OECD undersøkelsen i 2011 hvis noen er like elendige til å google som visse brukere i denne tråden...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

OECD undersøkelsene (det har vært flere og de fleste finner du media omtale fra som første treff på google), og TALIS finner du lett med et google søk som en av de første treffene. De har vært godt omtalt i media og utdanningsforbundet, ol. har vært bredt ute i media for å prøve å ro seg vekk fra dem så hvis du som lærer ikke verken har fått med deg dette eller klarer å google deg fram til det står det virkelig ille til.

Så hva syns du om Sinsiew sin bruk av hersketeknikker mot debattmotstandere istedenfor argumenter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...