Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bare et lite spørsmål vedrørende det her, når tror du vi har fellestid, møtetid og samarbeidstid? Det har vi forøvrig hver uke. 

Anonymkode: 41740...6ad

En dag i uka ja

Anonymkode: 55ad7...617

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr ikke at de fleste ikke* gjør en god jobb

Anonymkode: 2b972...693

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En dag i uka ja

Gang det med 3 eller 4 du👍 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnehagelærere har også bachelor og mange har videreutdanning i administrasjon og ledelse, spes ped og andre fag. Så mange har høy utdannelse. Vi har også utviklingssamtaler, henvisninger, dokumentering, bestille materiale vi trenger. Vi bruker kvelder på å male og ommøblere, pusse opp avd. Og vi bruker tid i ferien til å stikke innom IKEA og andre steder for å kjøpe ting vi trenger. 
i tillegg til å skrive handleliste / mat hver uke. Lage all maten til barna, samt en del møtevirksomhet der det alltid blir underbemanning på avd. 
ikke betalt pause og ikke lange ferier. 
vi har mye samme jobb men kun 4 timer i uka til å gjøre alt kontorarbeid. 
fagarbeidere får ikke plantid i det hele tatt, og de skal ha aktiviteter, samlinger og opplegg. 
vi står i en evig spagat med høye sykmeldinger. 
Men vi skriker ikke i media og klager slik som lærere. 

Men hvorfor så opptatt av å sammenligne? Er det ikke viktig å diskutere mobbing og skolevegring? I hver eneste diskusjon om lærere så er det MANGE lærere som skriver at det er slitsomt med mobbing, uro og krevende foreldre. Likevel er det kun arbeidstid og lønn folk henger seg opp i. Jeg blir glatt ignorert hver gang jeg deltar i en slik diskusjon. Kun de som svarer tilbake på kommentarer som "Lærere har så lang sommerferie, de må slutte å klage!!!" er de interessert å diskutere med. Problemet i skolen er ikke arbeidstid. Men det kan bli slitsomt når det er mye annet i tillegg. Men folk gidder ikke diskutere det som er problemet og syns det er artig å erte på seg lettprovoserte lærere her inne ved å påstå at de ikke fortjener lang ferie. Og komme med argumenter som at andre har det verre, så det er ikke lov å klage.

De argumentene og diskusjonsteknikkene er så oppbrukt. Diskuter heller med oss som faktisk ønsker å diskutere et reelt problem. 

• Liker 3
Skrevet

Jobber som miljøterapaut i privat bedrift. Ikkje slitsomt i det heile. 8 døgn pr mnd er full jobb. 2 personale på kvar bruker.. Slapper  nesten av på jobb, sover mer og. Lader batteri på jobb for heime er det hunder, stort hus, utleie av leiligheter, vasking av leilighetene. Familien roter mer enn de eg jobber med og😅

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber selv med barn. 
skal jeg ringe foreldre når per lugger Kari? Når Ola slår per? 
Nei, det er min jobb og ordne opp i det som skjer i med barna på min jobb. 
Dette har vi blitt kurset mye på, og vært på flere foredrag med Hedvig Montgomery på dette temaet. Også har vi krav fra ppt hvordan vi skal jobbe, og foreldrekontakt. 
vi har høy kompetanse og kunnskap om barns utvikling, relasjonsbygging, psykisk helse, sosial mestring og bygge sosial kompetanse. Dette opplever jeg og mange at skolen har stor mangel på. 
Kanskje knakk eleven sin egen blyant i sinne fordi de ikke skjønner matteoppgaven? Eller fordi de blir mobbet? Eller fordi læreren driter de ut i plenum? 
Og det første du tenker er mangel på barneoppdragelse, som de fleste lærere gjør- peker mot foreldre. Fremfor å se på relasjoner i klassen, egen adferd og elevsyn 

Oj oj oj. Jeg samarbeider med barnevernspedagoger, sosionomer, miljøterapauter, spesialpedagoger,renholdere ot fagarbeidere med respekt. Dette synes jeg er ille å lese. 

Hvordan kan du gjøre deg opp en aå bastant mening om en annen yrkesgruppe? Jeg får lite kursing, så sett pris på det du får. Jeg liker jobben min godt, og har gode samarbeid med foreldre og elever. Men dette synes jeg var vondt å lese.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

En dag i uka ja

Men hva er poenget med denne diskusjonen? Er det en konkurranse om hvem som har flest møter ila uka og hvem som har det verst? Hva er premien? 

Ta nå heller tak i det som virkelig er problemene i skolen og samfunnet. Ikke sitt og mas på lærerne om arbeidstiden og ferien deres. 

Hva tenker du bør gjøres i skolen for å få mindre uro og mobbing? Som videre vil bidra til en lettere arbeidshverdag for lærere. Eller har lærerne det så bra på jobb at det ikke er vits i å sette inn fler ressurser rundt barna? Hvem er det man egentlig hjelper ved å spille på lag med skolen tror dere?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Gang det med 3 eller 4 du👍 

Dere har ikke felles møter etter undervisningen 4 dager i uka. 
slutt å overdriv 

AnonymBruker
Skrevet
Hengebuksvinet skrev (29 minutter siden):

Oj oj oj. Jeg samarbeider med barnevernspedagoger, sosionomer, miljøterapauter, spesialpedagoger,renholdere ot fagarbeidere med respekt. Dette synes jeg er ille å lese. 

Hvordan kan du gjøre deg opp en aå bastant mening om en annen yrkesgruppe? Jeg får lite kursing, så sett pris på det du får. Jeg liker jobben min godt, og har gode samarbeid med foreldre og elever. Men dette synes jeg var vondt å lese.

Hva reagerte du på? 

AnonymBruker
Skrevet
Hengebuksvinet skrev (30 minutter siden):

Jeg har jobbet både i skolen og i barnehage og har lang fartstid, samt hatt barn gjennom grunnskolen, så jeg har fått med meg mer enn de fleste. 
Dagens foreldre er flinke og følger opp barna sine i svært stor grad. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

slutt å overdriv 

For min del så har jeg teammøte hver mandag, fellestid hver tirsdag og klassemøte hver torsdag. Når jeg tidligere jobbet som spes.ped. hadde jeg i tillegg ressursteam hver onsdag. Så dette er ingen overdrivelse. 

Svarene dine viser hvor lite innsikt du har i læreryrket og alt det innebærer. Jeg foreslår at du bruker tiden din på noe annet. Å kjempe for rettigheter i egen jobb f.eks. istedenfor å klage på noe du ikke har peiling på. Eller så kan du jo komme med forslag til hvordan ting kan bli bedre i skolen fremfor å rakke ned på læreryrket og deres arbeid.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ok, om en skal gå tilbake til det ts spør om så har en pedagog i bhg 45 min plantid om dagen, mange pedagoger jobber derfor gratis og får ikke dette tilbake igjennom lange ferier. Læreryrket kan nok være slitsomt men jeg mener at det å jobbe som pedagog i barnehage er flere hakk verre.

Anonymkode: f08f7...7d9

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For min del så har jeg teammøte hver mandag, fellestid hver tirsdag og klassemøte hver torsdag. Når jeg tidligere jobbet som spes.ped. hadde jeg i tillegg ressursteam hver onsdag. Så dette er ingen overdrivelse. 

Svarene dine viser hvor lite innsikt du har i læreryrket og alt det innebærer. Jeg foreslår at du bruker tiden din på noe annet. Å kjempe for rettigheter i egen jobb f.eks. istedenfor å klage på noe du ikke har peiling på. Eller så kan du jo komme med forslag til hvordan ting kan bli bedre i skolen fremfor å rakke ned på læreryrket og deres arbeid.

Det har jeg beskrevet lengre opp i tråden. Hvis lærere bruker tiden på elevene sine, bygge relasjoner og gjøre en god jobb for at alle elever skal ha et trygt og godt skolemiljø så legger de grunnmuren for læring. 
dette er det stor mangel på.

det er skremmende høye mobbetall der skolene ikke følger aktivitetsplanen eller under hele tatt lager en aktivitetsplan. 
Jeg trives godt i min jobb, men det er ikke noe mindre travelt for oss enn for lærere. 
Vi sørger hvertfall for at barn er trygge og har det godt hos oss.. på skolene er det altfor mange utrygge barn 

Skrevet

Det beste vi kan gjøre for barna, både i barnehage og de første årene på barneskolen er å la barna leke mer. 

Skift tilbake til skolestart for 7-åringer, la de eldste barna i barnehagen leke i stedet for å forberede dem på skole, og legg inn masse lekepauser i 1.klasse. Det tror jeg vil gjøre mye for utviklingen og modenheten til barna, og det vil garantert få bort mye av den uroligheten blant barn som vi ser i barneskolen i dag. 

Både elever og lærere vil ha godt av dette. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnehagelærere har også bachelor og mange har videreutdanning i administrasjon og ledelse, spes ped og andre fag. Så mange har høy utdannelse. Vi har også utviklingssamtaler, henvisninger, dokumentering, bestille materiale vi trenger. Vi bruker kvelder på å male og ommøblere, pusse opp avd. Og vi bruker tid i ferien til å stikke innom IKEA og andre steder for å kjøpe ting vi trenger. 
i tillegg til å skrive handleliste / mat hver uke. Lage all maten til barna, samt en del møtevirksomhet der det alltid blir underbemanning på avd. 
ikke betalt pause og ikke lange ferier. 
vi har mye samme jobb men kun 4 timer i uka til å gjøre alt kontorarbeid. 
fagarbeidere får ikke plantid i det hele tatt, og de skal ha aktiviteter, samlinger og opplegg. 
vi står i en evig spagat med høye sykmeldinger. 
Men vi skriker ikke i media og klager slik som lærere. 

Amen! I de siste av mine totalt 22 år som pedagogisk leder i bhg var jeg så sliten og lei dårlig rammer og svak bemanning at jeg var nær sammenbrudd. Jeg tok meg i å ønske at jeg kjørte ut av veien på vei til jobb for da hadde jeg fått mulighet til å slappe av litt. Er glad jeg har god helse og arbeidsmoral, men kan være slitsomt å alltid være tilstede på jobb også når det såvidt er til at man har haka over vann. Selve jobben med barna elsket jeg, være nær og se de utvikle seg, i samspill med andre barn i gruppa og oss ansatte. Å stadig måtte jobbe over og bytte vakter fordi senvakta er fraværende for tredje dagen på rad. Aldri få muligheten til å ta ut avspasering fordi da er det ikke nok ansatte igjen på huset. Ikke vite om du kunne ta sommerferie når du ønsket med familien din da barnehagen holdt oppe hele sommeren og kommunen ikke krever at barna har sammenhengende friuker. Da jeg på slutten av pandemien fikk avslag på søknad for å følge eget barn til tannlegespesialist pga personalsituasjon rant begeret over og jeg søkte videreutdanning. 

Overgangen til jobb i skolen har gitt meg jobboverskudd tilbake, det at jeg vet jeg skal avspasere i romjula gjør at jeg har det ekstra giret gjennom høstmånedene. Jeg har omsorg nok til egne barn fordi jeg har mer kontroll over egen arbeidshverdag. Fleksibel er den ikke, men mer forutsigbar. 

Anonymkode: 28025...478

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være slitsomt dersom man ikke klarer å sette grenser for seg selv, elever og foreldre. Ellers er det normalt slitsomt vil jeg si 

Anonymkode: 5b3d9...0ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg lurer på hva dere sammenligner det med? Kan dere være enig i at å være pedagog i en barnehage sannsynligvis  er mer slitsomt ? Ønsket gjerne å høre svar fra flere☺️

Hva får deg til å mene at pedagog i bhg. er mer slitsomt enn å lede og undervise en klasse hele dagen?

Anonymkode: 8b4fc...843

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva får deg til å mene at pedagog i bhg. er mer slitsomt enn å lede og undervise en klasse hele dagen?

Anonymkode: 8b4fc...843

Hvorfor ikke, hva om det er like krevende? Tror mange hadde fått seg en overraskelse om de hadde jobbet som pedagogisk leder i en måneds tid. 

Hilsen tidl ped.leder nå adjunkt i skolen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ikke, hva om det er like krevende? Tror mange hadde fått seg en overraskelse om de hadde jobbet som pedagogisk leder i en måneds tid. 

Hilsen tidl ped.leder nå adjunkt i skolen. 

Hva er de største forskjellene? Hilsen pedagog som vurderer å utdanne meg ut av bhg desverre

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

slutt å overdriv 

jo? 

i arbeidstidsavtalen vår har vi teammøte to ganger i uka 14-16 og fellestid en gang i uka 14-16 og tverrfaglig møte en gang i uka 15-16. det er bare én dag uten møte direkte etter undervisning, og da er vi ofte bundet til "leksehjelp" (les arbeidstime uten plan)... 

ikke så fett flex som du trodde kanskje? 

Anonymkode: 8df67...54e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...