AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #181 Skrevet 23. juli 2024 Og hva er egentlig alt denne planleggingen dere snakker om? Dere følger jo bare læreboka og læreplanen, hva er det som skal planlegges så mye for det? Anonymkode: 64ef4...bf2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #182 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Alle andre har fri når de går hjem fra jobb» faktisk. Kun de stakkars lærerne som må jobbe kveldstid. Hører du hvor dumt og stakkarslig du hører ut?? Ganske bombastisk uttalelse også. Mange jobber på kveldstid. Jeg har en mellomleder kontorjobb. Arbeider masse på kveldstid og helger. Ingen overtidsbetaling eller avspasering av den grunn. Anonymkode: 8d9bc...21d Og hvor mye tjener du? Anonymkode: 6ad12...5be 1
Gaia Skrevet 23. juli 2024 #183 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men på KG er du registrert med IP adresse Anonymkode: 55ad7...617 Og da kan hvem som helst søke opp hvem jeg er og hvor jeg jobber, tenker du? Og vite hvilket år og klassetrinn jeg hadde den klassen der jeg oppga at jeg hadde elever med ADHD og dysleksi? 🤣 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #184 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Og hva er egentlig alt denne planleggingen dere snakker om? Dere følger jo bare læreboka og læreplanen, hva er det som skal planlegges så mye for det? Anonymkode: 64ef4...bf2 Er det noen som bare følger læreboka? Det tar tid å lage powerpointer, finne nettressurser, lage oppgaver som vekker engasjement, finne ulike undervisningsmetoder osv. Noen ganger trenger vi å finne alternative tekster som kan fungere bedre for veldig svake eller veldig sterke elever slik at de ikke faller av lasset. Vi må nemlig tilpasse opplæringen 😉 Anonymkode: ada92...8ee 2 3
Gaia Skrevet 23. juli 2024 #185 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Alle andre har fri når de går hjem fra jobb» faktisk. Kun de stakkars lærerne som må jobbe kveldstid. Hører du hvor dumt og stakkarslig du hører ut?? Ganske bombastisk uttalelse også. Mange jobber på kveldstid. Jeg har en mellomleder kontorjobb. Arbeider masse på kveldstid og helger. Ingen overtidsbetaling eller avspasering av den grunn. Anonymkode: 8d9bc...21d Bilmekanikere, butikkmedarbeidere, snekkere, elektrikere, kontorarbeidene i det offentlige, sykepleiere, leger, rørleggere, drosjesjåfører, helsefagarbeidere, vaktmestere, etc etc jobber ikke med kunder etter arbeidstidens slutt med mindre de får overtidsbetalt, avspasering eller har høyere lønn for å ha utvidet ansvar på jobb. Det skrev jeg også noe om i innlegget mitt, men det har du glatt hoppet bukk over. 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #186 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det noen som bare følger læreboka? Det tar tid å lage powerpointer, finne nettressurser, lage oppgaver som vekker engasjement, finne ulike undervisningsmetoder osv. Noen ganger trenger vi å finne alternative tekster som kan fungere bedre for veldig svake eller veldig sterke elever slik at de ikke faller av lasset. Vi må nemlig tilpasse opplæringen 😉 Anonymkode: ada92...8ee Finne opp kruttet på nytt hvert år? I min jobb bruker vi det vi hadde året før, og er såpass godt drevet at vi tar ting på sparket mellom det som ikke er planlagt. Anonymkode: 55ad7...617
IDGAF Skrevet 23. juli 2024 #187 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilke gulrøtter har lærere som andre bare kan drømme om? Jeg venter så spent på å få vite om disse, men de kommet aldri. Dere mener avspasering? Det har du i din jobb også. Inget nytt under solen der, altså. Anonymkode: 4f859...8bb Mener du seriøst at alle yrker har avspasering? 🙈
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #188 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): «Alle andre har fri når de går hjem fra jobb.» Ehhhh, nei😆 De fleste andre yrker med unntak av de som kanskje står i butikk har ikke fri når de kommer hjem. Hjelpes, bor du under en sten?? Forskjellen er at vi som ikke er lærere får ikke tatt dette ut i avspasering. Mannen jobber og er tilgjengelig etter jobb, jeg gjør det, søster gjør det, venninner gjør det. Helt helt normalt. Men lærere er stort sett de som syter over det!! Enda dere får tatt avspasering. Anonymkode: 32d93...895 Enig i at det er helt vanlig å jobbe utenfor vanlig arbeidstid uten å få betalt for det, eller ha mulighet til å ta det ut i form av avspasering. Både mannen min og jeg har slike jobber (begge i det offentlige). Det største problemet jeg har med klagende lærere, er de av lærervennene mine som klager over følgende: 1) At de må ta ut avspasering om sommeren. For de vil heller reise på billige sydenturer utenfor skoleferien! Det er vanvittig provoserende, når man må finne løsninger for barnepass i opptil 6-7 uker hvert bidige år. Og ikke kan vi reise på billige sydenturer utenfor skoleferien vi heller, for ungene går jo på skolen, og dessuten får vi ikke fri fra jobb! 2) En klaget over at de ikke penger fikk fri med lønn for å være hjemme med egne barn når det var planleggingsdag, for kommunen skulle spare penger. Hun fikk helt sjokk da jeg fortalte henne at INGEN andre får fri med lønn for å være hjemme med barn som har planleggingsdag, vi må avspasere, bruke feriedager, eller ta fri uten lønn. Hun visste rett og slett ikke hvor utrolig privilegert hun hadde vært fram til nå. Men nå skulle mannen ta alle planleggingsdagene! Før hadde hun tatt alle sammen. Dvs fem ekstra fridager i året, betalt. Anonymkode: ab43d...6d9 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #189 Skrevet 23. juli 2024 Ikke *lenger fikk fri med lønn Anonymkode: ab43d...6d9
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #190 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Finne opp kruttet på nytt hvert år? I min jobb bruker vi det vi hadde året før, og er såpass godt drevet at vi tar ting på sparket mellom det som ikke er planlagt. Anonymkode: 55ad7...617 Hender jeg ikke har tid til å planlegge noe, og tar ting på sparket, men synes selv at jeg får en bedre time hvis jeg stiller opp med et flunkende nytt opplegg. Ofte bruker jeg en forbedret versjon av fjorårets opplegg. Har også samfunnsfag som krever at opplegget er dagsaktuelt. Dessuten er klassene ulike, og opplegget må tilpasses elevgruppen. Anonymkode: ada92...8ee 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #191 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Enig i at det er helt vanlig å jobbe utenfor vanlig arbeidstid uten å få betalt for det, eller ha mulighet til å ta det ut i form av avspasering. Både mannen min og jeg har slike jobber (begge i det offentlige). Det største problemet jeg har med klagende lærere, er de av lærervennene mine som klager over følgende: 1) At de må ta ut avspasering om sommeren. For de vil heller reise på billige sydenturer utenfor skoleferien! Det er vanvittig provoserende, når man må finne løsninger for barnepass i opptil 6-7 uker hvert bidige år. Og ikke kan vi reise på billige sydenturer utenfor skoleferien vi heller, for ungene går jo på skolen, og dessuten får vi ikke fri fra jobb! 2) En klaget over at de ikke penger fikk fri med lønn for å være hjemme med egne barn når det var planleggingsdag, for kommunen skulle spare penger. Hun fikk helt sjokk da jeg fortalte henne at INGEN andre får fri med lønn for å være hjemme med barn som har planleggingsdag, vi må avspasere, bruke feriedager, eller ta fri uten lønn. Hun visste rett og slett ikke hvor utrolig privilegert hun hadde vært fram til nå. Men nå skulle mannen ta alle planleggingsdagene! Før hadde hun tatt alle sammen. Dvs fem ekstra fridager i året, betalt. Anonymkode: ab43d...6d9 Herregud, disse er ikke representative for lærere i det hele tatt! Her er det din personlige omgangskrets som er problemet, ikke lærere generelt. Anonymkode: 4233b...a2d 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #192 Skrevet 23. juli 2024 Lovise78 skrev (8 minutter siden): Bilmekanikere, butikkmedarbeidere, snekkere, elektrikere, kontorarbeidene i det offentlige, sykepleiere, leger, rørleggere, drosjesjåfører, helsefagarbeidere, vaktmestere, etc etc jobber ikke med kunder etter arbeidstidens slutt med mindre de får overtidsbetalt, avspasering eller har høyere lønn for å ha utvidet ansvar på jobb. Det skrev jeg også noe om i innlegget mitt, men det har du glatt hoppet bukk over. Her nevner du stort sett yrker uten krav til høyere utdanning 😉 Jeg er ingeniør, kan bare drømme om å få avspasering eller overtidsbetalt 😂 Jeg har mine ansvarsområder, og det må bare løses uansett om det er kveld, helg, ferie eller julaften. Jeg tjener 680.000 i året. Sammenligner jeg med lærer-venninnen min med lik ansiennitet som meg tjener jeg noen tusenlapper mer i året. Men med tanke på at hun har nesten to måneder mer ferie og jobber færre timer i uka enn meg er ikke de tusenlappene mye å skryte over. Anonymkode: 57aaf...b3b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #193 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herregud, disse er ikke representative for lærere i det hele tatt! Her er det din personlige omgangskrets som er problemet, ikke lærere generelt. Anonymkode: 4233b...a2d Vi er mange yrker som må yte noe etter arbeidstid. Men lærere har vel jobb fra 8-16? Og undervisning fra 9-14? Maks? Da har dere 3 timer om dagen til plantid hver dag. Da har dere mye tid til å planlegge. Det jeg ser er at lærere drar hjem kl 15 mange ganger, for å hente egne barn på barnehage. Og da er det jo selvfølge at man må ta igjen den timen hjemme.. uten å kalle det for overtid. Jeg jobber i barnehage og har ofte lærer foreldre gjennom års som henter kl 15.00 da velger de selv å jobbe hjemme. Et privilegie mange andre ikke har. Som er ferdig på jobb kl 16 og kommer løpende inn porten rett før stengetid Anonymkode: 55ad7...617
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #194 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her nevner du stort sett yrker uten krav til høyere utdanning 😉 Jeg er ingeniør, kan bare drømme om å få avspasering eller overtidsbetalt 😂 Jeg har mine ansvarsområder, og det må bare løses uansett om det er kveld, helg, ferie eller julaften. Jeg tjener 680.000 i året. Sammenligner jeg med lærer-venninnen min med lik ansiennitet som meg tjener jeg noen tusenlapper mer i året. Men med tanke på at hun har nesten to måneder mer ferie og jobber færre timer i uka enn meg er ikke de tusenlappene mye å skryte over. Anonymkode: 57aaf...b3b Enig med deg. Har også en mann som jobber under firma der han får utallige tlf på kveldstid fra neste skift som er på jobb, der han må løse problemer og sende mailer. Dette uten lønn eller avspasering Anonymkode: 55ad7...617
Gaia Skrevet 23. juli 2024 #195 Skrevet 23. juli 2024 Til det opprinnelige innlegget vil jeg svare at det å jobbe i barnehage virker vel så slitsomt som det å jobbe som lærer. Det er ansvaret utenom med utviklingssamtaler, foreldremøter og telefoner/ meldinger som blir ekstra i forhold til det barnehagelærere har. Vi har for øvrig bunden og ubunden tid. Den bundne utgjør 33 timer pr. uke på min skole. Altså 4,5 timer under det andre har. De 4,5 timene pluss enda mer bruker jeg faktisk med tilstedeværelse på skolen, fordi jeg som regel kommer 45 minutter før jeg har oppmøte for å forberede dagens undervisning. Det er også ganske ofte at jeg sitter igjen på skolen etter kl. 15, fordi en time etter undervisningsslutt er for lite til forberedelse og etterarbeid. Det er helt sikkert andre lærere som bruker mindre tid enn meg, men for meg er det viktig å bruke tid på slikt for å forberede meg best mulig, for å gi elevene best mulig undervisning og for å tilrettelegge lærestoff i ulike nivåer tilpasset elevenes nivå. Jeg synes også at jeg har grei lønn, men så har jeg også 8,5 års høyere utdanning, selv om jeg bare får betalt for 7 av dem. Til slutt vil jeg bare si at jeg synes at det er trist at så mange er veldig bastante når det kommer til ting de «vet» om hvordan læreryrket er. Jeg uttaler meg sjelden om andres yrker på den ene eller andre måten, nettopp fordi jeg ikke aner særlig mye om verken arbeidsoppgaver, arbeidstid eller arbeidsvilkår. Det kunne aldri falle meg inn i halvsvime å påstå f.eks. at «rørleggere bruker halve arbeidstida på å spise kake, stå og slarve med kolleger eller bruker arbeidstida til å dra hjem og drive dank», slik det påstås om lærere her. En god regel er å uttale seg om ting man vet noe om og la være å si noe om ting man ikke har peiling på. Det er fryktelig mange forståsegpåere her. 5 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #196 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Finne opp kruttet på nytt hvert år? I min jobb bruker vi det vi hadde året før, og er såpass godt drevet at vi tar ting på sparket mellom det som ikke er planlagt. Anonymkode: 55ad7...617 Hvordan er dette relevant for oss lærere når du selv ikke jobber som lærer? Fint at dere kan bruke det samme år etter år, men det hjelper jo ikke oss? Ungene er et år eldre fra høsten av, da kan jeg ikke bruke det samme som vi gjorde forrige skoleår ettersom elevene skal utvikle seg. Nå skal vi også i gang med nytt læreverk fra høsten av, så da krever det litt mer planlegging enn å bare ta noe gammelt noe. Jeg kan heller ikke bruke mye av det tredje trinn brukte i fjor i f.eks. matte da jeg har en helt annen elevgruppe enn det de er. Selvsagt bruker vi ressurser og opplegg laget av andre, men alt må tilpasses til den elevgruppen en har. Man underviser gjerne ulikt også ut ifra hva slags person man er og ut ifra hva slags type elevgruppe man har. Ett eksempel er at forrige skoleårs tredjeklasse fint kan sitte over lengre tid med statisk arbeid, mens min gjeng som er neste skoleårs tredjeklasse er den rake motsetning. De trenger mye praktisk innlæring og arbeid. Jeg kan dermed ikke bruke undervisningsoppleggene fra fjorårets tredjeklasse uten å tilpasse det til min gjeng. Det krever tid og planlegging. Selvsagt må vi også ta mye på sparket ut ifra hva slags type dag elevene har. Ofte går opplegget man har planlagt rett i vasken, men sånn er det jo bare. De fleste har alltid en plan b også som er planlagt på forhånd for at ting ikke skal gå helt i dass. Hvertfall på barneskolen. Skjønner ikke hvorfor du kommer med tips og argumenter for noe du ikke har peiling på? Anonymkode: 41740...6ad 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #197 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi er mange yrker som må yte noe etter arbeidstid. Men lærere har vel jobb fra 8-16? Og undervisning fra 9-14? Maks? Da har dere 3 timer om dagen til plantid hver dag. Da har dere mye tid til å planlegge. Det jeg ser er at lærere drar hjem kl 15 mange ganger, for å hente egne barn på barnehage. Og da er det jo selvfølge at man må ta igjen den timen hjemme.. uten å kalle det for overtid. Jeg jobber i barnehage og har ofte lærer foreldre gjennom års som henter kl 15.00 da velger de selv å jobbe hjemme. Et privilegie mange andre ikke har. Som er ferdig på jobb kl 16 og kommer løpende inn porten rett før stengetid Anonymkode: 55ad7...617 Du skjønte ikke innlegget mitt. Anonymkode: 4233b...a2d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #198 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi er mange yrker som må yte noe etter arbeidstid. Men lærere har vel jobb fra 8-16? Og undervisning fra 9-14? Maks? Da har dere 3 timer om dagen til plantid hver dag. Da har dere mye tid til å planlegge. Det jeg ser er at lærere drar hjem kl 15 mange ganger, for å hente egne barn på barnehage. Og da er det jo selvfølge at man må ta igjen den timen hjemme.. uten å kalle det for overtid. Jeg jobber i barnehage og har ofte lærer foreldre gjennom års som henter kl 15.00 da velger de selv å jobbe hjemme. Et privilegie mange andre ikke har. Som er ferdig på jobb kl 16 og kommer løpende inn porten rett før stengetid Anonymkode: 55ad7...617 Bare et lite spørsmål vedrørende det her, når tror du vi har fellestid, møtetid og samarbeidstid? Det har vi forøvrig hver uke. Anonymkode: 41740...6ad 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #199 Skrevet 23. juli 2024 Just now, AnonymBruker said: Enig med deg. Har også en mann som jobber under firma der han får utallige tlf på kveldstid fra neste skift som er på jobb, der han må løse problemer og sende mailer. Dette uten lønn eller avspasering Anonymkode: 55ad7...617 Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være en konkurranse om hvem som har det verst. Kan vi ikke heller diskutere et reelt problem, nemlig mobbing og skolevegring hos barn og økende uro i klasserommene? Det er jo der skoen trykker i skolen og hvorfor lærere blir så slitne. Ikke fordi de må jobbe et par timer overtid her og der. Folk hopper over det lærere skriver om hva som faktisk er problemene i skolen, og henger seg opp i arbeidstid. Vi har alle en interesse av at det skal være bra i skolen og samfunnet. Hvis folk bare skal klage på at lærerne har lang ferie så hjelper det ingenting. Og drit i å provoseres av enkelte lærere som klager på absolutt alt. Jeg må innrømme at jeg har/har hatt idiotiske kolleger som lærer. Det betyr ikke at de fleste gjør en god jobb og ikke bør få lov til å kjempe for bedre forhold i skolen. For BARNA. Anonymkode: 2b972...693 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #200 Skrevet 23. juli 2024 Lovise78 skrev (8 minutter siden): Til det opprinnelige innlegget vil jeg svare at det å jobbe i barnehage virker vel så slitsomt som det å jobbe som lærer. Det er ansvaret utenom med utviklingssamtaler, foreldremøter og telefoner/ meldinger som blir ekstra i forhold til det barnehagelærere har. Vi har for øvrig bunden og ubunden tid. Den bundne utgjør 33 timer pr. uke på min skole. Altså 4,5 timer under det andre har. De 4,5 timene pluss enda mer bruker jeg faktisk med tilstedeværelse på skolen, fordi jeg som regel kommer 45 minutter før jeg har oppmøte for å forberede dagens undervisning. Det er også ganske ofte at jeg sitter igjen på skolen etter kl. 15, fordi en time etter undervisningsslutt er for lite til forberedelse og etterarbeid. Det er helt sikkert andre lærere som bruker mindre tid enn meg, men for meg er det viktig å bruke tid på slikt for å forberede meg best mulig, for å gi elevene best mulig undervisning og for å tilrettelegge lærestoff i ulike nivåer tilpasset elevenes nivå. Jeg synes også at jeg har grei lønn, men så har jeg også 8,5 års høyere utdanning, selv om jeg bare får betalt for 7 av dem. Til slutt vil jeg bare si at jeg synes at det er trist at så mange er veldig bastante når det kommer til ting de «vet» om hvordan læreryrket er. Jeg uttaler meg sjelden om andres yrker på den ene eller andre måten, nettopp fordi jeg ikke aner særlig mye om verken arbeidsoppgaver, arbeidstid eller arbeidsvilkår. Det kunne aldri falle meg inn i halvsvime å påstå f.eks. at «rørleggere bruker halve arbeidstida på å spise kake, stå og slarve med kolleger eller bruker arbeidstida til å dra hjem og drive dank», slik det påstås om lærere her. En god regel er å uttale seg om ting man vet noe om og la være å si noe om ting man ikke har peiling på. Det er fryktelig mange forståsegpåere her. Barnehagelærere har også bachelor og mange har videreutdanning i administrasjon og ledelse, spes ped og andre fag. Så mange har høy utdannelse. Vi har også utviklingssamtaler, henvisninger, dokumentering, bestille materiale vi trenger. Vi bruker kvelder på å male og ommøblere, pusse opp avd. Og vi bruker tid i ferien til å stikke innom IKEA og andre steder for å kjøpe ting vi trenger. i tillegg til å skrive handleliste / mat hver uke. Lage all maten til barna, samt en del møtevirksomhet der det alltid blir underbemanning på avd. ikke betalt pause og ikke lange ferier. vi har mye samme jobb men kun 4 timer i uka til å gjøre alt kontorarbeid. fagarbeidere får ikke plantid i det hele tatt, og de skal ha aktiviteter, samlinger og opplegg. vi står i en evig spagat med høye sykmeldinger. Men vi skriker ikke i media og klager slik som lærere. Anonymkode: 55ad7...617 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå