AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #1 Skrevet 23. juli 2024 Jeg lurer på hva dere sammenligner det med? Kan dere være enig i at å være pedagog i en barnehage sannsynligvis er mer slitsomt ? Ønsket gjerne å høre svar fra flere☺️ Anonymkode: f08f7...7d9
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #2 Skrevet 23. juli 2024 Med forbehold om at jeg ikke er lærer -de aller fleste yrkene er slitsomme på en eller annen måte. Lærer- og sykepleieryrket får den oppmerksomheten de får, fordi de er noen av de mest sentrale i samfunnet. Anonymkode: 992d0...469 10 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #3 Skrevet 23. juli 2024 Alle yrker er krevende og man blir tappet. Det skal koste krefter å jobbe, og det er bra å gjøre ting som krever mye av oss. Men at lærere klager… altså, lærere har veldig mye ferie. Det kan ikke sammenliknes med andre jobber. Mine venner som er lærere forstår virkelig ikke hvordan det er å ha en vanlig jobb, med de forventningene de har til deltakelse på ting når de selv har lang ferie. Anonymkode: df01c...850 18 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #4 Skrevet 23. juli 2024 Er vel ikke en konkurranse om hvilket yrke som er mest slitsomt. Jeg vet at det er slitsomt å være f.eks lege, sykepleier, barnehagelærer. Min samboer er elektriker og han har slitsomme dager i blant. Min mor jobbet i kommunen og jobbet lange dager. Men jeg har jobbet i klesbutikk og på bensinstasjon bl.a, og det er ikke like slitsomt som f.eks lærer. Selv om lærere sier at de har en slitsom jobb, så betyr det ikke at de mener at alle andre jobber ikke er det. Men det må da være lov å klage på forhold som faktisk ikke er bra, selv om andre ikke klager like mye. Det blir litt som å si til en som er sulten at de får holde munn siden det finnes fattige som har det verre enn dem, og vi hører da ikke dem klage??? Hvis man er interessert i at det skal bli bedre i skolen, og dermed færre klagende og slitne lærere, så bli med og krev fler ressurser i skolen. Politikerne må på banen! Anonymkode: 2b972...693 8 2 11
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #5 Skrevet 23. juli 2024 13 minutter siden, AnonymBruker said: Alle yrker er krevende og man blir tappet. Det skal koste krefter å jobbe, og det er bra å gjøre ting som krever mye av oss. Men at lærere klager… altså, lærere har veldig mye ferie. Det kan ikke sammenliknes med andre jobber. Mine venner som er lærere forstår virkelig ikke hvordan det er å ha en vanlig jobb, med de forventningene de har til deltakelse på ting når de selv har lang ferie. Anonymkode: df01c...850 Hva mener du? Hvis en lærer opplever vold fra en elev, eller er sliten fordi hun har flere mobbesaker som er vanskelige å løse, så kan de ikke klage fordi de har lang ferie? Bør vi ikke også si at de som tjener over 1 mill ikke bør få klage om de har det slitsomt på jobb? Eller de som jobber 2 uker på og 4 uker av? Hva er kriteriene for å få lov til å klage når ting er vanskelig og slitsomt på jobb da? Anonymkode: 2b972...693 12 1 10
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #6 Skrevet 23. juli 2024 Here we go again...Jeg er lærer og skal ikke utbrodere alt for mye, for det kan bli veldig langt, men for å si det sånn; jeg får ikke noe ut av ferien fordi jeg fortsatt ikke har kommet meg til hektene etter forrige skoleår. Vi er i konstant krig med elevene. Det hjelper ikke om man er godt likt og elevene egentlig oppsøker mye kontakt med deg, de blir like fullt forbanna når man stiller krav til dem eller setter dem på plass. Da skal de straffe med å bli enda verre, som om det ikke var ille nok at de hadde ødelagt de første 45 min av undervisningen på å lage bråk. Man skal gjennomføre undervisning og se alle (oppmot 30 stk) elevene mens man hele tiden skal stoppe (leke)slossing, herjing med materielle ting og kasting av gjenstander og dempe den ville stemningen. Det hjelper ikke å bli forbanna, det hjelper ikke å være pedagogisk, det hjelper ikke å sette merknader og det hjelper ikke å kontakte foreldrene. Jeg ønsker meg selvfølgelig ut av yrket, men har ikke råd til å gå ned i lønn. Anonymkode: 4233b...a2d 6 5 10
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #7 Skrevet 23. juli 2024 Når jeg snakker med venner som ikke er lærere, slår det meg at de får positive tilbakemeldinger, takk, og har kolleger som drar i samme retning. Det som gjør meg aller mest fysisk sliten er all ekstra jobb som må gjøres på fritid fordi ledelsen klemmer inn alt mulig annet enn planlegging i arbeidstiden, og de vet at man ikke kan komme på jobb uten å ha planlagt, så de får på en måte mer enn de betaler for der. Utspekulert. Det som gjør meg psykisk utmattet er at alt er negativt. Ingen foreldre tar noensinne kontakt for noe positivt. Alltid er det klaging eller tilpasning eller eget spesialopplegg av helt merkelig navlebeskuende grunner. Kollegene klager over elevene sine som utagerer kg "ødelegger" og ledelsen klager over at vi klager. Elevene aksepterer meg, ignorerer meg eller kaller meg fittekjerring og hore om jeg grensesetter. Tenk deg å gå på jobb hver dag år etter år og aldri få noe positiv tilbakemelding, bare mas og klag og opposisjon og vold. Det er slitsomt. Før noen anbefaler å bytte arbeidsplass, det er slik andre steder også her i byen pga økonomi. Jeg vil ikke ha råd, bare forsøke å forklare. Anonymkode: 8df67...54e 12 4 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #8 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men at lærere klager… altså, lærere har veldig mye ferie. Anonymkode: df01c...850 Vi har fem uker ferie som alle andre. Resten er opptjent fordi vi på kontrakt har 43,5 timers uker. (I virkeligheten er det sjelden mindre enn 50.) Gleder meg til å bytte jobb og få "vanlig" ferie, for da ligger jeg kanskje ikke med vondt i magen og utmattelse hele ferien og ikke får gjort noe fordi jeg er så skutt etter semesteret med motstand. Anonymkode: 8df67...54e 7 1 3
Sinsiew Skrevet 23. juli 2024 #9 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Alle yrker er krevende og man blir tappet. Det skal koste krefter å jobbe, og det er bra å gjøre ting som krever mye av oss. Men at lærere klager… altså, lærere har veldig mye ferie. Det kan ikke sammenliknes med andre jobber. Mine venner som er lærere forstår virkelig ikke hvordan det er å ha en vanlig jobb, med de forventningene de har til deltakelse på ting når de selv har lang ferie. Anonymkode: df01c...850 Altså, hæ? Med så mye møter og ekstrating lærere må delta på hver uke, er det vel nettopp det de har forståelse for..At de har avspasering gjør vel ikke at de ikke forstår hva det vil si å delta på ting som er obligatorisk... 2 1 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #10 Skrevet 23. juli 2024 Jeg er lærer. Jeg har jobbet i ulike yrker siden jeg var 13 år, og jeg kan med hånden på hjertet si at læreryrket er slitsomt. Jeg har jobbet som avisbud, i butikk, i barnehage, i ferskvare, i kiosk, restaurant, bar etc. Jeg har alltid hatt 2-3 jobber samtidig, men kontaktlærer er det tøffeste. Jeg blir psykisk sliten, ikke fysisk. Likevel vil jeg si at jeg elsker jobben veldig høyt. Jeg elsker å være lærer, men jeg blir sliten. Jeg er en person som tåler MYE. Jeg jobbet 150% ved siden av masteren, jobbet tidligere mellom 200-300 t i mnd før jeg startet studiene, og har alltid hatt mange baller i luften. Nå er jeg "kun" lærer (og mamma), men å oppleve fysisk og psykisk vold, og til tider et støynivå langt over normalen - det er slitsomt. Mange elever er ikke vant til at det stilles krav fra hjemmet. Om jeg da gjør det, blir jeg slått, spyttet på, kastet ting på. Foreldre kan ikke forstå hvorfor ikke "Ole" kan være inne i hvert friminutt i stedet for å være ute. Han liker nemlig ikke å være ute og slipper dette hjemme. Ole klikker om jeg ber han går ut, og foreldrene støtter han. Lise skal smøres med solkrem kl 8,10,12 og 14. Om ikke det gjøres får jeg og ledelsen lange mailer om hvor dårlig deres barn blir fulgt opp. Lite vet dem at kl 12 stod jeg og prøvde å roe ned en elev. Pål hadde nemlig tatt med seg kniv og lighter på skolen. Han prøvde å tenne på skolen ved flere anledninger og tok deretter frem kniven da jeg prøvde å stanse han. Moren til Irene sender mail fordi hennes barn "ikke har lært om universet" slik det stod på timeplanen. Nei, det er fordi jeg brukte lange tider på å finne Thea og Verena etter friminuttet. De har en tendens til å stikke av, og om de plutselig forsvinner er det mitt ansvar. I tillegg måtte jeg håndtere Ole sitt raserianfall og ødeleggelse av klasserommet da han ikke fikk være inne i friminuttet. Jeg skulle jo også egentlig smurt Lise med solkrem, men iom at Pål gikk rundt med lighter og kniv ble ikke dette gjort. Læren om universet må taes i neste uke. Anonymkode: 722a9...f4b 12 6 13
Bombasi Skrevet 23. juli 2024 #11 Skrevet 23. juli 2024 (endret) Har inntrykk av at mange lærere som finner seg andre yrker fordi "læreryrket er så slitsomt" ofte blir snar hos ny arbeidsgiver for å vente tilbake til læreryrket igjen. Læreryrket er nok slitsomt på sin måte, og det har nok blitt verre med årene. Særlig med tanke på relasjoner mellom lærer, elev og foreldre, samt elever som er vanskelige å ha med å gjøre. Samt tidvis høyt arbeidstrykk. Læreryrket er ikke enkelt og ikke en dans på roser, men det er ingen yrker i dag. Lærere som prøver seg i et annet yrke blir ofte overrasket over hvor slitsomt det nye yrket var. Lærere har mange gulrøtter i sin jobb. Planleggingsdager, "planleggingsdager", mye fritid, mulighet for å ta deler av arbeidet med seg hjem, lang ferie, fri hver helligdag og gjerne innklemtdager, mulighet for fleksitid og tidvis regulering av arbeidsdag selv osv. Det er gulrøttene som gjør at lærere savner yrket, og til syvende og sist så viser det seg at læreryrket ikke er så ille likevel. Dessuten har mange lærere godt betalt i kontekst andre, selv om lærere er flink til å påpeke det motsatte. Endret 23. juli 2024 av Bombasi 13 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #12 Skrevet 23. juli 2024 Jeg har gått fra pedagogisk leder til faglærer i skolen, barneskole og for meg er barnehage tøffere, med mer hektiske dager og lite tid/ mulighet til å hente seg inn igjen og mindre ressurser og lite vikarbruk. Nå har de som er kontaktlærer mer å holde styr på enn meg ifh til antall elever og dermed mer foreldresamarbeid, elever med tilpassingsbehov mm. Enig i at det å sammenligne har lite for seg og så er det stor forskjell fra lærer til lærer og fra skole til skole også. Kan være enige i at noen lærere klager mer enn «nødvendig» og ikke ser hvilke goder med avspasering og vikar ved fravær. Anonymkode: 28025...478 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #13 Skrevet 23. juli 2024 Jobber som lærer. Seks timer med undervisning skal planlegges til dagen etter. Hver ettermiddag/ kveld, fra søndag til torsdag krever tankespinn og mental planlegging til timene som venter deg dagen etter. Anonymkode: 70373...a25 3
Hengebuksvinet Skrevet 23. juli 2024 #14 Skrevet 23. juli 2024 Jeg er sterkt bekymret. Av nye lærere som har kommet inn siste 5 årene, har bare en holdt ut mer enn året. Og jeg opplever hele veien at mange av de gode finner seg nye jobber. Har vel bare en kollega som trives med arbeidsforholdene. Han går stort sett hjem 14/15:15, og bidrar ikke i utviklingsarbeid. Er også flink til å "låne" andres opplegg. Ikke en lærer jeg ville hatt til mine barn. 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #15 Skrevet 23. juli 2024 Jeg er en lærer som er prisgitt mye energi. Jeg trenger lite søvn, og jobber mye og hardt. I skolens ferier har jeg gjerne en annen jobb. Har forsøkt sykehjem, kontor, ulike boliger for psykisk utviklingshemmede og fengselsbetjent. Føler likevel at jeg har sommerferie, for jeg har mentalt fri fra jobben når jeg reiser hjem Anonymkode: 70373...a25 1
Hengebuksvinet Skrevet 23. juli 2024 #16 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er en lærer som er prisgitt mye energi. Jeg trenger lite søvn, og jobber mye og hardt. I skolens ferier har jeg gjerne en annen jobb. Har forsøkt sykehjem, kontor, ulike boliger for psykisk utviklingshemmede og fengselsbetjent. Føler likevel at jeg har sommerferie, for jeg har mentalt fri fra jobben når jeg reiser hjem Anonymkode: 70373...a25 Så enig!
isw Skrevet 23. juli 2024 #17 Skrevet 23. juli 2024 Lærere betaler (i tillegg til en ellers ekstremt krevende og ikke spesielt godt betalt jobb) prisen for dagens forbrukervennlige samfunn. Fokuset på vernet av den "svake" part (i denne konteksten eleven) med hva det innebærer av klagerett, kvalitetssikringer og regelrett rettsløshet for læreren, gjør at jeg ikke på noen måte vil anbefale en eneste person å bli lærer, spesielt ikke for litt eldre elever. Å ta en mastergrad for å ha elendige arbeidsvilkår og tjene under 700.000 kroner i året selv med lang ansiennitet, unner jeg ingen. Her må samfunnet ta noen grep, hvis vi ønsker at den oppvoksende generasjon skal ha faglærte lærere. Lønnen må opp, og makten i klasserommet må tilbake til læreren. 7 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #18 Skrevet 23. juli 2024 Er ikke lærer, men synes det virker ekstremt slitsomt, spesielt barneskole. Anonymkode: d79ba...3e1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #19 Skrevet 23. juli 2024 Bombasi skrev (54 minutter siden): Har inntrykk av at mange lærere som finner seg andre yrker fordi "læreryrket er så slitsomt" ofte blir snar hos ny arbeidsgiver for å vente tilbake til læreryrket igjen. Læreryrket er nok slitsomt på sin måte, og det har nok blitt verre med årene. Særlig med tanke på relasjoner mellom lærer, elev og foreldre, samt elever som er vanskelige å ha med å gjøre. Samt tidvis høyt arbeidstrykk. Læreryrket er ikke enkelt og ikke en dans på roser, men det er ingen yrker i dag. Lærere som prøver seg i et annet yrke blir ofte overrasket over hvor slitsomt det nye yrket var. Lærere har mange gulrøtter i sin jobb. Planleggingsdager, "planleggingsdager", mye fritid, mulighet for å ta deler av arbeidet med seg hjem, lang ferie, fri hver helligdag og gjerne innklemtdager, mulighet for fleksitid og tidvis regulering av arbeidsdag selv osv. Det er gulrøttene som gjør at lærere savner yrket, og til syvende og sist så viser det seg at læreryrket ikke er så ille likevel. Dessuten har mange lærere godt betalt i kontekst andre, selv om lærere er flink til å påpeke det motsatte. Du må jo snakke om lærere på vgs? Jeg skjønner ikke helt hva "planleggingsdager" er. Ei heller kan lærere bruke fleksitid. Med mindre du mener den ene kontaktlærertimen lærere har. Mye fritid= tid man bruker hjemme på å planlegge undervisning fordi plantiden blir spist opp av møter. Hvilke lærere kan regulere arbeidsdagen selv? Man er låst av timeplanen og tid til teamtid og fellestid. Anonymkode: 4f859...8bb 7 4
Bombasi Skrevet 23. juli 2024 #20 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Du må jo snakke om lærere på vgs? Jeg skjønner ikke helt hva "planleggingsdager" er. Ei heller kan lærere bruke fleksitid. Med mindre du mener den ene kontaktlærertimen lærere har. Mye fritid= tid man bruker hjemme på å planlegge undervisning fordi plantiden blir spist opp av møter. Hvilke lærere kan regulere arbeidsdagen selv? Man er låst av timeplanen og tid til teamtid og fellestid. Anonymkode: 4f859...8bb "Planleggingsdager" er dager som er ment til å bedrive planlegging i, men som ikke brukes til det - ergo lærerne tar fri. Typisk inneklemtdager. Klart planleggingsdager oftest brukes til planlegging, men jeg kjenner nok lærere til å vite at enkelte planleggingsdager ikke brukes til planlegging også. Med regulering og fleksitid så mener jeg at mange lærere kan dra hjem etter siste undervisningstime, eventuelt komme sent på jobb pga sen førstetime, samt dra på private æren ved hull i timeplanen, og så jobbe resten senere hjemme eller i helgen f.eks. Eller ikke, hvis ikke arbeidsmengden er der. Mange lærere ligger mellom 20-25 undervisningstimer i uka (om jeg ikke husker feil), som igjen gjør at det går an å regulere og flekse rundt timeplanen. Det er ingen andre yrker som har så mange gulrøtter enn lærerne, sett i kontekst at lærere er "vanlige ansatte" - ref. ikke har lederstillinger eller særstilte stillinger. Men at jobben kan være tidvis tøff, slitsom og hektisk, ja uten tvil. Det betviler jeg ikke. Men slik er det stort sett over hele arbeidslinja, bare at mange ikke har gulrøtter i det hele tatt. 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå