AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #1 Skrevet 23. juli 2024 Hei! Hjemme med 3- og 2-åringen på uke 4 nå. Begynner å bli riktig lei av å bruke dag inn og dag ut på å aktivisere unger. Mann og besteforeldre jobber. Vi finner på mye forskjellig, men jeg bare så lei av stranda med barna og lekeplass-hopping. Synes dette er koselig de første 2-3 ukene men hvordan fikser folk uke 4 og 5 uten avlastning og pauser? Hvorfor ønsker man så lang ferie? Hva gjør dere for å få pustet litt ut (eller trenger dere ikke det)? Anonymkode: 96819...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #2 Skrevet 23. juli 2024 Vi baker brød og lager middag for det neste halve året omtrent. Barna elsker det, kjedelig for meg, men er jo praktisk nok og sparer jobb senere. Kjøpte en ekstra fryser billig på Finn. Anonymkode: 6f7c7...488 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #3 Skrevet 23. juli 2024 De må vel nesten aktivisere seg selv litt også? Man lager ris til egen bak om man lærer barna at de blir aktivisere hele tiden. Anonymkode: aa0c7...b07 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #4 Skrevet 23. juli 2024 Vi lar ungene leke selv. Så enkelt. Anonymkode: f3416...60d 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #5 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hei! Hjemme med 3- og 2-åringen på uke 4 nå. Begynner å bli riktig lei av å bruke dag inn og dag ut på å aktivisere unger. Mann og besteforeldre jobber. Vi finner på mye forskjellig, men jeg bare så lei av stranda med barna og lekeplass-hopping. Synes dette er koselig de første 2-3 ukene men hvordan fikser folk uke 4 og 5 uten avlastning og pauser? Hvorfor ønsker man så lang ferie? Hva gjør dere for å få pustet litt ut (eller trenger dere ikke det)? Anonymkode: 96819...ff3 Hvorfor? Vi liker p være sammen, ingen stess for å rekke bhg , aktiviteter og jobb, vi kan legge opp dagene som vi ønsker . Anonymkode: a11d8...d84
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #6 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor? Vi liker p være sammen, ingen stess for å rekke bhg , aktiviteter og jobb, vi kan legge opp dagene som vi ønsker . Anonymkode: a11d8...d84 Jeg liker også å være sammen med barna mine. Men på dag 20++ begynner både jeg og barna å bli klar for noe annet igjen (vi er med andre barn når vi og andre er hjemme). Anonymkode: 96819...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #7 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De må vel nesten aktivisere seg selv litt også? Man lager ris til egen bak om man lærer barna at de blir aktivisere hele tiden. Anonymkode: aa0c7...b07 Åh, de leker mye alene også! Men jeg må fremdeles være der. Og jeg kan glemme å sette meg ned med en bok eller noe annet avslappende. Da er de der på sekundet for å være med eller klatre på meg. Men mens jeg rydder, fikser, lage mat er det null problem. Savner likevel å kunne ta en løpetur, fjelltur, bruke hodet mitt på jobb. Føler meg så låst, og det er kanskje da jeg også føler at jeg kjeder meg til døden og ting blir slitsomt? Anonymkode: 96819...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #8 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor? Vi liker p være sammen, ingen stess for å rekke bhg , aktiviteter og jobb, vi kan legge opp dagene som vi ønsker . Anonymkode: a11d8...d84 Men hvordan legger dere opp dagene da? Og hvem sine ønsker følger dere? Jeg antar at dine ikke nødvendigvis sammenfaller med barna sine Anonymkode: 96819...ff3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #9 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hei! Hjemme med 3- og 2-åringen på uke 4 nå. Begynner å bli riktig lei av å bruke dag inn og dag ut på å aktivisere unger. Mann og besteforeldre jobber. Vi finner på mye forskjellig, men jeg bare så lei av stranda med barna og lekeplass-hopping. Synes dette er koselig de første 2-3 ukene men hvordan fikser folk uke 4 og 5 uten avlastning og pauser? Hvorfor ønsker man så lang ferie? Hva gjør dere for å få pustet litt ut (eller trenger dere ikke det)? Anonymkode: 96819...ff3 Dagene er avslappet. Ingen tidspress eller ting man må gjøre. Noen dager er vi hjemme, baker, leker, lar barna aktivisere seg selv der de kan, er i hagen, andre dager går vi turer i området - trenger ikke gå langt for at det blir en utflukt for barna, plukker bær, griller pølser, leter etter krabber på stranden, mat med oss på lekeplassen, går på cafe, bibliotek etc. Lave krav og forventninger. Hatt barna hjemme i 4 uker nå, skal ha de hjemme 3 uker til - vi nyter dagene. Barna er 8mnd, 2.5år, 4.5år og 8 år. Anonymkode: c2dd6...13f 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #10 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dagene er avslappet. Ingen tidspress eller ting man må gjøre. Noen dager er vi hjemme, baker, leker, lar barna aktivisere seg selv der de kan, er i hagen, andre dager går vi turer i området - trenger ikke gå langt for at det blir en utflukt for barna, plukker bær, griller pølser, leter etter krabber på stranden, mat med oss på lekeplassen, går på cafe, bibliotek etc. Lave krav og forventninger. Hatt barna hjemme i 4 uker nå, skal ha de hjemme 3 uker til - vi nyter dagene. Barna er 8mnd, 2.5år, 4.5år og 8 år. Anonymkode: c2dd6...13f Det er imponerende! Vi er åpenbart veldig ulike, men jeg skulle oppriktig ønske at jeg hadde mer av det du har i meg også 😅 Anonymkode: 96819...ff3 2 2
TomBombadil Skrevet 23. juli 2024 #11 Skrevet 23. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Åh, de leker mye alene også! Men jeg må fremdeles være der. Og jeg kan glemme å sette meg ned med en bok eller noe annet avslappende. Da er de der på sekundet for å være med eller klatre på meg. Men mens jeg rydder, fikser, lage mat er det null problem. Savner likevel å kunne ta en løpetur, fjelltur, bruke hodet mitt på jobb. Føler meg så låst, og det er kanskje da jeg også føler at jeg kjeder meg til døden og ting blir slitsomt? Anonymkode: 96819...ff3 Det med å bli klatret på må du sette grenser for. Om du ikke ønsker denne oppførselen, så kan du ikke tillate det. Mannen din jobber vel bare 8 timer om dagen? Når han kommer hjem, så må han kunne se til barna mens du får løpt litt noen dager i uken. Lurer litt på hva du så for deg når du skulle få barn, når du vil ha full fritid til enhver tid. Endret 23. juli 2024 av TomBombadil 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #12 Skrevet 23. juli 2024 Vi har vært på hyttetur på fjellet i en uke med korte turer rundt hytta, en uke på hytta ved sjøen og der var det båtturer med bading og kos, noen dager i Dyreparken i Kristiansand, vi har vært hjemme med små turer rundt i nærområdet (balansesykkel er populært om dagen), nå skal vi noen dager til Hunderfossen. Dagene går og vi koser oss. Jeg er happy så lenge ungene er happy. Heldigvis er de 2,5 og 4 år så de krever ikke så mye for å trives. Anonymkode: b2346...eff
tussi84 Skrevet 23. juli 2024 #13 Skrevet 23. juli 2024 Har en på 3 år og en på 3 mnd. Har ikke noe fast opplegg. Hva vi gjør avhenger av været og av energi nivå. Det som er fast er at vi sover lenge, og spiser frokost sent. Nå er vi nok heldig for 3 åringen kan finne på å sove til 09/10. Frokost blir kanskje da ikke før 11. Minste våkner rundt 06/07, spiser, får stell og sovner igjen innen en time. Våkner ikke før 10/11 igjen. Vi går som regel ikke ut av huset før 12. Da er det strand, tur i skogen, lekeplasser, dra til sentrum for å kjøpe is som eksempel, dra på besøk til noen. DrAr hjem igjen etter en stund og spiser lunsj. Hvis strand spiser vi lunsj der/i nærheten. Etter det så er det innelek hvor ungen må finne på en del alene da baby krever sitt. Tar en tur ut på nærmeste lekeplass evt en time. Fra: Kl 17/1730: vi er stort sett inne resten av kvelden, lager og spiser middag + kveldsmat. Leker litt med barnet engang inne i mellom, men mest leker selv. Barnet får se litt tv på morgen og på kvelden/spille på nettbrett. De dagene det regner som verst så er vi ikke ute. Da koser vi oss hjemme med spill, Lego, togbane, modell leire, tegning etc. ... Når det er sagt så har den eldste vært en del borte i sommer. Første ferie uka var han nesten en hel uke hos mine foreldre, så var han hjemme uke 2, og i uke 3 så dro han på besøk til farmoren sin noen dager. Den 4 uka som er nå så er vi alle sammen på ferie på en camping plass hvor eldste koser seg på lekeplass, Stranda, ball leker osv. Neste uke som er hans siste uke med fri så tenker vi at vi skal ta noen dagsturer i noen av dagene.
Anononyma Skrevet 23. juli 2024 #14 Skrevet 23. juli 2024 Har en på nesten 2. Vi har en aktivitet før duppen og en etter. Morgenaktiviteten blir oftest noe enkelt som mate ender, gå på lekeplass, dra i butikken (ja, for en som er 2 år er det helt topp!). Hender vi f.eks drar i svømmehall også om været ikke spiller på lag. Ettermiddagsaktiviteten er gjerne noe litt mer spennende; museum, bibliotek, besøksgård, tur til stranda etc Vi koser oss enda på uke 3, gruer meg til bhg til uka Må bare legge til at duppen er hellig, dasitter jeg og slapper av 🙈 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #15 Skrevet 23. juli 2024 Vi har 3 barn i alderen 4-10 år. Vi drar på biblioteket, nærmeste fornøyelsespark (der vi har årskort), i parken eller på stranda 2-4 dager i uka. De andre dagene går vi en tur i nærområdet eller leker i hagen dersom det er brukbart vær, eller gjør inneaktiviteter om det er dårlig vær. Populære inneaktiviteter er: perling, play-doh, male, bytte "puteborg" på stua, bygge lego, og kle seg ut med ansiktsmaling og hele pakka. Vi har trampoline, husker, sandkasse og badebasseng (sånn til 500 kr fra Europris) i hagen, så det er mye å finne på der også. Nå som det er sesong for det, hender det vi tar en tur i skogen og plukker bær også. Anonymkode: 1f089...cef
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #16 Skrevet 23. juli 2024 tussi84 skrev (47 minutter siden): Har en på 3 år og en på 3 mnd. tussi84 skrev (47 minutter siden): spille på nettbrett. Vær så snill å dropp nettbrettet når de er så små... Anonymkode: 09dc2...548 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #17 Skrevet 23. juli 2024 Mine har blitt 6 og nesten 5 nå, og det er en god del enklere. De leker mye med hverandre, men det gjorde de betydelig mindre av da de var 2 og 3. I hvert fall så passet jeg på å gjøre ting jeg hadde lyst til også, iblandet alle lekeplass-turene. Vi var mye i skogen, for der koser jeg meg som regel. Ting som funket for oss var også at jeg gjorde litt ting sammen med venner med barn på samme alder (var så heldig å bli godt kjent med noen gjennom barselgruppe). Barna mine begynte dessuten ofte å leke litt sammen og for seg selv når jeg holdt på med noe som de kunne få være inkludert i hvis du ville. Det inkluderte baking og matlaging, som jeg liker, så det gjorde jeg også en del av. Og så var vi på besøksgård, for både barna og jeg er glad i dyr. Og ellers plukke bær, og museum som jeg selv også hadde lyst til å besøke. Anonymkode: e453d...c15
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #18 Skrevet 23. juli 2024 Vi sliter her og 😅 To barn på hhv 3 og snart 7 år. Storebror vil leke andre leker enn lillesøster, og det er derfor vanskelig å finne noe som passer begge. I tillegg kan det være vanskelig for lillesøster å forstå leken og den eldste mener hun hun «ødelegger». Dette fører hver dag til voldsomme raserianfall og mye surmuling. Søskensjalusien har også tatt seg kraftig opp de siste ukene. De krangler om leker og hvilket barne-TV de skal se. Ofte ender det med at jeg må leke med den eldste og deretter med den yngste. Det er lite lekeplasser i nærheten, heller ingen strender, skog/tur områder eller fotballbaner, så vi har holdt oss mest hjemme og i hagen. Maling, tegning, baking, bygge Lego, leke i hagen, se film, høytlesning/kikking i bøker, lage disco, kle seg ut osv….er det dagene har gått med til her. Anonymkode: 2b3d4...7e9
TomBombadil Skrevet 23. juli 2024 #19 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi sliter her og 😅 To barn på hhv 3 og snart 7 år. Storebror vil leke andre leker enn lillesøster, og det er derfor vanskelig å finne noe som passer begge. I tillegg kan det være vanskelig for lillesøster å forstå leken og den eldste mener hun hun «ødelegger». Dette fører hver dag til voldsomme raserianfall og mye surmuling. Søskensjalusien har også tatt seg kraftig opp de siste ukene. De krangler om leker og hvilket barne-TV de skal se. Ofte ender det med at jeg må leke med den eldste og deretter med den yngste. Det er lite lekeplasser i nærheten, heller ingen strender, skog/tur områder eller fotballbaner, så vi har holdt oss mest hjemme og i hagen. Maling, tegning, baking, bygge Lego, leke i hagen, se film, høytlesning/kikking i bøker, lage disco, kle seg ut osv….er det dagene har gått med til her. Anonymkode: 2b3d4...7e9 Kjenner dere ingen andre barn?
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #20 Skrevet 23. juli 2024 TomBombadil skrev (27 minutter siden): Kjenner dere ingen andre barn? Vi har vært litt med naboer og deres barn i starten av ferien, men nå er desverre alle på ferie. Anonymkode: 2b3d4...7e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå