Gå til innhold

Sykemeldt i ferien

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har vært sykemeldt i en periode nå. Har nå ferie og er fortsatt sykemeldt. Lang historie kort, var sykemeldt før ferien, I ferien og også noen dager etter ferien.

Da jeg sendte inn skjema fra nav fikk jeg beskjed om jeg hadde ferie. Jeg krysset av nei på det, grunnet at jeg er sykemeldt. 

Arbeidsgiver sendte meg melding og sa at jeg måtte rette opp i det siden jeg har ferie. Og jeg skulle sagt ifra til dem at jeg ikke skulle ha ferien min siste arbeidsdag før jeg ble sykemeldt. 

Er dette riktig?

Anonymkode: f9e8b...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja du har jo ferie? Hvorfor skulle du da svare NAV at du ikke har ferie?

Anonymkode: 54584...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det stemmer ganske greit, ja. Du måtte gitt beskjed til arbeidsgiver i det du ble sykemeldt eller ferien begynte om du ikke skulle avvikle den pga sykdom. 

Du kan gi beskjed om dette i dag og be om å spare feriedagene fra nå og fremover. Dette forutsetter at du er så syk at du ikke kan feriere som normalt, åpenbart. 

Anonymkode: e1440...5db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja du har jo ferie? Hvorfor skulle du da svare NAV at du ikke har ferie?

Anonymkode: 54584...342

For jeg har ikke ferie, jeg er sykemeldt. Fikk igjen penger på reiseforsikringen grunnet at jeg ikke kunne ta ferien.

NAV sa jeg er sykemeldt så da har jeg ikke ferie. Men arbeidsgiver sier noe annet. Derfor jeg spør her. Kanskje noen har opplevd det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det stemmer ganske greit, ja. Du måtte gitt beskjed til arbeidsgiver i det du ble sykemeldt eller ferien begynte om du ikke skulle avvikle den pga sykdom. 

Du kan gi beskjed om dette i dag og be om å spare feriedagene fra nå og fremover. Dette forutsetter at du er så syk at du ikke kan feriere som normalt, åpenbart. 

Anonymkode: e1440...5db

Okey, om det er riktig så er det jo selvfølgelig min egen feil og ikke arbeidsgiver. Selv om jeg mener kanskje dem kunne ha spurt meg da dem fikk en fortsettelse på sykemelding før jeg skulle ut i ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått feriepenger fra arbeidsgiver? I såfall har du hatt ferie og skulle meldt dette til nav. (Feriedagene går du igjen ved å søke arbeidsgiver og henvise til sykmld) Har du ikke fått feriepenger, så har du heller ikke hatt ferie. 

Du kan ikke få dobbelt opp med både feriepenger og sykepenger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ble syk og var sykemeldt 8 dager i ferien min. Inne på NAV krysset jeg av for at jeg ikke har hatt ferie. Det står «svar nei dersom du ikke har hatt ferie, eller hvis du har blitt syk rett før eller under den planlagte ferien og dermed ikke har hatt glede av den. Da kan du ha rett til å utsette ferien din». Synes det er rart om det skal være et problem for arbgiver at du ikke har sagt fra i forkant. Hvis du hadde blitt syk 1 dag inn i ferien da? 

Anonymkode: 4d8b5...e31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, endo said:

Har du fått feriepenger fra arbeidsgiver? I såfall har du hatt ferie og skulle meldt dette til nav. (Feriedagene går du igjen ved å søke arbeidsgiver og henvise til sykmld) Har du ikke fått feriepenger, så har du heller ikke hatt ferie. 

Du kan ikke få dobbelt opp med både feriepenger og sykepenger. 

Er ikke pengene som jeg tenker på her, men ferie. Siden jeg ikke kunne ha ferie så skulle jeg hatt den igjen når jeg er frisk nok til å ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble syk og var sykemeldt 8 dager i ferien min. Inne på NAV krysset jeg av for at jeg ikke har hatt ferie. Det står «svar nei dersom du ikke har hatt ferie, eller hvis du har blitt syk rett før eller under den planlagte ferien og dermed ikke har hatt glede av den. Da kan du ha rett til å utsette ferien din». Synes det er rart om det skal være et problem for arbgiver at du ikke har sagt fra i forkant. Hvis du hadde blitt syk 1 dag inn i ferien da? 

Anonymkode: 4d8b5...e31

Jeg gjorde det samme, men arbeidsgiver sa at jeg skulle sagt til dem at jeg ikke skulle ha ferie, selv om arbeidsgiver fult var klar over at jeg ikke skulle ha ferie grunnet sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er ikke pengene som jeg tenker på her, men ferie. Siden jeg ikke kunne ha ferie så skulle jeg hatt den igjen når jeg er frisk nok til å ha det. 

Har du gitt beskjed om det til arbeidsgiver da? 

Anonymkode: fe08d...6d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du gitt beskjed om det til arbeidsgiver da? 

Anonymkode: fe08d...6d5

Som jeg sa over så er det min egen feil, regnet med er man sykemeldt så drar man ikke på ferie. Og arbeidsgiver er også full klar over grunnen at jeg er sykemeldt og burde da også kanskje forstått at jeg ikke skulle på ferie. Eventuelt spørre om skal du ta ferie eller skal jeg fjerne den siden du er sykemeldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du prøver å svindle nav? Blir nok noen mnd i buret dette.

Har du fått feriepenger skulle du satt deg opp med ferie på meldekort. Dette står klart og tydelig.

Jeg skrev også at du kan få tilbake feriedagene ved å henvise sykmld til arbeidsgiver etter ferien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, endo said:

Så du prøver å svindle nav? Blir nok noen mnd i buret dette.

Har du fått feriepenger skulle du satt deg opp med ferie på meldekort. Dette står klart og tydelig.

Jeg skrev også at du kan få tilbake feriedagene ved å henvise sykmld til arbeidsgiver etter ferien. 

Svindle nav? Ja, akkurat derfor jeg spurte nav når jeg fylte den ut om hva jeg skulle gjøre. Og igjen som jeg forklarte over her så sa dem at jeg skulle si nei at jeg ikke har ferie siden jeg er sykemeldt.  

Og nei arbeidsgiver gir meg ikke ferie tilbake, siden jeg da skulle ha sagt ifra før ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svindle nav? Ja, akkurat derfor jeg spurte nav når jeg fylte den ut om hva jeg skulle gjøre. Og igjen som jeg forklarte over her så sa dem at jeg skulle si nei at jeg ikke har ferie siden jeg er sykemeldt.  

Og nei arbeidsgiver gir meg ikke ferie tilbake, siden jeg da skulle ha sagt ifra før ferien.

Du har krav på ferien tilgode når su har vært sykemeldt. Dersom du allerede har mottatt feriepenger, er det viktig at du setter disse pengene vekk slik at du har penger bår du avvikler ferien på et senere tidspunkt. Arbeidsgiver må få beskjed nå om du ikke fikk avviklet ferien grunnet sykdom og at du skal ha feriedagene til gode.

Anonymkode: 4cb63...6dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har krav på ferien tilgode når su har vært sykemeldt. Dersom du allerede har mottatt feriepenger, er det viktig at du setter disse pengene vekk slik at du har penger bår du avvikler ferien på et senere tidspunkt. Arbeidsgiver må få beskjed nå om du ikke fikk avviklet ferien grunnet sykdom og at du skal ha feriedagene til gode.

Anonymkode: 4cb63...6dc

Det er her arbeidsgiver nekter. Får ikke disse dagene grunnet at jeg ikke sa ifra at jeg ikke skulle ha ferie under sykeperioden. Har fortsatt ferie, men får heller ikke resterende dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du ikke informerer arbeidsgiver har du hatt ferie. Din sjef er ikke tankeleser. Så dette er kun din feil TS.

Anonymkode: 63819...39c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Når du ikke informerer arbeidsgiver har du hatt ferie. Din sjef er ikke tankeleser. Så dette er kun din feil TS.

Anonymkode: 63819...39c

Helt greit det, som jeg også sa tidligere i tråden at det er min feil. Selv mener jeg at arbeidsgiver kan spørre om det. Men arbeidsgiver tenker bare penger og ikke på ansatte, så forstår det også.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men tviler sterkt på at alle her inne hadde tenkt over det selv at dem må si ifra siste arbeidsdag før sykemelding at dem ikke kan ta ut ferien. Ja, fleste her vill vell sikkert si jo det hadde dem gjort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette reguleres i ferieloven paragraf 9. Der står det man må gi beskjed til arbeidsgiver at man ikke ønsker ta ut ferien før ferien når man har vært syk fra før. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Da må du gi beskjed til arbeidsgiver første sykedag og påverope krav om ny ferie. Nytter ikke å komme med krav etter flere dager/uker. Kravet gjelder fra dato du sier fra

Anonymkode: 83dbb...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...