Gå til innhold

Er dette en realistisk sum for en ferie i usa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
49 minutter siden, Mayer said:

Neivel? Jeg var en måned i USA i 2018. Betalte ca 17000. Og de er en familie som skal være i 10 dager, da bør det gå med 50 000 kr. Du har åpenbart ikke peiling på økonomi.

17 000 kroner i 2018 var 2091 dollar. 17 000 kroner i dag er 1544 dollar.

I tillegg til en ekstrem prisøkning på mat, overnatting og bensin.

Anonymkode: 06ae3...e4e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Leiebil 12-15k

Overnatting 30 ish. Regn fra 200 usd pr rom pr natt. 

Mat ca 1 k pr person pr dag om dere spiser ute to måltider. 

Besøker dere parker så går det latterlig mye penger. 2-3 ganger høyere priser enn parkene i Norge.

Kan forresten anbefale key west, sykt koselig plass 

Anonymkode: 3b128...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke vært i USA de siste 4 årene, men her er noen tips:

Leiebil- https://www.autoeurope.no

Ikke bestill GPS og sjekk om forsikringa deres gjelder i USA slik at dere slipper å betale ut av hvitøyet. Dere må betale for tollroads og det lønner seg å betale i forkant. Husk å fylle opp drivstoff selv og levere til samme flyplassen (Orlando) for lavest mulig pris. Du må betale i forkant inne på bensinstasjonen og si hvilken pumpe du er på.

Bolig - forsøk leie av feriehus. Det er mer plass og vanligvis mye billigere enn hotell. Eget basseng er heller ikke å forakte fordi det blir varmt:

https://www.vrbo.com/no-no/overnatting/usa/florida/lee-county/cape-coral?locale=nb_NO&siteid=9021025&semcid=VRBO-NO.UB.GOOGLE.DT-m-NO.VR&semdtl=a113703456829.b1125682269713.g1kwd-329135353801.e1m.m1CjwKCAjwzIK1BhAuEiwAHQmU3p0eSO7sK2YRVYYBf9DEOu-J8CDn89T0Q62ghcREDoy40sU6NeFMbhoCw4MQAvD_BwE.r1796579bcf9d8bc797c57a808a282aadd928047e6ce2030f9da0daa45377a1f26.c1.j19073089.k11014976.d1630912933048.h1b.i1.l1.n1.o1.p1.q1.s1.t1.x1.f1.u1.v1.w1&gad_source=1&gbraid=0AAAAACTxZ9YFEh8m3mQMocd8o-DIplN9-&gclid=CjwKCAjwzIK1BhAuEiwAHQmU3p0eSO7sK2YRVYYBf9DEOu-J8CDn89T0Q62ghcREDoy40sU6NeFMbhoCw4MQAvD_BwE

Tips: om dere er nærme stranda eller har eget basseng kommer dere automatisk til å tilbringe mer tid der.

Forsøk å ha overnattingene lengre unna store tettsteder, men Cape Coral er veldig fint og ikke dyrt i forhold til de andre stedene.

Dyrepark verdt å besøke:  https://www.wildfloridairboats.com/gator-park

Vi har vært i mange dyreparker i Florida, men ingen så gode som denne. 15 dollar for voksne og 12 for barn gjør den også til en rimelig park hvor du får mye nærkontakt med dyr. Både voksne og barn likte denne parken godt så her har vi vært mange ganger. 

Mat:

Chick fil a, KFC, Taco Bell, Wendy’s, Golden coral og Dennis. Du blir lei av junkfood og det er mange rimelige kinesiske spisesteder, men også salatbarer med grei kostnad. McDonald’s i USA er horribelt så styr unna såfremt du ikke absolutt må. Se hvor de spansktalende og lokale går og ikke turistene.

Kjøp brød, vann, pålegg og snacks på Wall-Mart (døgnåpent). Grovt brød we mye dyrere enn lyst. Frukt er svindyrt så se etter tilbud eller gå til farmers market. Vi dro også til en mango-farm.

Skaff deg amerikansk e-sim med datapakke slik at du kan sjekke travel advisors, ha gps på mobilen etc (i forkant på internett). Husk at du må ha strømkonverter. Ta med ladekabel til mobilen til å ha i bilen.

Skal dere i noen skikkelige parker så velg SeaWorld med fastpass i stedet for Disneyparker. Det var i alle fall store prisforskjeller sist vi var der. Det lønner seg å kjøpe seg ut av køene der med kun en dag til rådighet.

Meld deg på nyhetsbrev og klubber i god tid før du drar dit slik at du kan få tilbud på billetter, coupons osv. Jeg har spart mye på det og spør de om amerikansk nummer legger du til e-post og tastet inn ditt norske telefonnummer etterfulgt av nuller etterpå 😅.

Shopping: det er mange outlet-steder og jeg husker ikke helt alle vi var på, men endte opp på noen små varehus med en drøss med spansktalende. Det var ekstremt lave priser der i forhold til andre steder såfremt du ikke går etter spesifikke merkeklær i en høy prisskala.

https://www.rossstores.com

Her var det billigst tøy for pengene.

https://www.ddsdiscounts.com

Dollarstore (badeleker, nips og mat)

https://www.rosesdiscountstores.com

Jeg skal være ærlig og si at dere kommer til å slite litt med 50.000 om dere ikke er forsiktig med pengene. Er mye gratis dere kan finne på også, men prisene har gått opp enormt de siste årene + dyr kroneskurs opp lot dollaren.

Anonymkode: 1297f...0c2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi (jeg og datter på 14 år) reiser til Salt Lake City i september. Vi skal være der i noen dager og så har vi leiebil der turen går til Navajo og Monument Valley, Grand Canyon og ned til Phoenix. Regner med å bruke 150000,-, inkl.flybillettene. 
Om dere er interessert i natur ville jeg heller satset på Montana, Utah, Arizona og/eller Colorado 

Anonymkode: 586ab...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (11 timer siden):

Neivel? Jeg var en måned i USA i 2018. Betalte ca 17000. Og de er en familie som skal være i 10 dager, da bør det gå med 50 000 kr. Du har åpenbart ikke peiling på økonomi.

En dollar kostet i 2018 ca 8.5 kroner. I dag er den på 11. Det er en økning på 30%. I tillegg har det vært inflasjon i USA etter covid.

Hadde du bare lest tråden, så hadde du sluppet å dumme deg ut ved å være så bastant. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ikke for å ødelegge tråden til ta, men jeg har alltid drømt om å oppleve usa. Er det helt håpløst og få reist dit nå? Vi er en vanlig familie med to store barn og det hadde jo vært utrolig gøy å ta de med til usa, jeg har heller aldri vært der.

Da tenker jeg i påsken eller i sommerferien. det å reise til disse parkene er ikke et must, men skulle vi dratt til florida så er det vel nesten et must.

Anonymkode: de368...b97

USA er jo så mye forskjellig. Hva har dere lyst til å oppleve der da? Storbyferie? Natur? Fornøyelsesparker? Mat og drikke?

Det er absolutt ingen umulighet å dra til USA. Jeg ville kanskje styrt unna perioden rundt valget og innsettelse av ny president nå i vinter, for uansett hvem som vinner kommer det til å bli dårlig stemning og et rabalder uten like. Men når dette har roet seg, og krona forhåpentligvis har tatt igjen litt av det tapte utover våren neste år, så er det bare å dra :) Jeg har som sagt tidligere i tråden, vært i USA et titalls ganger, og kjenner litt til hva som kan være fint der. Bare spør hvis du lurer på noe :)

Angående Florida og parkene: Har dere store barn, som ikke er super-interessert, så er det ikke et sted man *må* dra. Jeg anbefaler for litt eldre folk; Universal framfor Disney. For Disney ble etter min mening litt sukkersøtt og utrolig overbefolket. Hvis man er interessert i attraksjonene; legg litt mer penger i det og kjøp fast track. Ellers blir man stående i endeløse køer i 30-35 varmegrader og får bare tatt 2 attraksjoner i løpet av en hel dag uansett.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest issoras
15 hours ago, AnonymBruker said:

(Det er det vi betaler for å reise tur-retur Tromsø-Oslo for vår familie 🤣🤣🤣 Synes det var billig!)

Anonymkode: 8abc9...569

Samme tenkte jeg. Sist betalte vi 12000 for meg og sønnen min for en flytur til Finnmark - helt utenfor høysesong. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi (jeg og datter på 14 år) reiser til Salt Lake City i september. Vi skal være der i noen dager og så har vi leiebil der turen går til Navajo og Monument Valley, Grand Canyon og ned til Phoenix. Regner med å bruke 150000,-, inkl.flybillettene. 
Om dere er interessert i natur ville jeg heller satset på Montana, Utah, Arizona og/eller Colorado 

Støttes. Herlige stater. Elsker spesielt Utah. Når man først er i Utah, så er det jo fristende med Wyoming og Colorado som også er fantastisk.

Anonymkode: 99b2b...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
isw skrev (På 23.7.2024 den 20.30):

Hei,

Så lenge du dropper parkene, så sparer du i alle fall litt. Spørsmålet er da hva du eventuelt skal gjøre i Orlando, fordi foruten parkene er dette egentlig en litt kjedelig by, den strekker seg over et stort areal, men er egentlig bare som en gigantisk landsby, hvis dette gir mening. Men du kan bo på resorts der, jeg har bodd her en gang og syntes det var OK pris, gode parkeringsmuligheter og digg basseng med bar (hvis det skulle være av interesse), kort vei til International drive med veldig mange spisesteder ala de dere leter etter. Og som sagt kort vei til parkene, men det betyr jo ikke så mye.

Jeg vil anbefale at dere lager en klar plan for hva dere skal (og gjør research, spør her, spør meg, eller hva som helst) framfor å bare kjøre rundt. Sistnevnte er en fin oppskrift på en fæl ferie. Husk at Florida er stort og fra nord til sør er like langt som halve Norge, og 95% av tiden er det kun ødemark eller ingenting å se. Everglades er et must hvis dere liker natur, men dere trenger guidet båttur. Ikke rot dere bort der alene, det er et sumphelvete uten like fullt av alligatorer og andre mindre hyggelige dyr. Som jeg skrev i forrige innlegg koster det litt, men ikke all verden sett i forhold til f.eks. parkene.

Key West kan være et alternativ. Det er en fin kjøretur ut dit, blant annet en bru som er lang og fin å kjøre over, og idylliske små øyer. Fra selve Key West er det et utsiktspunkt der folk ser solnedgangen og det er mye historie der. For øvrig et LGBTQ+ vennlig sted hvis det har relevans. Det har det neppe, men nevner det.

Tampa har fine strender og du kan finne greie steder å bo der til en brukbar pris. Jeg likte meg godt der, og det var ganske fredelig der jeg var. Men igjen, ikke verdens mest spennende sted og jeg vet ikke hvor mye sol og bading dere ønsker. Men hvis dere liker strand, så er det et rimelig alternativ til Miami (selv om det ikke er i nærheten hva gjelder sommerstemning, så klart).

Enig i strendene i Tampa - de var helt nydelige, og det var veldig varmt i vannet. Det er noen fine steder litt nord for Tampa også tror jeg, noen øyer eller noe - jeg rakk ikke dra dit, så jeg husker ikke navnet. 
Men hvis man bare skal ligge på stranda, ser jeg ikke helt poenget med å reise til Florida på ekstrem-budsjett. Da er det mange billigere alternativer i Europa…

Anonymkode: aa8eb...a48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mayer skrev (På 24.7.2024 den 23.00):

Og du har åpenbart ikke vært i USA i det siste. Jeg var i Florida i fjor. En HELT annen verden sammenlignet med 2018. 

Anonymkode: aa8eb...a48

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men hvis man bare skal ligge på stranda, ser jeg ikke helt poenget med å reise til Florida på ekstrem-budsjett. Da er det mange billigere alternativer i Europa…

Det er jeg enig i. Da jeg var 15 år, tok mamma og pappa meg med på tur som gikk fra Orlando til New Orleans, til Tampa og til Miami. Syntes det var fint og variert, selv om det er langt fra Orlando til New Orleans. Men Tampa var fint og det var fine strender som sagt. Møtte faktisk det som ble min første kjæreste der også, så det var jo litt koselig ❤️

Så man må variere litt. Noen dager på stranda, noen dager byferie og noen dager natur er helt supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 7.53):

Høres ut som en spennende tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 11.11):

Herregud.. Flybilletter til 21k 🫣

Anonymkode: 2cb79...516

Med dagens flypriser så er det ikke dyrt for 3 personer.  Og mye avhenger av hvor i landet man bor. Fra her jeg bor kommer man knapt ut i Europa for under kr 4000 pr person. Dette er til USA. 

Anonymkode: 11995...8ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...