AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #41 Del Skrevet 23. juli 2024 Et vennepar av oss var nettopp i Florida og brukte 70k kun i Disneyland Anonymkode: 39c7a...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #42 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det var mye penger å legge igjen i et land som bedriver folkemord. Anonymkode: 6201e...60d Skjerp deg Anonymkode: 0e3c3...72f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #43 Del Skrevet 23. juli 2024 Om dere skal ha hotell for de resterende 29K, så må dere nok regne med å øke budsjettet med 15-20K, altså totalt 70K. Anonymkode: 74ce8...6c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #44 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men 800kr ganger tre personer ganger 10 dager blir 24 000kr, så det har ikke TS budsjett til. Anonymkode: aa8eb...a48 Det er vel litt av poenget. Ts får ikke leiebil (ca 8000), overnatting (15000), og mat (langt mer enn gjenstående 6000) for budsjettet. Mat i mitt regnestykke er ikke bare måltider, men drikkevann, is, tyggegummi og alt annet de vil putte i munnen. Skal de i tillegg betale inngangsbilletter til attraksjoner, leie et surfebrett eller en sykkel, så må budsjettet økes betraktelig. De trenger ikke bruke opp budsjettet, men å oppdage at man må bruke penger man ikke har er langt verre. Anonymkode: f588b...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 23. juli 2024 #45 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi er to voksne og en tenåring som tenkte oss til USA (Florida) i påsken (10 netter). Vi håper på å ikke bruke mer 50 000 men lurer på om det er realistisk. Flybilletter er allerede kjøpt til 21 000, så vi har 29 000 "igjen". Vi tenker å leie bil og kjøre opp / ned og ta det litt som det kommer. Tenåringen sine største ønsker er Wendys, TacoBell og KFC så middag trenger ikke å bli så dyrt 😅 Noen som har gjort noe lignende og vil dele hva det kostet? Anonymkode: c3763...2fe Jeg håper dere har mulighet til å avbestille den billetten, for om dere ikke legger på minst 30K til på det budsjettet, så drar dere til USA for å ikke gjøre noe som helst. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fotballmamma Skrevet 23. juli 2024 #46 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et vennepar av oss var nettopp i Florida og brukte 70k kun i Disneyland Anonymkode: 39c7a...f25 Greit nok at det er dyrt i Disneyland, men 70K er langt unna det vi andre betaler. Hva brukte de penger på der? Tørket fingrene med dollars? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #47 Del Skrevet 23. juli 2024 Ts her. Tusen takk for alle innspill 😀 Ser ut som 50k kan bli for snaut ut fra hva dere skriver ja.. Vi har vært i usa med tenåringen tidligere men det er snart 10 år siden og dollaren var litt hyggeligere enn nå, og jeg ser at prisene er helt annerledes nå. Parker osv er utelukket da det har vært besøkt tidligere og ikke er av interesse. Så det er evnt everglades som er aktuelt - ellers bare kjøre rundt utenfor turistområder og se hva som dukker opp langs veien Anonymkode: c3763...2fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #48 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ts her. Tusen takk for alle innspill 😀 Ser ut som 50k kan bli for snaut ut fra hva dere skriver ja.. Vi har vært i usa med tenåringen tidligere men det er snart 10 år siden og dollaren var litt hyggeligere enn nå, og jeg ser at prisene er helt annerledes nå. Anonymkode: c3763...2fe Ja det kan dessverre ikke sammenlignes med hva man fikk for pengene bare for noen år tilbake. Vi var i USA i 2017, to voksne og tre barn 6-12 år. Alt var billigere og kursen var bra. På 14 eller var det 16 dager tro, brukte vi 5 totalt ca 100-120.000 kr på alt inkl parkering Gardermoen. Sov ofte på billige moteller men hadde noen netter på hotell med basseng. Fikk familierom på hotell for 1500-2000 kr den gang. Flybilletter ca 22.000 for alle 5. Stor leiebil ca 8.000. Inngang i Disney World en dag var noen tusen. Ca 20.000 kr i shopping (klær og sko). Spiste på diners og restauranter, der vi hadde lyst. Ordnet stort sett lunsjene selv fra matbutikk (kjøpte kjølebag, ikke med tilkobling til strøm). Kjøpte billige brett med vann, iste, brus (var kjempevarmt) og la i kjølebagen etter hvert som vi trengte. 100.000-120.000 kr for 5 pers i 2017 - hadde vi reist igjen i år hadde vi måtte regnet med over 200.000 kr for 14 dager. Anonymkode: ca505...329 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #49 Del Skrevet 23. juli 2024 Alt for lite, helt urealistisk. Vi var i USA kun for noen måneder siden og det er helt sinnsykt dyrt der nå. Kjempedyrt for hotell og hotellstandarden er lav og gjerne i et utrygt område dersom det er billig. Vi har reist mye i USA tidligere, men det er noen år siden nå, og vi fikk prissjokk. Husk at på alle priser legges det på skatter og avgifter i tillegg. Prisen du ser er ikke det noe reelt koster. Hver gang du spiser må du i tillegg plusse på minst 10-20 prosent tips i tillegg. Vi har god økonomi, men gidder ikke å dra tilbake dit med det første. Det er ikke verdt hvor dyrt det er nå for tiden. Anonymkode: 32fa9...b24 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvalstad45 Skrevet 23. juli 2024 #50 Del Skrevet 23. juli 2024 Overhodet ikke realistisk, og å sammenligne med for ti år siden er bare skummelt - dollaren er nesten dobbelt så dyr nå! Samt at de har hatt sterk inflasjon. den turen der ville jeg virkelig avbestilt. det er ikke noe gøy å være på ferie og finregne på hver krone, og selv ikke da har dere fått gjort særlig mye annet enn å bo og spise superbillig. Realitetene er noe helt annet nå for nordmenn på ferie enn for bare fem år siden. Vi er ikke rike lenger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #51 Del Skrevet 23. juli 2024 isw skrev (5 timer siden): Hei, Dere skal bo 10 netter i Florida med mat, transport og opplevelser for 29.000 kroner. Som flere her skriver, USA er et ekstremt dyrt land. Særlig gjelder dette turistdestinasjonene. Jeg vet ikke hvor i Florida dere ønsker å bo (jeg har stort sett vært i hele Florida og kan sikkert gi noen råd) - men - når dere først legger mye penger i det, så bør dere øke budsjettet. For 29.000 kroner synes helt håpløst med mindre dere skal bo på tvilsomme moteller langt ute i ødemarka og ikke gjøre noen ting. Regnestykket vil ca være som følger: Skal dere leie bil, må dere for dette nok påregne mellom 7.000 og 12.000 kroner for 10 dager, og det blir en relativt moderat bil. Skal dere ha en litt kul bil, regn minst 15.000. Drivstoff er noe av det som faktisk er billig i USA, men de fleste amerikanske biler er nokså tørste, så også her må dere regne et par-tre tusen, minst. Så for bil og transport alene må dere regne MINIMUM 10.000 - sannsynligvis 15.000. Florida har også et utall bomstasjoner som koster en del, antar dere skal kjøre Turnpike ned mot Miami. Overnatting; kommer litt an på hvor. Orlando har en del større komplekser med store rom, relativt rimelig. Disse ligger også i fin avstand til fornøyelsesparkene. Her får du overnatting for 3 personer til 2000-2500-ish pr natt. Det samme gjelder Tampa. Mange av stedene i nord-Florida er det lite vits å dra til, det er typisk skikkelig Republikaner- og Donald Trump-land og ikke veldig gøy. Antar dere skal innom Miami, her er det dyrere, og prisene varierer også vilt. Miami Beach / South Beach er dyrest, her snakker man raskt 4.000 kroner pr natt - mens andre steder i selve byen kan det være noe billigere. Men Miami har områder med mye kriminalitet, så vær litt forsiktig og ikke bare velg det billigste. Det kan bli veldig ubehagelig. Uansett, i sum, regn minst 30.000 for overnatting. Mat: Varierer også med hvor dere er. Orlando har mange steder slik dere beskriver, med godt med parkeringsplasser og egentlig en behagelig atmosfære (KFC, Wendys, Chillis, Fridays, etc.) - men å finne mat til 10 dollar pr person får dere neppe til. En hovedrett (f.eks. en burger) ligger typisk fra 20 dollar og oppover, med mindre man går på McDonalds, og så må det påregnes 1) drikke i tillegg, samt at 2) USA har en HÅPLØS policy for både MVA og tips. Førstnevnte legges på prisen, og når det gjelder tips forventes minst 18-20%. Til en familie på 3 sliter du med å få en middag noe særlig under 12-1300 kroner. Hvis man regner lunch for 800-1000 (og da spiser man billig), samt kanskje 400 kroner i is, brus, snacks osv. pr dag, så er du raskt oppe i 25.000 kroner for mat. Så kommer attraksjoner, det er jo viktig når de yngre er med. For inngang i Universal, Disney, osv - må dere raskt regne 3-4.000 kroner pr besøk. Skal det være noen hensikt med attraksjonene, må man gjerne ha "fast track" hvis man ikke skal stå i kø i flere timer for hver ting, det koster lett en tusenlapp (men kan jo reserveres til de som skal kjøre). Ville nok regnet 10-12.000 kroner her også, spesielt hvis dere skal en tur ut i Everglades, se alligatorer, se på Space center, eller hva dere skal. Så med andre ord: Flybilletter 21.000, bil 12.000, overnatting 30.000, mat 25.000 og attraksjoner 12.000 blir etter min hoderegning eksakt 100.000 kroner. Beklager. USA er svindyrt. Veldig bra innlegg! Jeg vil bare legge til én ting - attraksjoner for 12 000kr for tre stk for ti dager i Florida er ganske lite. Da vil dere, mange av dagene, gjøre ting som er bortimot gratis. Pengene flyr fryktelig fort så fort man nærmer seg parker, Kennedy Space Center etc. Skal dere bruke så lite som 12 000, vil jeg si det vil være absolutt maks to dager i parker. Husk også at maten i parkene er kjempedyr, så det blir en ekstra kostnad, og jeg er enig i at man absolutt bør kjøpe en form for fast track (og gjøre god research på forhånd!!), eller så tilbringer du dagen i uendelige køer i 32 grader (med skyhøy luftfuktighet). Anonymkode: aa8eb...a48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #52 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veldig bra innlegg! Jeg vil bare legge til én ting - attraksjoner for 12 000kr for tre stk for ti dager i Florida er ganske lite. Da vil dere, mange av dagene, gjøre ting som er bortimot gratis. Pengene flyr fryktelig fort så fort man nærmer seg parker, Kennedy Space Center etc. Skal dere bruke så lite som 12 000, vil jeg si det vil være absolutt maks to dager i parker. Husk også at maten i parkene er kjempedyr, så det blir en ekstra kostnad, og jeg er enig i at man absolutt bør kjøpe en form for fast track (og gjøre god research på forhånd!!), eller så tilbringer du dagen i uendelige køer i 32 grader (med skyhøy luftfuktighet). Anonymkode: aa8eb...a48 Ts har allerede svart at de ikke ønsker å dra i parker, men heller se mer natur osv Anonymkode: c961c...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #53 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her. Tusen takk for alle innspill 😀 Ser ut som 50k kan bli for snaut ut fra hva dere skriver ja.. Vi har vært i usa med tenåringen tidligere men det er snart 10 år siden og dollaren var litt hyggeligere enn nå, og jeg ser at prisene er helt annerledes nå. Parker osv er utelukket da det har vært besøkt tidligere og ikke er av interesse. Så det er evnt everglades som er aktuelt - ellers bare kjøre rundt utenfor turistområder og se hva som dukker opp langs veien Anonymkode: c3763...2fe Litt hyggeligere? Dollaren koster dobbelt så mye nå. I praksis har lønna vår blitt halvert på den tiden. 😵💫 At dere ikke skal til parker hjelper på, men Everglades er ikke billig - og i praksis er det mange aktiviteter som ender opp med å koste penger… Dere har kjøpt billettene ennå, så det lar seg vel ikke gjøre å avlyse turen. Jeg ville prøvd å lage en rute med ok priser på overnatting, bestilt bil så tidlig som mulig for best pris, og sett om jeg hadde noen kroner på en sparekonto et sted. Anonymkode: aa8eb...a48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #54 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts har allerede svart at de ikke ønsker å dra i parker, men heller se mer natur osv Anonymkode: c961c...4bf Jeg så ikke det innlegget før etter at jeg svarte. Men «se natur» i Florida kan fort involvere at man må betale penger også. Og der man mange andre steder kunne satset på mye turgåing, er ikke det like fristende i 30+ og - ikke minst - skyhøy luftfuktighet. Det er noe HELT annet enn Middelhavet om sommeren… I praksis vil det være dager hvor man virkelig ønsker seg aktiviteter i aircon, og i alle fall ikke aktiviteter som innebærer mye fysisk aktivitet utendørs. Anonymkode: aa8eb...a48 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 23. juli 2024 #55 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Veldig bra innlegg! Jeg vil bare legge til én ting - attraksjoner for 12 000kr for tre stk for ti dager i Florida er ganske lite. Da vil dere, mange av dagene, gjøre ting som er bortimot gratis. Pengene flyr fryktelig fort så fort man nærmer seg parker, Kennedy Space Center etc. Skal dere bruke så lite som 12 000, vil jeg si det vil være absolutt maks to dager i parker. Husk også at maten i parkene er kjempedyr, så det blir en ekstra kostnad, og jeg er enig i at man absolutt bør kjøpe en form for fast track (og gjøre god research på forhånd!!), eller så tilbringer du dagen i uendelige køer i 32 grader (med skyhøy luftfuktighet). Anonymkode: aa8eb...a48 Tusen takk 😊 Ja, min tanke er egentlig at det er bedre å legge mer penger i det og gjøre det til et minne for livet, enn å bare spise på steder ala McDonalds, bo på lite hyggelige stedet, osv. Problemet er at USA som du vet er ekstremt dyrt. Jeg har blitt overrasket selv de gangene jeg har vært der den senere tiden. Jeg syntes det var kjempegøy å dra på båttur i Everglades og se alligatorer, så hvis TS liker natur er det nesten et must. Men bare til noe sånt må man påregne 50 dollar pr person. For tre personer ryker man bare der på flere tusen kroner. Nei, det var tider da dollaren sto i 5 kroner 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #56 Del Skrevet 23. juli 2024 Kollegaen min var i Florida forrige uke, og han og kona brukte rundt 2-3.000 kr mat hver dag, da spiste de på helt vanlig diners. Isbaren kostet 500 kr for to is og en flaske vann. De måtte også betale for å bruke selve hotellrommet, tror det var 3-400 kr i tillegg til det standard hotellbeløpet. Anonymkode: c9969...616 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 23. juli 2024 #57 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 10 dollar per måltid i 10 dager er 10000 NOK? hvor mange daglige måltider spiser du? Jeg klarer meg fint med 3-4, mens du legger til grunn 8. Jeg synes dine 1000 kroner per dag er høyt. Min seneste erfaring er 4 måltider til ca 150 kroner hvis jeg unngår gode steder, men vi har klart oss fint på 800 kroner per person per dag. Anonymkode: f588b...5e8 10 dollar er 100 norske kr ca. Får knapt et måltid for det. Må nok regne med 15 dollar for en meny på Mac Donalds bare. 4 ganger om dagen vil tilsvare omtrent 80- 100 dollar per person inkludert drikke. Ingen måltider ute på restaurant. Kun take away, og mat fra butikk. I 10 dager vil det tilsvare 8000 - 10000 kr person i bare mat/drikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 23. juli 2024 #58 Del Skrevet 23. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts her. Tusen takk for alle innspill 😀 Ser ut som 50k kan bli for snaut ut fra hva dere skriver ja.. Vi har vært i usa med tenåringen tidligere men det er snart 10 år siden og dollaren var litt hyggeligere enn nå, og jeg ser at prisene er helt annerledes nå. Parker osv er utelukket da det har vært besøkt tidligere og ikke er av interesse. Så det er evnt everglades som er aktuelt - ellers bare kjøre rundt utenfor turistområder og se hva som dukker opp langs veien Anonymkode: c3763...2fe Hei, Så lenge du dropper parkene, så sparer du i alle fall litt. Spørsmålet er da hva du eventuelt skal gjøre i Orlando, fordi foruten parkene er dette egentlig en litt kjedelig by, den strekker seg over et stort areal, men er egentlig bare som en gigantisk landsby, hvis dette gir mening. Men du kan bo på resorts der, jeg har bodd her en gang og syntes det var OK pris, gode parkeringsmuligheter og digg basseng med bar (hvis det skulle være av interesse), kort vei til International drive med veldig mange spisesteder ala de dere leter etter. Og som sagt kort vei til parkene, men det betyr jo ikke så mye. Jeg vil anbefale at dere lager en klar plan for hva dere skal (og gjør research, spør her, spør meg, eller hva som helst) framfor å bare kjøre rundt. Sistnevnte er en fin oppskrift på en fæl ferie. Husk at Florida er stort og fra nord til sør er like langt som halve Norge, og 95% av tiden er det kun ødemark eller ingenting å se. Everglades er et must hvis dere liker natur, men dere trenger guidet båttur. Ikke rot dere bort der alene, det er et sumphelvete uten like fullt av alligatorer og andre mindre hyggelige dyr. Som jeg skrev i forrige innlegg koster det litt, men ikke all verden sett i forhold til f.eks. parkene. Key West kan være et alternativ. Det er en fin kjøretur ut dit, blant annet en bru som er lang og fin å kjøre over, og idylliske små øyer. Fra selve Key West er det et utsiktspunkt der folk ser solnedgangen og det er mye historie der. For øvrig et LGBTQ+ vennlig sted hvis det har relevans. Det har det neppe, men nevner det. Tampa har fine strender og du kan finne greie steder å bo der til en brukbar pris. Jeg likte meg godt der, og det var ganske fredelig der jeg var. Men igjen, ikke verdens mest spennende sted og jeg vet ikke hvor mye sol og bading dere ønsker. Men hvis dere liker strand, så er det et rimelig alternativ til Miami (selv om det ikke er i nærheten hva gjelder sommerstemning, så klart). Endret 23. juli 2024 av isw 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #59 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Litt hyggeligere? Dollaren koster dobbelt så mye nå. I praksis har lønna vår blitt halvert på den tiden. 😵💫 At dere ikke skal til parker hjelper på, men Everglades er ikke billig - og i praksis er det mange aktiviteter som ender opp med å koste penger… Dere har kjøpt billettene ennå, så det lar seg vel ikke gjøre å avlyse turen. Jeg ville prøvd å lage en rute med ok priser på overnatting, bestilt bil så tidlig som mulig for best pris, og sett om jeg hadde noen kroner på en sparekonto et sted. Anonymkode: aa8eb...a48 Må bare presisere til alle som ber oss avbestille turen; vi kan fint legge 20-30 000 kr til i potten - spørsmålet var om vi kunne belage oss på å bruke rundt 50 000 eller om dette er alt for lite. Vi reiser ikke før om mange måneder og kan fint spare litt mer TS Anonymkode: c3763...2fe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #60 Del Skrevet 23. juli 2024 isw skrev (4 timer siden): Hei, Så lenge du dropper parkene, så sparer du i alle fall litt. Spørsmålet er da hva du eventuelt skal gjøre i Orlando, fordi foruten parkene er dette egentlig en litt kjedelig by, den strekker seg over et stort areal, men er egentlig bare som en gigantisk landsby, hvis dette gir mening. Men du kan bo på resorts der, jeg har bodd her en gang og syntes det var OK pris, gode parkeringsmuligheter og digg basseng med bar (hvis det skulle være av interesse), kort vei til International drive med veldig mange spisesteder ala de dere leter etter. Og som sagt kort vei til parkene, men det betyr jo ikke så mye. Jeg vil anbefale at dere lager en klar plan for hva dere skal (og gjør research, spør her, spør meg, eller hva som helst) framfor å bare kjøre rundt. Sistnevnte er en fin oppskrift på en fæl ferie. Husk at Florida er stort og fra nord til sør er like langt som halve Norge, og 95% av tiden er det kun ødemark eller ingenting å se. Everglades er et must hvis dere liker natur, men dere trenger guidet båttur. Ikke rot dere bort der alene, det er et sumphelvete uten like fullt av alligatorer og andre mindre hyggelige dyr. Som jeg skrev i forrige innlegg koster det litt, men ikke all verden sett i forhold til f.eks. parkene. Key West kan være et alternativ. Det er en fin kjøretur ut dit, blant annet en bru som er lang og fin å kjøre over, og idylliske små øyer. Fra selve Key West er det et utsiktspunkt der folk ser solnedgangen og det er mye historie der. For øvrig et LGBTQ+ vennlig sted hvis det har relevans. Det har det neppe, men nevner det. Tampa har fine strender og du kan finne greie steder å bo der til en brukbar pris. Jeg likte meg godt der, og det var ganske fredelig der jeg var. Men igjen, ikke verdens mest spennende sted og jeg vet ikke hvor mye sol og bading dere ønsker. Men hvis dere liker strand, så er det et rimelig alternativ til Miami (selv om det ikke er i nærheten hva gjelder sommerstemning, så klart). Tusen takk for masse gode tips! ts Anonymkode: c3763...2fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå