Gå til innhold

Selvmedlidende fedre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig hvordan fedre alltid er så innmari slitne. Selv om det er mødrene som står opp på natta, står for legging og mating og generelt er den som har mest mas med ungene. Jeg må be mannen min om alt mulig for at han faktisk skal gjøre det. Og da er det himling med øyne og sukk og stønn om han må gjøre klar ungene til legging slik at jeg kan legge dem etter at jeg har ryddet kjøkkenet etc. han syns tydeligvis det er helt innafor at han bare skal sette seg til foran TV-en til jeg er ferdig med å legge uten en gang å rydde sammen leker eller noe nede i stua. Hvordan tenker dere menn egentlig at dette er greit??? Og dette er i ferien, så det er ikke snakk om at han er sliten fra jobb.  

Anonymkode: 3aa47...3cb

• Liker 2
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Merkelig hvordan fedre alltid er så innmari slitne. Selv om det er mødrene som står opp på natta, står for legging og mating og generelt er den som har mest mas med ungene. Jeg må be mannen min om alt mulig for at han faktisk skal gjøre det. Og da er det himling med øyne og sukk og stønn om han må gjøre klar ungene til legging slik at jeg kan legge dem etter at jeg har ryddet kjøkkenet etc. han syns tydeligvis det er helt innafor at han bare skal sette seg til foran TV-en til jeg er ferdig med å legge uten en gang å rydde sammen leker eller noe nede i stua. Hvordan tenker dere menn egentlig at dette er greit??? Og dette er i ferien, så det er ikke snakk om at han er sliten fra jobb.  

Også er du en masekjerring hvis du prøver å få han til å se virkeligheten helt obbjektivt, eller klikker pga langvarig slitasje. 

(Nei, jeg er ingen mannehater. Noen av mine nærmeste er menn, men det er ingen tvil om at det er færre menn som tar ansvar enn kvinner i parforholdet.  Derfor 75% av kvinner som initierer brudd).

Anonymkode: 539a5...98d

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Menn lar alt skure og gå for så å sitte igjen som et spørsmålstegn når kona er utslitt,  oppbrukt og ikke orker mer. Da sitter de der uten sosial omgangskrets (den har kjerringa måttet ta seg av, for vennegrupper, klassebursdager og familiebursdsger og sånn gidder ikke de å organisere) og gror inne i møkk og rot.

Anonymkode: afcbb...9d0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg aner ikke hvordan de tenker dette er greit. Vi har ikke barn, og jeg vil ikke ha det heller for jeg vet at det ikke er noen som helst hjelp i mannen. Når han kommer hjem så setter han seg rett ned i sofaen, uansett om huset ser helt bomba ut rundt han. Ingenting gjøres hvis ikke jeg maser om det. Vi har hund, som han tok initiativ til å skaffe, og jeg må også mase for å få han til å ta ansvar for hunden. 
Vi prøvde en gang en sånn samboer-app hvor man logger alt husarbeidet man gjør. Da ble han oppmerksom på hvor mye jeg faktisk gjør, men det hjalp jo ingenting. Nå vurderer jeg å skaffe vaskehjelp, fordi han klarer i det minste å bli med på å betale. 

Blir helt oppgitt når jeg ser sånne overskrifter om at "30% av menn får ikke barn" og sånt. Selvsagt ikke, de ER jo barn. Ikke rart vi ikke vil ha barn med de da..

Anonymkode: e9811...55f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen. Og hvordan det er da vi får besøk, si hele familien kommer på grilling. Jeg inviterer alle, jeg handler inn all maten, jeg forbereder all maten, dekker på alt, griller alt. Han sitter i stolen og koser seg med gjestene hele dagen. Det blir de andre kvinnelige gjestene som hjelper meg med å rydde etter maten. 

Og etter vi gikk fra hverandre, så ville han bare ha barna annenhver helg. Og etter hver helg han har de, så klager han over hvor slitsomt det er. Mens jeg har de jo nesten i 2 uker i strekk uten noe problem. Jeg har og mer fysisk krevende jobb enn han.

Og ser jeg rundt blant familie og venner, så har de fleste det sånn. Får legge til at det er en i familien, som har en fantastisk mann og far til barna sine, han gjør nok litt mer enn henne, står virkelig på, og elsker å være sammen med barna sine. Så det finnes jo og flotte menn der ute, som bidrar. 

Anonymkode: 1f279...5ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, også Går jo dette ut over forholdet til barna også. Når man må gjøre absolutt alt, så har man så mye mindre overskudd. Og irritasjonen man føler for mannen går dessverre noen ganger ut over barna. Det syns jeg er det verste 

• Nyttig 3
Skrevet

Overhodet ikke til å kjenne igjen. Siden barna slutter å amme har det alltid vært jeg som har stått opp når det er noe. Vi har alltid en dialog om å fordele oppgaver.

Jeg synes ikke det er vanlig å se at mannen ikke gjør noe mens hun ordner alt på når vi er på besøk heller. Normalen er at begge bidrar.

Jeg lurer alvorlig talt på om KG ikke er helt representativt for samfunnet. Jeg tror gjerne  at kvinnen i snitt tar mest ansvar på hjemmebane. KG er det normalt at mannen praktisk talt ikke gjør noen ting. Det er virkelig ikke normalt. Selv faren min på nærmere 80 står på med handling, oppvask, matlaging og servering.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Isambard said:

Overhodet ikke til å kjenne igjen. Siden barna slutter å amme har det alltid vært jeg som har stått opp når det er noe. Vi har alltid en dialog om å fordele oppgaver.

Jeg synes ikke det er vanlig å se at mannen ikke gjør noe mens hun ordner alt på når vi er på besøk heller. Normalen er at begge bidrar.

Jeg lurer alvorlig talt på om KG ikke er helt representativt for samfunnet. Jeg tror gjerne  at kvinnen i snitt tar mest ansvar på hjemmebane. KG er det normalt at mannen praktisk talt ikke gjør noen ting. Det er virkelig ikke normalt. Selv faren min på nærmere 80 står på med handling, oppvask, matlaging og servering.

Hva tenker du er årsaken til at det er 75% kvinner som initierer brudd?

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan egentlig ikke si "dere menn". Det er ikke sånn at dette gjelder menn generelt. Her er det mannen som både gjør mest husarbeid og aktiviserer barn, mens jeg tar meg mer av "undervisning" og å samle gjengen til hygge. Alle menn er ikke så håpløse, men fordel oppgaver på det man kan best og er god på? Vi må ikke gjøre akkurat det samme og bruke like mye tid på alt. Det er vel det samarbeid går ut på? 

Anonymkode: e9b9c...4c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan egentlig ikke si "dere menn". Det er ikke sånn at dette gjelder menn generelt. Her er det mannen som både gjør mest husarbeid og aktiviserer barn, mens jeg tar meg mer av "undervisning" og å samle gjengen til hygge. Alle menn er ikke så håpløse, men fordel oppgaver på det man kan best og er god på? Vi må ikke gjøre akkurat det samme og bruke like mye tid på alt. Det er vel det samarbeid går ut på? 

Problemet er at selv om man fordeler så gjør ikke mannen sine ting uten at det blir mast på. Sånn er det i alle fall hos meg, mannen har et par oppgaver som han er best på og han gjør (kanskje 10% av det som skal gjøres), og selv det må jeg minne han på at han må gjøre. Dreier seg om ting som å ordne med eu-kontroll, dekkskift (bestille time og kjøre til dekkhotellet), gaver til hans slektninger og årlig helsekontroll med hunden. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva tenker du er årsaken til at det er 75% kvinner som initierer brudd?

Mulig sløve menn er en del av forklaringen, men ikke hele forklaringen.

Lesbiske forhold har mye større sjanse for å ende i brudd enn heterofile. Det er noe å tenke på for de som har et svart/hvitt syn på menn og kvinner.

Kanske kvinner har høyere krav til et forhold? Kanskje menn lar det skure og gå?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, «menn» er ikke sånn. DIN mann er sånn.

Anonymkode: 7eb00...cd9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Går på oppdragelsen, tror jeg. Kjenner menn som steller unger, rydder, vasker, lager mat og alt på eget initiativ uten at man må mase. Jeg hadde ikke en sånn, og når jeg så ekssvigermors dulling med sine 3 sønner så skjønner jeg hvorfor det har blitt sånn. 

Så jeg lærer sønnen min å bidra hjemme så det faller han helt naturlig i voksenlivet også. 

Anonymkode: fe82c...7fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og de er så slitne og trøtte fordi barna ikke sover, men det er mor som står opp. Når min mann klager over at barna sover dårlig til andre pleier jeg å spørre han hva han snakker om ettersom han sov de fire gangene jeg var oppe med barna i løpet av natten mens han sov. Kjører samme greia hvis han klager over krevende dager, spør om han er sliten etter å ha ligget i sofaen og sett tv med ungene mens jeg har gjort husarbeid med baby på armen. Jeg kjører samme greia hos svigermor som har dullet altfor mye med sønnen. Hun sier stakkars, han er så sliten og jeg spør av hva. Han gjør kun det han får beskjed om og knapt nok det. I perioder hvor jeg har gått skikkelig lei og vært det han kaller masete så skjerper han seg en uke, så er det på igjen med samme greia. Han lurer på hvorfor jeg vurderer å gå.

Anonymkode: 802c0...18d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, og de er så slitne og trøtte fordi barna ikke sover, men det er mor som står opp. Når min mann klager over at barna sover dårlig til andre pleier jeg å spørre han hva han snakker om ettersom han sov de fire gangene jeg var oppe med barna i løpet av natten mens han sov. Kjører samme greia hvis han klager over krevende dager, spør om han er sliten etter å ha ligget i sofaen og sett tv med ungene mens jeg har gjort husarbeid med baby på armen. Jeg kjører samme greia hos svigermor som har dullet altfor mye med sønnen. Hun sier stakkars, han er så sliten og jeg spør av hva. Han gjør kun det han får beskjed om og knapt nok det. I perioder hvor jeg har gått skikkelig lei og vært det han kaller masete så skjerper han seg en uke, så er det på igjen med samme greia. Han lurer på hvorfor jeg vurderer å gå.

Anonymkode: 802c0...18d

Nettopp! Min mann klager også på dårlig søvn, men jeg hører jo at han snorker mens jeg sitter våken med babyen. Skjønner jo at han våkner, men han kan jo bare rulle rundt og sovne igjen. Men det er han som klager mest til folk om søvnløse netter 🙄

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 10.43):

Jeg aner ikke hvordan de tenker dette er greit. Vi har ikke barn, og jeg vil ikke ha det heller for jeg vet at det ikke er noen som helst hjelp i mannen. Når han kommer hjem så setter han seg rett ned i sofaen, uansett om huset ser helt bomba ut rundt han. Ingenting gjøres hvis ikke jeg maser om det. Vi har hund, som han tok initiativ til å skaffe, og jeg må også mase for å få han til å ta ansvar for hunden. 
Vi prøvde en gang en sånn samboer-app hvor man logger alt husarbeidet man gjør. Da ble han oppmerksom på hvor mye jeg faktisk gjør, men det hjalp jo ingenting. Nå vurderer jeg å skaffe vaskehjelp, fordi han klarer i det minste å bli med på å betale. 

Blir helt oppgitt når jeg ser sånne overskrifter om at "30% av menn får ikke barn" og sånt. Selvsagt ikke, de ER jo barn. Ikke rart vi ikke vil ha barn med de da..

Huff skjønner, må ikke ha en mann da selv om det er praktisk noen ganger. Og med tanke på intimitet. Men menn som ikke gidder å gjøre en innsats for hus/hjem/bil osv, blir etter mitt syn kun en belastning. Og når de ikke løfter en finger blir de i mine øyne lite tiltrekkende 

Anonymkode: 0933e...986

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 17.16):

Nettopp! Min mann klager også på dårlig søvn, men jeg hører jo at han snorker mens jeg sitter våken med babyen. Skjønner jo at han våkner, men han kan jo bare rulle rundt og sovne igjen. Men det er han som klager mest til folk om søvnløse netter 🙄

Menn tåler nesten ingenting når det kommer til småbarnsliv. Noen av de blir også voldelige noen ganger. Tåler ingenting sånn. 
Men når det er sagt er hormonene som produserer i mor sin kropp i synkron med baby, og dermed er mor bedre rustet for å ta seg av baby første året av baby sin levetid. Menn er faktisk dårligere rustet til det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 12.12):

Nevn noen som ikke er håpløse på det greiene der. Har minst 10 venninner som har menn som ikke stiller opp, eller så har de gått fra hverandre, menn svikter veldig når det kommer til oppdragelse. Og de er ofte så lite maskuline, stiller ikke opp eller har respekt slik som før. En ting er om dagens unge menn hadde fikset bil og hus i det minste, men de bretter heller genseren pent rundt halsen og lar damen skuffe snø og klippe plenen. Ikke noe tak i dagens menn. (Litt på kanten sagt, men likevel litt sannhet i dette) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nevn noen som ikke er håpløse på det greiene der. Har minst 10 venninner som har menn som ikke stiller opp, eller så har de gått fra hverandre, menn svikter veldig når det kommer til oppdragelse. Og de er ofte så lite maskuline, stiller ikke opp eller har respekt slik som før. En ting er om dagens unge menn hadde fikset bil og hus i det minste, men de bretter heller genseren pent rundt halsen og lar damen skuffe snø og klippe plenen. Ikke noe tak i dagens menn. (Litt på kanten sagt, men likevel litt sannhet i dette) 

Tja, alle mine venninners men nstiller opp med både hus og unger. Enes gjorde ikke det, det er nå eksmann (utro jævel i tillegg), men ny mann er fantastisk både med hennes barn og med alt praktisk, matlaging og det hele. Så de finnes så absolutt. 

Anonymkode: fe82c...7fd

Skrevet

Tenker at menn er forskjellig. Du har selv valgt å være sammen med en manne baby som du må mase på for å få til å hjelpe deg. 

Jeg personlig gjør alt jeg kan for å støtte, men forventer det samme fra den jeg er sammen med. Men så er dette viktig for meg, så jeg velger partner som har slike kvaliteter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...