AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #41 Skrevet 29. juli 2024 Snublefot62 skrev (23 timer siden): Dette er og feil. Hvor har du det fra? Det er ikke rom for å gi kunden tilgodelapp i stede for pengene tilbake ved heving. Punktum. Det stemmer at man kan fremlegge krav om heving å få pengene tilbake ved reklamasjon om man foretrekker det over tilgodelapp. Snublefot62 skrev (23 timer siden): Du blander så sinnsykt mye at det er vanskelig å ta det du skriver seriøst. Heving av kjøp er pr definisjon en rettighet man har via kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Det du snakker om en et frivillig (og valgfritt) tilbud butikken gir kunden om å få levere varen tilbake selv om kunden ikke skulle ha rett på det i følge lovverket. Det er altså frivillig, ikke lovpålagt, ekstraservice - og da kan selger velge å stille ekstra vilkår som for eks at kunden kun får tilgodelapp. Men det må ikke blandes med begrepet "heving av kjøp" siden det er lovfestet. Kan ikke diskusjonen heller skje på en vennlig måte fremfor uhøflige kommentarer 🤔 Anonymkode: 391b2...68c 1
Snublefot62 Skrevet 29. juli 2024 #42 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det stemmer at man kan fremlegge krav om heving å få pengene tilbake ved reklamasjon om man foretrekker det over tilgodelapp. Anonymkode: 391b2...68c Nei. Ved heving av kjøp har ikke selger anledning til å tilby tilgodelapp. Selger bryter forbrukerkjøpsloven i det øyeblikket de tilbyr tilgodelapp. Punktum. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #43 Skrevet 29. juli 2024 Snublefot62 skrev (1 time siden): Nei. Ved heving av kjøp har ikke selger anledning til å tilby tilgodelapp. Selger bryter forbrukerkjøpsloven i det øyeblikket de tilbyr tilgodelapp. Punktum. Dette stemmer ikke dessverre Du må gjerne sjekke det opp med Forbrukertilsynet om du ikke tror meg 😊 Anonymkode: 391b2...68c 1
Snublefot62 Skrevet 29. juli 2024 #44 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette stemmer ikke dessverre Du må gjerne sjekke det opp med Forbrukertilsynet om du ikke tror meg 😊 Anonymkode: 391b2...68c Jeg trenger ikke sjekke med forbrukertilsynet. Det står i forbrukerkjøpsloven. Sitat § 49.Virkninger av heving Når kjøpet heves, faller partenes plikt til å oppfylle kjøpet bort. Er kjøpet helt eller delvis oppfylt fra noen av sidene, kan det mottatte kreves tilbakeført. En part kan likevel holde tilbake det som er mottatt, inntil den andre parten gir tilbake det han eller hun har fått. Tilsvarende gjelder når parten har krav på erstatning eller rente, og betryggende sikkerhet ikke blir stilt. Forbrukeren skal sørge for at tingen leveres til selgeren. Er det forbrukeren som hever kjøpet, bæres kostnader ved tilbakeleveringen av selgeren. Selgeren skal tilbakebetale kjøpesummen når tingen mottas eller forbrukeren har dokumentert at den er sendt. Hevingen har ingen betydning for avtalevilkår om forretningshemmeligheter, om løsning av tvister eller om partenes rettigheter og plikter som følge av hevingen. https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§49 Så dersom du mener noe annet så strider det i mot paragrafen over og jeg ser gjerne at du dokumenterer påstanden.
Epictetus Skrevet 29. juli 2024 #45 Skrevet 29. juli 2024 On 7/23/2024 at 11:50 AM, AnonymBruker said: Prøvde å ringe de, men de har bare åpent fra 9-11. Får prøve igjen en annen dag. Ellers tusen takk for alle som har svart! Det høres jo ut som om jeg har mitt på det rette her, så jeg får prøve å sende inn en ny henvendelse, eller noe. Eller høre med Forbrukerrådet først. Anonymkode: ccf43...d99 Dra til reddit.com/r/Norge og legg ut melding som tagger u/thomasiversen. Han jobber i forbrukerrådet og er fantastisk til å hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #46 Skrevet 31. juli 2024 Snublefot62 skrev (På 29.7.2024 den 9.30): Fortsatt noe selger frivillig gir kunden av service og har ingenting med lovverket å gjøre. Selger kan derfor bestemme reglene selv, og butikk A kan ha egne regler for dette enn butikk B. Nettbutikk har alltid 14 dager, og noen har lenger. Over disk er det frivillig, men mange har deponering etter avtale eller åpent kjøp som service. Dette står gjerne på kvitteringen. Hvis du kjøper en vare i en butikk som tilbyr 7 dagers deponering og leverer varen etter 5 dager har du krav på pengene igjen fordi det var avtalen som ble inngått ved kjøp. Butikken kan allikevel tilby deg bytte / tilgodelapp om du kommer etter 7 dager. Ja, det er ulike regler fra butikk a og butikk b, som om du er usikker på om du skal beholde varen er det lurt og be om deponering . lovverket er 14 dager på nett, og kjøpt er kjøpt over disk , alt utover dette er service / avtale mellom kunden og selger. Og ingenting av dette har noe med reklamasjon og gjøre. Anonymkode: 78c2b...526
Snublefot62 Skrevet 31. juli 2024 #47 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nettbutikk har alltid 14 dager, og noen har lenger. Over disk er det frivillig, men mange har deponering etter avtale eller åpent kjøp som service. Dette står gjerne på kvitteringen. Hvis du kjøper en vare i en butikk som tilbyr 7 dagers deponering og leverer varen etter 5 dager har du krav på pengene igjen fordi det var avtalen som ble inngått ved kjøp. Butikken kan allikevel tilby deg bytte / tilgodelapp om du kommer etter 7 dager. Ja, det er ulike regler fra butikk a og butikk b, som om du er usikker på om du skal beholde varen er det lurt og be om deponering . lovverket er 14 dager på nett, og kjøpt er kjøpt over disk , alt utover dette er service / avtale mellom kunden og selger. Og ingenting av dette har noe med reklamasjon og gjøre. Anonymkode: 78c2b...526 Jeg sliter med å forstå hva du egentlig mener. Siden du nevner 14 dager, mener du her angrerett? Det er korrekt at man ved kjøp i nettbutikker får 14 dagers lovpålagt angrerett, som du ikke får i butikk - men hvordan er det relevant til tilgodelapp? Angrer man på et kjøp har heller ikke selger adgang til å gi tilgodelapp tilbake i stede for pengene kunden har krav på. Og hva mener du egentlig med deponering? Jeg tror ikke du egentlig vet hva det betyr, for deponering har i prinsippet absolutt ingenting med dette å gjøre i det hele tatt og er totalt skivebom. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #48 Skrevet 31. juli 2024 Snublefot62 skrev (3 timer siden): Jeg sliter med å forstå hva du egentlig mener. Siden du nevner 14 dager, mener du her angrerett? Det er korrekt at man ved kjøp i nettbutikker får 14 dagers lovpålagt angrerett, som du ikke får i butikk - men hvordan er det relevant til tilgodelapp? Angrer man på et kjøp har heller ikke selger adgang til å gi tilgodelapp tilbake i stede for pengene kunden har krav på. Og hva mener du egentlig med deponering? Jeg tror ikke du egentlig vet hva det betyr, for deponering har i prinsippet absolutt ingenting med dette å gjøre i det hele tatt og er totalt skivebom. Ja, angret og heving av kjøp er vel det? Eller åpent kjøp om du vil? Jo, selger har adgang til og gi tilgodelapp hvis vedkommende angrer etter at evt deponering har gått ut, eller butikken har åpent kjøp som har gått ut på dato. Det er ikke en rettighet kunden har, men en service selger har tilgang til. Nei, hvis kunden har krav på pengene tilbake ( ved avtalt deponering eller hos en butikk med åpent kjøp ) får man pengene tilbake. jeg skal forklare deg hva deponering er. Eksempel : du kommer inn i en butikk som ikke har åpent kjøp og skal kjøpe tøfler til moren din som ligger på sykehjem, men du husker ikke om hun bruker størrelse 38 eller 39. Du må ha med begge par med tøfler til sykehjemmet for og prøve og antar du kommer tilbake med parret som ikke passer dagen etter. Da kan selger vise service ved og skrive ut en kvittering med deponering , feks gyldig til dato 2 dager etter kjøp. Om du kommer tilbake med den ene parret med tøfler dagen etter har du krav på pengene tilbake, fordi det er avtalen som ble gjort mellom deg og selger ved kjøp og det står på kvitteringen din. Uavhengig av kjøpsloven blir det i slike tilfeller gjort fordi man heller vil selge deg 1 par tøfler enn ingen tøfler. Kommer du derimot tilbake etter 2 uker har du ikke rett på pengene tilbake, men mange vil tilby deg en tilgodelapp. I prinsippet blir deponering og åpent kjøp det samme, men deponering er en avtale du gjør og gjelder ikke for kunden bak deg i køen. nei , ingenting av dette har noe med hi og gjøre, men tråden har sporet av til og handle opm heving av kjøp både på nett og i butikk , og kjøpsloven og tolking av den. hvorfor nettbutikken ga kunden i hi tilgodelapp for og kjøpe ny veske som erstatning for den som ble ødelagt er vanskelig og si ut i fra informasjonen vi har fått. Det er ikke vanlig og bruke tilgodelapp som et mellomledd ved erstatning av varer. Hvorvidt kunden har krav på pengene tilbake kommer an på butikkens mulighet til og reparere/ erstatte, men og svare kunden er jo en start. Anonymkode: 78c2b...526
Snublefot62 Skrevet 31. juli 2024 #49 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, angret og heving av kjøp er vel det? Eller åpent kjøp om du vil? Jo, selger har adgang til og gi tilgodelapp hvis vedkommende angrer etter at evt deponering har gått ut, eller butikken har åpent kjøp som har gått ut på dato. Det er ikke en rettighet kunden har, men en service selger har tilgang til. Nei, hvis kunden har krav på pengene tilbake ( ved avtalt deponering eller hos en butikk med åpent kjøp ) får man pengene tilbake. jeg skal forklare deg hva deponering er. Eksempel : du kommer inn i en butikk som ikke har åpent kjøp og skal kjøpe tøfler til moren din som ligger på sykehjem, men du husker ikke om hun bruker størrelse 38 eller 39. Du må ha med begge par med tøfler til sykehjemmet for og prøve og antar du kommer tilbake med parret som ikke passer dagen etter. Da kan selger vise service ved og skrive ut en kvittering med deponering , feks gyldig til dato 2 dager etter kjøp. Om du kommer tilbake med den ene parret med tøfler dagen etter har du krav på pengene tilbake, fordi det er avtalen som ble gjort mellom deg og selger ved kjøp og det står på kvitteringen din. Uavhengig av kjøpsloven blir det i slike tilfeller gjort fordi man heller vil selge deg 1 par tøfler enn ingen tøfler. Kommer du derimot tilbake etter 2 uker har du ikke rett på pengene tilbake, men mange vil tilby deg en tilgodelapp. I prinsippet blir deponering og åpent kjøp det samme, men deponering er en avtale du gjør og gjelder ikke for kunden bak deg i køen. nei , ingenting av dette har noe med hi og gjøre, men tråden har sporet av til og handle opm heving av kjøp både på nett og i butikk , og kjøpsloven og tolking av den. hvorfor nettbutikken ga kunden i hi tilgodelapp for og kjøpe ny veske som erstatning for den som ble ødelagt er vanskelig og si ut i fra informasjonen vi har fått. Det er ikke vanlig og bruke tilgodelapp som et mellomledd ved erstatning av varer. Hvorvidt kunden har krav på pengene tilbake kommer an på butikkens mulighet til og reparere/ erstatte, men og svare kunden er jo en start. Anonymkode: 78c2b...526 Du viser jo her at du faktisk ikke har peiling.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #50 Skrevet 31. juli 2024 Snublefot62 skrev (20 minutter siden): Du viser jo her at du faktisk ikke har peiling. Så spennende kommentar. Jo, jeg har faktisk peiling, men umulig og skjønne hva du sikter til at du mener er feil, mulig noe var « sinnsykt « igjen 🤣 Anonymkode: 78c2b...526 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #51 Skrevet 31. juli 2024 TS her. Jeg vant! Havna over på engelsk kundeservice til slutt. Sendte inn ny henvendelse og pressa på og ba de vise meg hvor det står at de kan gjøre på den måten, samtidig som jeg siterte butikkens egne vilkår, e-post fra Forbrukerrådet og forbrukerkjøpsloven. Fikk mail nå med «we can make an exception this time and refund the money to your bank account.” Anonymkode: ccf43...d99
Anonymusmaximus Skrevet 25. november 2024 #52 Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 10.54): Grunnen til at jeg sier dette, er at du burde kunnet lovverket tidligere, slik at du kunne "tatt" nettbutikken i å gjøre noe som ikke var greit da de tilbød tilgodelapp. Loven er nemlig ganske klar på at ved en reklamasjon, så har selger 3 muligheter. 1. Reparere varen, slik at den ikke lenger har en mangel 2. Gi deg ny vare 3. Gi deg pengene tilbake De kan ikke gi deg en tilgodelapp på beløpet og kreve at du kjøper en annen vare hos dem. Men nå har du godtatt en tilgodelapp for den første varen. Og dermed så har du allerede inngått en avtale som ikke er i henhold til loven. (Men det er avtalefrihet i Norge, så du står fritt til å avtale dette om du ønsket det. ) Det kan gjøre at butikken nå ikke ser dette som sitt andre forsøk på omlevering av samme produkt. (Altså at du har fått samme feil to ganger.) Og de kan finne på å kreve at du godtar tilgodelapp som tilbakebetaling, siden du allerede har godtatt det som akseptabel løsning tidligere. Men det er jo lett å være etterpåklok. Du skulle ha krevd ny veske eller pengene tilbake ved første reklamasjon. Og henvist til loven dersom de forsøkte seg med noe annet. Anonymkode: 389db...321 Tenkte bare for ordens skyld, selv om dette innlegget er skrevet for lenge siden, informere om at dette ikke er riktig, dersom noen skulle falle over innlegget i senere tid. Ja det er avtalefrihet i Norge, men forbrukerkjøpsloven er preseptorisk (du kan ikke avtale noe annet enn loven sier) i den grad at du ikke kan inngå avtale som gir forbrukeren dårligere «kår» enn det som ellers følger av loven. Ergo er det helt uvesentlig om vedkommende tidligere har godkjent en tilgodelapp som «retting» eller «omlevering». Dette er uansett en ugyldig avtale, da den viker fra vernet loven forsøker å gi. Ser mange her uttaler seg om loven uten å være helt klar over hvilke regler som gjelder. Naturligvis har du krav på pengene tilbake, dersom butikken ikke har mulighet til å rette på mangelen eller gi deg en ny, helt lik, vare. Uansett kan de ikke kreve at du tar imot en tilgodelapp;) 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå