AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #1 Skrevet 23. juli 2024 Min 17 måneder gamle baby ammes fremdeles. Siden det anbefales å amme til de er 2, forsøker jeg på det. Immunforsvar etc… men han vil amme nesten hele dagen! Så fort jeg setter meg ned drar han i genseren og vil ha pupp. Hvordan gjør dere andre det med amming i denne alderen? Begrenser dere det? Hvordan?? Jeg føler mildt sagt at jeg kveles av dette, for jeg kan ikke sitte i sofaen og slappe av. Da trekker han i genseren og hyler og griner om han ikke får pupp. Og jeg får dårlig samvittighet om jeg nekter… Anonymkode: 5a389...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #2 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min 17 måneder gamle baby ammes fremdeles. Siden det anbefales å amme til de er 2, forsøker jeg på det. Immunforsvar etc… men han vil amme nesten hele dagen! Så fort jeg setter meg ned drar han i genseren og vil ha pupp. Hvordan gjør dere andre det med amming i denne alderen? Begrenser dere det? Hvordan?? Jeg føler mildt sagt at jeg kveles av dette, for jeg kan ikke sitte i sofaen og slappe av. Da trekker han i genseren og hyler og griner om han ikke får pupp. Og jeg får dårlig samvittighet om jeg nekter… Anonymkode: 5a389...9e7 Det er en generell anbefaling som i hovedsak retter seg mot land der man i liten grad har rent vann, der hygienen ikke alltid er den beste og der det kan være vanskelig å få tak i næringsrik mat. Nordmenn trenger overhodet ikke forholde seg til dette da anbefalingen i hovedsak ikke er rettet mot oss i Norge Anonymkode: c04b7...253 11 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #3 Skrevet 23. juli 2024 Høres ut som at han er i et utviklingssprang, og at du har aversjon. Meld deg inn i Amming Uten Grenser på Facebook, der får du masse hjelp og støtte. ❤️ Utviklingssprang varer mellom 4 og 6 uker, da er det gjerne veldig intenst og slitsomt, med klenging, sutring og puppemas, og gjerne dårlig søvn i tillegg. Det er beintøft, men går heldigvis over. ❤️ Aversjon kan bli bedre av at du får jevnlige pauser for deg selv, og av magnesiumtilskudd, jeg anbefaler Shift Magnesiumdråper. ❤️ Anonymkode: 9f59f...2ff 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #4 Skrevet 23. juli 2024 Du kan med god samvittighet avslutte ammingen av en snart halvannetåring. Anonymkode: 4a361...53c 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #5 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er en generell anbefaling som i hovedsak retter seg mot land der man i liten grad har rent vann, der hygienen ikke alltid er den beste og der det kan være vanskelig å få tak i næringsrik mat. Nordmenn trenger overhodet ikke forholde seg til dette da anbefalingen i hovedsak ikke er rettet mot oss i Norge Anonymkode: c04b7...253 Wow, det visste jeg ikke. Så da kan jeg kanskje kutte med god samvittighet? Anonymkode: 5a389...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #6 Skrevet 23. juli 2024 Jeg har ammet to til to, men det du står i hadde jeg ikke giddet. Du må ha grenser for når puppen er «på» for å holde ut. Anonymkode: e9544...c21 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #7 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Wow, det visste jeg ikke. Så da kan jeg kanskje kutte med god samvittighet? Anonymkode: 5a389...9e7 Absolutt Noe annet som er viktig: Du kan faktisk bestemme over din egen kropp, sette grenser og innta en omsorgsadferd som ikke er helt selvutslettende. Anonymkode: c04b7...253 2 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #8 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Wow, det visste jeg ikke. Så da kan jeg kanskje kutte med god samvittighet? Anonymkode: 5a389...9e7 Ja jeg sluttet omtrent det du er nå, hadde da kuttet ned gradvis slik at nattapuppen ble tatt bort sist. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Absolutt Noe annet som er viktig: Du kan faktisk bestemme over din egen kropp, sette grenser og innta en omsorgsadferd som ikke er helt selvutslettende. Anonymkode: c04b7...253 👏👏👏👏👏 Anonymkode: 96ed9...5eb
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #9 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er en generell anbefaling som i hovedsak retter seg mot land der man i liten grad har rent vann, der hygienen ikke alltid er den beste og der det kan være vanskelig å få tak i næringsrik mat. Nordmenn trenger overhodet ikke forholde seg til dette da anbefalingen i hovedsak ikke er rettet mot oss i Norge Anonymkode: c04b7...253 Det stemmer ikke. Anbefalingen gjelder like mye for vestlige land da barn absolutt er mer utsatt for infeksjoner når de ikke får morsmelk. Det reduserer også risiko for sykdommer som diabetes. Barn har ikke fått bygget det ervervede immunforsvaret godt før de er to år, og derfor er morsmelken med immunglobulin A veldig nyttig, også for vestlige barn. Men man må ikke amme når mor ikke trives med det! Da er det ikke lengre verdt det. Anonymkode: 814f1...cf5 6 3
KaraThrace Skrevet 23. juli 2024 #10 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er en generell anbefaling som i hovedsak retter seg mot land der man i liten grad har rent vann, der hygienen ikke alltid er den beste og der det kan være vanskelig å få tak i næringsrik mat. Nordmenn trenger overhodet ikke forholde seg til dette da anbefalingen i hovedsak ikke er rettet mot oss i Norge Anonymkode: c04b7...253 Kilde? For dette er bare tull. 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #11 Skrevet 23. juli 2024 Jeg sluttet å amme ved halvannet år. Og da var vi allerede nede i 1-2 amminger i døgnet. (Morgen og kveld.) Så store barn har ikke behov for pupp "hele tiden". De kan få vann og melk og vanlig mat om de der sultne/tørste. Og så kan de få kos (uten pupp) om de trenger kos og nærhet. Det er du som må sette grensene. Både for når og hvor ofte du synes det er greit (og hyggelig) og amme fortsatt. Og så forklarer du barnet reglene. Altså: Er du sulten, kan du få mat. Skal vi lage en brødskive? Er du tørst? Jeg kan hente en kopp vann til deg. Vil du ha kos? Kom og sett deg på fanget eller i armkroken, så kan vi kose oss i sofaen. Kanskje vi skal lese en bok? Pupp er for morgen/kveld. (Eller når du bestemmer at det er for.) Anonymkode: d1cab...3e3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #12 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det stemmer ikke. Anbefalingen gjelder like mye for vestlige land da barn absolutt er mer utsatt for infeksjoner når de ikke får morsmelk. Det reduserer også risiko for sykdommer som diabetes. Barn har ikke fått bygget det ervervede immunforsvaret godt før de er to år, og derfor er morsmelken med immunglobulin A veldig nyttig, også for vestlige barn. Men man må ikke amme når mor ikke trives med det! Da er det ikke lengre verdt det. Anonymkode: 814f1...cf5 Men blir jo litt rart å si at det er til barnets beste mtp sykdommer som diabetes etc, men om det blir for «vanskelig for meg» så er det ikke viktig allikevel. Det er jo veldig midlertidig og jeg bør jo sette barnet mitt sin helse først? Anonymkode: 5a389...9e7
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #13 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men blir jo litt rart å si at det er til barnets beste mtp sykdommer som diabetes etc, men om det blir for «vanskelig for meg» så er det ikke viktig allikevel. Det er jo veldig midlertidig og jeg bør jo sette barnet mitt sin helse først? Anonymkode: 5a389...9e7 Jeg sluttet å amme i mnd 7 og 9. Begge har god helse. Også mindre syk enn de fleste andre barn i barnehagen. Men vi var mer opptatt av hygiene. Feks vaske hender før mat. Ikke ta på maten med snørrete fingre osv. I min generasjon var det helt vanlig å amme ett år eller mondre. Det var mindre alergier enn det er i dag Så hvis du vil redusere muligheter for alergi utvikling osv. Så bør man se på helt andre ting enn å la seg kvele av amming frem til 2års alder Og heller se på generell kosthold og livs stils endringer. https://www.naaf.no/allergi/fakta-om-allergi Anonymkode: 05152...9b4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #14 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men blir jo litt rart å si at det er til barnets beste mtp sykdommer som diabetes etc, men om det blir for «vanskelig for meg» så er det ikke viktig allikevel. Det er jo veldig midlertidig og jeg bør jo sette barnet mitt sin helse først? Anonymkode: 5a389...9e7 Man må veie det opp mot din opplevelse av å føle deg kvalt av ammingen. Altså er den reduseringen i risiko for infeksjoner nå eller sykdommer senere i livet såppass liten at man tenker det ikke veier opp for det når en mor føler ubehag på det viset av ammingen. Anonymkode: 814f1...cf5 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #15 Skrevet 23. juli 2024 Jeg vet ikke om det er noe trøst, TS, men sønnen min hadde noe av det samme noen få uker før han ble helt ferdig med amming. Vi hadde en åpenbart økning i amme-hyppighet, han skulle plutselig amme igjen både dagen og natt, da han var 17 måneder gammel. Jeg tenkte at vi blir aldri ferdig med amming. Så gikk det fort over med bare to amminger, rett etter barnehagen og på morgen. Så bare en måned etter, da han våknet på morgen og ville ha pupp, spurte jeg om han vil ha banan eller grøt istedenfor, og han sa Gø! (grøt). Og sånn ganske plutselig avsluttet vi amming da han var 18 måneder gammel, for da var han plutselig klar til det. Ville heller ha grøt på morgen og sånn yoghurtpose etter barnehagen. ❤️ han er 10 år nå 😅 Anonymkode: 4a80e...849
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #16 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det stemmer ikke. Anbefalingen gjelder like mye for vestlige land da barn absolutt er mer utsatt for infeksjoner når de ikke får morsmelk. Det reduserer også risiko for sykdommer som diabetes. Barn har ikke fått bygget det ervervede immunforsvaret godt før de er to år, og derfor er morsmelken med immunglobulin A veldig nyttig, også for vestlige barn. Men man må ikke amme når mor ikke trives med det! Da er det ikke lengre verdt det. Anonymkode: 814f1...cf5 Dette! Mange studier viser at jo lengre man ammer barnet jo høyere IQ får barnet, selv tatt i betraktning for mors IQ og sosioøkonomiske bakgrunn. Dette er nok i stor grad pga tarmfloraen. Mange fordeler både for mor og barn, og fordelene økes jo lengre de ammer. Jeg hadde tatt med en klype salt alle de som skriver at ungene deres har bedre immunforsvar enn de som ammer osv. Forskning sier noe helt annet. Veldig mange har behov for å hakke på mødre som velger å amme barna sine lengre. Om det er sjalusi eller seksualisering av bryst vet jeg ikke, men man får mange kommentarer når man ammer utover 1 år. Det er helt greit å sette grenser for amming for store barn. Hva om du lager en vane for at barnet kan få pupp i en spesifikk stol eller etter spesielle gjøremål? Har lest det tipset i ammehjelpsgruppe tidligere. Anonymkode: 72a5f...aa9 3 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #17 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en generell anbefaling som i hovedsak retter seg mot land der man i liten grad har rent vann, der hygienen ikke alltid er den beste og der det kan være vanskelig å få tak i næringsrik mat. Nordmenn trenger overhodet ikke forholde seg til dette da anbefalingen i hovedsak ikke er rettet mot oss i Norge Anonymkode: c04b7...253 Dette stemmer ikke, anbefalingen er rettet mot alle. Det anbefales god håndhygiene i Norge også, selv om det er enda viktigere i land der man ikke har like god tilgang på antibiotika og helsevesen. Amming slutter jo ikke å være nyttig for mor og barn i såkalte i-land. Når det er sagt, har man lov til å slutte å amme når man vil uavhenging av alder på baby. Og hvis man vil amme noe er det lov å være beinhard på at amming kun er feks morgen og kveld eller hva man måtte synes er greit. Anonymkode: 8d165...e93 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #18 Skrevet 23. juli 2024 En ting så har du ingen baby lenger, men et barn. En annen ting gjelder den anbefalingen i hovedsak i utviklingsland, som har angel på rent vann og god hygiene for å nevne noe. Anonymkode: dbac8...8ee 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #19 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): En ting så har du ingen baby lenger, men et barn. En annen ting gjelder den anbefalingen i hovedsak i utviklingsland, som har angel på rent vann og god hygiene for å nevne noe. Anonymkode: dbac8...8ee Det stemmer ikke. Nå må folk slutte å skrive dette overalt. Hvor er det dere hører dette fra? Anonymkode: 72a5f...aa9 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #20 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): En ting så har du ingen baby lenger, men et barn. En annen ting gjelder den anbefalingen i hovedsak i utviklingsland, som har angel på rent vann og god hygiene for å nevne noe. Anonymkode: dbac8...8ee Hvor i alle dager har dere det der fra? Er det bare fordi rådet kommer fra WHO? For selv helsedirektoratet støtter oppunder dette. De anbefaler vel og merke et år, men gjerne lenger, det betyr jo ikke at de sier at rådene til WHO er for utviklingsland. Anonymkode: dfb48...b79 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå