Gå til innhold

Hvorfor er det verre å sjekke telefonen til partner om man mistenker noe, og finner bevis, enn å være utro?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
MariaIsabel skrev (2 timer siden):

Så enig! Og hva slags forhold har folk egentlig, dersom det er så himla mye som er privat for partner? Jeg og mannen min snakker om alt, og om det er noe på min tlf som han ikke vet, så er det ang ting han er fullstendig uinteressert i, som f.eks urter...

Altså, jeg mener selvsagt fortsatt at det er et problem dersom noen på liv og død skal sjekke hele tiden uten grunn, eller på veldig tynt grunnlag, men det er mer ifht prinsipp pga tilliten at jeg anser det som et problem, ikke fordi det faktisk er så mye hemmelig informasjon der. Og dersom jeg har oppført meg shady selv om jeg ikke har gjort noe galt, og mannen min vil sjekke, så må jeg jo klare å se det fra hans perspektiv og forstå hvorfor han fikk det behovet, og deretter jobbe med at han ikke skal føle han trenger det igjen. 

Også er det så mange som bruker det med taushetsplikt på jobb som grunn... Hvor stor del av befolkningen er det egentlig som har masse hemmelig jobbinfo på tlf sammen med alt det private da? Det er jo ikke alle jobber som er taushetsbelagt, og av de som er det, er det ikke alle som har den taushetsbelagte informasjonen på tlf, og hos de som har det, vil de nok i de fleste tilfeller være mulig å enkelt unngå den delen når man leter etter utroskap. 

Du har ikke hørt om å ha jobbmail eller andre apper som sharepoint, teams, slack, workplace etc på telefonen? Tilgang på alt slags av dokumenter i skylagring og diverse?

Jeg vil nå heller tro nesten de fleste jobber innebærer at man skal verne om noe informasjon, både personsensitiv og bedriftsensitiv. 

Alle i min bedrift går gjennom obligatoriske sikkerhetskurs årlig hvor det går i alt fra GDPR til å ikke dele passord. Ikke at jeg tror en kjæreste vil stjele firmahemmeligheter og gi til konkurrenten akkurat, men poenget er at det ikke er en privat telefon, det er en jobbtelefon, den tilhører arbeidsgiveren min, og jeg har signert på at jeg ikke skal gi noen andre tilgang til den. Det står i kontrakten at mobil er personlig, PC er personlig, passord er personlig, ingenting skal deles. Det henger plakater rundt på kontoret om at vi må huske å låse PC bare vi går på do liksom, vi må bytte passord på mailen ørten ganger i året, mobilen er satt opp sånn at vi må ha 6-sifret PIN. Dette er ikke uvanlig praksis, jeg har jobbet i oljebransje, mediebransje og finans og det er det samme alle steder. Er du en flink og pliktskyldig ansatt som følger alle regler, så deler du ikke jobbtelefonen med kjæresten din engang. For det har man strengt tatt ikke lov til.

Og jeg vet ikke hvor lurt det er å unngå den delen når man leter etter utroskap forøvrig, jeg har sett enormt mye av det på kontoret... 😜 Jeg er ikke en snoker, men jeg hadde deffo sjekket outlook-en først om jeg var det 😁

Anonymkode: 51004...f89

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
MariaIsabel skrev (4 timer siden):

Synes også det er snodig å mene det er et større problem for forholdet at den som blir utsatt for utroskap ikke har tillit til den som er utro, enn at den andre er utro. 

Her forutsetter du at noen har vært utro. Mange som vil sjekke, har ikke utro kjæreste. 

Anonymkode: 5b531...4ae

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg betrodde meg om noe veldig privat til ei venninne. Jeg skrev på melding pga at jeg ikke klarte å ringe. Dette ble da formidlet videre, da hun og kjæresten "ikke har noen hemmeligheter". Jeg synes det er ubehagelig at han skal vite det. Venninnen min kunne ihvertfall gitt beskjed om at jeg ikke kunne betro meg kun til henne.

Anonymkode: 0faa6...b07

Hadde sagt takk og farvel til ei sånn venninne som ikke skjønner hva lojalitet til venner er. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så enig! Og hva slags forhold har folk egentlig, dersom det er så himla mye som er privat for partner? Jeg og mannen min snakker om alt, og om det er noe på min tlf som han ikke vet, så er det ang ting han er fullstendig uinteressert i, som f.eks urter...

Altså, jeg mener selvsagt fortsatt at det er et problem dersom noen på liv og død skal sjekke hele tiden uten grunn, eller på veldig tynt grunnlag, men det er mer ifht prinsipp pga tilliten at jeg anser det som et problem, ikke fordi det faktisk er så mye hemmelig informasjon der. Og dersom jeg har oppført meg shady selv om jeg ikke har gjort noe galt, og mannen min vil sjekke, så må jeg jo klare å se det fra hans perspektiv og forstå hvorfor han fikk det behovet, og deretter jobbe med at han ikke skal føle han trenger det igjen. 

Også er det så mange som bruker det med taushetsplikt på jobb som grunn... Hvor stor del av befolkningen er det egentlig som har masse hemmelig jobbinfo på tlf sammen med alt det private da? Det er jo ikke alle jobber som er taushetsbelagt, og av de som er det, er det ikke alle som har den taushetsbelagte informasjonen på tlf, og hos de som har det, vil de nok i de fleste tilfeller være mulig å enkelt unngå den delen når man leter etter utroskap. 

Du har per definisjon ikke oppført deg shady, om du ikke har gjort noe galt. At noe i mannen din blir mistenksom, betyr ikke at han har rett til å saumfare livet ditt inkludert mobilen. Ikke sikkert det hjelper hans usikkerhet, heller. Finner han ingenting har han ingen svar, og finner han noe han synes er "rart", kan det i seg selv bli grobunn for krangel, selv om alt er uskyldig. 

Jeg har med vilje ikke satt opp jobb-epost-konto til jobb på mobilen. Men har likevel lagret feks tlf.numre til klienter (jeg har mest mannlige klienter...shady). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Med frihetsberøvelse menes at du fysisk blir hindret i å bevege deg fra et angitt sted." - Store Norske Leksikon. 

Synes også det er snodig å mene det er et større problem for forholdet at den som blir utsatt for utroskap ikke har tillit til den som er utro, enn at den andre er utro. 

Regner med meningen bak det jeg skrev kom fram utifra konteksten jeg skrev det i, men jeg kan omformulere meg hvis dette var vanskelig å forstå for deg...

Det er ikke greit å sjekke feks partnerens tlf basert på mistanke...Det er et stort overtramp uansett årsak! 

Det spiller liten rolle om man har vært utro eller ikke, hvis man ikke har respekt for hverandre....

Da er ikke forholdet liv laga uansett....

Er det vanskelig å forstå?

Hvis ikke jeg kan stole på partneren min...Hvem kan jeg stole på da? 

Jeg kan ikke være i et forhold med en mann jeg ikke kan stole på ihvertfall. Det vet jeg godt....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Her forutsetter du at noen har vært utro. Mange som vil sjekke, har ikke utro kjæreste. 

Nettopp.

Og poenget her er jo at man blir mistrodd. Hva man faktisk har på mobilen er irrelevant, jeg kan ha en helt clean mobil med null og niks på, og vi har fremdeles et problem når du tror jeg er utro og krever å få lese meldingene mine som et slags motbevis. Eller enda verre - går bak ryggen min og leser meldingene mine uten tillatelse.

Folk her henger seg sånn opp i "hva har dere å skjule egentlig, hva slags forhold har dere som har et privatliv?". Så blir man sittende og forsvare med at man har fortrolige samtaler, sensitiv jobbinfo, noen pinlige google-søk eller dagboknotater osv. Men det er nesten irrelevant, det handler i bunn og grunn ikke om å skjule noe sånn sett. Det handler om at du anklager meg for noe, det handler om at du ikke har respekt for meg og bryter min tillit ved å snoke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har ikke hørt om å ha jobbmail eller andre apper som sharepoint, teams, slack, workplace etc på telefonen? Tilgang på alt slags av dokumenter i skylagring og diverse?

Jeg vil nå heller tro nesten de fleste jobber innebærer at man skal verne om noe informasjon, både personsensitiv og bedriftsensitiv. 

Alle i min bedrift går gjennom obligatoriske sikkerhetskurs årlig hvor det går i alt fra GDPR til å ikke dele passord. Ikke at jeg tror en kjæreste vil stjele firmahemmeligheter og gi til konkurrenten akkurat, men poenget er at det ikke er en privat telefon, det er en jobbtelefon, den tilhører arbeidsgiveren min, og jeg har signert på at jeg ikke skal gi noen andre tilgang til den. Det står i kontrakten at mobil er personlig, PC er personlig, passord er personlig, ingenting skal deles. Det henger plakater rundt på kontoret om at vi må huske å låse PC bare vi går på do liksom, vi må bytte passord på mailen ørten ganger i året, mobilen er satt opp sånn at vi må ha 6-sifret PIN. Dette er ikke uvanlig praksis, jeg har jobbet i oljebransje, mediebransje og finans og det er det samme alle steder. Er du en flink og pliktskyldig ansatt som følger alle regler, så deler du ikke jobbtelefonen med kjæresten din engang. For det har man strengt tatt ikke lov til.

Og jeg vet ikke hvor lurt det er å unngå den delen når man leter etter utroskap forøvrig, jeg har sett enormt mye av det på kontoret... 😜 Jeg er ikke en snoker, men jeg hadde deffo sjekket outlook-en først om jeg var det 😁

Arbeidsdokumenter er det vel ingen som leter etter utroskap som leter etter... 

Og det er mange som ikke har jobbtelefon, og ikke noe særlig sensitiv informasjon på tlf. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kanskje jeg er et litt sært tilfelle, men jeg har alle medisinske journaler fra fødsel til nåtid , inkl epikriser med diagnoser, et lass av politidokumenter, brev fra advokater om min helse og overgrep jeg opplevde som barn, hundrevis av lydfiler fra bla politiavhør som fornærmet, behandlingssamtaler ol. Informasjon om straffesaker, sivile saker, brev fra fylkesmannen osv. Alt lagret på Dropbox med direkte tilgang fra tlf for å ha det lett tilgjengelig. Derfor er tlf min privat for absolutt alle, fordi jeg har så vanvittige mengder med sensitiv informasjon om min barndom, mitt liv og min helse.

Så nei, hadde ikke vært komfortabel om en partner hadde begynt å snoke på tlf uten mitt samtykke. 
Men kanskje jeg har mer sensitiv info på tlf enn folk flest.🤷‍♀️

Anonymkode: 8cfb7...95a

Men ingenting av det du nevner, er steder man ville lett etter utroskap... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har per definisjon ikke oppført deg shady, om du ikke har gjort noe galt. At noe i mannen din blir mistenksom, betyr ikke at han har rett til å saumfare livet ditt inkludert mobilen. Ikke sikkert det hjelper hans usikkerhet, heller. Finner han ingenting har han ingen svar, og finner han noe han synes er "rart", kan det i seg selv bli grobunn for krangel, selv om alt er uskyldig. 

Jeg har med vilje ikke satt opp jobb-epost-konto til jobb på mobilen. Men har likevel lagret feks tlf.numre til klienter (jeg har mest mannlige klienter...shady). 

Så bare fordi man ikke er utro, så virker det ikke shady om man plutselig begynner å ta bedre vare på utseende, samtidig som man begynner å legge vekk tlf og ha den på lydløs, jobbe overtid ofte eller har andre grunner til å ikke komme hjem eller til å gå mye ut alene, virker som man ikke er helt mentalt tilstede, orker ikke sex med partner osv?

Alt dette kan jo ha uskyldige grunner, men spesielt når det skjer samtidig, så vil de aller fleste partnere oppleve det som shady, og jeg føler at man da har lagt opp til det selv, selv om det ikke var meningen. Det ville jo vært naivt av partner å ikke mistenke noe... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MariaIsabel skrev (2 minutter siden):

Men ingenting av det du nevner, er steder man ville lett etter utroskap... 

Jeg tror du undervurderer hvor bredt noen som først er blitt usikker vil lete om de ikke finner en bekreftelse på de første stedene.

For det er en ting å finne en bekreftelse, men om man ikke gjør det - så vil neppe usikkerheten forsvinne. Fravær av bevis er aldri en frifinnelse om mistanken først har oppstått. Jeg tror det er det mange som synes det er helt greit å sjekke ikke helt forstår.

Når det er sagt, så har jeg selv levd i et forhold hvor det ble mer og mer kontroll. Det farger så klart min oppfatning av situasjonen og jeg trigges helt klart av noen av argumentene i tråden her. Som en annen skrev, det er akkurat de samme argumentene jeg møtte i et usunt forhold. Han kunne godt ha brukt en tråd som dette for å vise meg hvor vanskelig jeg var som ikke ville la ham sjekke mobilen min (som hadde taushetsbelagt informasjon). Det betyr ikke at jeg mener de som kommer med slike argument mishandler partneren sin, bare at det kan tippe over og det å ufarliggjøre slike argument kan gjøre at noen ikke ser at de tråkker over grenser.

Jeg leste også historien her om hun som var gravid og ble utsatt for gaslighting fra både ham og familien hans. Jeg forstår godt at hun følte et behov for å finne sannheten, og jeg er glad hun fant den. Men hva om han hadde vært lur nok til å ha en ekstra mobil? Til å holde kontakten bedre skjult? Ville ikke da det å sjekke mobilen kunne påført henne enda større skade? En enda større tvil om egen oppfattelse av hva som faktisk skjedde?

Anonymkode: 175eb...a2e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MariaIsabel skrev (20 minutter siden):

Arbeidsdokumenter er det vel ingen som leter etter utroskap som leter etter... 

Og det er mange som ikke har jobbtelefon, og ikke noe særlig sensitiv informasjon på tlf. 

De som sier de har det, har jo det da. Jeg har en sånn telefon - da er ikke det at mange andre ikke har det et spesielt godt argument for at du skal få tilgang til min telefon. 

Og det har da ingenting å si at det ikke ligger utroskapsting i arbeidsdokumenter, hallo, for en merkelig argumentasjon...... har man ikke lov til å dele passord og koder, så har man ikke lov til å dele passord og koder.

Som sagt så er det nok heller mailboksen jeg ville vært redd for ble snoket i, men du som anklager andre for å bare svare på deler av innlegget, hopper jo glatt over det jeg og lager stråmenn eller plukker ut småting fra innlegget som du innbiller deg er enklere å argumentere mot. Og så har du ikke gode argumenter mot det engang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (1 time siden):

Regner med meningen bak det jeg skrev kom fram utifra konteksten jeg skrev det i, men jeg kan omformulere meg hvis dette var vanskelig å forstå for deg...

Det er ikke greit å sjekke feks partnerens tlf basert på mistanke...Det er et stort overtramp uansett årsak! 

Det spiller liten rolle om man har vært utro eller ikke, hvis man ikke har respekt for hverandre....

Da er ikke forholdet liv laga uansett....

Er det vanskelig å forstå?

Hvis ikke jeg kan stole på partneren min...Hvem kan jeg stole på da? 

Jeg kan ikke være i et forhold med en mann jeg ikke kan stole på ihvertfall. Det vet jeg godt....

Å bruke hersketeknikker mot meg fordi du ikke klarer å formulere deg riktig, blir for dumt. Det var ikke vanskelig å forstå hva du mente, men du påstod bastant at å sjekke tlf er frihetsberøvelse, og det betyr kidnapping, selv om du åpenbart har misforstått noe, så jeg bare rettet på det. 

Fint for deg om du ikke har noe behov for closure når du avslutter et forhold, men de fleste har et behov for å i det minste vite om det var dem selv eller partneren som ødela forholdet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MariaIsabel skrev (2 timer siden):

Så bare fordi man ikke er utro, så virker det ikke shady om man plutselig begynner å ta bedre vare på utseende, samtidig som man begynner å legge vekk tlf og ha den på lydløs, jobbe overtid ofte eller har andre grunner til å ikke komme hjem eller til å gå mye ut alene, virker som man ikke er helt mentalt tilstede, orker ikke sex med partner osv?

Alt dette kan jo ha uskyldige grunner, men spesielt når det skjer samtidig, så vil de aller fleste partnere oppleve det som shady, og jeg føler at man da har lagt opp til det selv, selv om det ikke var meningen. Det ville jo vært naivt av partner å ikke mistenke noe... 

Mye av dette kan feks være symptomer på depresjon. Hvorfor er utroskap førstevalget for å forklare forandringer? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har sjekket mobil til partnere to ganger, begge ganger nektet de for at noe var på gang, og begge gangene hadde magefølelsen min rett. Jeg kommer nok ikke til å sjekke hvis jeg noen gang får en ny partner, men heller gå uten konkret «bevis». Nå vet jeg at magefølelsen min «virker» og jeg er tryggere på meg selv. Jeg synes det er helt innafor å sjekke en gang hvis man har sterk mistanke, men å konstant overvåke fordi man er en usikker person blir en helt annen sak. 

Anonymkode: 11470...025

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Mye av dette kan feks være symptomer på depresjon. Hvorfor er utroskap førstevalget for å forklare forandringer? 

Er man åpen om ting så vil ikke mistanken om utroskap være der for normale oppegående personer. 

Så fort man føler partneren sin skjuler noe, ikke svarer når man spør, unngår å snakke om ting, endrer atferd etc så kommer nok redselen om utroskap frem. 

Bare se på tråden om hun som hadde vært i et forhold i 17 år. Utfra det hun skrev hadde det ikke vært utroskap tidligere. 

Hadde han ikke vært utro, ville han jo ikke hatt noe å skjule. 

Begynner man å ta bedre vare på seg selv, er mye borte og andre tegn på utroskap er ikke typisk tegn på depresjon. 

Anonymkode: 7fd5d...95c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (3 timer siden):

Å bruke hersketeknikker mot meg fordi du ikke klarer å formulere deg riktig, blir for dumt. Det var ikke vanskelig å forstå hva du mente, men du påstod bastant at å sjekke tlf er frihetsberøvelse, og det betyr kidnapping, selv om du åpenbart har misforstått noe, så jeg bare rettet på det. 

Fint for deg om du ikke har noe behov for closure når du avslutter et forhold, men de fleste har et behov for å i det minste vite om det var dem selv eller partneren som ødela forholdet. 

Syns det var flisespikkeri fra din side bare...Regner med du forstod poenget mitt.

For noen kan det nok oppleves som det ja...Virker som om mange mennesker lever i den digitale verden, og har omtrent hele livet sitt på mobilen. Det er mange ensomme, og da er slike diskusjonsforum som dette bra, men det var ikke poenget, så sånn sett er dette en digresjon, og mer enn forklaringen til grunnlaget for argumentasjonsmåten min. 

Betyr ikke at jeg ikke har behov for en avslutning, jeg bare nekter å synke ned på det nivået der...Da går jeg heller ut av et forhold, eller konfronterer direkte. Det er mange måter å finne ut av dette på. 

Noen ganger må man bare lære seg å akseptere at sånn ble det. Det er ikke alt man kan få svaret på. Det er en hard vei og gå, men slik er det av og til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 19.59):

Hadde min partner bedt om å få sjekke min mobil så hadde jeg ledd høyt først og så blitt ekstremt skuffa over at han ikke stolte på meg. Deretter hadde jeg bedt han om å dra. 

Anonymkode: f4408...937

Ja i dagens samfunn tåler man ingenting, tydeligvis.

Anonymkode: 0c1c9...8e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er man åpen om ting så vil ikke mistanken om utroskap være der for normale oppegående personer. 

Så fort man føler partneren sin skjuler noe, ikke svarer når man spør, unngår å snakke om ting, endrer atferd etc så kommer nok redselen om utroskap frem. 

Bare se på tråden om hun som hadde vært i et forhold i 17 år. Utfra det hun skrev hadde det ikke vært utroskap tidligere. 

Hadde han ikke vært utro, ville han jo ikke hatt noe å skjule. 

Begynner man å ta bedre vare på seg selv, er mye borte og andre tegn på utroskap er ikke typisk tegn på depresjon. 

Igjen, det virker som om det ikke går helt inn at ulike personlighetstrekk og andre omstendigheter enn utroskap kan virke rart på måter som noen forbinder med utroskap. 

Og eksen min hadde 100 % av de tegnene, han ville ut men var også dypt deprimert, jeg fikk ham personlig i ukentlig terapi, jeg lekte ikke detektiv på mobilen hans...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Igjen, det virker som om det ikke går helt inn at ulike personlighetstrekk og andre omstendigheter enn utroskap kan virke rart på måter som noen forbinder med utroskap. 

Og eksen min hadde 100 % av de tegnene, han ville ut men var også dypt deprimert, jeg fikk ham personlig i ukentlig terapi, jeg lekte ikke detektiv på mobilen hans...

Men da var han jo åpen om det også og dere pratet om det. Hvorfor skulle du ha sjekket telefonen hans? Det var det jo ingen grunn til! 

Men nei, det er uvanlig å begynne å bry seg mer om utseende, dra mer ut på ting, skjerme mobilen etc når man er deprimert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg betrodde meg om noe veldig privat til ei venninne. Jeg skrev på melding pga at jeg ikke klarte å ringe. Dette ble da formidlet videre, da hun og kjæresten "ikke har noen hemmeligheter". Jeg synes det er ubehagelig at han skal vite det. Venninnen min kunne ihvertfall gitt beskjed om at jeg ikke kunne betro meg kun til henne.

Anonymkode: 0faa6...b07

Slike folk er ikke gode venner. Men godt du fant ut hun ikke er lojal, så du kan unngå å dele noe i fremtiden. 

Dette er den største grunnen jeg aldri vil la noen bla igjennom min tlf, vil ikke kjæresten skal få innsyn i private samtaler med venner og venninner hvor jeg har lovet at samtalen ikke skal deles videre. Ikke vil jeg se på dama sine meldinger heller, ikke at jeg hadde fått lov heller når hun er så lojal som hun er, for vet hun også har private samtaler som kun er mellom de, og den lojaliteten fra henne respekterer jeg høyt 

Anonymkode: f5052...987

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...