Gå til innhold

Noe som hjelper mot revmatiske plager? Venter på time hos revmatolog, men har smerter.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Familiemedlem har fått henvisning til revmatolog, men det er en del ventetid og behovet for lindring er egentlig akutt med store smerter og redusert funksjonsevne. 

Finnes det noe som kan hjelpe før den tid?

Søkte litt rundt og ser et preparat som heter Vimovo. Kan det være noe? Eventuelt noe annet?

Har også fått prednisolon hos fastlege (rundt 15-20 mg per dag, tror jeg), men begynte nedtrapping rimelig raskt. Kanskje for tidlig? Opplevde stor lindring første dag, men varte ikke lenge.

På forhånd tusen takk :) 

Anonymkode: f11bb...d3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Familiemedlem har fått henvisning til revmatolog, men det er en del ventetid og behovet for lindring er egentlig akutt med store smerter og redusert funksjonsevne. 

Søkte litt rundt og ser et preparat som heter Vimovo. Kan det være noe? Eventuelt noe annet?

Har også fått prednisolon hos fastlege (rundt 15-20 mg per dag, tror jeg), men begynte nedtrapping rimelig raskt. Kanskje for tidlig? Opplevde stor lindring første dag, men varte ikke lenge.

Du kan prøve Naproksen reseptfritt på apoteket. Det er det samme som Vimovo bare at Vimo i tillegg inneholder syrenøytraliserende for å skåne magen. Naproksen er derimot ikke mer uheldig for magen enn andre NSAID’s, som feks Ibux. 
Jeg ville hørt med legen om Vimovo 500/20. Den finnes bare på resept og har virket greit på revmatiske plager for mange. Sarotex er også et fint alternativ. Det er en helt annen medisin og som virker helt annerledes. Ingen av disse medisinene nevnt er vanedannende. 
Alt dette er det uansett legen som vurderer best. Det finnes ihvertfall mange gode alternativ fremfor kortison.

Anonymkode: 25672...14c

AnonymBruker
Skrevet

Mens jeg ventet på utredning hos revmatolog tror jeg at jeg fikk paracet og voltaren av fastlegen. Kan ikke huske at jeg fikk prednisolon før jeg kom til utredning. Men godt mulig det ble trappet ned for mye for fort. Jeg pleide å stå på høy dose de første 3-4 dagene, for så å trappe ned med en halv tablett annen hver dag. Husker ikke hvor mange mg de tablettene var på, men tror det var 5 mg, og jeg har fått både fire og seks tabletter som startdose. De funket veldig bra, ja. Kanskje dere kan ta en telefon til fastlegen eller revmatologen og snakke med de? Det er sikkert mulig å øke dosen opp igjen, men man bør jo ikke stå på høye doser over tid. Jeg ville tatt en telefon til legen/revmatolog, som sagt. 

Ellers: kan forsøke med voltarol, sånn krem man smører på, men det funker ikke for meg, varmt bad eller dusj, varmeflasker eller isposer (for noen funker det best å kjøle ned leddet, men for meg føles det litt lindrende med varme - kulde virker fryktelig for meg 😱). 

Føler med vedkommende, husker den første tiden som helt grusom 😭 Håper de fort finner noe medisin som lindrer godt. Det er viktig å være tålmodig og ikke gi opp. Det er mye medisin som kan prøves. Jeg trodde ingenting ville funke for meg, men nå (siden 2021) har jeg endelig funnet en biologisk medisin som har gitt meg livet tilbake etter mange år fengslet i min egen kropp. 

Anonymkode: 5cad7...c51

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du har gått på Tramadol, Vimovo,Ibux samt fått kortison og cellegift i store doser gjennom mange 10 år allerede for i det heletatt gjennomføre arbeidsdagen. Så da er det å vente til du blir 67,da får du garantert nye ledd om du er heldig...

Anonymkode: 48bf4...82e

AnonymBruker
Skrevet

Arcoxia har fungert veldig bra for meg. 

Anonymkode: f3416...a9c

Skrevet

Arcoxia, Arthrotec og Vimovo kan fastlegen skrive ut så lenge. Jeg har fått det bedre av de to førstnevnte, men smertene er der likevel. De er i tillegg harde mot magen. 

AnonymBruker
Skrevet

Tai Chi er forsket på å hjelpe

Anonymkode: 8d38b...6ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg fikk bare råd om naproxen for det er mildere enn ibux, ta sammen med paracet. 

Anonymkode: c983b...459

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! Jeg skrev på vegne av et familiemedlem, ikke meg selv. Vedkommende har nå fått oppfølging av en annen fastlege som mente at dosen med prednisolon var for lav og at det var en del prøver som ikke hadde blitt tatt. Går litt bedre nå og venter på oppfølging fra revmatolog om en ukes tid :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...