Gå til innhold

Trenger råd; Bleieslutt med manglende språk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på 1,5 år. Kunne tenke meg å legge mer til rette for bleieslutt. Barnet har sittet på doring siden hn var 9 mnd gammel, og synes at do er helt greit. Er ikke alltid noe kommer i do, men det er hvert fall ingen dovegring. Setter hn der stort sett etter oppvåkning, etter måltid osv. 

Barnet har omtrent ikke språk, bare tre ord omtrent. Tok tidlig kontakt med helsestasjonen om det, men de er ikke bekymret og vil at jeg skal vente og se. De ser ingen tegn til autisme eller lignende. Vi leser mye bøker, synger ofte barnesanger der barnet gjør bevegelsene til sangen og vi tar med barnet ut på tur der vi snakker og forteller. Hn babler tilbake og peker, og er ivrig rundt andre barn og dyr. Jeg har sendt henvisning selv til logoped, men det kan ta et par mnd siden det ikke er henvist via helsestasjon eller barnehage. Barnet begynner i barnehage når hn fyller ca  2 år, jeg er hjemmeværende med hn frem til det. Følger lommelogopedem 

Hvordan kan barnet slutte med bleie uten språk? 

Anonymkode: 79636...8d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Godt forsøk på trolling.

Anonymkode: f849b...a52

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

ikke stress med det barnet er bare 1.5år, fortsett dotrening men tar tiden til bruk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om barnet er 1,5 og kun kan tre ord, har du andre problemer enn bleieslutt. Hen henger tydeligvis etter, og er ikke klar for bleieslutt

Anonymkode: d1264...038

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Om barnet er 1,5 og kun kan tre ord, har du andre problemer enn bleieslutt. Hen henger tydeligvis etter, og er ikke klar for bleieslutt

Helsestasjonen mener at hn ikke henger spesielt etter, og at jeg bare skal gi barnet mer tid. Barnet tisser ikke i bleie på natt og kan fint gå naken ute i hagen på sommeren uten å tisse hele tiden, venter til bleia er på eller hn blir satt på do 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ordene kommer gjerne rundt denne tiden så ingen grunn til å ringe med alarmklokkene ennå. Så lenge man ser en god progresjon fremover nå kan man senke skuldrene litt på det men man bør språkstimulere i form av masse benevning og felles undring, lese enkle bøker etc. 

Anonymkode: 853a0...602

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ordene kommer gjerne rundt denne tiden så ingen grunn til å ringe med alarmklokkene ennå. Så lenge man ser en god progresjon fremover nå kan man senke skuldrene litt på det men man bør språkstimulere i form av masse benevning og felles undring, lese enkle bøker etc. 

Er vanskelig å vurdere progresjonen selv. Det er en viss språkforståelse der, for hn peker og ser sammenhenger, kan gi meg ting og hente ting som jeg sier navnet på. Jeg reagerer på at barnet ikke har noe ønske om å herme etter meg eller faren når vi snakker 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er vanskelig å vurdere progresjonen selv. Det er en viss språkforståelse der, for hn peker og ser sammenhenger, kan gi meg ting og hente ting som jeg sier navnet på. Jeg reagerer på at barnet ikke har noe ønske om å herme etter meg eller faren når vi snakker 

Fortsett å være en språkstimulerende part, unngå skjermbruk (mindre skjerm = mer dialog) og se an til du får snakket med logopeden. Mye kan skje på kort tid her. Der er veldig fint at du allerede har koblet på logoped, så er du så føre var som mulig.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Den eldste hos oss var 18, nesten 19 måneder før hun både startet å snakke og å gå. Begge deler kom omtrent samtidig! Føltes som vi ventet og ventet og ventet på at hun endelig skulle lære seg å snakke, men når hun først kunne snakke, så stoppet hun aldri.. Skravle-pike var hun! 🤣

Hun er i dag en helt normal kvinne, med litt munndiaré fremdeles, men ingen diagnoser eller andre utfordringer. I dag er hun sivilingeniør, uteksaminert med toppkarakter, og hun løper halvmaraton!

Anonymkode: de99f...cec

AnonymBruker
Skrevet

Mange som driver med tidlig potte trening lærer seg barnets kroppspråk eller bruker lyd fremfor ord til å kommunisere rundt toalett behov. Søk opp informasjon om Elimination communication (EC)

Mangel på språk trenger ikke være en hindring for tidelig bleie slutt.

Anonymkode: 8ff14...199

AnonymBruker
Skrevet

Tegn til tale! Sjekk Instagram for å lære tegn. Og ene fetteren min snakket ikke før han var tre (da begynte han plutselig og snakket rent og like bra som alle andre), er en smart fyr som i dag har master, god jobb, kone, barn og venner. 

Anonymkode: 787e0...77c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...