AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #1 Skrevet 22. juli 2024 Yngste er svært rammet, eldste ikke så ille. Vi har en smøreplan fra Oslo hudlegesenter, og grei nok rutine hos meg. Nå er det sommerferie og far har tatt med barna på sydentur. Til et all-inclusive sted med bading i bassenganlegg i timesvis i 10 dager. Uten noen spesiell oppfølging. Barna klorer seg til blods, får ikke sove, og er helt ute av vater. Jeg er rasende, men vet ikke hva gjøre. Jeg har sagt ifra om dette så mange ganger før, inkl at det kanskje ikke var så lurt å legge ferien til et sted med basseng. Hva gjør man? Lignende har skjedd før, men aldri vært så ille. De har heller ikke vært med han så lenge på ferie. Barna er 7 og 9, og ennå ikke fullt istand til å ta ansvar for dette. Anonymkode: 648a3...249 1 7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #2 Skrevet 22. juli 2024 Det er en mild form for omsorgssvikt at barna ikke får hjelp til smøring, fordi det er medisinsk behandling. Det blir litt det samme som at foreldre ikke pusser tennene på barna eller ikke gir dem medisiner som de skal ha. Anonymkode: 9ecc1...9f7 5
Sydvesta Orkana Skrevet 22. juli 2024 #3 Skrevet 22. juli 2024 (endret) Fy flate! Har selv problemhud som krever smøring, og i perioder kortison og lysbehandling tillegg. Det gjør så inn i hampen vondt om jeg slurver med dette, eller evt bruker feil type solfaktorprodukter 😑. Regner med det er en form for latskap kombinert med mangelfull forståelse for nødvendigheten av smørerutiner- resultatet er ondskapsfullt 😪 Endret 22. juli 2024 av Sydvesta Orkana Skrivefeil 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #4 Skrevet 22. juli 2024 Det er omsorgssvikt - denne smøringen går under nødvendig medisinsk behandling. Anonymkode: 5efb9...5f2 10 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #5 Skrevet 22. juli 2024 Det er alvorlig at far ikke følger opp medisinsk behandling av barna sine. Jeg har selv eksembarn og vet hvor ille det kan bli. Her unngår vi klor-basseng av den grunn. I syden er man jo ekstra utsatt for infeksjoner òg, i tillegg til alt det andre ubehandlet eksem kan føre til. Du har all grunn til å være rasende. Anonymkode: f9795...1df 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #6 Skrevet 22. juli 2024 22 minutter siden, AnonymBruker said: Yngste er svært rammet, eldste ikke så ille. Vi har en smøreplan fra Oslo hudlegesenter, og grei nok rutine hos meg. Nå er det sommerferie og far har tatt med barna på sydentur. Til et all-inclusive sted med bading i bassenganlegg i timesvis i 10 dager. Uten noen spesiell oppfølging. Barna klorer seg til blods, får ikke sove, og er helt ute av vater. Jeg er rasende, men vet ikke hva gjøre. Jeg har sagt ifra om dette så mange ganger før, inkl at det kanskje ikke var så lurt å legge ferien til et sted med basseng. Hva gjør man? Lignende har skjedd før, men aldri vært så ille. De har heller ikke vært med han så lenge på ferie. Barna er 7 og 9, og ennå ikke fullt istand til å ta ansvar for dette. Anonymkode: 648a3...249 Er barna der nå? Hvordan vet du at de sliter akkurat nå? Ta en ny runde med far, si at dette er faktisk medisin.... Anonymkode: 30c11...470
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #7 Skrevet 22. juli 2024 Sier barna selv ifra til far? At det klør og er vondt? "pappa vi må smøre huden min, kan du hjelpe meg?" Anonymkode: 30c11...470 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #8 Skrevet 22. juli 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er barna der nå? Hvordan vet du at de sliter akkurat nå? Ta en ny runde med far, si at dette er faktisk medisin.... Anonymkode: 30c11...470 De er tilbake. Ordla meg feil. Skulle vært "hadde de med til Syden". Vet de sliter fordi jeg har smørt de døgnet rundt siden de kom tilbake.. Anonymkode: 648a3...249 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #9 Skrevet 22. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Sier barna selv ifra til far? At det klør og er vondt? "pappa vi må smøre huden min, kan du hjelpe meg?" Anonymkode: 30c11...470 Nei, tviler jeg på. Men det er godt synlig, så jeg skjønner ikke at han ikke ser det selv. Anonymkode: 648a3...249 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #10 Skrevet 22. juli 2024 Dette er såpass ille at hvis far ikke ser at han må skjerpe seg (åpenbart ikke?), så må dere endre samværsplanen. Han kan ikke ha samvær, i alle fall mer enn i en helg, når han ikke klarer å følge opp barnas medisinske behov. Dokumenter ALT, inkludert meldinger, ta bilder når barna kommer hjem. Anonymkode: 0ed3f...701 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #11 Skrevet 22. juli 2024 Dokumenter alt, ta bilder av huden til barna. Du skulle egentlig tatt bilder før de dro også sånn at du kan sammenligne. Legen kan legge bilder inn i journalen tror jeg. Anonymkode: 450fc...8ba 3 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #12 Skrevet 22. juli 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er alvorlig at far ikke følger opp medisinsk behandling av barna sine. Jeg har selv eksembarn og vet hvor ille det kan bli. Her unngår vi klor-basseng av den grunn. I syden er man jo ekstra utsatt for infeksjoner òg, i tillegg til alt det andre ubehandlet eksem kan føre til. Du har all grunn til å være rasende. Anonymkode: f9795...1df Det er akkurat det jeg sa til han da han sa hvor de skulle på ferie. " Er det så lurt med basseng", også hans reaksjon om at jeg overreagerer. Dum som et naut sa jeg ikke tydeligere ifra. Har hatt disse diskusjonene så mange ganger før. Anonymkode: 648a3...249 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #13 Skrevet 22. juli 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er såpass ille at hvis far ikke ser at han må skjerpe seg (åpenbart ikke?), så må dere endre samværsplanen. Han kan ikke ha samvær, i alle fall mer enn i en helg, når han ikke klarer å følge opp barnas medisinske behov. Dokumenter ALT, inkludert meldinger, ta bilder når barna kommer hjem. Anonymkode: 0ed3f...701 Har utallige sms'er og bilder etter utallige samvær hvor det har blitt forverret. Ikke for å dokumentere, men for å vise han alvoret. Han skjønner ikke alvoret fordi når det er godt fulgt opp syns det ikke at de har eksem. Og når det blir ille er de kommet seg hjem fra samværet. Har sagt dette utallige ganger. Anonymkode: 648a3...249 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #14 Skrevet 22. juli 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Det er alvorlig at far ikke følger opp medisinsk behandling av barna sine. Jeg har selv eksembarn og vet hvor ille det kan bli. Her unngår vi klor-basseng av den grunn. I syden er man jo ekstra utsatt for infeksjoner òg, i tillegg til alt det andre ubehandlet eksem kan føre til. Du har all grunn til å være rasende. Anonymkode: f9795...1df Jeg, ts, tenker der samme som deg, men når ikke igjennom. Skrev dette for å høre om jeg overreagerer eller ikke Godt å høre det er andre som ikke syns jeg overreagerer. Anonymkode: 648a3...249 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #15 Skrevet 22. juli 2024 Begge barna har hudsykdom og klorer seg til blods når de er hos deg, hva smører du de med egentlig? Skjedde det samme når de var i Syden? Anonymkode: 9ea23...822
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #16 Skrevet 22. juli 2024 Jeg dokumenterer med biler når barnet drar og når det kommer. Eksem, negler og sår. Jeg skal ikke ha det på meg at det er jeg som har hatt omsorgssvikt. Blir det virkelig ille har jeg dokumentasjon på hvem som ikke smurte. Anonymkode: 36f76...9f4 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #17 Skrevet 22. juli 2024 Kan du melde far til barnevernet? Anonymkode: 450fc...8ba 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #18 Skrevet 22. juli 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, tviler jeg på. Men det er godt synlig, så jeg skjønner ikke at han ikke ser det selv. Anonymkode: 648a3...249 Hvorfor sier ikke barna noe? Er de redd for far? Anonymkode: 30c11...470
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #19 Skrevet 22. juli 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor sier ikke barna noe? Er de redd for far? Anonymkode: 30c11...470 Nei, tviler på at de er redde for han. Litt komplisert, men tror de også liker å tenke, for en stund, at de ikke har eksem. Eller, det er som at de skulle minnet på at de burde pusse tennene om han glemte det. Tror ikke så mange barn ville gjort det? Anonymkode: 648a3...249 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #20 Skrevet 22. juli 2024 Her tenker jeg det er på sin plass å koble inn barnevernet slik at far kan få foreldreveiledning. Jeg ville i tillegg ha kontaktet barnas hudlege, forklart situasjonen og så forsøkt å få far til å bli med dit. Så kan legen forklare far følgene av å ikke følge opp barnas medisinske behandling. Hvis barna skal fortsette å ha mye samvær med far de neste årene tror jeg de må lære seg å ta ansvar for hverandre, dvs. at de lærer seg en rutine hvor de hjelper hverandre med å smøre hverandre. Barnevernet og barnas hudlege! (Ps! Du har min sympati, Ts, å måtte forholde seg til en så uansvarlig dust av en far, som har så lite omsorg for egne barn, det må være ekstremt tøft å stå i. Jeg håper du har noen som du kan få støtte fra. ❤️ ) Anonymkode: 2d000...eb6 2 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå